Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Är det dyrt att slipa om ett golv i ett vardagsrum? Vad kan det tänkas landa på? Försäkringen tar inte normalt slitade tydligen...

Det är lite läskigt att dra runt ett dyrt liv. Allt funkar så länge hälsan och arbete finns men får panik när jag tänker tanken på vad som skulle hända vid sjukskrivning eller arbetslöshet. Om jag jobbade som en galning skulle jag kunna lösa det mesta på 1,5 år i princip själv men vet ju att då kommer jag krascha. Så försöker ta det lugnt, jobba lagom och träna lagom, sova och allt sånt för att inte hamna i ohälsa. Men det vore så skönt med ett blankt papper. Känns fan som ett korthus jag/vi byggt min karl och jag. Nu är allt på plats på något sätt, efter alla dessa år med slit. Vi blev föräldrar i tonåren och nu ser allt jävligt bra ut utifrån, fasiken vad bra vi lyckats. Men vi har lånefinansierat lite väl mycket. Nåväl, en dag i taget liksom. Jobba, hålla oss friska och uppfostra barnen bättre än vad vi är haha.

Det är lite läskigt att dra runt ett dyrt liv. Allt funkar så länge hälsan och arbete finns men får panik när jag tänker tanken på vad som skulle hända vid sjukskrivning eller arbetslöshet. Om jag jobbade som en galning skulle jag kunna lösa det mesta på 1,5 år i princip själv men vet ju att då kommer jag krascha. Så försöker ta det lugnt, jobba lagom och träna lagom, sova och allt sånt för att inte hamna i ohälsa. Men det vore så skönt med ett blankt papper. Känns fan som ett korthus jag/vi byggt min karl och jag. Nu är allt på plats på något sätt, efter alla dessa år med slit. Vi blev föräldrar i tonåren och nu ser allt jävligt bra ut utifrån, fasiken vad bra vi lyckats. Men vi har lånefinansierat lite väl mycket. Nåväl, en dag i taget liksom. Jobba, hålla oss friska och uppfostra barnen bättre än vad vi är haha.
Känner igen problemet med tankarna på att man måste hålla sig frisk och arbetsför. Och nu, efter snart 5 års skuldsanering och jag har tamefan gått till jobbet varendaste dag, kommer funderingarna på vad som kommer hända sen. Sen när allt inte hänger på ett hår. Kommer luften gå ur då?

Känner igen problemet med tankarna på att man måste hålla sig frisk och arbetsför. Och nu, efter snart 5 års skuldsanering och jag har tamefan gått till jobbet varendaste dag, kommer funderingarna på vad som kommer hända sen. Sen när allt inte hänger på ett hår. Kommer luften gå ur då?

ja det är ju annars en klassiker att man blir sjuk/kraschar när en intensiv period tar slut. Hände mig när jag skrev min uppsats på universitetet. Allt fick i 220 hela vårterminen sen blev jag dunderförkyld med huvudvärk efter vi lämnat in. Men håller tummarna att du kan dra ner på tempot och vila ikapp och leva ett härligt liv.

Jag har Tele2 och där är det nog omöjligt även om man är kund.
Tele2 tog TRE st Bisnode på mig i dec med ca 4 dagars mellanrum när jag la om våra abonnemang till Familjabonnemang. Ingen sa ngt om kreditupplysning och fjärde gången jag var tvungen att ringa upp så kvinnan att de är skyldiga att informera att upplysning ska tas. Så hon sa att hon kommer ta en upplysning men då så jag att det forrtf är samma ärende så det är helt åt skogen om de ska ta en fjärde upplysning. Efter mkt men och om och väntan i luren så sa hon att hon inte skulle ta en ny upplysning.

American Express Platinum levererar under Corona. 2a gången nu man får 2500kr gratis

Pengar tillbaka när du handlar
Gör 2021 lite mer spännande med mode och mat. Du får pengar tillbaka när du shoppar hos våra utvalda handlare. Du behöver inte spendera hela summan på en gång, utan kan enkelt dela upp dina köp vid flera tillfällen under hela kampanjperioden. För varje köp gör vi ett avdrag på din faktura tills du har nått 2 500 kr. Eftersom erbjudandet enbart gäller dig som är huvudkortmedlem så kanske du passar på att bjuda dina vänner och familj på lite extra i år?

Erbjudandet gäller hos följande handlare:

Uber Eats, ICA, Coop, Hemköp, Willys, NK Stockholm och NK Göteborg.

Nu har konsumentkredit börjat skicka fakturor på kivra istället. Jag tog mitt lån där 2019, fick amorteringsfritt i 12 månader. 3 betalningsfria månader per år, måste betala full faktura en månad emellan!

Någon som har kanske ett gammalt ex eller kompisar som kommer nånstans i livet. Som skaffar utbildning, tar nästa steg och som utvecklas i livet med olika mål. Jag kan tyvärr känna så och tänka hur mycket tid och kraft mitt spelberoende har tagit. Men men! Ha en bra fredag alla!

Någon som har kanske ett gammalt ex eller kompisar som kommer nånstans i livet. Som skaffar utbildning, tar nästa steg och som utvecklas i livet med olika mål. Jag kan tyvärr känna så och tänka hur mycket tid och kraft mitt spelberoende har tagit. Men men! Ha en bra fredag alla!
Jag har spelat bort i princip hela mitt vuxna liv. 15 år typ. Lyckats ha det bra en period iofs när mina barn kom men det eskalerade ju igen. Nu var det sista gången. Innan dom är tonåringar ska jag vara skuldfri.

Oj vad jag kan relatera till det där!!
En del av mina vänner köper hus, skaffar barn, reser... Jag shoppade upp mina pengar och levde över mina tillgångar ett antal år. Så medan jag sitter med skulder upp över öronen och kämpar varje månad för att få det att gå runt så lever mina vänner mitt drömliv. Så arg på mig själv vad jag ställt till det för mig..

En del av mina vänner köper hus, skaffar barn, reser... Jag shoppade upp mina pengar och levde över mina tillgångar ett antal år. Så medan jag sitter med skulder upp över öronen och kämpar varje månad för att få det att gå runt så lever mina vänner mitt drömliv. Så arg på mig själv vad jag ställt till det för mig..
Fast du vet ju faktiskt inte hur de finansierat sitt drömliv och de kanske sitter där du sitter i framtiden.

Förstår det. Är väl något som nästan allihopa här känner igen. Man får tänka långsiktigt och göra rätt för sig i nuet.

Jag tänkte på mitt yngre ex idag, nästan färdigutbildad nu. Jag är på samma ställe, men blir äldre, 33 år!

Känner igen det tyvärr , men en dag är vi skuldfria med

Fast du vet ju faktiskt inte hur de finansierat sitt drömliv och de kanske sitter där du sitter i framtiden.
Den specifika personen jag syftade på vet jag har jobbat hela sitt vuxna liv och varit väldigt ekonomisk och målmedveten med att varje krona ska gå till hus och resor. Men håller definitivt med dig om det du skriver.
Många som utifrån sett tror att jag har gott om pengar, men 99 % av allt jag äger är ju finansierat med lån numera. Men det står ju inte skrivet i pannan liksom. Ytan kan ge en så vrängd bild.

Förstår det. Är väl något som nästan allihopa här känner igen. Man får tänka långsiktigt och göra rätt för sig i nuet.

Jag tänkte på mitt yngre ex idag, nästan färdigutbildad nu. Jag är på samma ställe, men blir äldre, 33 år!
Helt rätt! Vi sitter nästan alla i samma båt. Jag är 2 år yngre än dig, så jag är hack i häl. Men som @johanc84 skriver - en dag är vi också skuldfria.
Det kommer kosta och det kommer väl alltid svida, men vad stolta vi kommer va den dag vi tagit oss ur det. Vi kommer kunna få det ”drömliv” vi vill, det tog oss kanske bara lite längre tid pga en och annan omväg. <3

Senast ändrad:

Ja... har missat mycket genom åren. Högskolekompisarna åkte varje år till alperna och skidade, jag kunde inte följa med en enda gång och fick hitta på undanflykter. Har spenderat min sista krona i princip varje månad de senaste 10 åren men nu börjar det äntligen vända. Har ett liter sparande och får ca 6000 över när allt är betalt, men förbannar mig varje dag över att jag kunde haft 20,000 över istället och haft mitt drömboende för länge sedan. Har nu varit anställd och jobbat i 9 år och har inga tillgångar, ingen bil och bor i hyresrätt.
Den enda uppsidan är att man kan se ljuset i tunneln och det är ju faktiskt inte omöjligt att få ett bolån trots att man har en del blancolån. Trodde jag skulle behöva beta av minst 250,000 för att ha en chans men som det verkar behöver jag bara gneta ihop till kontantinsatsen så kan jag nog bli beviljad ändå...

Ja... har missat mycket genom åren. Högskolekompisarna åkte varje år till alperna och skidade, jag kunde inte följa med en enda gång och fick hitta på undanflykter. Har spenderat min sista krona i princip varje månad de senaste 10 åren men nu börjar det äntligen vända. Har ett liter sparande och får ca 6000 över när allt är betalt, men förbannar mig varje dag över att jag kunde haft 20,000 över istället och haft mitt drömboende för länge sedan. Har nu varit anställd och jobbat i 9 år och har inga tillgångar, ingen bil och bor i hyresrätt.
Den enda uppsidan är att man kan se ljuset i tunneln och det är ju faktiskt inte omöjligt att få ett bolån trots att man har en del blancolån. Trodde jag skulle behöva beta av minst 250,000 för att ha en chans men som det verkar behöver jag bara gneta ihop till kontantinsatsen så kan jag nog bli beviljad ändå...

Samma här förut. Nu fick jag visserligen bolån trots nästan 300 k i blanco. Men detta pga min sambo hade bra med pengar och inga skulder. Men banken brydde sig inte om mina lån alls!

Egentligen tror jag att man kan leva med ett stort blanco, säg ca 2500-3000 kr i månaden så kan man va hyfsat lycklig ändå. Man kan tänka att man har lite lägre lön pga blanco.

Mitt mål är att ha ett blancolån. Sedan spara och amortera i lugn o ro

Jag har nog det ganska bra på ytan. Hus, bil, hund, okej lön och utbildning. Bor tillsammans med en karl som även han tjänar bra. Men vi är kassa med ekonomi, skämmer bort barnen och skulle säga att totalt sett tillgångsmässigt ligger vi på minus. Ställde upp de tillgångar vi har och försökte värdera dem jämfört med skulderna. Det är väldigt stressande, som jag skrev förut, känns som ett korthus då vi knappt går runt och en sjukskrivning eller arbetslöshet skulle stjälpa oss. Däremot har jag aldrig spelat och förstår att det beroendet ger en extra dimension om det känns som om man spelat bort en del av sitt liv <3 förstår inte att det är lagligt ens med tanke på hur många människor som faktiskt hamnar i riktig skit pga spel.

Någon som följer serien Tunna Blå linjen på SVT? I så fall vad tycker ni. Jag har tittat på de avsnitt som finns på SVT play. Fått uppfattningen att serien är en aning för mörk för min smak men att det troligen speglar polisens vardag.

Någon som följer serien Tunna Blå linjen på SVT? I så fall vad tycker ni. Jag har tittat på de avsnitt som finns på SVT play. Fått uppfattningen att serien är en aning för mörk för min smak men att det troligen speglar polisens vardag.

Jag tycker den är bra. Håller med att den är mörk, och troligen speglar polisyrket väl.
Och man blir inte alls sugen på att skola om sig till polis när man ser den. Tufft yrke.

Jag tycker den är bra. Håller med att den är mörk, och troligen speglar polisyrket väl.
Och man blir inte alls sugen på att skola om sig till polis när man ser den. Tufft yrke.
Jepp när man ser alla utryckningar de får göra och vad de får se är väldigt mörkt.
Jag ska fortsätta kika på den.

Den är bra men hade hellre sett en dokumentär i stil med Södertäljepolisen, men tydligen inkräktar det på en massa rättigheter som brottslingar har i Sverige.

"Cops" i Malmö vore något.

Ja det är så det ser ut. I Kalifatet. Som boende i staden kan jag säga att det dessutom är i underkant och serien är aningen politiskt korrekt för 99% av alla grova våldsbrott utförs tyvärr av våra nya medborgare. Det är ett faktum. Åtminstone i Malmö.

Ja det är så det ser ut. I Kalifatet. Som boende i staden kan jag säga att det dessutom är i underkant och serien är aningen politiskt korrekt för 99% av alla grova våldsbrott utförs tyvärr av våra nya medborgare. Det är ett faktum. Åtminstone i Malmö.
Det är samma här. I Göteborg. Drar mig för att ta med barnen in till stan.

Det är samma här. I Göteborg. Drar mig för att ta med barnen in till stan.

Jag har hört ganska mycket skräckhistorier om området kring nordstan. Jag har varit ett par gånger i Göteborg, primärt för att kolla på fotboll eller liseberg. Men när jag då gick förbi/igenom Nordstan minns jag det inte som något särskilt stökigt men det verkar ha förändrats.

Jag har hört ganska mycket skräckhistorier om området kring nordstan. Jag har varit ett par gånger i Göteborg, primärt för att kolla på fotboll eller liseberg. Men när jag då gick förbi/igenom Nordstan minns jag det inte som något särskilt stökigt men det verkar ha förändrats.
Nordstan och området runt Operan, Järntorget, Andra Långgatan m fl ska man akta sej för. Tyvärr, nu när restaurangerna stänger kl 20, och inget "vanligt" folk är ut så har det blivit lite ruggigare även där det varit relativt tryggt innan.

Nordstan och området runt Operan, Järntorget, Andra Långgatan m fl ska man akta sej för. Tyvärr, nu när restaurangerna stänger kl 20, och inget "vanligt" folk är ut så har det blivit lite ruggigare även där det varit relativt tryggt innan.
Instämmer. Nordstan känns faktiskt sinnessjukt otryggt. På kvällarna är det såna jäkla typer drivandes så jag vill helt enkelt inte vara där.

Du hittar knappt en normal människa där på kvällar.

Men tjena. Du har alla möjligheter i landet Sverige. ALLA. Den här massivt utbredda rasismen har jag i ärlighetens namn sett mest hos invandrarna själva. Sorry. Jag köper det inte.
Walk a Mile in someones shoes. Vill ge lite perspektiv. Köp sälj eller shit i det. Men så är det.

Walk a Mile in someones shoes. Vill ge lite perspektiv. Köp sälj eller shit i det. Men så är det.
Perspektiv?
Jag är uppvuxen i en förort där vi var blandade 50/50. Jag har alltid genom hela livet haft hälften invandrare som vänner. Har du det?

Jag är invandrare och känt av diskriminering i hela mitt liv.

Jag med men av helt andra orsaker. Det är intressant. De flesta jag känner garvar mest åt det hela och tycker svenskar är sjukt ängsliga. Jag är heller inte helsvensk f.ö.

Jag är invandrare och känt av diskriminering i hela mitt liv.

Jag är invandrare och dessutom flykting. Aldrig i hela mitt 35-åriga liv blivit utsatt för varesej diskriminering,rasism eller någonting annat.

Snarare tvärtom. Blivit välkommen överallt, fått alla jobb jag har sökt, ALDRIG har någon ens tittat snett på mig och då växte jag upp i en välbärgad kommun/förort.

Detta gäller i princip alla andra av mina skötsamma invandrarkompisar där merparten faktiskt röstar på SD.

Men tjena. Du har alla möjligheter i landet Sverige. ALLA. Den här massivt utbredda rasismen har jag i ärlighetens namn sett mest hos invandrarna själva. Sorry. Jag köper det inte.

Same jag har invandrarbakgrund och har bara varit utsatt av andra invandrare själv i synnerhet de från Mellanöstern...

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp