Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Jag känner mig så hoppfull idag, nästan glad.

Har länge ignorerat diverse skulder jag inte kunnat betala och hamnat i en svår situation med bla löneutmätning. Jag är drottningen av att sticka huvudet i sanden när det gäller obehagligheter och har väldigt svårt för att be om hjälp helt enkelt.

Men, igår skrev jag ett meddelande till min bank och informerade om att jag hamnat i ekonomisk kris och skulle få svårt att betala mitt (ganska lilla, perfekt skötta sedan fem år tillbaka) lån den här månaden pga kostnader i samband med flytt och att jag hoppades kunna få en betalningsfria månad. De svarade jättevänligt att de såklart ville hjälpa mig på bästa möjliga sätt och vi har nu bokat telefontid på måndag.

Jag inser såklart att det inte kommer att förändra min situation på något sätt och att de kanske inte kan bevilja den betalningsfria månaden men...jag känner mig så glad att jag faktiskt tog kontakt med dem snarare än att ignorera situationen pga att jag skäms över att ha försatt mig i den.

En liten sak för de flesta vuxna människor men, ett stort steg för mig så jag tänker fortsätta känna mig vuxen och duktig ett tag till:)

Kom att tänka på två lite tragedikomiska anekdoter i samband med KFM och hembesök som kanske kan roa någon.

Jag hälsade på hos en kompis, vi slog oss ner i soffan med en varsin kopp kaffe och snackade lite skit. Bredvid mig låg papper helt uppslagna från KFM och jag frågade lite lättsamt, hehe, vad ska jag göra med de här? och tog upp dem.
Min vän tog papprena av mig, sade ingenting utan pressade bara lugnt ner dem mellan soffkuddarna, strök med handen över soffan och fortsatte dricka sitt kaffe som om ingenting hade hänt...

En annan vän fick hembesök av KFM. Oturligt nog satt han på toaletten just då och hade dessutom missat att toalettpapperet var slut innan han satt sig.
I samma ögonblick som han smugit upp, med byxorna nedhasade för att hämta toalettpapper och mitt i action ringde det på dörren. Han satte sig snabbt bakom en stor möbel i hallen, fortfarande med rumpan bar med byxorna vid anklarna, med hopp om att göra sig osynlig och vänta ut besökarens påringning.
Kronofogden kikade då in i fönstret bredvid ytterdörren, min vän hukade sig ännu mer. Han tänkte dock inte på hallspegeln som hängde snett bakifrån när deras blickar möttes i den och kronofogden såg hela härligheten. Min vän satt kvar men blundade nu istället tills kronofogden gick :facejoy: Lite stelt...

Stod delgiven på kuvertet och sedan stämpel med datum , däremot hade dom skickat det med posten ! Vad händer om man skickar tillbaka med mottagaren finns ej på adressen ? :)

Verkligen detsamma till dig ;)
Tack, vad ska du och frugan hitta på? Äta och dricka gott och kolla film kanske? Nu ska man ju hålla sig hemma, inga brasor att gå till och trängas, på ett sätt är det skönt!

Jag känner mig så hoppfull idag, nästan glad.

Har länge ignorerat diverse skulder jag inte kunnat betala och hamnat i en svår situation med bla löneutmätning. Jag är drottningen av att sticka huvudet i sanden när det gäller obehagligheter och har väldigt svårt för att be om hjälp helt enkelt.

Men, igår skrev jag ett meddelande till min bank och informerade om att jag hamnat i ekonomisk kris och skulle få svårt att betala mitt (ganska lilla, perfekt skötta sedan fem år tillbaka) lån den här månaden pga kostnader i samband med flytt och att jag hoppades kunna få en betalningsfria månad. De svarade jättevänligt att de såklart ville hjälpa mig på bästa möjliga sätt och vi har nu bokat telefontid på måndag.

Jag inser såklart att det inte kommer att förändra min situation på något sätt och att de kanske inte kan bevilja den betalningsfria månaden men...jag känner mig så glad att jag faktiskt tog kontakt med dem snarare än att ignorera situationen pga att jag skäms över att ha försatt mig i den.

En liten sak för de flesta vuxna människor men, ett stort steg för mig så jag tänker fortsätta känna mig vuxen och duktig ett tag till:)
Med små steg kommer man långt! De kanske kan erbjuda dig amorteringsfritt på lånet några månader.

Tack, vad ska du och frugan hitta på? Äta och dricka gott och kolla film kanske? Nu ska man ju hålla sig hemma, inga brasor att gå till och trängas, på ett sätt är det skönt!
Här blir det lite god mat och dryck aboslut :) samma hos dig ? :)

Med små steg kommer man långt! De kanske kan erbjuda dig amorteringsfritt på lånet några månader.

Så är det absolut!

Jag fantiserar om att de ska kunna erbjuda det men vågar inte riktigt hoppas på det.. Jag kommer att ha löneutmätning i ca ett år till så tänker att det nog talar emot. Men samtidigt, har varit kund hos dem länge och aldrig varit sen med någonting så kanske, kanske att det kan gå..

Stod delgiven på kuvertet och sedan stämpel med datum , däremot hade dom skickat det med posten ! Vad händer om man skickar tillbaka med mottagaren finns ej på adressen ? :)

Hur vet du att det skickades med posten?

Det var stämplat på kuvertet :)
En sån spikning duger inte, men domstolen som kallade dig hade kanske en annan rutin.

Poängen med spikningen är att myndigheten själv eller den myndigheten ger uppdraget ska kunna säga att och när det kommit fram och att personen bor där, man frågar tex grannar.
Att posta det innebär ju inte att man vet att det kommit fram eller när.

En sån spikning duger inte, men domstolen som kallade dig hade kanske en annan rutin.

Poängen med spikningen är att myndigheten själv eller den myndigheten ger uppdraget ska kunna säga att och när det kommit fram och att personen bor där, man frågar tex grannar.
Att posta det innebär ju inte att man vet att det kommit fram eller när.
Kollade på kuvertet nu :) fanns inget namn eller så , så dom har säkert lämnat det i brevlådan då :) var ett bra tag sen nu :)

Visste att det skulle komma eller jag hade på känn eftersom dom hade varit här då 3 gånger och verkligen jagat :) men ville behålla en lön till då :) var förra året :)
synd att säga att det verkligen jagats. Det är ett standardförfarande

Det är inte lätt att veta vad man ska svara när någon undrar varför dom känner igen en, när man vet att det är pga jobbet..

Nu börjar den stora partiledardebatten på SVT 2! (20:00)

Att ägna nästan en timma åt att lyssna på en som inte är nöjd med kfs arbete, och vill att hens ärende ska hanteras av någon annan myndighet i stället..
Att förklara att det är KF som är myndigheten som har just utmätning och liknande på sitt bord hjälpte inte så mycket, det var tvunget att finnas alternativ. Efter en knapp timma hade jag hört klart på resonemangen.

Att ägna nästan en timma åt att lyssna på en som inte är nöjd med kfs arbete, och vill att hens ärende ska hanteras av någon annan myndighet i stället..
Att förklara att det är KF som är myndigheten som har just utmätning och liknande på sitt bord hjälpte inte så mycket, det var tvunget att finnas alternativ. Efter en knapp timma hade jag hört klart på resonemangen.
Kan tänka mig att det är hjälplöshetens språk som talas då, ungefär som när jag pratar med intrum och önskar så innerligt att en annan myndighet/inkasso kunde hantera ärendet. Men i grund i botten är det man själv som har satt sig i en sits som fört en dit man inte vill vara.
Det är inget lätt arbete du har, du möter dagligen personer som ser dig som "fiende", särskilt de som inte kan se sin egen del av det hela utan har inställningen att allt är ngn annans fel

Kan tänka mig att det är hjälplöshetens språk som talas då, ungefär som när jag pratar med intrum och önskar så innerligt att en annan myndighet/inkasso kunde hantera ärendet. Men i grund i botten är det man själv som har satt sig i en sits som fört en dit man inte vill vara.
Det är inget lätt arbete du har, du möter dagligen personer som ser dig som "fiende", särskilt de som inte kan se sin egen del av det hela utan har inställningen att allt är ngn annans fel

Finns ju andra kategorier som kan ta upp en del tid också...
Det mesta brukar hänvisas till att det är postnords fel ändå, man visste vare sig om skulder eller bostaden var utmätt, inte fått några papper om det alls.

Vad gör ni nere i Malmö? Tre bomber som exploderat där i natt? Polisen tror att det ev handlar om hämnd för tidigare mord?

Vad gör ni nere i Malmö? Tre bomber som exploderat där i natt? Polisen tror att det ev handlar om hämnd för tidigare mord?

"Ni" Kf? Ingen aning om dom gjort nåt? Tror inte dom mördat ngt i alla fall, även om en del anser att dom dör av det som görs

"Ni" Kf? Ingen aning om dom gjort nåt? Tror inte dom mördat ngt i alla fall, även om en del anser att dom dör av det som görs
Hihihi nä inte kf (tack o lov att du förtydligade att kf inte börjat med att mörda folk (än) :facejoy:). Med NI menade jag skåningarna som vi har här på forumet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp