Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Hihihi nä inte kf (tack o lov att du förtydligade att kf inte börjat med att mörda folk (än) :facejoy:). Med NI menade jag skåningarna som vi har här på forumet.

Ständigt dessa buspojkar från den skånska myllan. Kan inte prata ordentligt och smäller bomber varje kväll

Hihihi nä inte kf (tack o lov att du förtydligade att kf inte börjat med att mörda folk (än) :facejoy:). Med NI menade jag skåningarna som vi har här på forumet.

Jag höde att KF ska börja få hjälp av arméns prickskyttar.
Öppnar man inte efter ett antal påhälsningar, kommer inte riktigt ihåg hur många det var... Men då sätter dom ut en prickskytt utanför huset. :facejoy::facejoy:😵

Öppnar man inte efter ett antal påhälsningar, kommer inte riktigt ihåg hur många det var... Men då sätter dom ut en prickskytt utanför huset. :facejoy::facejoy:😵
Hihi ja eller säljer KF skulderna till ryska maffian, populärt idag o sälja skulder framförallt Inkassobolag.

Inte där än, räcker gott med polis med förstärkningsvapen om det kniper

Inte där än, räcker gott med polis med förstärkningsvapen om det kniper

Hade ju varit något annars om familjen sitter och kollar fångarna på fortet med uppdukat godisbord och ska ha Fredagsmys. Sedan smäller det helt plötsligt till då teven fick sig en salva. :facejoy:

Hade ju varit något annars om familjen sitter och kollar fångarna på fortet med uppdukat godisbord och ska ha Fredagsmys. Sedan smäller det helt plötsligt till då teven fick sig en salva. :facejoy:
Så klart at KF inte skulle skjuta sönder TV'n, hur skall de kunna utmäta den och få några pengar för den då?
Jag tror dom då skulle skjuta sönder billigare saker, t.ex. gammal xbox 360 och sånt som ingen vill ha ändå.

Men då kommer avgiften att höjas ju så det blir ännu dyrare när delgivningsbrevet landar i brevlådan 😱

Samma maxkostnad för ombud även om det landar på polisdelgivning.
Finns något undantag för något kring elnät, där elnätsägaren har rätt till särskild ersättning för delgivning av att man ska klippa kabeln

Ni/vi med begränsad ekonomi och barn mellan 9-12 år, vad hittar ni på i sommar? :)

Bra väder: Stranden. Tar med mat (hembakat bröd, frukt, dricka etc.). Berättar för barnen innan att det inte är någon idé att tjata om glass, brukar lämna plånboken hemma för säkerhets skull...

Sämre väder: Skogen. Samma upplägg men lägre risk för glasstjat. Ibland hittar man svamp/bär...

Sämst väder: Baka, inomhus. Kladdigt, billigt och kul för alla åldrar. Gott dessutom, och huset luktar gott. Högläsning av någon spännande kapitelbok (kan vara svårt att hitta någon som passar alla). Biblioteket!

Generellt: cykla så mycket det går, kul, nyttigt och billigt. Åka kollektivt är ett litet äventyr i sig, i praktiken gratis för barn. Packa matsäck och ta buss/tåg till en annan ort för att bada/leka/promenera där tycker mina ungar är skitspännande...

Stranden om vädret bjuder på det,
Skogen, plocka bär el svamp
Fiska
Tälta, antingen ute i naturen eller några nätter på en camping.. vi brukar ta en mindre camping billigt boende och barnen tycker det e skit kul

En fråga.

Min sambo studerar nu. Hon har en examen sedan tidigare och nu är hon halvvägs på sin nya utbildning.

On jag förstått det rätt har man rätt till CSN ett visst antal år Bara så min fråga är vad man då kan söka för lån/bidrag under sista studieåret?

Någon som har erfarenhet? Tips?

En fråga.

Min sambo studerar nu. Hon har en examen sedan tidigare och nu är hon halvvägs på sin nya utbildning.

On jag förstått det rätt har man rätt till CSN ett visst antal år Bara så min fråga är vad man då kan söka för lån/bidrag under sista studieåret?

Någon som har erfarenhet? Tips?

Man har ju visst många veckor/terminer att ta ut på högskole/univ och visst många veckor på komvux/gymnasienivå

Om hon inte redan använt gymnasieveckorna så kan hon ju skriva in sig på ett gäng gymnasiekurser och läsa dessa pararellt.
Annars är det att spara undan och leva snålt som gäller.

Man har ju visst många veckor/terminer att ta ut på högskole/univ och visst många veckor på komvux/gymnasienivå

Om hon inte redan använt gymnasieveckorna så kan hon ju skriva in sig på ett gäng gymnasiekurser och läsa dessa pararellt.
Annars är det att spara undan och leva snålt som gäller.

När du studerar på heltid kan du som längst få studiemedel i 240 veckor för studier på eftergymnasiala utbildningar. Det motsvarar cirka sex års studier på heltid.

Det är denna som gäller. Hon har dock en examen (3-års utbildning) och den nuvarande är en 4-årsutbildning så det är ett år för lite :D

Hej,

om hon har studiemedel för ett år kvar men två år kvar på utbildningen hade jag lagt upp det så att jag sökt studiemedel på 2/3 de närmaste tre terminerna och försökt hitta något jobb/sommarjobb för att fylla ut det som saknas (är hennes tidigare examen relevant?). Den sista terminen är ju förmodligen någon form av examensarbete / uppsats, om hon läser något med hög anställningssannolikhet efter examen är det nog inte omöjligt att förhandla till sig att få göra examensarbetet hos någon arbetsgivare och få någon form av ersättning. Det är relativt vanligt inom teknik- och finansutbildningar. Lite sega tider just nu, men snart vänder det. Har man god studiedisciplin går det även att kombinera uppsatsskrivande med halvtidsjobb.

Man kan ju också arbeta på högskolan/universitetet, hon kan ju använda kontaktnätet där i form av lärare/doktorander etc. och sprida att hon behöver ett extraknäck. Det är svårt att vara mer specifik eftersom det beror på vilken utbildning hon läser. Mentorskap, studiestöd? Hon har ju en tidigare examen, sätta upp lappar och erbjuda hjälp med studier? Coacha gymnasieelever? Kan hon redan nu börja arbeta vid sidan av med det hon läser till?

Stipendier kanske är ett alternativ men det är nog svårt att hitta något som helt ersätter CSN. Har hon föräldradagar så går det ju att ta ut, men det kan bli sura miner samt att det kan vara svårt att få barnomsorg om man samtidigt är föräldraledig. Meeeeen.... Det kontrolleras nog egentligen inte om man är lite diskret.

If all else fails; hemtjänsten söker alltid folk. Två sommarmånader på hemtjänsten ~40k, nästan ingen skatt. Två helger per månad ~5k per månad... Men det är ju svårt om man har barn.

Mvh AnnaKavan (adjunkt på deltid)

När du studerar på heltid kan du som längst få studiemedel i 240 veckor för studier på eftergymnasiala utbildningar. Det motsvarar cirka sex års studier på heltid.

Det är denna som gäller. Hon har dock en examen (3-års utbildning) och den nuvarande är en 4-årsutbildning så det är ett år för lite :D

Då får hon hoppa på komvuxkurser sista året parallellt

Jättebra tips ifrån er båda!

Tack!

Någon här som är kunnig på bilar? Har en Peugeot 307 -08 som servades vid årsskiftet / 14 500 mil. Har märkt att ”service nästa gång-indikatorn” med skiftnyckel-symbol sjunker för varje gång jag kör med bilen och nu tycker den att bilen ska servas redan om 300 mil, dvs vid 15 000 mil.
Vad beror det på? Kan det ignoreras? Kan jag tänka att så länge jag servar vid varje 1500 mil/en gång per år så är det lugnt eller ska jag kolla med företaget som utförde servicen sist...?
Är så hjärtligt trött på bilstrul, vore tacksam för svar, om det är ok att jag frågar här :D

Någon här som är kunnig på bilar? Har en Peugeot 307 -08 som servades vid årsskiftet / 14 500 mil. Har märkt att ”service nästa gång-indikatorn” med skiftnyckel-symbol sjunker för varje gång jag kör med bilen och nu tycker den att bilen ska servas redan om 300 mil, dvs vid 15 000 mil.
Vad beror det på? Kan det ignoreras? Kan jag tänka att så länge jag servar vid varje 1500 mil/en gång per år så är det lugnt eller ska jag kolla med företaget som utförde servicen sist...?
Är så hjärtligt trött på bilstrul, vore tacksam för svar, om det är ok att jag frågar här :D

Inte superkunnig men lite grann. Och efter några rejäla vändor med garantiproblem/reklamationer/tveksamma bilköp osv ekar fortfarande orden i mitt huvud. Det verkstaden använde som mantra var att bilen skall servas
1, enligt intervall i sträcka (olika tillverkare/modeller har olika intervall, 1500-3000 mil är normalt)
2, enligt intervall i tid (troligen oftast 1 gång per år oavsett hur långt du kört)
3, när servicelampan tänds

Det första som inträffar av de tre ovanstående innebär service. Att det bara gått ett halvår/500 mil tycker jag du skall ta med verkstaden direkt. Ifrågasätta det korta intervallet och se vad de kan göra.

Inte superkunnig men lite grann. Och efter några rejäla vändor med garantiproblem/reklamationer/tveksamma bilköp osv ekar fortfarande orden i mitt huvud. Det verkstaden använde som mantra var att bilen skall servas
1, enligt intervall i sträcka (olika tillverkare/modeller har olika intervall, 1500-3000 mil är normalt)
2, enligt intervall i tid (troligen oftast 1 gång per år oavsett hur långt du kört)
3, när servicelampan tänds

Det första som inträffar av de tre ovanstående innebär service. Att det bara gått ett halvår/500 mil tycker jag du skall ta med verkstaden direkt. Ifrågasätta det korta intervallet och se vad de kan göra.
Tack för svar! Då är jag inte helt fel ute i mitt resonemang, ska kolla med verkstaden. De gav väl inte det mest proffsiga intrycket direkt, men var också det billigaste alternativet, kan ha ett sammanhang då kanske.

Jag avskyr bilar. Och att hålla på med dem. En gång lämnade jag en hjärtligt avskydd bil olåst mitt på en stor parkering där jag visste att det vandaliserades en hel del på nätterna. Men nope, efter en hel helg obevakad stod den där, orörd, och den besvikelsen alltså... :'(

Tack för svar! Då är jag inte helt fel ute i mitt resonemang, ska kolla med verkstaden. De gav väl inte det mest proffsiga intrycket direkt, men var också det billigaste alternativet, kan ha ett sammanhang då kanske.

Jag avskyr bilar. Och att hålla på med dem. En gång lämnade jag en hjärtligt avskydd bil olåst mitt på en stor parkering där jag visste att det vandaliserades en hel del på nätterna. Men nope, efter en hel helg obevakad stod den där, orörd, och den besvikelsen alltså... :'(

Jag älskar bilar som sköter sig men ogillar bilar som strular. Av den anledningen aktar jag mig för franska bilar men det antar jag att du hört tillräckligt... :axelryck:

Jag älskar bilar som sköter sig men ogillar bilar som strular. Av den anledningen aktar jag mig för franska bilar men det antar jag att du hört tillräckligt... :axelryck:
Instämmer. Min första bil var fransk och krånglade, efter flera olika bilmärken med bättre rykte har jag ändå kommit till slutsatsen att alla bilar är mer eller mindre skit :D En vän har just köpt en VW ID men då krånglar mjukvaran till vansinne istället.
Bilköp är alltid en dålig affär, och ska man ha bil så krångelfritt som möjligt så är (företags)leasing att föredra.

Kolla i instruktionsboken där det brukar finnas nåt om hur man stänger av serviceindikatorn...typ "tryck på X och Y samtidigt i 10 sek". Inte säkert att verkstaden nollställde indikatorn vid service.

Kolla i instruktionsboken där det brukar finnas nåt om hur man stänger av serviceindikatorn...typ "tryck på X och Y samtidigt i 10 sek". Inte säkert att verkstaden nollställde indikatorn vid service.
Den blev nollad vid servicen och indikationen började ticka nedåt från 17000 mil till nuvarande 15000 mil. Nollade den själv igår så indikationen låg på 20000 mil. Testade att stänga av bilen och starta igen och då låg indikatorn på 19000 mil (efter 2 mils körande).

Är det någon mer som har fått KYC-Papper hem utav SEB idag? Jag fick det men jag förstår inte riktigt varför jag ska fylla i detta när dom har stängt ner mitt konto.

Är det någon mer som har fått KYC-Papper hem utav SEB idag? Jag fick det men jag förstår inte riktigt varför jag ska fylla i detta när dom har stängt ner mitt konto.

En av bankerna jag använder är SEB.
Inget sådant skickades ut till mig varken senaste veckorna eller idag.

Varför har dom stängt kontot ?

Dom plockade ut 10 random swishningar/betalningar/överföringar och ville ha samtliga förklarade utförligt. Något dom fick.
Ett av dessa var betalning för hyra till min gamla hyresvärd.
En av dessa var betalning som SEB själva utförde som handpenning till lägenhetsköp men fick ändå förklara det.

Det är väl helt okej att dom efterfrågade detta. Jag har inga problem med det eftersom att det är ett lagkrav även om jag tyckte att just dessa två ovan var märkliga för det stod "Länsförsäkringar mäklare" eller liknande.

Men, efter jag skickade 5 sidor utförligt och förklarade varenda en utav dessa överföringar (och styrkte samtliga lån exemplevis med skuldebrev) så fick jag bara till svar "Vi finner inte dina svar tillfredsställande och kommer att stänga av ditt konto per 1:a april".

Det jag tror är väl att det kan störa dom att jag både tog Bolån hos Nordea, har mitt Aktiesparande hos Nordea och hela inkomsten/lönen hamnade hos Nordea. Är ju knappast en lönsam kund för dom längre :D

Anledningen till varför jag tror det är för att jag tidigare kunde ha 100-tals transaktioner i månaden (spel/lån) och då har jag fört över till Trustly och dylikt upp till 500.000 i VECKAN och fått in liknande flera gånger utan att jag ens fick en fråga. Men nu när det bara vara legit överföringar vänder dom upp och ner på allt.

Senast ändrad:
Dom plockade ut 10 random swishningar och ville ha samtliga förklarade utförligt. Något dom fick.
En av dessa var betalning som SEB själva utförde som handpenning till lägenhetsköp men fick ändå förklara det.

Det är väl helt okej att dom efterfrågade detta. Jag har inga problem med det eftersom att det är ett lagkrav även om jag tyckte att just dessa två ovan var märkliga för det stod "Länsförsäkringar mäklare" eller liknande.

Men, efter jag skickade 5 sidor utförligt och förklarade varenda en utav dessa överföringar (och styrkte samtliga lån exemplevis med skuldebrev) så fick jag bara till svar "Vi finner inte dina svar tillfredsställande och kommer att stänga av ditt konto per 1:a april".

Det jag tror är väl att det kan störa dom att jag både tog Bolån hos Nordea, har mitt Aktiesparande hos Nordea och hela inkomsten/lönen hamnade hos Nordea. Är ju knappast en lönsam kund för dom längre :D
Känns verkligen som alla får sina konton spärrade fast man ange bra förklaringar :) bättre byta bank då !

Känns verkligen som alla får sina konton spärrade fast man ange bra förklaringar :) bättre byta bank då !

Det som är ganska löjligt är att bankerna silar mygg men sväljer elefanter. Dom vänder ut och in på sparare men har ett par bekanta med ett par miljoner på kontot och dessa köper/säljer bilar - aldrig fått en fråga....

Den blev nollad vid servicen och indikationen började ticka nedåt från 17000 mil till nuvarande 15000 mil. Nollade den själv igår så indikationen låg på 20000 mil. Testade att stänga av bilen och starta igen och då låg indikatorn på 19000 mil (efter 2 mils körande).

Intervallet på miltal lär ju vara 3 6 9 12 15 osv, så du har väl redan gjort 15000 servicen, antingen för tidigt eller på årsintervall istället. Är bara att nolla den när bilen rullat 15000 mil isåfall, så börjar den räkna ner till nästa intervall.

Vad jag vet så kan man inte nolla ett intervall innan det inträffat, har iaf inte varit så på de bilar jag ägt.

15000 känns väl som en mellanservice (bara oljebyte filter) stora intervallen brukar vara 6,12,18.

Dom plockade ut 10 random swishningar/betalningar/överföringar och ville ha samtliga förklarade utförligt. Något dom fick.

Anledningen till varför jag tror det är för att jag tidigare kunde ha 100-tals transaktioner i månaden (spel/lån) och då har jag fört över till Trustly och dylikt upp till 500.000 i VECKAN och fått in liknande flera gånger utan att jag ens fick en fråga. Men nu när det bara vara legit överföringar vänder dom upp och ner på allt.

Det låter som onödigt mycket jobb ändå.. Det kostar inte många kronor per år för banken att ha ett inaktivt konto liggande.

Helt sjukt!!! Men tror det handlar om kundkännedom och direktiv att följa lagar från finansinspektionen

Är det någon här på forumet som har hus utomlands eller vistas längre perioder utomlands? @johanc84 du hade väl något i Thailand?

Sitter och tittar på "En plats i solen" på TV4. Ett mål när man är någorlunda skuldfri är fan ett hus i Spanien.

Dessa som är med i programmet idag har en budget på 500.000. Det är överkomligt.

Är det någon här på forumet som har hus utomlands eller vistas längre perioder utomlands? @johanc84 du hade väl något i Thailand?

Sitter och tittar på "En plats i solen" på TV4. Ett mål när man är någorlunda skuldfri är fan ett hus i Spanien.

Dessa som är med i programmet idag har en budget på 500.000. Det är överkomligt.
Vi har lite i Thailand ja :) funderat på att flytta ner senare aboslut ! Men det får bli senare :)

Vi har lite i Thailand ja :) funderat på att flytta ner senare aboslut ! Men det får bli senare :)

Så härligt. Just i Thailand har jag bara varit i en gång. Phuket givetvis :D (Kamala om du vet var det ligger? så inte den stökiga delen av ön) men det är ett helt annat lugn. Passade på att se Kata Karon och PiPi-ön med.

Godare mat. Billigare mat och alkohol. Trevligare väder. Finare stränder. Trevligare folk. Inga skjutningar. Var helt fantastiskt.

Visst, rätt vad det är gick strömmen och folk kör som galningar men på det stora hela är det WOW!.

Man behöver ju inte flytta dit permanent om man inte vill men att åka ner dit 2-3 gånger per år tror jag hade höjt livsvärdet avsevärt.

Jag var i Khao Lak förrförra året. Ett ställe som totalt ödelades av tsunamin men nu är uppbyggt, förutom att det bara finns grusvägar och restaurangerna är stora tält. Fina stränder men jävligt tråkigt, noll att göra förutom att bada i poolen. Föredrar stämningen vid Karon Beach. Khao San Road i Bangkok har jag många härliga festminnen från (suddiga dock).

Men i den delen av världen föredrar jag Malaysia, Bali, Filippinerna och Singapore framför Thailand.

Jag var i Khao Lak förrförra året. Ett ställe som totalt ödelades av tsunamin men nu är uppbyggt, förutom att det bara finns grusvägar och restaurangerna är stora tält. Fina stränder men jävligt tråkigt, noll att göra förutom att bada i poolen. Föredrar stämningen vid Karon Beach. Khao San Road i Bangkok har jag många härliga festminnen från (suddiga dock).

Men i den delen av världen föredrar jag Malaysia, Bali, Filippinerna och Singapore framför Thailand.

Har varit vid Karon. men inte resten av det du nämner.

Lite synd att det är så jävla långt att flyga bara. 10-15 timmar. Men lätt värt det.

Festa i Bangkok låter stökigt däremot såg jag ett sjukt klipp häromdagen. Satt och drack bier hemma och snöade in på Youtube. Hamnade på ett klipp på något tåg som kör rakt igenom (!) olika ghetton/förorter i Bangkok :

Ganska intressant att titta på men sjukt stökigt :D

Jag är med i RCI, men tillstår att det kan ses som ett B-alternativ. Jag kan åka var jag vill i världen 5 veckor/år. Det är endast flyget som kostar men det är väldigt fina boenden. Har min hemvist på Gran Canaria men byter in veckorna och kan då landa var jag vill. Borde prata i förfluten tid, det här var trevligt att ha innan pandemin.....och jag ärvde min pappas andelar, så fattig-Molly har givetvis inte betalat detta själv......

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp