Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Det är det som är problemet. Du kan mörda 100 personer och komma ut efter en vecka och du kan ha rökt lite gräs och sitta i 50 år för att dom anser dig vara knepig.

Får mig att minnas den briljanta filmen Gökboet (One flew over the Cuckoo¨s nest) med Jack Nickelsson.
Vet inte hur många ggr jag har sett den! Riktigt bra film!

Fasiken vad priset stigit på biobiljetter...eller så var det så länge sedan jag gick på bio.
Två personer om man vill se nya Bond-rullen kostar 338spänn. 😱

Elen på rekordnivåer, Bensinen på rekordnivåer, ny höjningar på nikotin och alkohol. Kollektivtrafiken blir allt dyrare. Fy fan.

Elen på rekordnivåer, Bensinen på rekordnivåer, ny höjningar på nikotin och alkohol. Kollektivtrafiken blir allt dyrare. Fy fan.
Du får flytta norröver så löses elfrågan

Här kan du posta inlägg som passar bättre i en större tråd än i en helt egen. Det kanske är ett tips, en julhälsning eller vill du bara skriva av dig utan att ställa en fråga.

Här är mer chat-liknande inlägg ok.

Kom dock ihåg att rena frågor eller stora diskussionsämnen är det bättre att skapa en egen tråd för. Då får du enklare svar.

Posta på!
Julhälsning?
Sure

God Jul!

Under artikeln finns en omröstning om man använder ordet "hen".

Nej, känns konstigt röstar 86% på.

Finns fortfarande hopp för landet!

Under artikeln finns en omröstning om man använder ordet "hen".

Nej, känns konstigt röstar 86% på.

Finns fortfarande hopp för landet!

Jag stör mig otroligt mycket när man samtalar med någon via jobb, förskola och dom slänger ur sig ordet hen

Jag stör mig otroligt mycket när man samtalar med någon via jobb, förskola och dom slänger ur sig ordet hen

Engelskan har 300.000 ord - Svenskan har en tredjedel ungefär. Cirka 100.00 ord.

Ändå klarar sig engelskan utan ordet hen men tydligen inte svenskan. Det säger allt.

Om man inte vet könet finns det 20 ord man kan använda istället. Vederbörande, personen i fråga, individen, ja det finns otaliga exempel.

Engelskan har 300.000 ord - Svenskan har en tredjedel ungefär. Cirka 100.00 ord.

Ändå klarar sig engelskan utan ordet hen men tydligen inte svenskan. Det säger allt.

Om man inte vet könet finns det 20 ord man kan använda istället. Vederbörande, personen i fråga, individen, ja det finns otaliga exempel.

Är väl påkommet av en av alla lättkränkta folk i Sverige
Känns som man inte kan göra eller säga något längre
Barnprogram som tas bort alt görs om osv.
Kan inte säga att man älskar Sverige utan att vara rasist osv

Det är fullbetalning som gäller. Är det inte fullbetalt efter tre månader så är det kronofogden som gäller.
Ring upp dom och berätta om din situation och försök att få ett lägre belopp.
Det försökte jag men de accepterar inte utmätning som ”orsak” till att jag kunde få nedsatt belopp...Som ”nedsatt inkomst” kan de acceptera (var det besked jag fick iaf): a-kassa, sjukpenning el försörjningsstöd.

Jag såg också Bond filmen ikväll. Riktigt bra men sjukt oväntat slut på nåt sätt. Hur fan ska det bli framöver nu hehe. 380 spänn för två biljetter, saftigt men det är såhär allt kostar nuförtiden. Godisklubbor för några öre var längesen.

Var den i 4D?

Fast i engelska språket finns ordet hen på riktigt

Älskar ”hen” tydligt, kort och koncist när man inte vet. Fattar vad som är så svårt med att acceptera det?

Ja som sagt ni är ca 15% som verkar tycka det är användbart.

Att ni ena orkar engagera er för en sådan sak som han/hon/hen. Hen är väldigt användbart när man inte vill/kan/får nämna kön men vill använda ett pronomen. Kön i juridisk benämning är man/kvinna, sen är det väl upp till var och en hur man vill ha det? Att tycka att det är töntigt eller annat, säger mer om de som tycker det, än de som är neutral i frågan. I engelskan använder man ”they” i stället för svenskans ”hen”. Vet inte om det är mycket bättre? Sen är det enligt min uppfattning oerhört ologiskt att använda det som profil på en skola, men vissa verkar ju vilja ha det så. Är det viktigt att ett barn får vara genus-neutrala så är det strukturer i överlag som behöver motarbetas. Det är jämförbart med att Ahmad Ali och Anders Svensson söker samma jobb med samma erfarenheter, och Anders får komma på intervju men inte Ahmad. Män tillhör en överordnad skiktningsdimension i jämförelse med kvinnor liksom svenska personer har i jämförelse med utländska personer i det svenska samhället. Jag skulle säga att jag är väldigt inkluderande, men trots detta har de samhälleliga strukturerna även gjort att jag omedvetet håller ett viss kön eller etnicitet lite högre än motsvarigheten. Tanken är ju att ge alla samma förutsättningar.

Kan man inte se det från olika perspektiv är man både inskränkt och korkad. Med det sagt, så gör man som man vill i den egna familjen och man placerar inte barnet på en skola med pedagoger som vägrar använda hon eller han. Däremot så kan det ju även på andra skolor vara så att man jobbar med dessa strukturer på ett helt annat sätt än förr och vad ni motståndare är vana vid.

Så, om du inte vet vilket kön en person har menar du att du inte kan säga "Person" eller "Vederbörande" eller "individ" eller 15 andra fullt rimliga substitut till just han eller hon?

Resten av inlägget är rent vänsterliberalt nonsens med inslag om att skrika rasism till allting som är realism att jag inte orkar bemöta det :D

Kollade precis schemat för veckan.. Jag verkar ha fastighetsutredningsvecka att "se fram emot"..

Började inte ordet hen användas av personer som inte ville definiera sig själva eller andra som man eller kvinna?
Sen har det utvecklats till att användas när man inte vet eller vill avslöja om det är en man eller kvinna man talar om.

Är det inte lite samma med ordet Man?
T. Ex. "Man bör inte köra bil onykter"
Jag har sett att Man har blivit En
"En bör inte köra bil onykter"

Mina helt egna ovetenskapliga slutsatser är att dessa två fenomen har samma ursprung.

Man skulle nästan tro att folk tror de får cancer av att använda hen… inte klokt egentligen vad man kan hänga upp sig på.
Jag tänker att ordet hen är en konstruktion av personer som inte har kunnat ta till sig att båda könen är lika mycket värda och att alla är födda i antingen en kvinnlig eller manlig (biologisk) kropp och svenska språket har ord som tydliggör vilket kön vederbörande tillhör. Biologiskt. Sedan är det fritt fram för var och en att identifiera sig som det ena eller det andra könet oavsett biologiskt kön, men det tycker jag inte man ska pracka på barnen innan de ens vet vad det innebär.

Jag tänker att ordet hen är en konstruktion av personer som inte har kunnat ta till sig att båda könen är lika mycket värda och att alla är födda i antingen en kvinnlig eller manlig (biologisk) kropp och svenska språket har ord som tydliggör vilket kön vederbörande tillhör. Biologiskt. Sedan är det fritt fram för var och en att identifiera sig som det ena eller det andra könet oavsett biologiskt kön, men det tycker jag inte man ska pracka på barnen innan de ens vet vad det innebär.

Klokaste inlägget i debatten.

Man kan naturligtvis identifiera sig som både en katt UFO och höna men det förändrar inte faktumet vad man faktiskt är biologiskt.

Klokaste inlägget i debatten.

Man kan naturligtvis identifiera sig som både en katt UFO och höna men det förändrar inte faktumet vad man faktiskt är biologiskt.
Alltså viktigast är ju att man använder hen när man inte vet vad hen identifierar sig som...

Alltså viktigast är ju att man använder hen när man inte vet vad hen identifierar sig som...

Man ser ju vad det är för kön
Ska man behöva gå runt och tänka på att man kränker någon för att den identifierar sig som något annat??
Någon motta får det vara

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp