Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

jag tål inte Zero, det är något med sötningsmedlet som gör att det smakar skit, jag tror att jag har fått i mig för mycket tidigare och nu säger kroppen ifrån
Kan ju va så? Kan ju visserligen vara bra.. är väl inte så hälsosamt med aspartam i större mängder :) men jag tycker ändå det är mer hälsosamt att dricka zero än vanliga!

Ja det är sjukt vad allt blir dyrt. Lönerna kommer inte hänga med. Fattiga blir fattigare och vi med massa lån kanske kommer gå under nu, i alla fall alla som räknar varje krona per månad. Räntorna går också upp antar det kommer gälla även privatlån....

Speciellt med tanke på att inte förbehållsbeloppen hänger med dessutom.
De tycker fortfarande att man klarar sig på ett existensminimum som var beräknat på typ 60% billigare priser.

Köper alltid kaffe när det är på erbjudande vilket det nästan alltid är någonstans. Senast i förra veckan zoegas för 31:-

Citygross har 2 för 59:- denna veckan på i princip alla kaffesorter om man handlar för 150:-

Inflationen upp 6.1% i mars.... Det är ju helt sinnessjukt.

Jag kan ingenting om ekonomi. Mer än om detta som rör lån.

Men kan någon på begriplig svenska förklara för mig hur en stigande inflation motverkas med högre ränta?
För om jag fattar det rätt är inflationen att saker och ting blir dyrare = lönen går inte upp i samma takt. Hur kan då detta motverkas genom att ännu en sak ska bli dyrare, i detta fall räntor vilket gör att inte bara mat,transport och el blir dyrare utan även folks boende?

Borde det inte vara åt andra hållet att riksbanken och staten SÄNKER räntan när inflationen ökar så att folk har råd att bo?

....och som om jag inte vore förvirrad tillräckligt så står det nu :

... Om man som exempel tar en person som har en svensk snittlön på cirka 35 000 kronor per månad där löneökningen följer Riksbankens mål på 2 procent. Om inflationen stiger till den numera inte osannolika siffran 6 procent, då krymper exemplets lön med nästan 16 000 kronor per år i värde.

Om samma person har ett lån på en miljon kronor, då krymper inflationen lånets verkliga värde med nästan 57 000 kronor. En gratis avbetalning – en inflationsamortering.

....och som om jag inte vore förvirrad tillräckligt så står det nu :

... Om man som exempel tar en person som har en svensk snittlön på cirka 35 000 kronor per månad där löneökningen följer Riksbankens mål på 2 procent. Om inflationen stiger till den numera inte osannolika siffran 6 procent, då krymper exemplets lön med nästan 16 000 kronor per år i värde.

Om samma person har ett lån på en miljon kronor, då krymper inflationen lånets verkliga värde med nästan 57 000 kronor. En gratis avbetalning – en inflationsamortering.
Om värdet på din lön minska, så minskar ju även värdet på dina lån.

Påverkas UC något om man slutbetalar sitt delbetalningskonto på Qliro? Det ligger på 3000 kr.

Men kan någon på begriplig svenska förklara för mig hur en stigande inflation motverkas med högre ränta?
För om jag fattar det rätt är inflationen att saker och ting blir dyrare = lönen går inte upp i samma takt. Hur kan då detta motverkas genom att ännu en sak ska bli dyrare, i detta fall räntor vilket gör att inte bara mat,transport och el blir dyrare utan även folks boende?

Borde det inte vara åt andra hållet att riksbanken och staten SÄNKER räntan när inflationen ökar så att folk har råd att bo?
Om inflationen behöver dämpas höjer Riksbanken räntan för att kyla ner ekonomin. Högre räntor (ex. på bolån) gör i sin tur att du inte har lika mycket pengar att konsumera annat för. Efterfrågan i ekonomin minskar, vilket påverkar priserna nedåt och inflationen sjunker.
Är du med? :)

Jag förstår delvis,

Det jag inte förstår är ju att saker som driver upp inflationen nu det är ju kostnader som människor inte direkt kan välja bort.

Jag tänker framförallt på elen. Det är ju det som gör att inflationen stuckit, dessa höga elpriser är det som trissat upp inflationen mest.

Där blir jag förvirrad för även om riksbanken höjer räntan så kommer ju inte folk att konsumera mindre el?

Jag förstår delvis,

Det jag inte förstår är ju att saker som driver upp inflationen nu det är ju kostnader som människor inte direkt kan välja bort.

Jag tänker framförallt på elen. Det är ju det som gör att inflationen stuckit, dessa höga elpriser är det som trissat upp inflationen mest.

Där blir jag förvirrad för även om riksbanken höjer räntan så kommer ju inte folk att konsumera mindre el?
Jo, men om inflationen sjunker så får du ju mera el för samma peng. Men visst kommer det att bli tufft för många framöver. Inflationen kommer ju inte att minska markant över en natt.

Jo, men om inflationen sjunker så får du ju mera el för samma peng. Men visst kommer det att bli tufft för många framöver. Inflationen kommer ju inte att minska markant över en natt.
Helt krasst så är det ju dem som har marginaler i ekonomin som kommer att klara sig hyfsat bra (kan köpa dyrt kaffe och betala höga bolåneräntor), men det är det ju tyvärr inte alla som har ...

82EBB454-670D-4E6F-8D29-AFE9209D9B6E.webp
Minst 1-2 gånger per dag får jag strida för att vinna den fighten🙄

Visa bilaga 2410Minst 1-2 gånger per dag får jag strida för att vinna den fighten🙄
Kan nästan se det där framför mig, haha!! :D

vi började om med småbarn nu igen så har en 5 veckors hemma.. mysigt såklart men måååånga blöjor blir det.. man har glömt hur det var. Men 1-2 års åldern är ju så rolig

Man höjer räntan för att minska aptiten på lån och kapital, för att på så viss lugna ner samhället och inflationen

Vad händer i Östergötland är det mångkulturen som kommit till stan :D?

Vad händer i Östergötland är det mångkulturen som kommit till stan :D?
När en dansk väljer att åka dit för att elda upp koranen och visa nidbilder av mohamed enkom för att provocera. Så är det ju inte märkligt.

men att en galen "man" (ja i mina ögon måste han vara det) får rätt till denna aktivitet när man vet vad det brukar sluta med (väldigt stora kostnader för oss skattebetalare oavsett om det blir upplopp eller inte för de måste ju fördäbereda sig på det värsta) så föundras jag hur han kan få tillstånd.
(Nä jag är inte religiös) mem jag tycker inte att yttrandefriheten skall användas för att enkom provocera fram reaktioner.

Jag frågade seriöst för jag har aldrig varit i Linköping innan såg bara 10000 poliser.

Däremot.

Om vi lever i ett samhälle där folk på grund av sin religion ska sätta bilar i eld, plundra, slå sönder och ge sig poliser då är vi farligt ute.

Du kan för övrigt prova att gå i en kyrka i Afghanistan och Saudiearabien....Juste det finns inga.

Märkligt för övrigt att alla dessa väljer att fly till kristna länder. Men klart, bidragen är ju attraktiva.

Jag frågade seriöst för jag har aldrig varit i Linköping innan såg bara 10000 poliser.

Däremot.

Om vi lever i ett samhälle där folk på grund av sin religion ska sätta bilar i eld, plundra, slå sönder och ge sig poliser då är vi farligt ute.

Du kan för övrigt prova att gå i en kyrka i Afghanistan och Saudiearabien....Juste det finns inga.
Jag försvarar inte på något sätt deras agerande ä, det är lika illa som att dansken gör/vill sitt.

Det jag vänder mig emot är att man kan använda grundlagen för att skapa det kaos med som du säger 1000 poliser. Jag anser INTE att det borde vara en laglig rätt att med vilje provocera fram de reaktioner oavsett om reaktorerna är ok eller inte.

Känns bara fruktansvärt onödigt.

Riksbanken bryr sig inte om folket. Riksbanken bryr sig bara om värdet på valutan och för att behålla värdet på valutan höjs räntan vilket leder till mindre utlåning och därmed mindre pengar i omlopp och när det blir mindre pengar i omlopp blir det förstås svårare att få tag i pengar och då stiger värdet på pengarna d.v.s man motverkar inflationen. Anledning till inflationen kan man säga är en för liberal utlåning av pengar d.v.s för mycket pengar i omlopp.
Högre priser och högre räntor på lån slår mot folks ekonomi med dubbel kraft och när lönerna inte heller ökar blir det en trippeleffekt på folks ekonomi. Som vanligt får vanligt folk bekosta detta ekonomiska haveri.

Riksbanken bryr sig inte om folket. Riksbanken bryr sig bara om värdet på valutan och för att behålla värdet på valutan höjs räntan vilket leder till mindre utlåning och därmed mindre pengar i omlopp och när det blir mindre pengar i omlopp blir det förstås svårare att få tag i pengar och då stiger värdet på pengarna d.v.s man motverkar inflationen. Anledning till inflationen kan man säga är en för liberal utlåning av pengar d.v.s för mycket pengar i omlopp.
Högre priser och högre räntor på lån slår mot folks ekonomi med dubbel kraft och när lönerna inte heller ökar blir det en trippeleffekt på folks ekonomi. Som vanligt får vanligt folk bekosta detta ekonomiska haveri.

Låter faktiskt vettigt. Det du skriver.

Angående detta i Linköping så ska jag faktiskt erkänna jag frågade seriöst :D Aldrig varit i staden tidigare och kollade inte Aftonbladet. Skrev här först.

Möttes av tusen poliser och fattade ingenting haha!

Angående detta i Linköping så ska jag faktiskt erkänna jag frågade seriöst :D Aldrig varit i staden tidigare och kollade inte Aftonbladet. Skrev här först.

Ok...ja det är som sagt förjävligt på alla sätt och det måste känts lite "overkligt"?

Ok...ja det är som sagt förjävligt på alla sätt och det måste känts lite "overkligt"?

Alltså skulle bara parkera min bil. Aldrig varit här. Så smäller 2 knallskott max 50.meter ifrån. Miljarder poliser. Blåljus. Arabiska män som skriker..

Otroligt obehagligt.

jag trodde först att det var något åt mitt håll som hände, jag bor ändå en bra bit ifrån, först dundrade 7st polisbilar förbi i väldigt hög fart (sällan dom kör så fort här även om dom kör blått) varav tre hundbilar, någon timme senare så körde piketen förbi med blåljus, närmsta stad är ju annars väldigt lugn och har kanske bars två polisbilar i tjänst i vanliga fall. men Linköping ligger en timme bort på andra sidan staden så dom var helt klart påväg dit

jag trodde först att det var något åt mitt håll som hände, jag bor ändå en bra bit ifrån, först dundrade 7st polisbilar förbi i väldigt hög fart (sällan dom kör så fort här även om dom kör blått) varav tre hundbilar, någon timme senare så körde piketen förbi med blåljus, närmsta stad är ju annars väldigt lugn och har kanske bars två polisbilar i tjänst i vanliga fall. men Linköping ligger en timme bort på andra sidan staden så dom var helt klart påväg dit

Verkar ha spridit sig till Norrköping nu. Otroligt.

Demonstration i Örebro imorgon kl.17. Kommer ske nära en moské

Får hoppas att polisen är redo den här gången! Ser inte så bra ut att folk kan hoppa på polisbilar och plocka saker hur dom vill. Respekten för svensk polis är obefintlig just nu så dom måste försöka vända på det.

Får hoppas att polisen är redo den här gången! Ser inte så bra ut att folk kan hoppa på polisbilar och plocka saker hur dom vill. Respekten för svensk polis är obefintlig just nu så dom måste försöka vända på det.
Ja verkligen. Alla butiker ska hålla stängt imorgon pga det.

Ändå va dom tydligen för få så dom fick backa undan och ge bort sina polisbilar!
Morgan Johansson va dock nöjd med vad han ställt till med och tyckte att läget va helt under kontroll. Tydligen så ska det vara ok att plundra och hoppa på polisbilar i dagens Sverige. Sätt in militären så får dom lite träning ifall det väntar tuffare uppgifter framöver.

Senast ändrad:
Att slå sönder besökare på fotboll är fullt motiverat.
Låt ett par fordon tillhörande en rättsvårdande myndighet offras, eskalera inte situationen.
Skillnad på folk och folk.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp