Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Men allvarligt, vad i det du skriver motsäger det jag skrivit? Som jag återkommande skrivit är avgiften till kfm 300 kr. Och man får ta upp omkostnader för max 380 kr, totalt drygt 600 kr. Om någon bestrider och man väljer att inte ta det vidare till TR förlorar man både avgift och omkostnader. Vad tjafsar du om?
Fast det har dock aldrig varit frågan utan alla hugger mot Lasseman som säger att det är 300.

Fast det har dock aldrig varit frågan utan alla hugger mot Lasseman som säger att det är 300.

Alla hugger? Min bild är att han hugger på alla tyvärr. På ett mycket osympatisk sätt. Beklagar. När jag skrev kostnader på drygt 600 kr omvandlade han det till enbart kfm-avgiften på 300 kr och skrek att jag hade totalt fel… istället för att vänligt addera att det dels är avgift och dela omkostnader. På detta forum är det mycket trevligare att hjälpa varandra än att leka översittare… det är min bild.

Sparande till barnen. Finns det någonstans man kan öppna konto och spara till barn, utan den andre vårdnadshavaren medgivande och insyn?

Alla hugger? Min bild är att han hugger på alla tyvärr. På ett mycket osympatisk sätt. Beklagar. När jag skrev kostnader på drygt 600 kr omvandlade han det till enbart kfm-avgiften på 300 kr och skrek att jag hade totalt fel… istället för att vänligt addera att det dels är avgift och dela omkostnader. På detta forum är det mycket trevligare att hjälpa varandra än att leka översittare… det är min bild.
Fast det hela handlade om en privatperson som skulle skicka in detta. Det gäller att läsa ordentligt innan man svarar.

Fast det hela handlade om en privatperson som skulle skicka in detta. Det gäller att läsa ordentligt innan man svarar.
Ska vi alla blanda oss i?
Tror saken är helt klart mellan lasseman och Lippe.
Man menar samma men förklarar olika.

Det påminner mig om en "rättfram" pôjk inom databasbranchen, som brukade ha ett exempel på felaktigt ställda frågor, när han tillrättavisade frågeställare, inte alltid diplomatiskt, men sakligt:
"What kind of rock should one use to drive screws into antique furniture? The answer is, of course, use proper tools, and not rocks." -- Joe Celko

Kanske inte en exakt analogi, men belyser lite att det svar man får kanske inte var det man ville ha eller förväntade sig.

Ska vi alla blanda oss i?
Tror saken är helt klart mellan lasseman och Lippe.
Man menar samma men förklarar olika.
Ok ja det är din tolkning, jag uppfattar det som att Lippe inte förstod frågan riktigt och gav fel svar.
Min tolkning är att det handlade om vad det kostar att lämna in ett betalningsföreläggande för privatperson - 300kr. Inte vad Du som får föreläggandet får betala från ett inkassobolag.

Ok ja det är din tolkning, jag uppfattar det som att Lippe inte förstod frågan riktigt och gav fel svar.
Min tolkning är att det handlade om vad det kostar att lämna in ett betalningsföreläggande för privatperson - 300kr. Inte vad Du som får föreläggandet får betala från ett inkassobolag.

Mitt sista inlägg i denna debatt:
När någon på detta forum/i denna tråd uppmanades att skicka in krav till kfm ville jag i all välmening påtala att det kan innebära ytterligare kostnader. Om motparten bestrider och man inte väljer att gå vidare till TR, innebär det att man torskar även dessa kostnader. Så man behöver noga värdera läget, riskerna etc. innan man följer uppmaningen om att skicka in till kfm.
Det var hela mitt syfte, att hjälpa i all välmening.

Därefter blev jag påhoppad gällande mitt ordval om ”drygt 600 kr”, och som tydliggjorts ovan på ett aggressivt sätt: dels en avgift till kfm på 300 kr och dels ev. omkostnader man har på max 380 kr. (Min tolkning är att man kan ha omkostnader även c2c, men rätta mig gärna på ett snällt sätt om jag har fel).
Bifogat en bild från kfms webbsida, som enligt påhopparen ska vara felaktig och jag uppmanades ringa kfm och påtala detta…

Min samlade syn är fortsatt att vi bör hålla en trevlig ton och hjälpa varandra här, fylla i och fylla på när erfarenheter och luckor finns. Inte skrika att människor har fel, att hoppa på varandra etc. Vem tjänar på ett sådant beteende?

När jag som liten gick i skolan fanns det tyvärr mobbare, och de allra flesta valde mobbarens sida. Detta för att själva inte bli mobbade. Även jag gjorde det.
Idag är jag stor, klokare och snäll och väljer alltid att stå upp för påhopp, stå emot översittare och människor som tror att de är mer än andra.
Alla har rätt att komma till tals och dela sin uppfattning, utan att bli påhoppade och mobbade! Det är min bestämda uppfattning och ledstjärna i livet.

Bilagor

• 31CDB939-6E45-4682-AECD-502F5BFB5514.webp
    31CDB939-6E45-4682-AECD-502F5BFB5514.webp
    53.1 KB · Visningar: 6
Man KAN ta ut för omkostnader ja. Men man MÅSTE betala 300kr, detta är inget frivilligt. Detta är skilllnaden och väldigt viktigt att veta vad som skiljer sig.

Bilagor

• C898FCFC-A69E-4BD9-8C6C-79B5B4314AA7.webp
    C898FCFC-A69E-4BD9-8C6C-79B5B4314AA7.webp
    54.8 KB · Visningar: 4
Gillar radioprogrammet Plånboken men blev ändå lite förvånad när nån ekonomisk forskare/expert föreslog skuldsanering när personen fick frågan om hur hushållen ska klara kommande inflation, eller rättare sagt, om de inte gör det. Känns lite som att ”vi” kommer bli fler i båten kommande år, kanske blir konceptet inte lika skamset. Upplever ofta att många blir storögda när jag säger att jag har skuldsanering och det blir lite stelt och obekvämt runt samtalet, medan jag känner stolthet och tycker det är något fantastiskt.

Gillar radioprogrammet Plånboken men blev ändå lite förvånad när nån ekonomisk forskare/expert föreslog skuldsanering när personen fick frågan om hur hushållen ska klara kommande inflation, eller rättare sagt, om de inte gör det. Känns lite som att ”vi” kommer bli fler i båten kommande år, kanske blir konceptet inte lika skamset. Upplever ofta att många blir storögda när jag säger att jag har skuldsanering och det blir lite stelt och obekvämt runt samtalet, medan jag känner stolthet och tycker det är något fantastiskt.
Å andra sidan kan det leda till en felaktig inställning hos många skuldsatta om att skuldsanering är lösningen på allt och få de att tro att det är väldigt enkelt ja näst intill självklar sak att få det när man har skuldsatt sig upp över öronen och mer.

Det kan också leda till hårdare krav för att bli beviljad skuldsanering om var femte person ansöker om skuldsanering.

Mitt sista inlägg i denna debatt:
När någon på detta forum/i denna tråd uppmanades att skicka in krav till kfm ville jag i all välmening påtala att det kan innebära ytterligare kostnader. Om motparten bestrider och man inte väljer att gå vidare till TR, innebär det att man torskar även dessa kostnader. Så man behöver noga värdera läget, riskerna etc. innan man följer uppmaningen om att skicka in till kfm.
Det var hela mitt syfte, att hjälpa i all välmening.

Därefter blev jag påhoppad gällande mitt ordval om ”drygt 600 kr”, och som tydliggjorts ovan på ett aggressivt sätt: dels en avgift till kfm på 300 kr och dels ev. omkostnader man har på max 380 kr. (Min tolkning är att man kan ha omkostnader även c2c, men rätta mig gärna på ett snällt sätt om jag har fel).
Bifogat en bild från kfms webbsida, som enligt påhopparen ska vara felaktig och jag uppmanades ringa kfm och påtala detta…

Min samlade syn är fortsatt att vi bör hålla en trevlig ton och hjälpa varandra här, fylla i och fylla på när erfarenheter och luckor finns. Inte skrika att människor har fel, att hoppa på varandra etc. Vem tjänar på ett sådant beteende?

När jag som liten gick i skolan fanns det tyvärr mobbare, och de allra flesta valde mobbarens sida. Detta för att själva inte bli mobbade. Även jag gjorde det.
Idag är jag stor, klokare och snäll och väljer alltid att stå upp för påhopp, stå emot översittare och människor som tror att de är mer än andra.
Alla har rätt att komma till tals och dela sin uppfattning, utan att bli påhoppade och mobbade! Det är min bestämda uppfattning och ledstjärna i livet.
Jag köper det du säger men att insinuera @Lasseman som mobbare är lite magstarkt ärligt talat. Människan är till stor hjälp och svarar även på frågor privat. Han svarar tydligt och klart, utan känslor inblandade.

Jag störde mig också på detta i början och tyckte det var okänsligt men jag har tänkt om och inser att han inte är skyldig mig att svara på ett sätt som JAG anser korrekt.

Så vitt jag förstår har han ju rätt i sak här eller? Det är ju ändå hans jobb.

Jag tycker att det är bra att skuldsanering finns. Har själv sökt det.

Samtidigt blir jag väldigt förvånad, dels över hur enkelt det verkar vara att få det?
Kan tycka att det skulle behövas lite mer bestämda krav. Tex inga nya lån/krediter på ett år eller två. Inge spelade etc på ett år eller två osv.

Samtidigt blir jag lite besviken. För skuldsanering finns till stor del, för att det är så enkelt att få lån. Överbelåna sig. Det borde vara större krav för att få låna från särskilt dyra kreditbolag.

Systemfel

Jag köper det du säger men att insinuera @Lasseman som mobbare är lite magstarkt ärligt talat. Människan är till stor hjälp och svarar även på frågor privat. Han svarar tydligt och klart, utan känslor inblandade.

Jag störde mig också på detta i början och tyckte det var okänsligt men jag har tänkt om och inser att han inte är skyldig mig att svara på ett sätt som JAG anser korrekt.

Håller faktiskt med.
Min hypotes; Tror att om man jobbar med det han gör (antar att det är en han, men man vet aldrig), då stänger man kanske en del empathi. Antingen det eller så kanske man inte hade det från början. man måste nog vara av en speciell typ för att trivas med jobbet. Att vräka folk från hus och hem, att utmäta egendom, det måste annars vara väldigt krävande mentalt och efter x antal år blir man kanske avtrubbad. (så som det kan hånas lite ibland på forumet).

Men det betyder inte att man inte vill hjälpa folk. Han delar sina kunskaper och erfarenheter och kan därmed hjälpa folk så att det inte blir utmätning eller vräkning, då är det ju vinst för båda parter.
Sedan är vi alla olika! Det som syns här på forumet är inte såsom man är privat. Vi har saker som vi är bättre och sämre på. @Lasseman är superbra på massa med områden inom forumet.
Jag gillar han bra sidor mycker mer än hans sämre sidor. <3

Å andra sidan kan det leda till en felaktig inställning hos många skuldsatta om att skuldsanering är lösningen på allt och få de att tro att det är väldigt enkelt ja näst intill självklar sak att få det när man har skuldsatt sig upp över öronen och mer.

Det kan också leda till hårdare krav för att bli beviljad skuldsanering om var femte person ansöker om skuldsanering.
Jo det var lite därför jag reagerade, att han sade det lite lättvindigt sådär, som att det ”bara var att söka”.

Jag tycker att det är bra att skuldsanering finns. Har själv sökt det.

Samtidigt blir jag väldigt förvånad, dels över hur enkelt det verkar vara att få det?
Kan tycka att det skulle behövas lite mer bestämda krav. Tex inga nya lån/krediter på ett år eller två. Inge spelade etc på ett år eller två osv.

Samtidigt blir jag lite besviken. För skuldsanering finns till stor del, för att det är så enkelt att få lån. Överbelåna sig. Det borde vara större krav för att få låna från särskilt dyra kreditbolag.

Systemfel
Håller delvis med, tycker fortfarande att det är bra att det finns en flexibilitet i iakttagelserna. Hade dina förslag gällt hade jag varit helt chanslös som kursade ett AB pga covid, med solidariskt betalningsansvar och bara haft mina skulder i nån månad.
Det där med dyra kredit- och alltför uppmuntrande spelbolag däremot håller väl på att granskas för fullt. Är nog svårt att helt komma ifrån lite förväntan på det sunda förnuftet också.

Om någon mår bättre av att beskylla mig för det ena och det andra så det ju något bra.

Sådär halvjobbrelaterat som man inte riktigt väntar sig.
Att under fredagen utmäta och ta med både personbil och annat, under inte supersmidiga former, och sedan på lördagen hamna i butikskö med personen ifråga, som spontant börjar småprata om det ena och det andra och avslutar med att ge positiv feedback om hur man hanterade allt kring personen och förrättningen.

Omvänd situation för mig, dvs ingen fin feedback för mitt arbete eller kunskap.

Har fått ett uppdrag med en kund vars mamma jag varit arbetsgivare åt som skapade en arbetsrättslig tvist mot mig, som även drog det hela till arbetsdomstolen och som jag vann, vid vederbörandes fotknölar som innebar avslutad anställning och ett skadestånd gentemot mitt företag.

När jag mött dottern på gatan har hon mördarstirrat på mig med 100% inställning på att jag varit boven utan hänsyn till den juridiska bedömningen, medan jag tittat bort och undrat vart det personliga ansvaret hos både fack och gemene man tagit vägen…

Har en känsla av att hon kommer vända i dörren när hon ser att jag ska vara hennes kontakt. Känslan är väl i och för sig lite ömsesidig.

Artikeln syftar nog på möjligheten som tillkom när UB 6:12a såg dagens ljus.

En man i 30-årsåldern med skulder hos Kronofogden har stoppats i tullen på Arlanda.
Mannen skulle resa till ett land utanför EU och hade en större summa kontanter med sig i sin resväska. På grund av att skulden ännu inte betalats, samtidigt som mannen hade pengar med sig, tillkallades polis.
En patrull är nu på plats för att hjälpa mannen att reglera sin skuld.

En man i 30-årsåldern med skulder hos Kronofogden har stoppats i tullen på Arlanda.
Mannen skulle resa till ett land utanför EU och hade en större summa kontanter med sig i sin resväska. På grund av att skulden ännu inte betalats, samtidigt som mannen hade pengar med sig, tillkallades polis.

Antar att det var mer än en rimlig reskassa.
Men det gäller fan att tänka sig för både en och två gånger när man lever med kfm-skulder och löneutmätning.

Roligt sätt att skriva.
De samtalen från polis är bra samtal

Antar att det var mer än en rimlig reskassa.
Men det gäller fan att tänka sig för både en och två gånger när man lever med kfm-skulder och löneutmätning.
Löneutmätning är ju inte så relevant i det där sammanhanget

Tycker det låter läskigt och konstigt . Det står ju att det inte är ett brott att ha skulder . Och att man Inte kan bli nekad att resa pga det .

Tycker det låter läskigt och konstigt . Det står ju att det inte är ett brott att ha skulder . Och att man Inte kan bli nekad att resa pga det .
Tror du att han har rent mjöl i påsen, som har en större summa kontanter i resväskan? Det tycker jag för min del är konstigare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp