- Meddelanden
- 210
- Mottagna reaktioner
- 133
- Poäng
- 317
Ibland arbetar FK fort minsann.
Idag fick jag besked om bostadsbidrag, att de ej godkänner det längre för att de anser att jag och min kille är sammanboende.
Detta trots att jag uppgett att han har egen lägenhet, vi har inte gemensam ekonomi. Vi kanske sover tillsammans 1-2 nätter i veckan.
Jag sover fler nätter i veckan på min arbetsplats, än vad jag gör med honom.
"Det är den som ansöker om bostadsbidrag som ska visa att han eller hon är ensamstående".
Åh hur ska jag kunna bevisa det?
Har skuldsanering och i skuldsaneringen har de räknat med att jag får ca 1000kr i bostadsbidrag i månaden. Men nu kommer jag inte få det längre.
Idag fick jag besked om bostadsbidrag, att de ej godkänner det längre för att de anser att jag och min kille är sammanboende.
Detta trots att jag uppgett att han har egen lägenhet, vi har inte gemensam ekonomi. Vi kanske sover tillsammans 1-2 nätter i veckan.
Jag sover fler nätter i veckan på min arbetsplats, än vad jag gör med honom.
"Det är den som ansöker om bostadsbidrag som ska visa att han eller hon är ensamstående".
Åh hur ska jag kunna bevisa det?
Har skuldsanering och i skuldsaneringen har de räknat med att jag får ca 1000kr i bostadsbidrag i månaden. Men nu kommer jag inte få det längre.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Alltså min hyresvärd säger att dom inte ens är i närheten utav att vara i hamn med den nya hyreshöjningen. Vi är inne i mars på typ onsdag.
Om det tar 2-3 månader ytterligare och säg att vissa privata hyresvärdar smäller på med 10% ökning då kan det motsvara en retroaktiv höjning på en bra bit över tio tusen kronor. Hur kommer det gå just den månaden för folk som har löneutmätning? (Jag har inte det än)
Kommer KFM låta folk behålla pengarna till hyran för just den månaden eller är det bara tough luck ni borde sparat som gäller?
Om det tar 2-3 månader ytterligare och säg att vissa privata hyresvärdar smäller på med 10% ökning då kan det motsvara en retroaktiv höjning på en bra bit över tio tusen kronor. Hur kommer det gå just den månaden för folk som har löneutmätning? (Jag har inte det än)
Kommer KFM låta folk behålla pengarna till hyran för just den månaden eller är det bara tough luck ni borde sparat som gäller?
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
"betala direkt" är ju bara en autogirofunktion. Det är fortfarande kredit från köpet till dragningen några dagar senareAbsurd! Betalar man direkt finns det ingen anledning att ta upplysningar! Fy fan!
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Trevlig helg på er.
Här innebar helgen tydligen jobb för hela slanten. Myndighetsamverkan är roligt och bra men ofta på dumma tider.
Här innebar helgen tydligen jobb för hela slanten. Myndighetsamverkan är roligt och bra men ofta på dumma tider.
- Meddelanden
- 74
- Mottagna reaktioner
- 30
- Poäng
- 102
Hoppas du får återhämtning så småningom. Du får väl lite ledigt i veckan får man hoppasTrevlig helg på er.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Annika Winsth: ”Den rörliga bolåneräntan nära 6% i juni” | Affärsvärlden
Nordeas chefekonom Annika Winsth spår att Riksbanken höjer styrräntan till 3,75% i juni. Det skulle ge en rörlig bolåneränta på 5,85%.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Ok men som konsument borde man kunna välja direktbetalning med bankkort utan att tvingas gå via Klarna om det ska betraktas som kredit och man ska få på sig en onödig upplysning."betala direkt" är ju bara en autogirofunktion. Det är fortfarande kredit från köpet till dragningen några dagar senare
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Det kan man.Ok men som konsument borde man kunna välja direktbetalning med bankkort utan att tvingas gå via Klarna om det ska betraktas som kredit och man ska få på sig en onödig upplysning.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
inte om butiker använder Klarna check out endast! Då går det via Klarna, alla sorters betalningar.Det kan man.
Återigen, man ska inte riskera en uc om man väljer att betala direkt med sitt bankkort.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Och de ställen jag brukar handla på med klarna finns kort att välja på i checkout. Då dras det/reserveras direkt och har aldrig blivit någon upplysninginte om butiker använder Klarna check out endast! Då går det via Klarna, alla sorters betalningar.
Återigen, man ska inte riskera en uc om man väljer att betala direkt med sitt bankkort.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Numera även swish något jag alltid använder.Och de ställen jag brukar handla på med klarna finns kort att välja på i checkout. Då dras det/reserveras direkt och har aldrig blivit någon upplysning
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Exakt, och så var det i det här fallet som jag förstår det.Och de ställen jag brukar handla på med klarna finns kort att välja på i checkout. Då dras det/reserveras direkt och har aldrig blivit någon upplysning
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Visst är det dyrare att leasa bil än att köpa bättre begagnad?
Hur mkt dyrare?
Efter sommaren har vi betalat klart vårt billån, som var på 150 000 kr fr början. Bilen kommer hålla några år till hoppas jag men den är köpt begagnad så håller den i tre år till är jag glad!
Men det vänder sig i magen på mig när jag tänker att vi inom snar framtid kommer behöva ha en "ny" bil (ca 5 år gammal tänker jag).
Kan förstås försöka spara lite när lånet försvinner men vill helst ha den summan i snöbollen.
Hur mkt dyrare?
Efter sommaren har vi betalat klart vårt billån, som var på 150 000 kr fr början. Bilen kommer hålla några år till hoppas jag men den är köpt begagnad så håller den i tre år till är jag glad!
Men det vänder sig i magen på mig när jag tänker att vi inom snar framtid kommer behöva ha en "ny" bil (ca 5 år gammal tänker jag).
Kan förstås försöka spara lite när lånet försvinner men vill helst ha den summan i snöbollen.
- Meddelanden
- 2 374
- Mottagna reaktioner
- 1 964
- Poäng
- 1 247
Jag gjorde en beräkning på flera bilar för att se ifall jag kunde spara en slant på byta bil. Tog med alla utgifter och historiska årliga kostnaden för service och reparation. Tog med leasing men bara på elbilar eller laddhybrider, och bättre begagnade dieselbilar. Än så länge är min bil fortfarande billigast, xc70. Uppdaterar kalkylen regelbundet. Rekommenderar att göra en liknande kalkyl och ta med alla kostnader.Visst är det dyrare att leasa bil än att köpa bättre begagnad?
Hur mkt dyrare?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Bra jobb du har gjort!Jag gjorde en beräkning på flera bilar för att se ifall jag kunde spara en slant på byta bil. Tog med alla utgifter och historiska årliga kostnaden för service och reparation. Tog med leasing men bara på elbilar eller laddhybrider, och bättre begagnade dieselbilar. Än så länge är min bil fortfarande billigast, xc70. Uppdaterar kalkylen regelbundet. Rekommenderar att göra en liknande kalkyl och ta med alla kostnader.
Vi har än så länge klarat oss från höga bilkostnader och har låg skatt på bilen ca 600 kr per år (jämfört med förra bilen vi hade där skatten kostade mer än 1200 kr). Kostnad för bensin nu ca 600kr/månad, ibland lägre. Parkering 0-200 kr/mån. Har inte behövt ombesikta bilen. Så totalt sätt har vi låga kostnader, mellan tummen och pekfingret 1500-2000 kr/mån och då inräknat med besiktningskostnaden samt reparationer. Tror jag att vi ligger där nånstans. Vi har bensindriven Skoda.
Hur ser framtiden ut för dieselbilar? Är det bara elbilar som kommer gälla framöver? Om vår bil håller 3 år till då kanske marknaden för begagnade elbilar har kommit igång.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Bibliska nivåer...Jesus. Rörlig bolåneränts över 5% nu utan rabatter..
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Köpte man hus 92 tycker man nog alltjämt det är rea än.Bibliska nivåer...
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
vi hade över 6% när vi tog bolån 2003.Jesus. Rörlig bolåneränts över 5% nu utan rabatter..
- Meddelanden
- 1 311
- Mottagna reaktioner
- 601
- Poäng
- 637
Ja de bör man tycka o man har ju antagligen amortera en hel del också men många har nog belånat en hel del senaste 15 åren tyvärr. HahaKöpte man hus 92 tycker man nog alltjämt det är rea än.
- Meddelanden
- 73
- Mottagna reaktioner
- 60
- Poäng
- 187
Ja, 6-10 mars ska de skickas utÄr det på måndag skattedeklarationerna börjar trilla in på Kivra?
- Meddelanden
- 1 311
- Mottagna reaktioner
- 601
- Poäng
- 637
Man längtar juÄr det på måndag skattedeklarationerna börjar trilla in på Kivra?
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Man längtar ju
Ja, ska bli intressant att se om alla räntebetalningar under 2022 finns med.
- Meddelanden
- 2 374
- Mottagna reaktioner
- 1 964
- Poäng
- 1 247
Ja, man måste kolla! Nordax missade rapportera 35k i ränta förra året (2021 deklaration).Ja, ska bli intressant att se om alla räntebetalningar under 2022 finns med.
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Sverige hade lägst ”spotpriser” på el
Trots debatten om elkris och ett ”nedmonterat elsystem” var ”spot-priserna” i Sverige lägst i EU 2022. Det visar SVT Nyheters genomgång.I Sverige var snittpriset 1,19 kr/kWh. Finland hade näst lägst (1,54 kr/kWh).
Detta är ”spotpriser”, alltså de priser som elbolagen köper el för.
Enligt Energimyndigheten ligger Sverige lågt främst tack vare stort överskott av el. Vi har också fossilfri el och låga driftkostnader för att producera el både från vatten, vind och kärnkraft.
- Meddelanden
- 2 125
- Mottagna reaktioner
- 2 385
- Poäng
- 1 497
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Vissa har ändå lite humor.
Först skriva allt/över allt på personen man är gift med, på något vis lyckas ro hem det och slipper bli av med saker. Lagom till det är klart vill den som står på allt skiljas pga träffat ny.
Kvar står en person med i princip inga egendomar alls, definitivt inget av värde och vill då att kronofogden ska vittna/intyga till någon domstol att papperna bara var på låtsas.
Först skriva allt/över allt på personen man är gift med, på något vis lyckas ro hem det och slipper bli av med saker. Lagom till det är klart vill den som står på allt skiljas pga träffat ny.
Kvar står en person med i princip inga egendomar alls, definitivt inget av värde och vill då att kronofogden ska vittna/intyga till någon domstol att papperna bara var på låtsas.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Sorgligt.Vissa har ändå lite humor.
- Meddelanden
- 361
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Humor? Jag tror ingen som är hos Kronofogden anser att det är speciellt roligt. Snarare tvärtom. Det mest fruktansvärda och mest utlämnande en människa kan vara/känna sig. Att i ren desperation lösa sin vardag gör nog att det dyker upp kreativa lösningar. Som inte alltid är så bra i slutändan. Men skammen man som skuldsatt har är svår att förstå när man inte själv varit där.Vissa har ändå lite humor.
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
What comes around goes around…Vissa har ändå lite humor.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Verkligheten är alltid lite bättre än fiktionen.Vissa har ändå lite humor.
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Humor? Jag tror ingen som är hos Kronofogden anser att det är speciellt roligt. Snarare tvärtom. Det mest fruktansvärda och mest utlämnande en människa kan vara/känna sig. Att i ren desperation lösa sin vardag gör nog att det dyker upp kreativa lösningar. Som inte alltid är så bra i slutändan. Men skammen man som skuldsatt har är svår att förstå när man inte själv varit där.
Jobbigt och skamligt är det. Men på topplistan över det mest fruktansvärda man kan råka ut för finns det nog lite annat som kvalar in före.
- Meddelanden
- 361
- Mottagna reaktioner
- 115
- Poäng
- 307
Allt är förstås relativt. Min kommentar berörde just Kronofogden som för de flesta är bland de värsta man kan råka ut för. Inget det pratas om öppet utan därför finns detta och andra liknande forum där man anonymt kan prata om sin situation utan att (oftast iaf) bli dömd och nedvärderad som människa.Jobbigt och skamligt är det. Men på topplistan över det mest fruktansvärda man kan råka ut för finns det nog lite annat som kvalar in före.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Jag har många saker som ja lägger före på listan. Tycker nog att våldtäkt mot barn och många cancersjukdomar är värre. Det tyckte tydligen inte vem det nu var som skrev.Jobbigt och skamligt är det. Men på topplistan över det mest fruktansvärda man kan råka ut för finns det nog lite annat som kvalar in före.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Spot on!Humor? Jag tror ingen som är hos Kronofogden anser att det är speciellt roligt. Snarare tvärtom. Det mest fruktansvärda och mest utlämnande en människa kan vara/känna sig. Att i ren desperation lösa sin vardag gör nog att det dyker upp kreativa lösningar. Som inte alltid är så bra i slutändan. Men skammen man som skuldsatt har är svår att förstå när man inte själv varit där.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Vi är individer och vad man tycker är värst är också individuellt.Jag har många saker som ja lägger före på listan. Tycker nog att våldtäkt mot barn och många cancersjukdomar är värre. Det tyckte tydligen inte vem det nu var som skrev.
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Var har du hittat den informationen? Jag har bara sett listor där ormar höjder, döden och tala inför grupp ligger i topp över vad folk fasar mest för.Allt är förstås relativt. Min kommentar berörde just Kronofogden som för de flesta är bland de värsta man kan råka ut för. Inget det pratas om öppet utan därför finns detta och andra liknande forum där man anonymt kan prata om sin situation utan att (oftast iaf) bli dömd och nedvärderad som människa.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.