Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

– Det är en enkätstudie där vi har frågat 641 överskuldsatta personer om deras psykiska mående. En av frågorna var om man har försökt ta sitt liv en eller flera gånger. Närmare 20 procent svarade ja på den frågan och av de 20 procenten svarade 40 procent i sin tur att de har försökt flera gånger, säger Henrik Levinsson, lektor i psykologi vid Lunds universitet.

Jösses....

Då förstår kanske folk vilka bekymmer vi står inför när nya ärenden kommer bokstavligt talat forsa in till KFM under hösten och vintern...

– Det är en enkätstudie där vi har frågat 641 överskuldsatta personer om deras psykiska mående. En av frågorna var om man har försökt ta sitt liv en eller flera gånger. Närmare 20 procent svarade ja på den frågan och av de 20 procenten svarade 40 procent i sin tur att de har försökt flera gånger, säger Henrik Levinsson, lektor i psykologi vid Lunds universitet.

Jösses....

Då förstår kanske folk vilka bekymmer vi står inför när nya ärenden kommer bokstavligt talat forsa in till KFM under hösten och vintern...
Den psykiska ohälsan ökar, jag ser det i mitt jobb.

Är det någon som vet vad man kan göra med 45.000 kronor. Alltså ska man placera detta i aktier eller ska man ha ett sparkonto med typ 3% ränta. Får rena paniken av att dom endast ligger i bankkontot och inte växer 🙄

Är det någon som vet vad man kan göra med 45.000 kronor. Alltså ska man placera detta i aktier eller ska man ha ett sparkonto med typ 3% ränta. Får rena paniken av att dom endast ligger i bankkontot och inte växer 🙄
Skandia fasträntekonto 3 månader 4,1 %.
Eller vänta in nästkommande höjningen av styrräntan då sparräntorna kommer att öka lite till.
Alternativt en globalfond med låg avgift.
Den absolut säkraste investering är att amortera lån...

Skandia fasträntekonto 3 månader 4,1 %.
Eller vänta in nästkommande höjningen av styrräntan då sparräntorna kommer att öka lite till.
Alternativt en globalfond med låg avgift.
Tack för snabbt svar! Har 25.000 kr hos Collector bank med 3.50% ränta men fattar ingenting. Står upplupen ränta 1.38 kr per dag. Är det alltså 32 kr per månad jag får då?

Bra pengar för buffertsparande om du inte redan har tillräckligt undanlagt?
Jag rekommenderar SBAB sparkonto som har 3,4%

Möjligtvis Lunar med 3,75%. Dock är jag lite reserverad till denna bank. Positivt är att konto kan användas direkt för vardagliga utgifter. Går att skaffa digitala debetkort kostnadsfritt och även fysiskt uttagskort (dock 75:- kostnad för tillverkning)

Tack för snabbt svar! Har 25.000 kr hos Collector bank med 3.50% ränta men fattar ingenting. Står upplupen ränta 1.38 kr per dag. Är det alltså 32 kr per månad jag får då?
Något sånt, du borde väl räkna på räntor dagligen?

Vanligtvis är räntan beräknat årsvis.
Fasträntekonto är lite annorlunda. 3-måndaders konto beräknas som (räntan% × belopp / 12) × 3 -skatt (30%) och betalas ut efter löptiden.
Understiger ränteutbetalningen 100:- drar vissa banker ingen skatt.
Buffert är ju ett måste om möjligheten finns men sitter du med lån och höga räntor är det absolut bäst att amortera ned så mycket det går.
Amortering och fasträntekonto är helt riskfritt.

Senast ändrad:
Jo det gör vi. Men tänker mer på hur just dessa funkar i sparkonto. Framgår inte riktigt om det är månad eller dag osv..

kapitalet x räntesatsen är det du får på ett år, exakt hur dom beräknar, vilken räntebas vet jag inte, men du kan dela på 12 och få ungefär per månad och på 365 och få ungefär per dag.

Forumvänner. Jag har skulder på ca 600 000:- Fördelade på ca 25 borgenärer, mest med usla räntor. Många har gått till inkasso så några olika kan vara samlade hos samma inkassobolag. Jag kan öka min inkomst som mest till 27000:-/månad inom kort. Kanske har ett betalningsutrymme på runt 15000:-. Tror ni det är helt kört att hitta överenskommelser inom den budgeten, eller är det värt ett försök?

Det tror jag inte alls är omöjligt. Med den takten så är det betalt på runt 4år.
Var beredd på att vissa vill ha en liten summa direkt för att gå med på en avbetalningsplan.

Vanligtvis är räntan beräknat årsvis.
Fasträntekonto är lite annorlunda. 3-måndaders konto beräknas som (räntan% × belopp / 12) × 3 -skatt (30%) och betalas ut efter löptiden.
Understiger ränteutbetalningen 100:- drar vissa banker ingen skatt.
Buffert är ju ett måste om möjligheten finns men sitter du med lån och höga räntor är det absolut bäst att amortera ned så mycket det går.
Amortering och fasträntekonto är helt riskfritt.
Fasträntekonto är inte helt och hållet riskfritt, men väldigt nära, det ingår i taket för insättninsgarantdin, så skulle banken gå omkull och man haft flera miljoner på ett konto så kan det bli lite surt

Det tror jag inte alls är omöjligt. Med den takten så är det betalt på runt 4år.
Var beredd på att vissa vill ha en liten summa direkt för att gå med på en avbetalningsplan.
Okej. Isåfall behöver jag sätta mig ner och fördela procentuellt vad jag kan erbjuda att betala och sen meddela att alla får samma procent. Försöka få ner räntor också. Risken är ju skuldsanering annars lite längre fram och då får dom inte tillbaka allt. Är det något man bör nämna?

Okej. Isåfall behöver jag sätta mig ner och fördela procentuellt vad jag kan erbjuda att betala och sen meddela att alla får samma procent. Försöka få ner räntor också. Risken är ju skuldsanering annars lite längre fram och då får dom inte tillbaka allt. Är det något man bör nämna?
Tveksamt om man ska nämna det. Det är lite som att hota chefen med uppsägning om man inte för högre löneökning.
Alla bör ju gå med på en deal, för om någon/några ej går med och sedan går till KFM så lär en löneutmätning sabotera dina överenskommelser.
Minns att det var nån som varje halvår ville öka summan också, tror det var Lowell.

Tveksamt om man ska nämna det. Det är lite som att hota chefen med uppsägning om man inte för högre löneökning.
Alla bör ju gå med på en deal, för om någon/några ej går med och sedan går till KFM så lär en löneutmätning sabotera dina överenskommelser.
Minns att det var nån som varje halvår ville öka summan också, tror det var Lowell.
Ja men precis. Insåg precis att Gothia kommer göra det omöjligt ändå då de krävde 7000:- i månaden förut när skulden till dom var ca 90000:-. Nu är den dubbelt så hög så det kommer inte gå. En annan sak som jag funderar på är: enligt KFMs hemsida har jag goda förutsättningar för skuldsanering längre fram. Men mina skulder är "bara" 650000:- (med galna räntor) och jag kommer ha ett betalutrymme på ca 13000:-/månad. Låter väl som nåt man borde kunna betala men de kanske tar med nån snittränta också?

Fasträntekonto är inte helt och hållet riskfritt, men väldigt nära, det ingår i taket för insättninsgarantdin, så skulle banken gå omkull och man haft flera miljoner på ett konto så kan det bli lite surt
Visst är det så. Tveksamt om någon skulle låsa sina likvider överstigande garantinivån.

Visst är det så. Tveksamt om någon skulle låsa sina likvider överstigande garantinivån.
Går ju lösa genom att låsa i olika banker, blir dock en väldig administration.
Jag skulle nog kunna låsa hos sbab. Statligt ägt känns skapligt stabilt.

Vissa yrken går vad jag förstår inte att kombinera med skulder alternativt anmärkningar. Är väl extra viktigt för dessa att se till att sköta allt. Det hjälper ju inte att ringa och köra utnötningsmetoden med någon på kfm för att få bort skulder/anmärkningar.
"Du måste ta bort skulden/anmärkningen, så kan jag betala till veckan"
"Nja"

Vissa yrken går vad jag förstår inte att kombinera med skulder alternativt anmärkningar. Är väl extra viktigt för dessa att se till att sköta allt. Det hjälper ju inte att ringa och köra utnötningsmetoden med någon på kfm för att få bort skulder/anmärkningar.
"Du måste ta bort skulden/anmärkningen, så kan jag betala till veckan"
"Nja"
Tur att jag valde den privata sektorn efter examen.
Förutom den låga lönen så verkar statlig myndighet vara ytterst understimulerande.

Tur att jag valde den privata sektorn efter examen.
Förutom den låga lönen så verkar statlig myndighet vara ytterst understimulerande.
Skriver man om roliga saker på jobbet här så blir det fruktansvärt upprört.

Riktigt goda nyheter!

Riktigt goda nyheter!

Visserligen men de bromsar höjningen till statlig skatt.

Visserligen men de bromsar höjningen till statlig skatt.

Jo men sen samtidigt gränsen är fortfarande relativt hög. Du kan tjäna 55.000 i månaden typ innan den högre skatten kickar in. Det är inte många som gör det.

Jo men sen samtidigt gränsen är fortfarande relativt hög. Du kan tjäna 55.000 i månaden typ innan den högre skatten kickar in. Det är inte många som gör det.
Enligt Timbro är det ungefär en miljon svenskar som betalar statlig skatt, det tycker iallafall jag är rätt många.

Enligt Timbro är det ungefär en miljon svenskar som betalar statlig skatt, det tycker iallafall jag är rätt många.

Enligt SCB så tjänar mindre än 10% utav Svenskarna över 600.000 per år. Med tanke på att vi inte har 10.000.000 arbetande medborgare i landet utan snarare hälften utav det så förstår jag verkligen inte hur en miljon svenskar då kan tjäna över 600K.

Länk : https://www.scb.se/hitta-statistik/...h-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/

Enligt SCB så tjänar mindre än 10% utav Svenskarna över 600.000 per år. Med tanke på att vi inte har 10.000.000 arbetande medborgare i landet utan snarare hälften utav det så förstår jag verkligen inte hur en miljon svenskar då kan tjäna över 600K.

Länk : https://www.scb.se/hitta-statistik/...h-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/

Förra året betalade runt 1,2 miljoner löntagare den extra statliga inkomstskatten. Då låg gränsen för vad man ska tjäna för att nå upp till den extra skatten på runt 46 000 kronor.

På det personliga planet hade det varit mer önskvärt med höjt tak för statlig inkomstskatt, men på det stora hela anser jag att det är en större vinst att fler får ta del av skattelättnader.
(Så får vi se om detta inlägg får vara kvar...)

Förra året betalade runt 1,2 miljoner löntagare den extra statliga inkomstskatten. Då låg gränsen för vad man ska tjäna för att nå upp till den extra skatten på runt 46 000 kronor.

Jo då kan det ha varit så - men gränsen går nu vid 51.000 eller vad det är och det tjänar mindre än 10%.

Jag tycker också detta är vettigt.

Jo då kan det ha varit så - men gränsen går nu vid 51.000 eller vad det är och det tjänar mindre än 10%.

Jag tycker också detta är vettigt.
Artikeln är publicerad 23 08 30, hur många som betalat statlig inkomstskatt för i år vet vi först 2024.
De gånger jag har betalat statlig skatt har det skett som kvarskatt på grund av flera olika arbetsgivare, klumpsumma utbetalt eller övertid.

Så 25% av arbetande befolkningen har alltså en lön på runt 50 000/mån eller mer. Det har jag svårt att tro på faktiskt.
Jag prenumererar inte på svd så kan ej lösa artikel och se vilka källor de refererar till.

Enligt https://arbetsloshetsrapporten.se/arbetsmarknaden/ så har vi förre än 4,8 miljoner som jobbar och då blir 1,2 miljoner med den lönenivån orimlig i mina ögon.

Så 25% av arbetande befolkningen har alltså en lön på runt 50 000/mån eller mer. Det har jag svårt att tro på faktiskt.
Jag prenumererar inte på svd så kan ej lösa artikel och se vilka källor de refererar till.

Enligt https://arbetsloshetsrapporten.se/arbetsmarknaden/ så har vi förre än 4,8 miljoner som jobbar och då blir 1,2 miljoner med den lönenivån orimlig i mina ögon.

Ekonomifakta anger "drygt en miljon" och refererar till Skatteverket.

Tycker inte att det känns som en orimlig siffra, det orimliga är väl att det är alldeles för få som arbetar...?

Ekonomifakta anger "drygt en miljon" och refererar till Skatteverket.

Tycker inte att det känns som en orimlig siffra, det orimliga är väl att det är alldeles för få som arbetar...?

Räknar man med att rätt många gör avdrag så blir det ännu färre som kommer upp i den lönen som krävs så det känns som kraftigt friserade siffror för att peka finger åt regeringen.

Räknar man med att rätt många gör avdrag så blir det ännu färre som kommer upp i den lönen som krävs så det känns som kraftigt friserade siffror för att peka finger åt regeringen.
De flesta som skriver artiklar i ämnet är nog inne på linjen att höja taket för statlig inkomstskatt eller att införa en platt skatt rakt av.
Jag mailar Skatteverket ikväll för att be om en exakt siffra, återkommer.

Publicerat idag kl 16.37
  • Fler får betala statlig inkomstskatt efter att regeringen i helgen meddelat att gränsen för när man ska börja betala skatten ligger kvar på samma nivå som i år. Det innebär att 330 000 fler svenskar kommer få betala statlig inkomstskatt nästa år än om gränsen hade höjts.
  • År 2022 betalade 1 160 000 svenskar statlig inkomstskatt, enligt Skatteverket, men inflationen gjorde att gränsen för när man ska betala statlig skatt höjdes kraftigt och därför betalar betydligt färre, cirka 960 000 svenskar, det i år.
  • Nästa år blir det cirka 1 080 000 svenskar som betalar statlig inkomstskatt, enligt regeringen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp