Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Och det kanske inte hade behövt gå så långt för många om inkasso inte krävde femsiffriga belopp/månad
Nej det kan stämma, det skulle kanske bli några tusen mål färre, inget som skulle märkas på det stora hela.

Nej det kan stämma, det skulle kanske bli några tusen mål färre, inget som skulle märkas på det stora hela.
Det skulle kanske inte märkas i Kf:s statistik men i människors liv skulle det märkas. Men det är som det är, bankerna vill ha sina pengar tillbaka på 6 eller 12 månader. Förstår inte varför riktigt, när man tar ett stort lån så får man kanske säg 10 år återbetalningstid. Men så fort lånet kommer till inkasso så är det max 12 månader? Samma bank! Fattar att man ska sköta sina betalningar och allt det där, men om man nu inte kan det så varför är de så hårda med 6 eller 12 månader!

Där jag bor har tydligen 9,5% betalningsanmärkning (cirka 2700 bor här).

Det skulle kanske inte märkas i Kf:s statistik men i människors liv skulle det märkas. Men det är som det är, bankerna vill ha sina pengar tillbaka på 6 eller 12 månader. Förstår inte varför riktigt, när man tar ett stort lån så får man kanske säg 10 år återbetalningstid. Men så fort lånet kommer till inkasso så är det max 12 månader? Samma bank! Fattar att man ska sköta sina betalningar och allt det där, men om man nu inte kan det så varför är de så hårda med 6 eller 12 månader!
Man kan ju helt enkelt tycka att man inte vill hantera brutna avtal allt för länge.

Dem som skriver dem i parti och minut. Dem som inte skriver dem undrar om dem använder dem jämt i samtal med? Mvh Demdem72.
Man säger ju dom i alla lägen, känns konstigt att säga dem. Men skriftspråket har inte följt med.
Hälsningar Dom som fick en dom av dom

Man säger ju dom i alla lägen, känns konstigt att säga dem. Men skriftspråket har inte följt med.
Hälsningar Dom som fick en dom av dom
Och när man läser ”dem” högt så säger man ju ”dom”.

Men ”dom” är inte okey i skrift? Jag är för gammal. Jag skriver fortfarande sig, dig och mig.

Men ”dom” är inte okey i skrift? Jag är för gammal. Jag skriver fortfarande sig, dig och mig.
Jag skriver de och dem. Men märker att ungdomar skriver dom och har även sett dom i nyhetstexter så jag tror det är tidsfråga innan skriftspråket ändras så att dom blir accepterat.

Senast ändrad:
Det har blivit accepterat och enligt min åsikt är det bättre att skriva dom om man inte kan skilja på de och dem.

;)Jag skriver de och dem. Men märker att ungdomar skriver dom och har även sätt dom i nyhetstexter så jag tror det är tidsfråga innan skriftspråket ändras så att dom blir accepterat.
Jag har sett att det är ganska lätt att stava fel!

Fick se detta klipp.
Finns flera Lars kan jag tillägga och denna är inte jag.
En skaplig genomgång av utmätningsordningen.

En fråga,

När folk släpper sina lån & krediter till inkasso, vad är någon form utav standard för inkassobolagen att betala banken man är skyldig?

Är väldigt nyfiken på det.

T.e.x. hamnar ett lån hos ICA-Banken på 300.000 hos Intrum (Inkasso) - Hur mycket tror ni att Intrum betalar ICA-banken för det lånet?

Talar man om 10% eller närmare 50% eller rentav uppåt 80-90%?

Jag är väl medveten om att det varierar utav en rad faktorer men misstänker det finns någon form utav standard i vilket spann det brukar ligga.

Någon som har inblick?

En fråga,

När folk släpper sina lån & krediter till inkasso, vad är någon form utav standard för inkassobolagen att betala banken man är skyldig?

Är väldigt nyfiken på det.

T.e.x. hamnar ett lån hos ICA-Banken på 300.000 hos Intrum (Inkasso) - Hur mycket tror ni att Intrum betalar ICA-banken för det lånet?

Talar man om 10% eller närmare 50% eller rentav uppåt 80-90%?

Jag är väl medveten om att det varierar utav en rad faktorer men misstänker det finns någon form utav standard i vilket spann det brukar ligga.

Någon som har inblick?

Här är jag inte så inne, men jag antar det är skapligt för att man vill släppa mot att få en slant direkt. Jag gissar 80 kanske. Eller kapitalet eller något sånt.
Ju längre tid det går ju billigare. Vissa aktörer köper upp saker från 90talskrisen. De har säkert gått runt mellan bolagen. Men på skulder där 0 betalats senaste 30 åren gissar jag att nån betalar typ 5% man köper stora mängder och får betalt på några få.

Det går väl sälja vidare skadestånd och sånt med. Men har man fått ett slag på näbben av någon pundare och fått 5-10k för det så gissar jag att man ska vara nöjd om man får 5% om ens det. Det är sällan pundare får saker utmätt och när dom får det så är det så mycket grundavgift som ska betalas att inget går till skulderna.

Det låter rimligt med 80% på nya skulder men tanken slog mig att det är ganska hög risk för inkassbolaget.

Bankerna/kreditinstituten tar ju en måttlig risk, dels har dom ju allt som oftast fått in en del slantar innan den som tagit lånet släpper det till inkasso - men sen får dom ju NÄSTAN sina pengar tillbaka om det ligger på nivåerna runt 80%

Däremot är man ju nyfiken hur ofta inkassobolagen får tillbaka slantarna med tanke på att många som hamnar med en del aktörer hos Inkasso redan är förbi "en tröskel" och förmodligen redan fått en anmärkning, ofta är det enklare att släppa till KFM också då.

I och för sig är det också kanske anledningen att många inkassobolag har det tufft nu, Intrum i mitt exempel har tappat 80(!)% utav sitt värde på drygt ett år...

Det låter rimligt med 80% på nya skulder men tanken slog mig att det är ganska hög risk för inkassbolaget.

Bankerna/kreditinstituten tar ju en måttlig risk, dels har dom ju allt som oftast fått in en del slantar innan den som tagit lånet släpper det till inkasso - men sen får dom ju NÄSTAN sina pengar tillbaka om det ligger på nivåerna runt 80%

Däremot är man ju nyfiken hur ofta inkassobolagen får tillbaka slantarna med tanke på att många som hamnar med en del aktörer hos Inkasso redan är förbi "en tröskel" och förmodligen redan fått en anmärkning, ofta är det enklare att släppa till KFM också då.

I och för sig är det också kanske anledningen att många inkassobolag har det tufft nu, Intrum i mitt exempel har tappat 80(!)% utav sitt värde på drygt ett år...

Och vad jag förstått så är det inte inkasseringsdelen som går dåligt, utan just hanteringen av köpta fordringar. Man köper väl för mycket som inte funkar

Facebook, Messengr, Instagram ligger nere över stora delar av världen.
Låt oss glädjas åt att vårt kära Forum fungerar som det ska (peppar peppar)

Haha, väntar bara på att tv4sport ska krascha också, så är den här sjukstugan verkligen en pina 🙄

Idag svarade även Microsoft på mitt fjärde mail, har varit helt ghostad i två månader nu. Deras ai bot till support skickar mig dessutom till fel avdelning om och om igen... Fjärde gången gillt.

Iaf, forumet kan inte skicka mail till Hotmail och outlook det är problemet. Ip block... Automatisk sådan med.

Idag svarade även Microsoft på mitt fjärde mail, har varit helt ghostad i två månader nu. Deras ai bot till support skickar mig dessutom till fel avdelning om och om igen... Fjärde gången gillt.

Iaf, forumet kan inte skicka mail till Hotmail och outlook det är problemet. Ip block... Automatisk sådan med.
Jobbigt! Finns det ngn förklaring till varför just hotmail/outlook?

Jobbigt! Finns det ngn förklaring till varför just hotmail/outlook?
Alla tjänster Microsofts har för mail... Även live.

De blockerar alla servers automatiskt, och sen får man be dem låsa upp. Det är deras fantastiska lösning på spam.

Gmail är hundra gånger bättre. Där hamnar man per domän och ny ip i spam boxen. Men när användare går in där och trycker ej spam så låses det upp efter ett tag globalt. Lånforum har varit upplåst i säkert 10 år nu.

Såg en fråga i ett forum på FB idag där en kvinna hade fel ränteavdrag förtryckt. Enligt kontrolluppgift var betald ränta 1234kr (exempelsiffror), men i deklarationen stod 123.
Exakt detta har också hänt i min deklaration. Enligt kontrolluppgift har jag betalat 8515kr i ränta men i min deklaration står det 851kr.
Jag får ju ändra det så klart men det är ett ganska specifikt fel. Har någon mer det i sin deklaration? Alltså att den sista siffran försvunnit.

Såg en fråga i ett forum på FB idag där en kvinna hade fel ränteavdrag förtryckt. Enligt kontrolluppgift var betald ränta 1234kr (exempelsiffror), men i deklarationen stod 123.
Exakt detta har också hänt i min deklaration. Enligt kontrolluppgift har jag betalat 8515kr i ränta men i min deklaration står det 851kr.
Jag får ju ändra det så klart men det är ett ganska specifikt fel. Har någon mer det i sin deklaration? Alltså att den sista siffran försvunnit.
Det var samma jag fick. Vilken bank gällde det?

Verkar vara ett par som fått detta felet just i år.

Jag får ju ändra det så klart men det är ett ganska specifikt fel. Har någon mer

Det var samma jag fick. Vilken bank gällde det?
Sevenday

Jag har under förmiddagen varit i kontakt med två separata handläggare på KFM i olika ärenden. Jag blir alltid så väl omhändertagen, varenda person jag har varit i kontakt med på KFM har varit väldigt benägna att hjälpa mig och förstående. Jag förstår inte att folk är så negativa gentemot KFM som myndighet. Aldrig haft några problem, alltid bra bemötande

Jag har under förmiddagen varit i kontakt med två separata handläggare på KFM i olika ärenden. Jag blir alltid så väl omhändertagen, varenda person jag har varit i kontakt med på KFM har varit väldigt benägna att hjälpa mig och förstående. Jag förstår inte att folk är så negativa gentemot KFM som myndighet. Aldrig haft några problem, alltid bra bemötande

Det beror helt på vem man får prata med, men det gäller inte bara KFM, åker man till Mekonomen och får en "dålig service" där, ja då är Mekonomen skit!!! Fast det egentligen bara är en person som bemött en dåligt.

Problemet jag har med KFM (och Skatteverket) är inte handläggarna som personer utan att myndigheterna är så jävla usla. Detta är dock förmodligen inte deras fel utan det är brist på pengar.

Exempelvis är det helt orimligt att det ska ta nästan ett helt år ifrån att du gör en ansökan om skuldsanering tills att du får besked - eller om du omprövar din pendling till och från jobbet hos Skatteverket kan detta ta upp till ett halvår.

Man måste effektivisera myndigheterna för allt tar för lång tid, polismyndigheten ska vi inte ens tala om där det kan ta 3-4 år innan man slutligen avslutar förundersökningen.

Ett annat bekymmer jag har är att allting är så vagt, mycket grozoner och beroende på. En handläggare som beviljar skuldsanering ger en annan rakt av avslag på. Det måste vara tydligare ramar för vad som gäller och inte en massa gråskalor.

Trafikverket ska vi inte ens gå in på, infrastrukturen i landet är ju värre än i bananrepubliker men även där misstänker jag att bristen på pengar kan vara problemet.

YH utbildning på distans, tar man emot lika många sökande som om det vore i ett klassrum? Tänker främst på hur orolig man ska vara att inte få en plats, jag är behörig för utbildningen och skulle nu invänta urvalsprocessen. Ska straxt söka tjänstledigt, men känns så dumt o söka tjänstledigt och så kanske man inte kommer in. Har sökt 3 olika utbildningar dessutom, samtliga på distans. Någon kunnig?

YH utbildning på distans, tar man emot lika många sökande som om det vore i ett klassrum? Tänker främst på hur orolig man ska vara att inte få en plats, jag är behörig för utbildningen och skulle nu invänta urvalsprocessen. Ska straxt söka tjänstledigt, men känns så dumt o söka tjänstledigt och så kanske man inte kommer in. Har sökt 3 olika utbildningar dessutom, samtliga på distans. Någon kunnig?
Det varierar kraftigt. Antal beviljade platser är per utbildning och då spelar det inte någon roll om det är på distans eller platsbunden utbildning. De flesta yrkeshögskolor har en urvalsprocess, kan t.ex. vara urvalstest, om antal sökande överstiger beviljade platser.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp