Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Någon som vet vad som händer om man har skulder till sjukvården som går till kronofogden? Påverkar det på något vis, typ rätten till frikort eller annat då man har en skuld? Nekad vård som inte är akut, som hos tandläkaren?
Det påverkar inte.
De skulder jag kan komma på påverkar något hos kfm är underhåll. Har man underhållsstödsskulder får man intr behålla pengar för att betala underhåll.

Hos vårdgivare spelar det ingen roll, det är ganska vanligt med vårdrelaterade skulder och man får vård ändå

Det påverkar inte.
De skulder jag kan komma på påverkar något hos kfm är underhåll. Har man underhållsstödsskulder får man intr behålla pengar för att betala underhåll.

Hos vårdgivare spelar det ingen roll, det är ganska vanligt med vårdrelaterade skulder och man får vård ändå
Tack! Det var skönt att veta. Försöker komma överens med Visma om en lösning men med löneutmätning är marginalerna inte så stora.

Någon som vet vad som händer om man har skulder till sjukvården som går till kronofogden? Påverkar det på något vis, typ rätten till frikort eller annat då man har en skuld? Nekad vård som inte är akut, som hos tandläkaren?
Påverkar inget du kan tom få KFM att ta hänsyn till kostnaden för tandvård i din löneutmätning i vissa fall. Det gäller vid större behandlingar samt att innan behandlingen börjar ska du skicka ett skriftligt intyg från tandläkaren till KFM.

Påverkar inget du kan tom få KFM att ta hänsyn till kostnaden för tandvård i din löneutmätning i vissa fall. Det gäller vid större behandlingar samt att innan behandlingen börjar ska du skicka ett skriftligt intyg från tandläkaren till KFM.
Ja det vet jag, men det gör dom inte för denna räkning, redan kollat med dom. Och det är inte alltid man måste skicka intyg innan heller om behandlingen anses mycket akut. Detta var bara vanliga lagningar dock, så till det sa dom nej.
Däremot så har jag inte rätt att gå till tandläkaren här igen innan räkningen är betald, förutom för akuta grejer, så på den fronten påverkar det väldigt mycket. Men vårdcentralen ska alltså inte påverkas vilket ju iaf var tur.

Ja det vet jag, men det gör dom inte för denna räkning, redan kollat med dom. Och det är inte alltid man måste skicka intyg innan heller om behandlingen anses mycket akut. Detta var bara vanliga lagningar dock, så till det sa dom nej.
Däremot så har jag inte rätt att gå till tandläkaren här igen innan räkningen är betald, förutom för akuta grejer, så på den fronten påverkar det väldigt mycket. Men vårdcentralen ska alltså inte påverkas vilket ju iaf var tur.
Under min tid med löneutmätning fick jag bara akutbeh hos tandl o jag var tvungen visa innan att jag hade pengar att betala.

Under min tid med löneutmätning fick jag bara akutbeh hos tandl o jag var tvungen visa innan att jag hade pengar att betala.
Va? Menar du att du nekades tandvård för att du hade löneutmätning? (Förutom akuta åtgärder) Inga skulder till tandläkaren? Var detta folktandvården?

Ja vanliga lagningar tar dom inte någon hänsyn till tyvärr eftersom normal beloppet är tänkt att täcka kostnader för det. Tråkigt att det blir en jobbig sits för dig dock.

Ja vanliga lagningar tar dom inte någon hänsyn till tyvärr eftersom normal beloppet är tänkt att täcka kostnader för det. Tråkigt att det blir en jobbig sits för dig dock.
Helt galet att normalbeloppet ska täcka det. Finns inte en chans för mig att slänga fram 1500+ en och samma månad på det beloppet. Men just nu är det så reglerna ser ut, inget att göra åt.

Ja vill en tandläkare göra så gör dom det. Folktandvården gör nog inte så.
Som privat tandläkare skulle jag givetvis vilja veta att jag får betalt innan jag lägger ner en massa arbete

Som privat tandläkare skulle jag givetvis vilja veta att jag får betalt innan jag lägger ner en massa arbete
Jag också! Men att neka allt annat än akut tandvård pga skulder även om patienten kan visa att det finns pengar låter hårt.

Detta var folktandvården.

Ser fler och fler som får med räntor under 10% i lån nu så det går åt rätt håll! :) Kul att se för oss här inne.

Detta är bra. Sänk skatten till 10% så får vi genom försäkringar klara oss i sjukvården och privata säkerhetsstyrkor sköta säkerheten osv.

Med tanke på hur allting ifrån skolan till infrastrukturen säkerheten och sjukvården/äldrevården havererat vore det att föredra med en extremt låg skatt där medborgarna sedan kan använda sin lön till att täcka upp det. Som i t.e.x. Schweiz.

Detta är bra. Sänk skatten till 10% så får vi genom försäkringar klara oss i sjukvården och privata säkerhetsstyrkor sköta säkerheten osv.

Med tanke på hur allting ifrån skolan till infrastrukturen säkerheten och sjukvården/äldrevården havererat vore det att föredra med en extremt låg skatt där medborgarna sedan kan använda sin lön till att täcka upp det. Som i t.e.x. Schweiz.
För de flesta här så välkomnas det nog varmt att få behålla mer i plånboken nästan oavsett hur bra eller dåligt dessa samhällsfunktioner fungerar (med svenska mått).

Senast ändrad:

Det är nog marginella sänkningar, inte frågan om procentenheter.
Tyvärr skulle många inte klara av det, tex många här som skulle se använda det ökade disponibla beloppet till mer krediter och eller spel..

Det är nog marginella sänkningar, inte frågan om procentenheter.
Tyvärr skulle många inte klara av det, tex många här som skulle se använda det ökade disponibla beloppet till mer krediter och eller spel..

Tyckte det stod 1800 per år så du har helt rätt. Lite mer än en hundralapp per år.

Men vad man får för pengarna av dessa politiker så vill man inte betala en krona.

Tyckte det stod 1800 per år så du har helt rätt. Lite mer än en hundralapp per år.
Lite mer än en hundralapp per månad menar du nog.
Man gör sådana justeringar ganska sakta som regel så jag är inte förvånad.
På det stora hela Malmö gör det ganska stor skillnad. Jag gissar 275000 vuxna, och struntat I att en går på soc etc, då blir det snudd på en halv miljard i ökad köpkraft i staden, det motsvarar lite mer än ett ica maxi till, så genererar det fler anställda som betalar skatt osv osv.

Lite mer än en hundralapp per månad menar du nog.
Man gör sådana justeringar ganska sakta som regel så jag är inte förvånad.
På det stora hela Malmö gör det ganska stor skillnad. Jag gissar 275000 vuxna, och struntat I att en går på soc etc, då blir det snudd på en halv miljard i ökad köpkraft i staden, det motsvarar lite mer än ett ica maxi till, så genererar det fler anställda som betalar skatt osv osv.
Nu får ju Malmö mest utjämningsstöd totalt sett i hela landet, så det är nog mer än en som går på soc...

Nu får ju Malmö mest utjämningsstöd totalt sett i hela landet, så det är nog mer än en som går på soc...

I know, gjorde det gravt förenklat, hur en sån liten förändring kan göra så stor skillnad uppskalat

Håller med Dig fullständigt.

En bra dag.
Fick tid till operation av benet, jag väntat på i ca 3år.

Lite det jag pratade om tidigare. Högst skattetryck i världen men man får vänta 3 år på sin operation. Exakt detta jag menar. Själv sitter jag på ett försenat tåg utanför Linköping. Växelfel.
Grattis dock :D

Lite det jag pratade om tidigare. Högst skattetryck i världen men man får vänta 3 år på sin operation. Exakt detta jag menar. Själv sitter jag på ett försenat tåg utanför Linköping. Växelfel.
Samtidigt har alla möjlighet till högre studier.

En släkting i USA berättade att de hade lagt 1 miljon USD på barnens skolgång.

Kluven i frågan, att leveransen är under all kritik i dagsläget håller jag med om.

Kluven i frågan, att leveransen är under all kritik i dagsläget håller jag med om.

Genomsnittliga årslönen för en polis i USA ligger på cirka 75.000 dollar.... Tänk då vad advokater, ingenjörer och övriga högskoleutbildade har när en polis nästan har 1 miljoner svenska per år.

Så om den släktingen har tre barn säger vi och lagt 3 miljoner per barn så krävs det vid bra jobb inte särskilt många år att betala av den kostnaden .

Skolgång och vård gynnar i alla fall samhället i stort, men alla triljoner dollar amerikanska skattebetalare lagt på krig i andra delar av världen kan inte kännas så väl investerade.

Nja, vi ligger på åttonde plats.

Sen är löne klyftorna enorma i USA.
En genomsnittlig lön i Kalifornien för en polis är ca 104 000 dollar medans en genomsnittlig lön i Missisipi är ca 38 500 dollar.

I Sverige är det några tusen lappar som skiljer i lön beroende på vart i landet du jobbar strax under 37 000 kr till strax över 41 000 kr.

Genomsnittliga årslönen för en polis i USA ligger på cirka 75.000 dollar.... Tänk då vad advokater, ingenjörer och övriga högskoleutbildade har när en polis nästan har 1 miljoner svenska per år.

Så om den släktingen har tre barn säger vi och lagt 3 miljoner per barn så krävs det vid bra jobb inte särskilt många år att betala av den kostnaden .
De har så de klarar sig om man säger så.
Vad kan en termin på svenskt universitet kosta, 200 - 300k sek?
Svårt att se hur vi skulle klara kompetensförsörjningen om studier skulle vara avgiftsbelagda, för att inte tala om hur den sociala mobiliteten skulle påverkas.

Jag tror... Jag inte kommer lägga ett bud...

Köparen drog sig ur så den ska läggas ut för försäljning igen kommande veckor inte så konstigt varför han drog sig ur eller?

Kanske den som vann tyckte det var coolt att vinna just den budgivningen.

Köparen drog sig ur så den ska läggas ut för försäljning igen kommande veckor inte så konstigt varför han drog sig ur eller?
Finns många orsaker till sånt, en del vet inte vad dom gör, en del hotas, en del har inte pengar, en del inser inte "oj. Den där grejen är i Haparanda och skickas inte" och en del är gäldenären som budar för att ordaka kortslutning i processen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp