- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Det regleras i aktuellt kollektivavtal.
Men t.e.x. min arbetsgivare har inget kollektivavtal
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Det regleras i aktuellt kollektivavtal.
Det beror på vilket avtal som finns.Om en anställd blir sparkad på grund av arbetsbrist, kan det ske direkt efter uppsägningstiden eller har arbetsgivaren en skyldighet att betala ut ytterligare 2-3 löner (förhandling således)
Menar du uppsagd på grund av arbetsbrist? Bli sparkad brukar menas man blivit avskedad och det är skillnad.Om en anställd blir sparkad på grund av arbetsbrist, kan det ske direkt efter uppsägningstiden eller har arbetsgivaren en skyldighet att betala ut ytterligare 2-3 löner (förhandling således)
Menar du uppsagd på grund av arbetsbrist? Bli sparkad brukar menas man blivit avskedad och det är skillnad.
Du har antagligen tre månader uppsägning. Inget mer än så, Men sen finns det följande:Alltså på mitt företag (globalt) så är vi flera tusen anställda, men det går riktigt dåligt just nu för företag och tisslas och tasslas att dom måste dra in på utgifterna. Minska personalen. Så det jag är nyfiken på är om man mot all förmodan skulle vara drabbad hur det fungerar.
Regleras i §11 i LAS;Men t.e.x. min arbetsgivare har inget kollektivavtal
Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid avIndex om man inte har kollFunderar på sparande. Inte i aktier men i fonder. Ni som sparar i fonder, vilka sparar ni i?
Alltid säkert kort.Tack för tipsetIndex om man inte har kollAlltid säkert kort.
Tidigare uppgång är ingen garanti.Tack för tipset
Vad tror du om Spiltan fonder? Ska kolla upp Länsförsäkringar Global.Tidigare uppgång är ingen garanti.
Men ska du köra t.ex på avanza så är ju avanza zero/global fina alternativ. Länsförsäkringar global index är också fin. Men gäller inte stirra sig blint på att det bara ökar. Bra läge att gå in nu dock om man ska spara kontinuerligt.
Tipsa något fackförbund om det så kan dom få gå bananas som med tesla..Men t.e.x. min arbetsgivare har inget kollektivavtal
Det får @Lånforum.se svara på@Lasseman om man blockerar en medlem, kan denna medlem då se och svara på mina inlägg?
Jag tror att personen kan se vad du skriver men du kan inte se vad hen skriver. Jag har ignorerat en medlem och kan inte se vad hon skriver när jag är inloggad. När man inte är inloggad så ser man allt ändå så egentligen finns inte 100% blockering.@Lasseman om man blockerar en medlem, kan denna medlem då se och svara på mina inlägg?
Besökte stället 2003. Det var okej då.Har någon erfarenhet av leksand sommarland? Spontanbokats och ska tydligen åkas dit nu..
Ja hen kan se dina inlägg. Och svara. Men du ser inte det eller får notifikationer. Dock kan du se citeringar andra gör av den ignorerade medlemmen.@Lasseman om man blockerar en medlem, kan denna medlem då se och svara på mina inlägg?
Var där förra sommaren, helt okej. Speciellt om Ni åker nu, det bör inte vara lika mkt folk nu. Vi var där v30 förra året (om jag inte minns fel på vecka), och då var det välbesökt, men helt okej ställe.Har någon erfarenhet av leksand sommarland? Spontanbokats och ska tydligen åkas dit nu..
Undrar om chansen att reta upp någon så man får stryk eller blir rånad ökar om man tatuerar in skinhead i pannan![]()
Anders är uteliggare i Kambodja – efter rån
Sjukpensionären Anders Nyman lever som uteliggare i Kambodja – sedan han rånats på pengar och bankkort för snart två månader sedan. Han är starkt kritisk mot sin bank, Nordea, som han säger inte har skickat ny kod till kortet trots flera påstötningar. – Jag sover på trappan utanför en butik, det...www.expressen.se
Ingen aning, finns ingen policy för sånt vad jag vet.Får man jobba inom kronofogdemyndigheten med en sådan tatuering?
Han kanske var effektiv vid hembesök....
Han hade sett så mycket misär som Kronofogde och nu levde han själv i misär...Ingen aning, finns ingen policy för sånt vad jag vet.
Stod att det var 20 år sedan han gjorde det.. lite oklart vad det hade med artikeln att göra, att Nordea inte kunde skicka ett nytt bankkort.

Var där förra sommaren, helt okej. Speciellt om Ni åker nu, det bör inte vara lika mkt folk nu. Vi var där v30 förra året (om jag inte minns fel på vecka), och då var det välbesökt, men helt okej ställe.
https://research.danskebank.com/res...eview/a0c3137b-21b6-4634-8702-0eb2a8f11584/EN
Visa bilaga 4216
Förväntningar på Onsdagens inflationssiffror som Statistikmyndigheten, SCB presenterar, enligt Danske banks research team:
Konsumentprisindex (KPI, Engelska: CPI)
Per kategori är det inget som sticker ut i förväntningarna, alla kategorier väntas ligga under 0.16% som är i linje med målet om 2% (0.16 x 12 månader).
- KPI på årlig basis: 2.37% (Förra månaden 2.6%)
- KPI på månadsbasis: -0.14%
- KPIF (KPI med fast ränta) på årlig basis: 1,41% (Förra månaden: 1.3%)
- KPIF på månadsbasis: -0,14%
- KPIF exklusive energi: 2,03% för året
Största differensen är minus 0.3 på energi, men elpriserna är alltid volatila. I övrigt så står det ganska still på månadsbasis.
Riktigt trevliga siffror som förväntas på Onsdag och allt i princip i linje med vart siffrorna ska vara enligt Riksbankens mandat.
Mycket möjligt med dubbelsänkning av räntan 20 Augusti om siffrorna tom skulle komma in lite bättre än förväntat. Det med hänsyn till den svaga konjunkturen.
Oron ligger förstås mer i vilken valutaeffekt det skulle få. Många trodde valutan skulle försvagas efter första räntesänkningen, men vi ligger på ungefär samma nivåer som i Maj mot euron och dollarn.
Ajdå, regn förstör ju upplevelsen rejält…Hoppas det regnar mindre i morgon...
Idag är det sol, inte jättevarmt, strax under 20 och blåser som tusanAjdå, regn förstör ju upplevelsen rejält…
Nu är jag förvisso en bit söder om Leksand, men här är finare väder idag, dock blåsigt.
Jo det är bara punkten gällande ens ekonomiska situation som har ett stoppdatum s a s. Övriga punkter kan överklagas långt efter men jag tror personligen att då ska det vara väldigt extrem situation för att det ska ske. tror nog att vanliga "svenssons" kan vara lugna. Har man rent mjöl i påsen så ska man inte vara orolig för det. El så tänker jag...Var väl världens diskussion angående detta i nån tråd nyligen (hittar den inte). Där det pratades om att det inte fanns nån sista tiden för överklagan ifall det rörde sig om vissa av de punkter där överklagan kan ske inom.
Det var iaf en livad diskussion
Varför skulle det behöva vara en extrem situation?Jo det är bara punkten gällande ens ekonomiska situation som har ett stoppdatum s a s. Övriga punkter kan överklagas långt efter men jag tror personligen att då ska det vara väldigt extrem situation för att det ska ske. tror noter tg att vanliga "svenssons" kan vara lugna. Har man rent mjöl i påsen så ska man inte vara orolig för det. El så tänker jag...
Å det är en extrem situation enl mej...Då har man INTE rent i mjöl i påsen. Vi som skött vår sanering o inte försökt undanhålla el gömma undan tillgångar (om sådan funnits) behöver inte vara orolig anser jag.Varför skulle det behöva vara en extrem situation?
Finns folk här inne med jämna mellanrum som funderar i tankarna hur man skall på nästa vis föra över tillgångar till familj/släkt medans man själv sökt/ska söka sanering. Genomför man nåt liknande och det kommer fram kan man nog räkna med att bolag kommer överklaga ens sanering efter tiden gått.
Blir mycket pengar i långa loppet dem förlorar på folks skuldsaneringar så har dem chansen lär dem ta varenda en vare sig du är en vanlig "svensson" eller höjdare
Helt enig där.Å det är en extrem situation enl mej...Då har man INTE rent i mjöl i påsen. Vi som skött vår sanering o inte försökt undanhålla el gömma undan tillgångar (om sådan funnits) behöver inte vara orolig anser jag.
Det stämmer att det bara är i extrema situationer. Har aldrig under mina år här på forumet sett något fall (inte ett enda av tusentals) där någon fått sin skuldsanering överklagad år 6 och framåt. Här har det dessutom funnits alla varianter av skuldsaneringar och knep genom åren. Det ska verkligen till en extraordinär situation som gör att det uppstår en utredning.Varför skulle det behöva vara en extrem situation?
Finns folk här inne med jämna mellanrum som funderar i tankarna hur man skall på nästa vis föra över tillgångar till familj/släkt medans man själv sökt/ska söka sanering. Genomför man nåt liknande och det kommer fram kan man nog räkna med att bolag kommer överklaga ens sanering efter tiden gått.
Blir mycket pengar i långa loppet dem förlorar på folks skuldsaneringar så har dem chansen lär dem ta varenda en vare sig du är en vanlig "svensson" eller höjdare
Så du börjar din text med att erkänna att det faktiskt kan hända till att avsluta att det inte finns en uns sanning?Det stämmer att det bara är i extrema situationer. Har aldrig under mina år här på forumet sett något fall (inte ett enda av tusentals) där någon fått sin skuldsanering överklagad år 6 och framåt. Här har det dessutom funnits alla varianter av skuldsaneringar och knep genom åren. Det ska verkligen till en extraordinär situation som gör att det uppstår en utredning.
Säg att eventuell sambo gör slut år 3 och 3 år senare år 6 gör en hämndaktion genom att maila en borgenär med bevis om att fusk skett som gör att dom överklagar i tingsrätt. Finns ingen borgenär som utför några utredningar långt efter avslutad sanering. Ingen som jobbar år 7 efter skuldsaneringen startat med att, nu ska vi granska vad denna gäldenär haft för sig under senaste 7 år. Det existerar verkligen inte om det inte är en extrem situation.
Ingen ide att sitta och försöka skrämma upp folk med något som inte har en uns sanning i sig.
Det stämmer att det finns lagstöd för det. Men det är högst högst ovanligt att det sker efter avslutad sanering oavsett hur mycket man fuskat. Har man tagit sig igenom avslutad sanering + ett halvår så är man grön i 99.9999% av fallenSå du börjar din text med att erkänna att det faktiskt kan hända till att avsluta att det inte finns en uns sanning?
Kanske är mer att man ska tänka sig för att det faktiskt finns i lagboken innan man funderar på att göra nåt dumt : )
Fast du kanske tycker det är bättre att uppmuntra möjligheten att utnyttja situationen för att sen kanske råka hamna i just det extremfallet? : )
Du skulle gissa att det rör sig om det? Om du nu använder faktiska siffror på ena sidan, sånt du tror på andra sidan är det svårt att räkna ut nåtCirka 10.000 personer per får skuldsanering i Sverige.
På tio år är det således 100.000 människor.
Andelen personer som får sin skuldsanering "ogiltigförklarad" alltså att dom gör sina fem år korrekt men att det sedan något efter dessa fem åren sker skulle jag gissa rör sig om kanske 10-20 personer.
Det är alltså 0,0001%...
Det finns naturligtvis en risk men det finns med allting det är dock så exceptionellt ovanligt att det knappt är vårt att ens diskutera.