Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Blev 25 punkters sänkning som marknaden förväntat sig med lätt majoritet. Fanns även en hyfsad chans för 50 punkter.

För intresserade så drar Riksbankens pressträff strax igång

Vad gör polisen med beslagtagna kontanter?

Om man gör ett tillslag mot en stor knarklangare och denna har 5 miljoner i kontanter vad gör man med dessa 5 miljoner? Förverkar dom vet jag men var tar dom vägen sen?

Riksbanken? Sätts in på något konto? Hur fungerar det?

Om man gör ett tillslag mot en stor knarklangare och denna har 5 miljoner i kontanter vad gör man med dessa 5 miljoner? Förverkar dom vet jag men var tar dom vägen sen?

Har vid något tillfälle undrat samma och kollat upp det.

När det fastställs att pengarna är förverkade av domstol går dom till statskassan.
Från statskassan fördelas dom till vad man anser är lämpligt. Exempelvis för mer brottsbekämpning, till brottsoffer, tullar etc.

Har vid något tillfälle undrat samma och kollat upp det.

När det fastställs att pengarna är förverkade av domstol går dom till statskassan.
Från statskassan fördelas dom till vad man anser är lämpligt. Exempelvis för mer brottsbekämpning, till brottsoffer, tullar etc.

Men hur får man in kontakterna i själva statskassan? Det är ju enorma kontanter. Man tar dom till en "vanlig" bank eller hur fungerar det?

Om det är 100 miljoner säger vi är ju det enorma summor kontanter, eller finns det en speciell bank för den här typen utav ärenden?

Men hur får man in kontakterna i själva statskassan? Det är ju enorma kontanter. Man tar dom till en "vanlig" bank eller hur fungerar det?

Om det är 100 miljoner säger vi är ju det enorma summor kontanter, eller finns det en speciell bank för den här typen utav ärenden?
Ingen aning faktiskt. Min gissning är att dom bara eldas upp och ersätts med digitala pengar av riksbanken. Tror inte det behöver ske någon fysiskt växel med så stora belopp när vi kan skapa pengar. Man tar bort 100 miljoner från cirkulation i kontanter och ersätter dom med 100 miljoner digitala.

Senast ändrad:

När det snart ska vara möjligt att förverka fastigheter, bostadsrätter, fordon osv, då blir det riktigt spännande.

Påminner om friskvårdsbidraget nu då vi går in i Oktober. Många arbetsgivare har sista inlämning Oktober eller November.

Antingen kan man

1. Nyttja det till en friskvårdsaktivitet (ex: gymkort/massage/spa/bowling/simning)
2. Eller så om man verkligen behöver bara pengarna kan man köpa ett gym/simkort på distans (Endast Online för att ångerrätten ska gälla). Sen när man skickat in kvittot för köpet och nyttjat sitt friskvårdbidrag så använder man distansavtalslagen/ångerrätten och ångrar sitt köp för att få tillbaka pengarna. Sen får man friskvårdspengarna utbetalda månaden efter.

Båda alternativen är bättre än att låta flera tusen brinna inne.

Senast ändrad:

När det snart ska vara möjligt att förverka fastigheter, bostadsrätter, fordon osv, då blir det riktigt spännande.
Undrar hur det blir praktiskt sedan, kommer polisen stå och sälja hus då?

Påminner om friskvårdsbidraget nu då vi går in i Oktober. Många arbetsgivare har sista inlämning Oktober eller November.

Antingen kan man

1. Nyttja det till en friskvårdsaktivitet (ex: gymkort/massage/spa/bowling/simning)
2. Eller så om man verkligen behöver bara pengarna kan man köpa ett gym/simkort på distans (Endast Online för att ångerrätten ska gälla). Sen när man skickat in kvittot för köpet och nyttjat sitt friskvårdbidrag så använder man distansavtalslagen/ångerrätten och ångrar sitt köp för att få tillbaka pengarna. Sen får man friskvårdspengarna utbetalda månaden efter.

Båda alternativen är bättre än att låta flera tusen brinna inne.
Fast nr 2 är fusk mot arbetsgivaren... Inte ok.

Fast nr 2 är fusk mot arbetsgivaren... Inte ok.
Du kanske har rätt i det. Tänker då beloppet (Under 5000kr) är så ringa i rättsammanhang. Om man har sin rätt till friskvårdsbidrag och sin lagliga rätt till ångerrätt.
Googlade på det nu, men hittar inte något som säger att man måste meddela sin arbetsgivare om att man nyttjat ångerrätten, hittar inget rättsfall heller på det.

Sen är det väll också det att ingen arbetsgivare kan kolla upp det. Dom kan försöka ringa och fråga om jag är kund på gymmet som kvittot avser (vilket jag tvivlar på att någon gör), Men det gymmet får ju inte besvara frågan eller lämna ut mina uppgifter. Så blir som svårt att göra olagligt tänker jag då beloppet blir så ringa i relation till hur komplext det blir att bevisa.

Sen är det väll som du säger att det kan anses som lite fusk/gråzon. Var mer menat som ett tips om man verkligen är i behov av pengarna istället för att dom brinner inne än att fuska.

Senast ändrad:

En massa dynga och uppviglande.

Rättsfall på det? Lite fusk och gråzon? Det är olagligt och kallas för bedrägeri. Att du sitter här och uppviglar till brott är inget annat än en skam och jag tycker det är beklagligt att ditt inlägg får vara kvar.

Rättsfall på det? Lite fusk och gråzon? Det är olagligt och kallas för bedrägeri. Att du sitter här och uppviglar till brott är inget annat än en skam och jag tycker det är beklagligt att ditt inlägg får vara kvar.
Ja tycker också det, han borde få om inte dödsstraff då åtminstone livstidsstraff.

Kan man swisha in betalning till sin skuldsanering hos KFM?

Kan man swisha in betalning till sin skuldsanering hos KFM?
Nej det kan man inte. Har också kollat upp vad det enklaste sättet är utan att ta fram betalplan varje gång, går inte via Swish, Autogiro eller Efaktura.

Det enklaste sättet är:

1. Logga in på Swedbank via datorn eller via webbläsaren på mobilen (ej app)
2. Under "Betala och Överföra" tryck på "Historiska Betalningar/Överföringar
3. Tryck på senaste betalningen på din betalplan till KFM - Sen "Gör Transaktionen igen"

Då fyller den automatiskt i samma belopp, samma bankgiro och samma OCR nummer så är det bara godkänna.

Nej det kan man inte. Har också kollat upp vad det enklaste sättet är utan att ta fram betalplan varje gång, går inte via Swish, Autogiro eller Efaktura.

Det enklaste sättet är:

1. Logga in på Swedbank via datorn eller via webbläsaren på mobilen (ej app)
2. Under "Betala och Överföra" tryck på "Historiska Betalningar/Överföringar
3. Tryck på senaste betalningen på din betalplan till KFM - Sen "Gör Transaktionen igen"

Då fyller den automatiskt i samma belopp, samma bankgiro och samma OCR nummer så är det bara godkänna.
Eller så lägger man bara in flera betalningar på en och samma gång. Har jag gjort. Lägger in för drygt ett år i taget. Nu sista gången la jag in samtliga tio sista betalningar.

Förhandlingarna runt hyran för 2025 har börjat. Det ser inte jätteljust ut. Hoppas att Riksbanken kan leverera en 50 punkters sänkning innan årsskiftet utan att spä på inflationen. Så att motpart i förhandlingarna har lite mer förhandlingsutrymme.
Det verkar vara 14-16% som är utgångsläget i de flesta kommuner. Får se vart detta landar... Utgången för förra året var runt 10% och landade på ca 5%.

https://www.hyresgastforeningen.se/...esforhandlingar/hyresforhandling-norra-skane/

"Hyresförhandlingar för 2025 präglas av rekordhöga krav

Hyresförhandlingarna om 2025 års hyror har redan inletts. Flera fastighetsägare pratar om kostnadsökningar på runt 15 %. Vi räknar med att det även i år kommer bli en tuff förhandlingsprocess.

I region norra Skåne har hittills påkallanden och yrkande från fastighetsägare kommit från Helsingborg, Landskrona, Halmstad, Falkenberg, Laholm, Hylte, Bromölla, Eslöv, Båstad, Hässleholm, Höganäs, Hörby, Höör, Klippan, Kristianstad, Kävlinge, Osby, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Östra Göinge."

https://hyresforhandlingsbloggen.se/

"Nedan följer en lista med Fastighetsägarnas yrkanden i de kommuner där förhandlingar nu har inletts för Fastighetsägarnas förhandlingskunder:

Kommun och yrkande %

Botkyrka, 14,9 %
Danderyd, 14,9 %
Ekerö, 15,2 %
Gotland, 14,8 %
Haninge, 14,4 %
Huddinge, 15,1 %
Järfälla, 15,2 %
Lidingö, 14,8 %
Nacka, 15,0 %
Norrtälje, 14,1 %
Nykvarn, 14,3 %
Nynäshamn, 14,8 %
Salem, 14,5 %
Sigtuna, 14,7 %
Sollentuna, 14,2 %
Solna, 14,6 %
Stockholm, 15,2 %
Sundbyberg, 14,8 %
Södertälje, 14,9 %
Tyresö, 14,2 %
Täby, 15,1 %
Upplands Bro, 15,4 %
Upplands Väsby, 15,0 %
Vallentuna, 14,9 %
Vaxholm, 14,9 %
Värmdö, 14,3 %
Österåker, 15,1 %
"

Kul när det vänder.
Lite tråkigt är att chansen är skaplig att han återkommer till kfm

Ser inte ut som att bolagen går särskilt bra, han borde nog fundera på att ta ut mindre i lön…
Planen för många företagare är att mjölka det så mycket det går medan det går bra. Inte köra bolaget på lång sikt.

Det finns många exempel där bolag gått bra på lång sikt och det verkligen blir lönsamt efter många år.
Men det finns också många exempel där en person drivit bolag i 8 år och har inget att visa för det när det konkar trots att 5 av åren har vart bra och man lagt ner hela sin själ och all tid i bolagen, kommer ut helt nerbruten och tomhänt på andra sidan. Dom personerna önskar nog mer än allt annat att dom skulle ha säkrat pengarna medan dom fanns.

Skulle jag driva bolag och det kommer in miljoner skulle jag mjölka ut bolaget allt vad det bara går, men inom lagens ramar. Slippa risken att det går dåligt om X antal år och man går ut tomhänt efter mycket blod, svett och tårar, där man hade en rikedom som nu är tappad för att man inte säkrat miljonerna. I mitt tycke så bolaget (om det var mitt egna) betyder ingenting i jämförelse med att ha miljoner som privatperson.

Däremot om man börjar anställa många, då har man ett större ansvar, men för många så är verkligehten att det handlar om att tjäna mer pengar om man har företag istället för att vara anställd. Vi är i/har nyss gått igenom en lågkonjuktur och väldigt många konkurser har skett där bolag gått bra innan.

Kände nämligen en riktigt bra ärlig människa som kört bolag länge länge i byggbranshen och inte tagit ut mer än för att klara sig under många år. Men bolaget gick i konkurs pga långvarig bristande order och det slutade tvärt med hagelbrakaren,, hans fru sa att han hade möjlighet under många år att ta ut flera miljoner men gjorde aldrig det och det var den största ångesten, han hade lagt ner hela sin själ i bolaget, gått i väggen ett par gånger, men hade inget att visa för det när det gick omkull och då var det över.

Senast ändrad:
När ett beslut om skuldsanering kommer - om detta överklagas. Hamnar det då alltid hos tingsrätten?

När ett beslut om skuldsanering kommer - om detta överklagas. Hamnar det då alltid hos tingsrätten?

Hamnar först hos den myndighet som meddelade beslutet och genomgår en omprövning. I de fall beslutet inte ändras så skickas det vidare till överinstans (tingsrätten i ditt fall).

Hamnar först hos den myndighet som meddelade beslutet och genomgår en omprövning. I de fall beslutet inte ändras så skickas det vidare till överinstans (tingsrätten i ditt fall).

Det finns inget att ompröva när grundbeslutet inte fått laga kraft. Det som görs är bedömning om överklagandet kommit i tid. Sedan tingsrätt.

Det finns inget att ompröva när grundbeslutet inte fått laga kraft. Det som görs är bedömning om överklagandet kommit i tid. Sedan tingsrätt.
Okey, trodde det alltid gjordes en omprövning för att myndigheten själv ska få en chans att rätta till beslutet ifall det på något sätt är felaktigt.

Okey, trodde det alltid gjordes en omprövning för att myndigheten själv ska få en chans att rätta till beslutet ifall det på något sätt är felaktigt.

Inte när det finns i andra lagar hur överklaganden ska hanteras. Är liknande med utmätningsbeslut, där prövas rättelse i många fall men inte i alla, pga hur bestämmelser i typ ub och uf ser ut

Jag har en fråga och testa ställa den här.
I våras tog jag och sambon ett samlingslån där vi samlade ihop olika lån för totalt 160k som vi tog som ett samlingslån delat 5050.
Ser dock nu att hela summan är inlagd på mig (om man kollar Kreddy tex), detta gör ju att min total, men borde det inte endast visas min del av lånebeloppet på mig?

Jag har en fråga och testa ställa den här.
I våras tog jag och sambon ett samlingslån där vi samlade ihop olika lån för totalt 160k som vi tog som ett samlingslån delat 5050.
Ser dock nu att hela summan är inlagd på mig (om man kollar Kreddy tex), detta gör ju att min total, men borde det inte endast visas min del av lånebeloppet på mig?
Går inte dela ett lån 50/50. En är låntagare och en är medlåntagare, samma betalningsansvar för Er båda. Bara ett lån med dubbel ”säkerhet”.

Går inte dela ett lån 50/50. En är låntagare och en är medlåntagare, samma betalningsansvar för Er båda. Bara ett lån med dubbel ”säkerhet”.
Ojdå, så du menar att båda har samma skyldighet, men jag har i praktiken tagit över sambons lån kan man säga, för större delen var inte min av dessa 160k.
Vad skulle hända om vi skiljer oss och detta som ovänner?

Ojdå, så du menar att båda har samma skyldighet, men jag har i praktiken tagit över sambons lån kan man säga, för större delen var inte min av dessa 160k.
Vad skulle hända om vi skiljer oss och detta som ovänner?
Som ister säger så har ni solidariskt betalningsansvar och därför går inte att bara halva lånet ska visas för dig.
Om ni skiljer er och din sambo slutar betala så kommer du behöva betala.

Som ister säger så har ni solidariskt betalningsansvar och därför går inte att bara halva lånet ska visas för dig.
Om ni skiljer er och din sambo slutar betala så kommer du behöva betala.
Ok, men hur bör man isf göra för att se till att det inte blir att jag får stå för skulder som inte är mina från början?
Säger inte att vi är på väg att skiljas eller så, men lite oroande att tagit på mig extra skulder om något skulle ske.

Ok, men hur bör man isf göra för att se till att det inte blir att jag får stå för skulder som inte är mina från början?
Säger inte att vi är på väg att skiljas eller så, men lite oroande att tagit på mig extra skulder om något skulle ske.
Så länge båda betalar så är det inga problem. Skulle du sluta betala så drabbas hon och omvänt.
Ni kanske kan komma överens om att prioritera att betala av det lånet snabbast möjligt så slipper ni ev problem längre fram?

Så länge båda betalar så är det inga problem. Skulle du sluta betala så drabbas hon och omvänt.
Ni kanske kan komma överens om att prioritera att betala av det lånet snabbast möjligt så slipper ni ev problem längre fram?
ja det var smart, så får det bli, tack!

vad sker annars om man tex tar våra skulder och delar upp på två lån där 50% är jag huvudlånetagare och andralånet är jag medlånetagare, eller vore det bara att krångla till det ännumer?

Skulle en part betalat mer när lånet är löst har denne part regressrätt mot den andre.

ja det var smart, så får det bli, tack!

vad sker annars om man tex tar våra skulder och delar upp på två lån där 50% är jag huvudlånetagare och andralånet är jag medlånetagare, eller vore det bara att krångla till det ännumer?
Eftersom du har dessa funderingar så kanske enklast att du inte är medlåntagare, om det går? För som medlåntagare är det du som får betala om sambon får betalningssvårigheter.

Eftersom du har dessa funderingar så kanske enklast att du inte är medlåntagare, om det går? För som medlåntagare är det du som får betala om sambon får betalningssvårigheter.
Exakt så är det/ blir det. Jag gick in som medlåntagare när blivande sambon sålde sitt hus med förlust, helt ovetandes om hans skuldsituation. När han senare slutade betala utan att berätta gick betalningsbördan över på mig. Det stjälpte mig och jag hamnade hos kronofogden och så småningom skuldsanering.

Skönt med helg!
Vad har alla för sig en Lördag som denna?

Har varit bortrest utomlands i veckan för att jobba, kom hem idag.
Jävligt skönt att sitta avslappnad framför datorn nu med en bärka(efter en 3 timmars nap).

Blir nog en till bärsiluring snart!

Trevlig helg!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp