Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Sparade Matte 2B tills nu, som en belöning efter de tråkiga kurserna innan.
Tji fick jag, inte räknat matte på nästan 20år. Minns inte en endaste sak

Så inte nog med att jag pluggar 150% vid sidan av lär jag även räkna igenom en del matte 1B, matte från års 8 och 9 för att fatta något av det jag håller på med.

Prov nästa vecka och jag har knappt tagit mig igenom en tredje del av första kapitlet ännu, är prov på både kapitel 1 och 2.

Men det ska nog gå bra

Sparade Matte 2B tills nu, som en belöning efter de tråkiga kurserna innan.
Tji fick jag, inte räknat matte på nästan 20år. Minns inte en endaste sak

Så inte nog med att jag pluggar 150% vid sidan av lär jag även räkna igenom en del matte 1B, matte från års 8 och 9 för att fatta något av det jag håller på med.

Prov nästa vecka och jag har knappt tagit mig igenom en tredje del av första kapitlet ännu, är prov på både kapitel 1 och 2.

Men det ska nog gå bra
Matte suger att räkna på "äldre dar".

Jag gjorde lite extra kurser för 10-15 år sedan för behörighet. Nyttjar inte skiten idag utöver vad man räknar på till vardags. Och skulle man behöva räkna något avancerat så blir det internet/miniräknare haha

November är fan en jävla seg månad.

Ska man ranka årets sämsta månad så är det ett dött lopp mellan november och januari.

November vinner en jordskredsseger. I januari kan man åtminstone (förhoppningsvis) åka skidor.

Ja och dessutom finns det lite lediga dagar där i början + ett steg närmare våren så du har rätt även om jag inte är skidåkare utan mer skridskor :D

Det verkar som många får det knapert de sista 2 veckorna i Januari. Antar många får lön innan jul sen alla kostnader för jul och nyår. Så tror många inte uppskattar sista halvan av januari.

Det verkar som många får det knapert de sista 2 veckorna i Januari. Antar många får lön innan jul sen alla kostnader för jul och nyår. Så tror många inte uppskattar sista halvan av januari.
Jag ser det som märkligt.
Man vet att julen kommer varje år. Avsätt en liten sudd varje månad till det som man vet kommer.

Jag ser det som märkligt.
Man vet att julen kommer varje år. Avsätt en liten sudd varje månad till det som man vet kommer.
Med tanke på att många här har det sämre ekonomiskt till följd av lån så är det nog inte många som har möjlighet.
Har man skuldsanering så får man ju betalningsfritt i december, men det betyder ju inte att pengarna räcker längre för det :-)

Med tanke på att många här har det sämre ekonomiskt till följd av lån så är det nog inte många som har möjlighet.
Har man skuldsanering så får man ju betalningsfritt i december, men det betyder ju inte att pengarna räcker längre för det :)
Går att applicera i oändlighet.
"Vikttipsen som får kilona att rasa"
Det är matematik, kalorier ut och kalorier in.
Osv

Apropå ingenting.
Visst är det mesta i sjukvårdsväg frivilligt? Om jag inte har någon lust med tex cellgifter så är det bara att knata därifrån, eller har jag missat något?

10 procent av hushållen i Sverige har mindre än 10 000 kronor i sparkapital på banken.

Det är också en speciell anledning till varför januari blir knepig - nämligen att många får lön innan jul, vilket innebär att distansen mellan lönen i december & januari är den längsta på året.

Sen kan man givetvis prata om planering osv men folk som lärt sig leva ifrån "lön till lön" blir nog mer påverkade när du får lön i 21 december och sen först 25e januari.

Apropå ingenting.
Visst är det mesta i sjukvårdsväg frivilligt? Om jag inte har någon lust med tex cellgifter så är det bara att knata därifrån, eller har jag missat något?
Du kan absolut neka behandling.

10 procent av hushållen i Sverige har mindre än 10 000 kronor i sparkapital på banken.

Det är också en speciell anledning till varför januari blir knepig - nämligen att många får lön innan jul, vilket innebär att distansen mellan lönen i december & januari är den längsta på året.

Sen kan man givetvis prata om planering osv men folk som lärt sig leva ifrån "lön till lön" blir nog mer påverkade när du får lön i 21 december och sen först 25e januari.
24/1-2025 dock ;)

Vid vilken ålder gäller detta? Någon som är 17 får knappast bestämma detta väl?

Vid vilken ålder gäller detta? Någon som är 17 får knappast bestämma detta väl?
Osäker. Som förälder får man väl inte tillgång till sina barns journal from den dagen dem fyller 13? Men om dem får lov att neka behandling då låter jag vara osagt.

Hur får jag bort mina uppgifter ifrån sökmotorerna?

Har egentligen inget ont utav det men eftersom jag i 15 år hade direktkontakt med kunder på försäkringar så får jag folk som kan ringa eller skicka till mig 06 på morgonen en lördag och säga att deras bil behöver bärgas ifrån Boden...det går fan inte längre haha.

Det är MRKoll och Ratsit jag vill följa mig på. Vill inte att kunder börjar knacka på hemma för att någon gammal kollega nekat dom ersättning på en bilbrand :D

Hur får jag bort mina uppgifter ifrån sökmotorerna?

Har egentligen inget ont utav det men eftersom jag i 15 år hade direktkontakt med kunder på försäkringar så får jag folk som kan ringa eller skicka till mig 06 på morgonen en lördag och säga att deras bil behöver bärgas ifrån Boden...det går fan inte längre haha.

Det är MRKoll och Ratsit jag vill följa mig på. Vill inte att kunder börjar knacka på hemma för att någon gammal kollega nekat dom ersättning på en bilbrand :D

Dölj i öppna söket​

Identifiera dig med BankID nedan för att dölja dig i Ratsits öppna sök.

Som validerad medlem får du en påminnelse när 12 månader passerat, och du kan dölja dig igen. När du dolt dina uppgifter får du möjlighet att logga in eller skapa ett konto. Det är kostnadsfritt att vara medlem på Ratsit.

https://www.ratsit.se/redigera/dolj#villkor
https://www.ratsit.se/redigera/dolj#villkor
Mrkoll -

Dölj telefonnummer eller utdelningsadress​

Med hjälp av Mobilt BankID kan du själv dölja ett eller flera telefonnummer samt tillfälligt dölja din utdelningsadress. Du behöver ha tillgång till Mobilt BankID för att hantera dessa uppgifter.
Tänk på att det kan dröja upp till 7 dagar innan dina ändringar får synbar effekt överallt på webbplatsen.
Starta inloggning med Mobilt BankID

När syns lönen för 2023 på UC/Bisnode om man godkänner skattedeklarationen utan ändringar?

När syns lönen för 2023 på UC/Bisnode om man godkänner skattedeklarationen utan ändringar?
Om man bara godkänner deklarationen och gjorde det för att få utbetalt sin skatt innan påsk så är det 2-3 veckor senare.
Misstänker att det kommer vara samma/lika nästa år. 2-3 veckor efter att man godkänt om man gör det tidigt. Så senast maj?

Så redan då syns nya inkomsten, inte i mitten på juni?

Så redan då syns nya inkomsten, inte i mitten på juni?
Ja det du tjänade under 2023 bör synas nu om du har deklarerat i tid. Tror inte någons inkomst för 2023 inte är uppdaterad nu om du har deklarerat.

Ja det du tjänade under 2023 bör synas nu om du har deklarerat i tid. Tror inte någons inkomst för 2023 inte är uppdaterad nu om du har deklarerat.

Inte mig jag undrade jag måste göra en del korrigeringar.

Tack för ditt svar!

Inte mig jag undrade jag måste göra en del korrigeringar.

Tack för ditt svar!
Har du en godkänd deklaration som du sedan gör ändringar i, så finns dem godkända uppgifterna på t.ex UC. Fram tills din ändring har gått igenom. Sen tar det nog ytterligare 2-3 veckor gissar jag?

Hej!
Är det någon på forumet som bor hemma och funderar på att låna pengar för att flytta hemifrån? Skulle du vara intresserad av att bli intervjuad om vad du tycker om ditt boende idag och dina tankar om ditt boende i framtiden? Jag vill inte spamma forumet på något sätt men frågan om hur man ska ha råd med sitt boende försvinner ofta i den allmänna debatten. Särskilt unga vuxna får sällan komma till tals. I ett forskningsprojekt på SU söker vi därför dig i Stockholmsområdet som är 20-30 år och bor hemma hos dina föräldrar. Om du är intresserad av att delta eller vill veta mer, maila mig. Tipsa gärna andra som kan vara intresserade av att delta! Mer info om projektet och min mailadress finns här.

Det har justerats lite vad folk vill ha anstånd i löneutmätning för när personer som är van en betydligt högre levnadsstandard än vad löneutmätning medger.
Tidigare var det förutom tandläkare och glasögon typ ersättningsköp av säng pga att den man har gått sönder och liknade saker. Samt anstånd pga lång tid med löneutmätning någon enstaka gång, och då har man suttit med löneutmätning i kanske 5 år utan avbrott.
Hört senaste tiden att man fått frågor när man tycker att man haft löneutmätning på tok för länge och måste få anstånd några månader och det handlat om 2 månaders avdrag gjorda.
Även önskemål om anstånd för weekendresor med kompisar och för inköp av rätt dyra kläder.
Jag vet inte utfallet men jag förutsätter att det blivit avslag på allt...

Det har justerats lite vad folk vill ha anstånd i löneutmätning för när personer som är van en betydligt högre levnadsstandard än vad löneutmätning medger.
Tidigare var det förutom tandläkare och glasögon typ ersättningsköp av säng pga att den man har gått sönder och liknade saker. Samt anstånd pga lång tid med löneutmätning någon enstaka gång, och då har man suttit med löneutmätning i kanske 5 år utan avbrott.
Hört senaste tiden att man fått frågor när man tycker att man haft löneutmätning på tok för länge och måste få anstånd några månader och det handlat om 2 månaders avdrag gjorda.
Även önskemål om anstånd för weekendresor med kompisar och för inköp av rätt dyra kläder.
Är väl bara en kommunicering med sökande och att en motsäger sig för att det ska bli avslag?

Är väl bara en kommunicering med sökande och att en motsäger sig för att det ska bli avslag?
Absolut. Jag häpnar bara av vad man kommer med för önskemål.
Sedan vet man vilka man ska ringa först för att få ett nej så man slipper ringa runt till alla.

Smart att köpa dyra kläder som KFM sen kan utmäta så skulderna blir betalda :)
Märkligt vad folk provar...

Smart att köpa dyra kläder som KFM sen kan utmäta så skulderna blir betalda :)
Märkligt vad folk provar...
Förmodligen kommer inte dessa människor bli skuldfria, någonsin, inte så länge som man har den prioriteringen.

Vet någon detta, när KFM utmäter en sak pga personen har skuld då säljer dom det på deras auktionstorg.

Men om polisen tar prylar där ägaren inte har en skuld hos KFM. Vad gör man då med dessa bilar och klockor?

Vet någon detta, när KFM utmäter en sak pga personen har skuld då säljer dom det på deras auktionstorg.

Men om polisen tar prylar där ägaren inte har en skuld hos KFM. Vad gör man då med dessa bilar och klockor?

Jag tror det säljs och går takt av till statskassan. Alternativt mosar man grejjerna bara.
Kommer ta en stund innan det finns domar som är klar i det där.

Jag tror det säljs och går takt av till statskassan. Alternativt mosar man grejjerna bara.
Kommer ta en stund innan det finns domar som är klar i det där.

Låter ju helt osannolikt att man skulle mosa klockor och bilar som är värda 300 000?

När polisen säljer den här typ utav lösöre vet du var det säljs då? Dom har mig veterligen inte en portal liknande den KFM har.

Tror nog som du säger att det säljs men eftersom det är så pass "nytt" två veckor bara så tror jag inte att man utvecklat någon lösning för det. Samtidigt är det aningen knepigt om det kommer ta ett par år i byråkrat Sverige för sakerna dom har tagit minskar ju ofta i värde med åren så en bil som kunde kosta 300 000 idag lär ju om tre år kosta hälften.

Låter ju helt osannolikt att man skulle mosa klockor och bilar som är värda 300 000?

När polisen säljer den här typ utav lösöre vet du var det säljs då? Dom har mig veterligen inte en portal liknande den KFM har.

Tror nog som du säger att det säljs men eftersom det är så pass "nytt" två veckor bara så tror jag inte att man utvecklat någon lösning för det. Samtidigt är det aningen knepigt om det kommer ta ett par år i byråkrat Sverige för sakerna dom har tagit minskar ju ofta i värde med åren så en bil som kunde kosta 300 000 idag lär ju om tre år kosta hälften.

Dom säljer det nog på samma vis som dom säljer saker nu skulle jag tro.

Att ha en bil uppställd är dessutom sällan gratis.

Att ha en bil uppställd är dessutom sällan gratis.

Dessutom, polisen verkar VÄLDIGT glada i den här lagen, vilket jag verkligen kan förstå. Tänk att se nolltaxerare som man "stoppat" hundratals gånger köra runt i bilar för 800.000?

Men med det sagt, om dom kommer använda sig mycket utav lagen så lär det i framtiden innebära att man säkerligen även ger sig på bostäder,sommarställen,båtar...det kommer ju krävas en ganska bra byråkrati, administration och praktiska detaljer för att kunna ordna med detta.

Om man har beslagit över 1.000.000 första veckan så är jag tämligen övertygad om att det på sikt kan bli tal om 1-2 miljarder/år i värde vilket är enorma pengar som kan tillfalla statskassan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp