- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Vilket låter som en billigare del av landet.Nej, det externa platserna jag ställer på om vårt egna lilla förråd är fullt tar nog över 100 kr dygnet.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Vilket låter som en billigare del av landet.Nej, det externa platserna jag ställer på om vårt egna lilla förråd är fullt tar nog över 100 kr dygnet.
Dessutom, polisen verkar VÄLDIGT glada i den här lagen, vilket jag verkligen kan förstå. Tänk att se nolltaxerare som man "stoppat" hundratals gånger köra runt i bilar för 800.000?
Men med det sagt, om dom kommer använda sig mycket utav lagen så lär det i framtiden innebära att man säkerligen även ger sig på bostäder,sommarställen,båtar...det kommer ju krävas en ganska bra byråkrati, administration och praktiska detaljer för att kunna ordna med detta.
Om man har beslagit över 1.000.000 första veckan så är jag tämligen övertygad om att det på sikt kan bli tal om 1-2 miljarder/år i värde vilket är enorma pengar som kan tillfalla statskassan.
Hur säljer Polismyndigheten saker nu?
Hur säljer Polismyndigheten saker nu?
Är det motiverat är jag övertygad om att fast egendom kan komma att tas i beslag för att förverkas.Jag har inte läst lagen men jag har uppfattat det som att det gäller lösöre. Tror inte polisen har tid att utreda fastighetstransaktioner.
Vi får väl se, en effekt är också att folk ser till att göra att det ser lagligt ut. Folk här sysselsätter ju skatteverket i att få saker att de annorlunda ut. Det går att göra åt andra hållet med.
Distansutmätning bland annat har gett effekt att det inte en del kretsar inte är ok att ha skulder för man vill inte ha kfm och eller polis springande där av den anledningen
Ja precis, en av de där måste det varit jag var på. Köpte cykel för typ 50 kr. Snoddes efter en vecka. CirkulärtBorde vara åt detta hållet?
![]()
Försäljning av hittegods | Polismyndigheten
Information om var polisen säljer hittegods via auktionsverk i delar av landet.polisen.se
Resursfördelning.Ja precis, en av de där måste det varit jag var på. Köpte cykel för typ 50 kr. Snoddes efter en vecka. Cirkulärt
På tal om detta vi pratade om innan idag.
![]()
Polisens tillslag hos influencern: Tog hans fjärrkontroll till tv:n
Kronofogden har slagit till mot en skuldsatt svensk influencer. Med hjälp av polisen lyckades de komma över en tv-fjärrkontroll – för 500 kronor.www.expressen.se
Detta är ju bara trams, jag har inget emot att man tar hans prylar men en fjärrkontroll? Blir bara fjantigt.
Jag antar att man trott det varit något annat till ett annat värde initialt. 500 kr utmäter man inte för.
Skulle nästan kunna gissa mig till influensern
Möjligen Möjligen att man utmätt tvn innan och personen vägrade hala fram dosan dåDet var min tanke också, sen är ju detta en så specifik produkt vilket gör den svårsåld dessutom
![]()
Elva år gammalt lån kom ikapp helsingborgare – ska betala över 10 miljoner
Tidigare dömd för svindleri, insiderbrott och förberedelse till mord.www.hd.se
Verkar vara en spännande lokal profil
Läste på polisens egna sida att även fastigheter är fritt fram. Så det kan nog dyka upp.Jag har inte läst lagen men jag har uppfattat det som att det gäller lösöre. Tror inte polisen har tid att utreda fastighetstransaktioner.
Vi får väl se, en effekt är också att folk ser till att göra att det ser lagligt ut. Folk här sysselsätter ju skatteverket i att få saker att de annorlunda ut. Det går att göra åt andra hållet med.
Distansutmätning bland annat har gett effekt att det inte en del kretsar inte är ok att ha skulder för man vill inte ha kfm och eller polis springande där av den anledningen
Låter intressant, undrar om jag vet vem det är.....Vilken stjärna.
Redan i början av 2000-talet var helsingborgaren aktuellt i ett helt annat sammanhang. Enligt domar i både tingsrätt och hovrätt åtog sig helsingborgaren att mörda en person i Stockholm.
Betalningen var 200 000 kronor, varav han fick 100 000 i förskott.
Han ville dock inte skjuta själv utan anlitade en annan person att utföra det, men den personen var inte beredd att mörda utan gick till polisen och berättade om planerna. Han berättade hur de två hade rest till Stockholm, träffat uppdragsgivaren, provskjutit vapen och kartlagt det tänkta offret.

Håller med. Tragiskt!Vad ledsen jag blev att Gustav Svensson (Allan) gått ur tiden. Det bästa som gått på svensk TV tillsammans med Tomten är far till alla barnen.
Vila i frid![]()
En bra artikel, det är inte bara att skifta ett dödsbo alla gånger.
![]()
Allt fler dör med skulder – och anhöriga kan tvingas betala
Dramatisk ökning i Borås: ”Det kan komma hårda krav”www.bt.se
Om min pappa (exempel) har blancolån på 1.000.000 men han dör. Han har samtidigt på 500.000 på kontot.
Vad händer då? Går dom 500.000 till hans skulder eller "avskrivs" dessa 1.000.000 men familjen får ärva dessa 500.000?
Tillgångarna i boet ska gå till att reglera boeta skulder utan första hand, sedan kan det delas ut till arvtagare.
Hans 500k går till skulden och resterande skuld får dom troligen skriva av. Efterlevande får inte ett dugg.
Jag antar att dosor slutar funka så fort banken noterar dödsfallet.Men har inte många barn tillgång till sina äldre föräldrars bankdosor och liknande?
Säg min pappa går bort imorgon. Han har 250 000 på kontot och skulder på en miljon. Jag för över pengarna till mig själv efter hans bortgång. Vad händer då?
Eller är det lag på att man inte får röra en döds person konto? Gör man sig skyldig till något brott då?
Du begår ett brott och blir troligtvis dömd för det.Men har inte många barn tillgång till sina äldre föräldrars bankdosor och liknande?
Säg min pappa går bort imorgon. Han har 250 000 på kontot och skulder på en miljon. Jag för över pengarna till mig själv efter hans bortgång. Vad händer då?
Eller är det lag på att man inte får röra en döds person konto? Gör man sig skyldig till något brott då?
Du begår ett brott och blir troligtvis dömd för det.
Vilken rubricering blir det?Du begår ett brott och blir troligtvis dömd för det.
Ja, så är de,dödsbo är som en juridisk person, kronofogden kan kräva pengar i efterhand."Att ändra i dödsboets tillgångar innan bouppteckningen kan klassas som bedrägeri (9 kap 1 § Brottsbalken, BrB) som förskingring (10 kap 1 § BrB). Själva uttagandet av tillgångar ur ett dödsbo kan klassas som stöld ur dödsbo (8 kap 1 § BrB)"
Men en begravning går ju säkert på 50-60.000 så jag tror utan problem att 100.000 hade varit en rimlig summa i sammanhanget för underhåll, hyra och så vidare.Man måste kunna styrka alla kostnader med underlag.Det är ju lawline ni kopierar ifrån. Dom höftar till det allt som oftast. Hade inte förlitat mig på det.
Man får visst ta ut pengar ifrån en förälders konto.
Innan bouppteckningen förrättats kan man endast ta ut pengar från dödsboet i syfte att betala utgifter som inte kan vänta, dvs begravningskostnader, den avlidnes eventuella hyra etc. En dödsbodelägare som är beroende av den avlidnes försörjning kan i förskott få ta del av sitt arv före en bouppteckning gjorts, om det är utan olägenhet för boutredningen, 18 kap. 5 § ärvdabalken. Efterlevande maka/make och omyndiga barn har emellertid alltid rätt att få nödvändigt underhåll från dödsboet i tre månaders tid enligt 18 kap. 5 § ärvdabalken.
Om jag tar 100.000 och använder pengarna till exempelvis begravning, hyra eller vad det nu kan vara så gör man sig inte skyldig till något brottsligt.
Sen kan man ju inte roffa åt sig 10 miljoner och säga det är hyra och begravningspengarMen en begravning går ju säkert på 50-60.000 så jag tror utan problem att 100.000 hade varit en rimlig summa i sammanhanget för underhåll, hyra och så vidare.
Man måste kunna styrka alla kostnader med underlag.
Man brukar upprätta vad som kallas framtidsfullmakt när det börjar närma sig.Jo men frågade " Eller är det lag på att man inte får röra en döds person konto? Gör man sig skyldig till något brott då? "
Svaret på den frågan är ju att det beror på men det är inte så att du automatiskt gör dig skyldig till brott, eller åtalad eller polisanmäld beroende på vad du gör med pengarna.
Om du stjäl på ICA då är det 100% brott som det inte finns en gråzon med. Om du däremot för över pengar till dig själv är det inte automatiskt ett brott.
Du ska inte föra över pengar till dig själv. Du ska betala en räkning eller liknande. Att föra över pengar till dig själv är inte ok om det inte finns ett tydligt syfte.Jo men frågade " Eller är det lag på att man inte får röra en döds person konto? Gör man sig skyldig till något brott då? "
Svaret på den frågan är ju att det beror på men det är inte så att du automatiskt gör dig skyldig till brott, eller åtalad eller polisanmäld beroende på vad du gör med pengarna.
Om du stjäl på ICA då är det 100% brott som det inte finns en gråzon med. Om du däremot för över pengar till dig själv är det inte automatiskt ett brott.
Bedrägeri.Vilken rubricering blir det?

Vad jag förstår så är det självautbetalningen från CSN som inte kan utmätas. Men om pengar påträffas vid en tillgångsutredning, tex kontanter eller saldo på ett konto, kan de utmätas.Utmätning / studier / Csn..
Detta gäller inte mig, så ni behöver inte bli oroliga, haha!
Hur som :
Min vän har utmätning, de drar just i dagsläget ca 9500kr / mån på lönen. Hon jobbar endast 75%.
Hon skulle nu vilja studera och ta CSN och vara tjänstledig, vad jag fattat som så kan inte CSN utmätas eftersom det är ett bidrag + lån?
Hennes sambos inkomst kommer kunna täcka alla deras fasta kostnader och enligt beräkning på förbehållsbelopp kan ingenting utmätas när man räknar på de inkomst sambon har och de 0kr hon får in. Eller skriver man de man får från CSN som inkomst?
OM de nu är så att de inte finns något att utmäta eftersom sambon får "försörja" henne och hon tar CSN och får ca 16.000kr/mån, kan hon då "spara" dessa 16.000kr på kontot eller kan de utmätas vid eventuell koll på konto?
Tänkte just eftersom de inte räknas in som inkomst?
Kanske en dum fråga, men har väldigt dålig koll på utmätning. Nån som vet?![]()
TackVad jag förstår så är det självautbetalningen från CSN som inte kan utmätas. Men om pengar påträffas vid en tillgångsutredning, tex kontanter eller saldo på ett konto, kan de utmätas.
och en tillgångsutredning, är de sån som görs typ 1 gång per år?