Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Sådana saker bryr sig ingen om här.
Det borde väl gå att spåra med typ särskild löneskatt eller så.
Arbetsgivaren redovisar det ju. Så det är ju inte helt orealistiskt. Speciellt om det finns en brottsmisstanke bakom :-)

Så surt att du inte fick sanering i år pga en skitdetalj med bostadskostnad som ändå är påväg att lösa sig..
Äsch, det är inget jag hängt upp mig på.
Jag har ändå det bättre idag än jag hade för 12 månader sedan ekonomiskt.

Arbetsgivaren redovisar det ju. Så det är ju inte helt orealistiskt. Speciellt om det finns en brottsmisstanke bakom :)
Vad redovisar AG menar du?
Och vart kom brottsmisstanken in?
Alltså hur ska någon komma på en brottsmisstanke.

Senast ändrad:
Skatter och avgifter?
Det är väll inga skatter, sociala avgifter förmåner eller arbetsgivaravgifter pä löneväxling förrän du tar ut pension?. Då betalar man skatt. Tills dess ska det vara gratis för alla

Om du har 50.000 och Löneväxlar 5000 så blir din bruttolön 50000. I deklarationen så står inget heller

Det är väll inga skatter, sociala avgifter förmåner eller arbetsgivaravgifter pä löneväxling förrän du tar ut pension?. Då betalar man skatt. Tills dess ska det vara gratis för alla

Om du har 50.000 och Löneväxlar 5000 så blir din bruttolön 45000
Exakt! Inget som arbetsgivaren redovisar till Skatteverket i samband med det angående den som löneväxlar. Så syns inte på någon deklaration

Exakt! Inget som arbetsgivaren redovisar till Skatteverket i samband med det angående den som löneväxlar. Så syns inte på någon deklaration
Min arbetsgivare rekommenderar någon gång per år att löneväxla till tjänstepensionen om man ligger över ett visst belopp av den anledningen, brukar få ett mail lite då och då. Det är jätteförmånligt om man tjänar en bit över 50.000 att löneväxla.

Detta ska vara helt gratis på alla skatter och avgifter utom kanske någon mindre avgift till pensionsförsäkringen. Men det är inget som syns

Vet inte om KFM har verktyg och kan se dock om man löneväxlar på andra vis. Men inte hos skatteverket i varje fall

Min arbetsgivare rekommenderar någon gång per år att löneväxla till tjänstepensionen om man ligger över ett visst belopp av den anledningen, brukar få ett mail lite då och då. Det är jätteförmånligt om man tjänar en bit över 50.000 att löneväxla.

Detta ska vara helt gratis på alla skatter och avgifter utom kanske någon mindre avgift till pensionsförsäkringen. Men det är inget som syns

Vet inte om KFM har verktyg och kan se dock om man löneväxlar på andra vis. Men inte hos skatteverket i varje fall
Ja man ska helst tjäna lite över 50 som du säger för att det ska vara lönt. Arbetsgivaren ”tjänar” ca 6% på den summan också istället för att det ska betalas ut som lön så man kan komma överens med arbetsgivaren att den summan plussas på till pensionsavsättningen.

Har väldigt svårt att tro att varken KF eller någon borgenär kan luska ut att någon löneväxlar.
I så fall är det väl om man omprövar och KF av någon anledning begär in lönebesked då det syns på dom.

Om du har 50.000 och Löneväxlar 5000 så blir din bruttolön 50000. I deklarationen så står inget heller
Jodå. Visst är det skatter på pensionsavsättningar.

Det är ju fortfarande inget som arbetsgivaren deklarerar månatligen till Skatteverket, alltså det fungerar ju inte som skatt som dras på lön varje månad.

Det är ju fortfarande inget som arbetsgivaren deklarerar månatligen till Skatteverket, alltså det fungerar ju inte som skatt som dras på lön varje månad.
Korrekt, men finns det misstanke om brott så kommer det inte vara särskilt svårt att få till en utredning som ganska snabbt kommer visa att man avstått slutlön.
Vet inte riktigt varför vi diskuterar det. Du får ju göra som du vill, tror dock inte någon i Terry's sits skulle riskera att inte få genomföra sin skuldsanering.

Korrekt, men finns det misstanke om brott så kommer det inte vara särskilt svårt att få till en utredning som ganska snabbt kommer visa att man avstått slutlön.
Vet inte riktigt varför vi diskuterar det. Du får ju göra som du vill, tror dock inte någon i Terry's sits skulle riskera att inte få genomföra sin skuldsanering.
Jag har ingen anledning att göra det, var som jag skrev från första börja ett tips att få ”behålla” sina pengar än att en viss A R S ska få ännu mer av kakan.
Däremot förstår jag fortfarande inte vart du fick brottsmisstanke ifrån, vem som skulle ha det och hur/varför det skulle uppstå.

Men detta med särskild löneskatt byts ut mot arbetsgivaravgift för beloppet man avsatt till tjänstepension. Det är tom billigare

Gratis var kanske fel ord. Men Arbetsgivaren betalar mindre om du har 60.000 i lön och låter 5000 gå till löneväxling än om du har 60.000 brutto.

För dessa 5000 av 60000 du då löneväxlar så betalar du inte någon skatt före pension på dom pengarna. Det kommer då bara stå 55000 brutto och du skattar som att du tjänar 55000 brutto. Det syns inte någonstans i skatteverkets uppgifter om dig eller på deklarationen.

Om KFM har verktyg för att se det ändå lämnar jag dock osagt

Nej det är fel, det är skatter.
Utöver det lägger försäkringsbolagen/banken beslag på en del slantar i olika avgifter fram till pension. En riktig fet mjölkko för banken/försäkringsbolaget är det.

Nej det är fel, det är skatter.
Utöver det lägger försäkringsbolagen/banken beslag på en del slantar i olika avgifter fram till pension. En riktig fet mjölkko för banken/försäkringsbolaget är det.
Att banken/försäkringsbolaget tar lite vinster är givet.

Det jag syftade på var att om du har 60.000 i lön och löneväxlar för 5000. Dessa 5000 är inga pengar du betalar någon skatt för, före pension. Det kommer bara stå 55000 i bruttolön, inte 60.000. Dom 5000 man löneväxlar finns inte någonstans i deklarationen.

För företaget blir det billigare eftersom särskilda skatten dom betalar är lägre i procent än arbetsgivaravgiften dom annars hade betalat.

Men i dom 5000kr finns inga arbetsgivaravgifter som betalas och heller ingen form av skatt eller inkomstskatt eller deklarerad inkomst från privatpersonen före pension på pengarna man löneväxlar.

Jag skulle uttryckt mig bättre. För att försäkringsbolaget/banken tar någon form av avgift och arvode för att förvalta pengarna är givet.

Att skriva att det inte är skatt när det är skatt är helt fel tycker jag.

Att skriva att det inte är skatt när det är skatt är helt fel tycker jag.
Ja framförallt när det heter "särskild löneskatt". Ganska svårt att säga att det inte är en skatt då.
Undrar om MOMS är skatt fortfarande? :thinking::facejoy:

Men detta med särskild löneskatt byts ut mot arbetsgivaravgift för beloppet man avsatt till tjänstepension. Det är tom billigare

Gratis var kanske fel ord. Men Arbetsgivaren betalar mindre om du har 60.000 i lön och låter 5000 gå till löneväxling än om du har 60.000 brutto.

För dessa 5000 av 60000 du då löneväxlar så betalar du inte någon skatt före pension på dom pengarna. Det kommer då bara stå 55000 brutto och du skattar som att du tjänar 55000 brutto. Det syns inte någonstans i skatteverkets uppgifter om dig eller på deklarationen.

Om KFM har verktyg för att se det ändå lämnar jag dock osagt
Men på en lönespec kommer väl bruttolönen framgå? Och även på ett anställningsbevis. Och om kf frågar arbetsgivaren.

Men på en lönespec kommer väl bruttolönen framgå? Och även på ett anställningsbevis. Och om kf frågar arbetsgivaren.
Det står även på lönespecen om du löneväxlar. KFM bör inte godkänna det.

Det står även på lönespecen om du löneväxlar. KFM bör inte godkänna det.
Nej jag antar det blir så.. Hade en nyligen som hade rätt hög lön och löneväxlade ganska mycket, personen fick avsluta den växlingen, frivilligt så klart, men alternativet var att få behålla 0 kronor av lönen och försöka fördela det på mat, hyra osv efter bästa förmåga.

Stressig dag för de fåtal som jobbar på kundtjänst i det bolaget..

Stressig dag för de fåtal som jobbar på kundtjänst i det bolaget..
Det är så man skapar lite extraarbete…bra för övertidskontot. Någon som behövde lite kompledigt inför jul kanske :facejoy:.

@Lasseman

Nu känner jag ingen (vad jag vet) som jobbar på KFM.
Men om jag hade gjort det, hade jag kunnat fråga den personen att kolla KFM:s inkorg "privat" ?
Har ni tillgång till den när ni vill dygnet runt? & hade den personen gjort sig skyldig till något felaktigt om personen gjorde detta?
Exempelvis hade jag kunnat fråga personen att leta efter mail som har kommit ifrån ARS under helgen?

@Lasseman

Nu känner jag ingen (vad jag vet) som jobbar på KFM.
Men om jag hade gjort det, hade jag kunnat fråga den personen att kolla KFM:s inkorg "privat" ?
Har ni tillgång till den när ni vill dygnet runt? & hade den personen gjort sig skyldig till något felaktigt om personen gjorde detta?
Exempelvis hade jag kunnat fråga personen att leta efter mail som har kommit ifrån ARS under helgen?

Jag vet inte om det systemet är öppet dygnet runt faktiskt, men är det öppet är det väl i teorin möjligt.
Alla har inte behörighet överallt så det behöver väl vara rätt person också.
Jag tror inte det vore okej att särbehandla på det viset.

Jag vet inte om det systemet är öppet dygnet runt faktiskt, men är det öppet är det väl i teorin möjligt.
Alla har inte behörighet överallt så det behöver väl vara rätt person också.
Jag tror inte det vore okej att särbehandla på det viset.

Får man kolla upp kollegor eller kollegors anhöriga? Ser man alltid vem som varit inne i en "Kundbild"?

Jag minns att det var OK när jag sålde försäkringar kolla hur många bilar folk hade osv.

Får man kolla upp kollegor eller kollegors anhöriga? Ser man alltid vem som varit inne i en "Kundbild"?

Jag minns att det var OK när jag sålde försäkringar kolla hur många bilar folk hade osv.

Nej man ska ju ägna sig åt sina arbetsuppgifter är det tänkt.

Slå på kollegor eller deras anhöriga ingår som regel inte i arbetsuppgifterna

Att ta sig åtkomst till data man inte har giltlig anledning till när det kommer till personuppgifter osv är inte bara moraliskt fel utan kan även vara olagligt.
Tänker när poliser slår i register, anställda inom sjukvård läser journaler dem inte har giltlig anledning till är det avsked och eventuellt lagföring.
Har svårt att se att man på KFM skulle se mycket annorlunda på att läsa akter man inte ska läsa.

Det går inte riktigt att jämföra detta med varken sjukvården eller polisen då detta är offentliga uppgifter, det är ju knappast dina vårdjournaler eller polisens interna register. Där rådet det ingen tvekan om att det är ett lagbrott. Det är sekretess på det.

Men hos oss på försäkringar är det absolut inte olagligt då VTR som vi jobbar med (vägtrafikregistret) är offentligt - precis som jag inte alls kan tänka mig det är olagligt att för t.e.x. Lasseman ikväll slå en polare i deras register. Det är ju uppgifter varenda svensk kan få fram genom att ringa till KFM.

Huruvida det är tjänstefel eller om det ens kan medföra en varning låter jag vara osagt men att det skulle vara olagligt låter tveksamt. Offentlighets- och sekretesslagen reglerar hur myndighetsanställda får hantera sekretessbelagda uppgifter men det kan ju inte ses som sekretessbelagda uppgifter att kolla om någon har skuld hos KFM.

Senast ändrad:
Det går inte riktigt att jämföra detta med varken sjukvården eller polisen då detta är offentliga uppgifter, det är ju knappast dina vårdjournaler eller polisens interna register. Där rådet det ingen tvekan om att det är ett lagbrott. Det är sekretess på det.

Men hos oss på försäkringar är det absolut inte olagligt då VTR som vi jobbar med (vägtrafikregistret) är offentligt - precis som jag inte alls kan tänka mig det är olagligt att för t.e.x. Lasseman ikväll slå en polare i deras register. Det är ju uppgifter varenda svensk kan få fram genom att ringa till KFM.

Huruvida det är tjänstefel eller om det ens kan medföra en varning låter jag vara osagt men att det skulle vara olagligt låter tveksamt. Offentlighets- och sekretesslagen reglerar hur myndighetsanställda får hantera sekretessbelagda uppgifter men det kan ju inte ses som sekretessbelagda uppgifter att kolla om någon har skuld hos KFM.
Det kan mycketväl finnas känsliga uppgifter hos KFM också. Vore inte helt otippat att dem även har info om personer med skyddade identiteter osv. Så även om vissa saker kan klassas som offentliga, så är långt ifrån allt acceptabelt att lämna ut.

Så jag tycker även om liknelsen inte är 100% korrekt, är ändå ganska relevant. Offentliga uppgifter betyder inte automatiskt att man har rätt till det utan kontroll.

Och du får ju absolut göra en förfrågan via t.ex merinfo och få en enkel upplysning. KFM är inte en upplysningscentral :-)

Personer med skyddad identitet ser varken vi inom försäkringsbranschen - eller Kronofogden.

Dessa personers post exempelvis hanteras via skatteverket, när vi ska räkna ut en premie på en person med skyddad identitet sker detta alltid på postnummer Örebro.

Det finns säkert speciella avdelningar på KFM som hanterar dessa men jag är tämligen övertygad om att inte den vanliga anställde ser dessa uppgifter.

@Lasseman kan säkert bekräfta detta.

Vilket jävla hån att bli jämförd med Örebroare.

Senast ändrad:
Jämför inte med USA då vi kan ta mer snarlika länder med avsevärt lägre skatt. Säg för enkelhetensskull Schweiz? Storbrittanien? Nederländerna?
Deras medborgare klarar väl sig alldeles utmärkt med lägre skatt?

And so it begins :)

Har jobbat på företag med läkemedelsförmån. Undrar om det kommer bli något som kommer locka folk framöver?

Såg precis detta. Dom får gärna sänka skatten ännu mer och höja den här typen utav avgifter.

& Ja jag har 4 olika mediciner som jag äter, sen har sambon och barn Astma och även dessa läkemedel är svindyra.

Såg precis detta. Dom får gärna sänka skatten ännu mer och höja den här typen utav avgifter.

& Ja jag har 4 olika mediciner som jag äter, sen har sambon och barn Astma och även dessa läkemedel är svindyra.
Det känns ibland som om man ger med en hand och tar med andra.

Nu sänkte dem min skatt med 800:- i månaden. Så för min del är det ju en vinst... Om jag nu inte haft löneutmätning. Fast å andra sidan så kommer ju min utmätningskalkyl ta hänsyn till denna ökningen om/när den blir aktuell.

Ja jag har Astma och köper massvis med mediciner som kostar skjortan framförallt en av mina inhalatorer är max pris första uthämtningen varje gång högkostnadskyddet återställs.

Har alltid varit så och kommer alltid bli så, men nu när brottsligheten skenar, infrastrukturen är åt helvete skolan värre än någonsin då är det bättre att lägga skatterna på så låga nivåer som möjligt så får folk betala sina egna försäkringar, sina egna fordon, utbilda sina barn i privatskolor och se till att man bosätter sig i skyddade enklaver. Skönt är att man har Helsingör över sundet bara så träffar skiten fläkten för mycket får man väl flytta dig och jobba i Sverige :D

Ja jag har Astma och köper massvis med mediciner som kostar skjortan framförallt en av mina inhalatorer är max pris första uthämtningen varje gång högkostnadskyddet återställs.

Känner igen det där. Här är det både förkylningsastma och all annan slags astma så dom har ju dels sådana inhalatorer sådana runda man blåser i men även små tuber som man trycker på.
Barnen får det gratis - sambon måste betala det.

Så förra veckan fick hon pröjsa 1200:- när hon hämtade ut den. Rätt saftigt alltså. Men med tanke på att hon plockar ut två-tre gånger per år så kommer hon ju ändå inte över den gränsen tror jag.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp