Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Ingen upplysning alls? Har svårt att tro att det var via nätet med tanke på hur stora SBAB är. Måste nästan ha vart en kontakt på banken personen känner?

Har haft de flesta mindre aktörerna som funnits ca 2010-2020 och enda 2 gångerna jag vet att jag har kommit runt kreditupplysning är Billender för många år sedan under 1000 kronor. Samt Collector lån en gång för väldigt många år sen, men det var en bugg.

Aldrig ens fått lån hos SBAB.

Det var via nätet

Är det ens en fullgod kreditbedömning i lagens mening?
Tveksamt

Inser att jag missade att skriva att det söktes lån, men jag tror det avslogs, men det borde fortfarande gjorts upplysning..

Det blev en 25 punkters räntesänkning av styrräntan från 2.5% till 2.25% imorse. Marknaden lutade mot det, men var inte helt överens att RB skulle sänka räntan idag.

Klockan 11.00 är pressträffen på Riksbankens Youtube kanal:

Ibland undrar jag om KFM snart kommer börja se ett system. Ett system där folk överbelånar sig, sedan släpper allt och söker skuldsanering.
Istället för att betala för sig under många år.

Tycker mig se att många råds att släppa direkt och ansöka direkt. Lånen kan då vara rätt färska med.

Hur pass färska får ett lån vara innan man söker skuldsanering?
OM man har ett kreditkort som man återbetalar och gör nya uttag, räknar det som nytt lån?

Hur pass färska får ett lån vara innan man söker skuldsanering?
OM man har ett kreditkort som man återbetalar och gör nya uttag, räknar det som nytt lån?
Tror de är från fall till fall. Jag hade en kredit som jag hade nyttjat i maj. Fick inledande i september.

Men hade inga nya stora lån, de senaste lånet va 1-2år gamla och var ett samlingslån.
Sedan skulle min inkomst kraftigt minska så mitt läge var nog lite annorlunda

Enligt kommunens skuldrådgivare så skulle vi avvakta till i slutet av mars för att fortsätta samtal 2. Vet ej vad det beror på.

Ibland undrar jag om KFM snart kommer börja se ett system. Ett system där folk överbelånar sig, sedan släpper allt och söker skuldsanering.
Istället för att betala för sig under många år.

Tycker mig se att många råds att släppa direkt och ansöka direkt. Lånen kan då vara rätt färska med.

Har sett avslag på ungefär det temat, att man lånat upp pengar på ett sånt sett att man inte kan ha haft någon plan på att betala.

Har sett avslag på ungefär det temat, att man lånat upp pengar på ett sånt sett att man inte kan ha haft någon plan på att betala.
Hur blir det med sms-lånen? Blir det en självsanering nu när regelverket skärps och banktillstånd krävs? Läste även en artikel i expressen om hur en gravt spelberoende med enorma skulder begick självmord när allt uppdagades. Tragiskt.

Sjukt detta i Örebro. 12 skjutna till döds mitt på dagen på Komvux. Januari 35 sprängningar. Döddskjutningar till höger och vänster....hur fan hamnade vi här?

EDIT. Frågan är retoriskt ställd vi vet alla hur vi hamnade här men vi får inte prata politik :D.

Lider med dagens offer, varit illa till mods hela dagen :(

Senast ändrad:
Sjukt detta i Örebro. 12 skjutna till döds mitt på dagen på Komvux. Januari 35 sprängningar. Döddskjutningar till höger och vänster....hur fan hamnade vi här?

EDIT. Frågan är retoriskt ställd vi vet alla hur vi hamnade här men vi får inte prata politik :D.

Lider med dagens offer, varit illa till mods hela dagen :(
Håller med. :'(

Man kan ju glädjas av det lilla... om 43 dagar är det vårdagjämningen. Dvs då kan man kalla våren för vår. :)

Och för alla rallyintresserade... om en vecka startar sveriges största rally... WRC Rally Sweden 2025... mer känt under SVENSKA RALLYT :tummen:

Btw, detta var mitt första inlägg på detta forumet!

Man kan ju glädjas av det lilla... om 43 dagar är det vårdagjämningen. Dvs då kan man kalla våren för vår. :)

Och för alla rallyintresserade... om en vecka startar sveriges största rally... WRC Rally Sweden 2025... mer känt under SVENSKA RALLYT :tummen:

välkommen till familjen :)

Välkommen till värmen!

Finns få saker som gör mig lika glad som vårdagsjämningen - eller lika uttråkad som rally :D

Så en utav varje!

Jag också!

Samma här, brukar generera i lite extrajobb på våren, några extra kronor inför sommaren.

Välkommen till värmen!

Finns få saker som gör mig lika glad som vårdagsjämningen - eller lika uttråkad som rally :D

Så en utav varje!
Visst är den varmare årstiden underbar. Jag vet ärligt talat inte om det inte är mörkret som stör mig mest vintertid. Mörkret, dis och dimma och de få timmar vi har något som skulle kunna kallas för dagsljus. Nu bor jag på en strandfastighet nere vid Kalmarsund utanför Kalmar och jag hörde på någon väderlekssändning häromdagen att i sydligaste Sverige, jag antar att de syftade på sydligaste Skåne, så har de haft meterologisk höst under hela "vintern" dvs dygnstemperaturen har inte sjunkit under "nollan" fem dygn i sträck. Riktigt så varmt har vi väl inte haft det i Kalmar fast jag tror nog att de haft det på Öland.

Nu får väl alla som hojtar om klimatförändringar orsakade av människan vatten på sin kvarn. :D

Jag köpte mina två första bilar redan som 16-åring och trots att jag än idag nästan måste använda instruktionsboken för att lyckas få upp motorhuven så började jag min "fortkörarkarriär" just som rallyförare. Fort som fan gick det, bilarna såg för jävliga ut men maskinellt var de i superskick. Och vann gjorde jag. :)
Nu 50 år senare har jag kört bil i alla jordens världsdelar utom Antarktis och har importerat 100-talet bilar till Sverige från Europa och USA. Bilar som alla har varit i absoluta "supertoppskick".
Men det är många år sedan. Numera söker jag bara några rena "bruksbilar". Några kan du se på den här sidan:
https://www.karl-webmaster-johansson.top

Eller vad sägs om den här YT-videon? Mercedes W124 (E-klassen) är enl mig världens bäst byggda MB-modell. Betänk att den är 30 ÅR GAMMAL.

https://www.youtube.com/watch?v=N24f_YU-7es

OBS! att bilen rent digitalt är strypt till 6000 rpm och 280 km/h. Redan för 30 år sedan 😎. Men Mercedes E600 hittar man inte varje dag på Blocket! :'(

Någon som har tips på bra restaurang i Sollentuna?

Såg nu på veckans Lyxfällan på TV3. Kanske redan har diskuterats här? Handlade om en spelberoende person som byggt upp en skuld på ca 1,7 mille.

Förutom att de lyckades förhandla ner i princip allt, tycker jag det var fint att programmet fördjupade informationen om sjukdomen spelberoende, att man kan älska någon trots alla lögnerna kring spel, och att andelen som tar självmord med skuldsättning är högre än normalbefolkningen.

Blev faktiskt några tårar på slutet, när skulderna i princip var avskrivna och att frun (änkan) insåg att mannen trots allt älskade henne, och hon åkte till hans grav med varma känslor.

Spelberoende är en hemsk sjukdom som så många i samhället inte förstår <3

Såg nu på veckans Lyxfällan på TV3. Kanske redan har diskuterats här? Handlade om en spelberoende person som byggt upp en skuld på ca 1,7 mille.

Förutom att de lyckades förhandla ner i princip allt, tycker jag det var fint att programmet fördjupade informationen om sjukdomen spelberoende, att man kan älska någon trots alla lögnerna kring spel, och att andelen som tar självmord med skuldsättning är högre än normalbefolkningen.

Blev faktiskt några tårar på slutet, när skulderna i princip var avskrivna och att frun (änkan) insåg att mannen trots allt älskade henne, och hon åkte till hans grav med varma känslor.

Oxå sett det programmet och tårarna rullade. Väldigt fint avsnitt.

Tungt avsnitt att se (med lite över 2 miljoner i spelskulder) och väldigt positivt som du säger att man går in på djupet vad gäller spelberoende och lyfter fram problematiken. Eftersom det inte syns utåt på en person och att man skäms för mycket att säga något så resulterar det oftast i väldigt mörka tankar efter en lång tid. 1/5 av gravt överskuldsatta som dom sa har försökt ta självmord och en stor del av det är spelberoende.

Duktigt av dom att förhandla ner skulderna från 1.7 miljoner till 90.000 (Alla utom Brixo och Loanstep som nollade skulden) - Men det talar ju också mycket för vilka böter och skadestånd som bankerna skulle kunna få betala ut om detta gick längre.

Kommunikationen inne hos juristerna och cheferna på bankerna handlade förmodligen inte om att goodwill eller hjälpa familjen, mer om att rädda ansikte i tv, få bort ärendet så snabbt som möjligt eller att det kan sluta med att det kan kosta 10-tals miljoner när det handlar om självmord pga att man lånat ut pengar som aldrig ska ha lånats ut med 47 förfrågningar och överskuldsättning som lett till självmord. Mycket talar för det när typ 30 banker kommer fram till samma slutsats att man skriver stryker hela lånet.

Man räddade ansikte för att man inte ville ha med detta att göra i framtiden om någon i familjen kommer på att man kan ta upp striden

Lite besviken faktiskt på att Lyxfällan inte kontaktar spelbolagen för återbetalningar med. Att dom kommer undan helt utan ansvar i detta är så jävla skamligt.

Senast ändrad:

Verkar varit ett bra "hembesök"

Dessa jävla galningar som ränner runt i samhället alltså. Var ju bara någon dag sedan en oskyldig kassörska på ICA blev mördad med kniv - på jobbet.

Veckan innan någon tjej i en skog i Stockholm. Också någon galning ifrån psyk. Eller han Rickard mongot på skolan i Örebro.

Går runt massa jävla dårar runt om i vårt samhälle som borde sitta inspärrade med bortkastade nycklar.

Dessa jävla galningar som ränner runt i samhället alltså. Var ju bara någon dag sedan en oskyldig kassörska på ICA blev mördad med kniv - på jobbet.

Veckan innan någon tjej i en skog i Stockholm. Också någon galning ifrån psyk. Eller han Rickard mongot på skolan i Örebro.

Går runt massa jävla dårar runt om i vårt samhälle som borde sitta inspärrade med bortkastade nycklar.
Psykiatrireformen....

Psykiatrireformen....

100% jag satt tidigare på Lime (ett IT-företag) på gamla Sankt Lars i Lund. Där var det nu företagshotell och dylikt.

Satt flera tusen galningar där som man sen bara släppte ut bland vanligt folk.

Det är ju en grej om det hände en sak då och då men som sagt på cirka 1 månad har vi ett massmord och två knivmord där samtliga lider utav diverse psykiska åkommor.

Omöjligt att skydda sig mot dessa dårar dessutom för dom har ju 0 sociala sammanhang.

100% jag satt tidigare på Lime (ett IT-företag) på gamla Sankt Lars i Lund. Där var det nu företagshotell och dylikt.

Satt flera tusen galningar där som man sen bara släppte ut bland vanligt folk.

Det är ju en grej om det hände en sak då och då men som sagt på cirka 1 månad har vi ett massmord och två knivmord där samtliga lider utav diverse psykiska åkommor.

Omöjligt att skydda sig mot dessa dårar dessutom för dom har ju 0 sociala sammanhang.
Problematiken är väl att ungefär 95 % av de som hölls inlåsta aldrig skulle skada någon, men man kan aldrig veta vilka de övriga 5 % är.

Reformen var väl i stort bra, låsa in folk hyfsat godtyckligt vet jag inte om jag gillar.

Många av de som nu får "diagnoser" skulle ju på säg 50-60tal varit inlåsta..

Problematiken är väl att ungefär 95 % av de som hölls inlåsta aldrig skulle skada någon, men man kan aldrig veta vilka de övriga 5 % är.
Det läskiga är att när/om de slutar ta sina mediciner och går ut på gatorna och knivhugger folk.

Det läskiga är att när/om de slutar ta sina mediciner och går ut på gatorna och knivhugger folk.
Hamnar i skuldsättning, blir vräkta, hemlösa, hamnar i missbruk, kriminalitet, suicid eller för tidig död på grund av överdos / sjukdom / våld.

Inte nödvändigtvis i den ordningen och man kan hoppa över något eller några steg på vägen.

Om du har en godisburk med 100 godisbitar där 5% är så pass dödliga att du avlider om du tar dom, då hävdar jag med största bestämdhet att du kommer ge fan i godisburken ;)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp