Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Han vet att vi vill ha det nya avtalet och vi kommer få det "Under veckan". Men jag skulle behöva det nu! Känns konstigt att stressa på om det för i vanliga fall hade det ju inte varit bråttom.
Jaha, då förstår jag.

Om jag skriver på ett hyresavtal - tillträdde i sommar.
Kan hyresvärden då häva avtalet om man t.e.x. skulle göra en upplysning och det framgår att jag har skuldsanering? @Kimsan72

Om jag skriver på ett hyresavtal - tillträdde i sommar.
Kan hyresvärden då häva avtalet om man t.e.x. skulle göra en upplysning och det framgår att jag har skuldsanering? @Kimsan72
Man gör ju en kreditkontroll vid kontraktstecknandet och fanns inte skuldsaneringen med då, så är det ingen fara. Jag har aldrig varit med om något fastighetsbolag som gör ytterligare kreditupplysning vid tillträdet. Aldrig hört om det och isåfall borde det ligga med som en klausul i kontraktet att ytterligare en upplysning tas vid tillträdet.

Jag bor i en lägenhet som redan förvaltas utav hyresvärden men vill byta till en större. Grejen är den att dom skulle skicka kontraktet till mig för att jag ska signera på fredag. Då kanske man inte gör en ny upplysning om jag redan är deras hyresgäst?

Jag bor i en lägenhet som redan förvaltas utav hyresvärden men vill byta till en större. Grejen är den att dom skulle skicka kontraktet till mig för att jag ska signera på fredag. Då kanske man inte gör en ny upplysning om jag redan är deras hyresgäst?
Jo vanligtvis gör man det om man väljer ett större boende med högre hyra. Vanligtvis gör man det inte om det är det omvända dock, dvs. mindre lgh och lägre hyra.

Hos min hyresvärd tar dom kreditupplysning om man vill flytta inom deras boenden, men det görs automatiskt. Men har man skött hyran samt skött sig i övrigt behöver det inte vara något hinder med skulder hos KFM. Så det kan nog vara lite olika hur dom tänker.

Jag är lite nyfiken på en bekant som har ansökt om skuldsanering. Hen har fått beslut om inledande skuldsanering och detta syns i poit.

Jag har beslutad skuldsanering sen tre år tillbaka.

Personen i fråga har sen tidigare svårt att hålla sig till sanningen och mycket vatten har runnit under broarna.

Vi jobbar inom samma bransch och har ungefärliga samma ekonomiska förutsättningar men hen har fått ca 7 000 kr mindre att betala varje månad, och jag kan bara anta att hen har gett felaktiga uppgifter.

Ska man ens orka bry sig? Jag kan tycka att vi som vänder på kronorna under saneringen och vill ha en förändring, kan se med lite snea ögon på när personer med "quick fix" inställning kommer.

Och nej, jag är inte helt insatt i hens ärende. Men men såvitt jag vet så ändras ju inte beloppet nämnvärt om en inledande övergår till beslutad sanering.

Om nu personen skulle få avslag, ändras uppgifterna i poit då eller tas det bara bort?

Jag är lite nyfiken på en bekant som har ansökt om skuldsanering. Hen har fått beslut om inledande skuldsanering och detta syns i poit.

Personen i fråga har sen tidigare svårt att hålla sig till sanningen och mycket vatten har runnit under broarna.

Vi jobbar inom samma bransch och har ungefärliga samma ekonomiska förutsättningar men hen har fått ca 7 000 kr mindre att betala varje månad, och jag kan bara anta att hen har gett felaktiga uppgifter.

Ska man ens orka bry sig? Jag kan tycka att vi som vänder på kronorna under saneringen och vill ha en förändring, kan se med lite snea ögon på när personer med "quick fix" inställning kommer.

Och nej, jag är inte helt insatt i hens ärende. Men men såvitt jag vet så ändras ju inte beloppet nämnvärt om en inledande övergår till beslutad sanering.

Om nu personen skulle få avslag, ändras uppgifterna i poit då eller tas det bara bort?
Jag hade inte brytt mig. Mest för att någon annans betalplan inte är min sak att utreda. Men unnar också hellre någon en bra skuldsanering alla dagar än att gynna bankerna

Hade inte lagt min energi på det. Man vet sällan allt om andra eller varför det ser ut som det gör.
Tror inte heller att det skulle leda nånstans att ringa KFM och tycka att en bekant betalar för lite, utan att ha mer fakta att visa så att säga :axelryck:

@Kimsan72

Jag fick lägenheten! Går upp i hyra till ca 17-18.000. Fick skicka in både min + sambos anställningsavtal (båda fastjobb) samt våra tre senaste lönespecer. Jag har ca 65 hon har 40. Så 105.000 brutto tillsammans.

Men ingen upplysning togs varken via UC, Creditsafe eller Bisnode - eller någon annan.

Igår skrev båda WIllhems anställda hyreskontraktet - och så även jag.

Skulle dom nu i efterhand kunna göra en upplysning och ogiltigförklara kontraktet? Kanske inte sannolikt?

Detta är mycket stötande.

Jag vet inte spontant hur man kan dra paralleller till folk på det här forumet generellt.

Vi pratar om en klanbaserad ledare som köper guldtackor för 200 000 mitt under sin skuldsanering, vet inte om det hör till vanligheterna där folk titt som tätt frågar om 100 spänn.

Läser man innantill så är det väl just den här typen av personer som inte ska ha sanering?
Kanske, men det brukar gratuleras här när någon får skuldsanering så tänkte det borde vara samma för denna stackare

"Gratulerar?

För att någon med en kriminell bakgrund och skuldsanering lagt pengar på guldtackor?

Ursäkta mig, men vi firar när folk tar sig ur skuldfällan genom hårt arbete och ansvarstagande – inte när de smiter från konsekvenserna och sedan spelar lyxlirare. Du verkar förväxla forumet med en moralfrizon. Det här är inte ett krypin för att klappa bedragare på axeln och låtsas som att allt är synd om dem. Stackare? Snarare en mästare i att utnyttja systemet medan andra kämpar ärligt. Håll dig till grattis där det hör hemma – inte i glorifieringen av ekonomiskt bondfångeri.

Om du inte ser en skillnad på en person som får skuldsanering till följd utav dödsfall i familjen, sjukdom, arbetslöshet, missbruk kontra en kriminell klanhövding som köper guldttackor för flera hundra tusen har du primärt hamnat fel i din yrkesroll, sekundärt som moderator här på sidan och definitivt som skribent också.

Kanske, men det brukar gratuleras här när någon får skuldsanering så tänkte det borde vara samma för denna stackare
Jag stör mig mer på att personer som ingår i klaner kan få chefsjobb hos kommuner. Men, man har ju slutat förvånas...

"Gratulerar?

För att någon med en kriminell bakgrund och skuldsanering lagt pengar på guldtackor?

Ursäkta mig, men vi firar när folk tar sig ur skuldfällan genom hårt arbete och ansvarstagande – inte när de smiter från konsekvenserna och sedan spelar lyxlirare. Du verkar förväxla forumet med en moralfrizon. Det här är inte ett krypin för att klappa bedragare på axeln och låtsas som att allt är synd om dem. Stackare? Snarare en mästare i att utnyttja systemet medan andra kämpar ärligt. Håll dig till grattis där det hör hemma – inte i glorifieringen av ekonomiskt bondfångeri.

Om du inte ser en skillnad på en person som får skuldsanering till följd utav dödsfall i familjen, sjukdom, arbetslöshet, missbruk kontra en kriminell klanhövding som köper guldttackor för flera hundra tusen har du primärt hamnat fel i din yrkesroll, sekundärt som moderator här på sidan och definitivt som skribent också.

Ja du är ursäktad.
Det är ju till och med en skribent här som ivrigt ger tips om hur man ska lyckas komma undan så lättsamt som möjligt, till och med med tips om brott som kan begås.
Tipsen är förvisso sällan särskilt lyckade.

Får en borgenär klart för sig vem det där är finns det nog vissa möjligheter att få personens skuldsanering upphävd, men med tanke på hur omprövningarna brukar sluta skulle jag tro att hen får slutföra saneringen.

Dom har letat dåligt om det bara hittats 6 fall... sånt här händer lite då och då.

Hej, några frågor (hjälper en vän) angående kronofgden.

Skuldsaldo betyder väl just aktuell skuld hos kronofogden?
Betalningsföreläggande, vad menas med det?
Utslag vad menas med det?
Jag försökte ringa kfm och fråga om aktuella person och vad utslag var, men det kunde dom inte säga?
Lämnar kfm ut information om personen i framtiden får en så kallad skuldsanering? Dvs kan vem som ringa kfm och få den informationen?

Hej, några frågor (hjälper en vän) angående kronofgden.

Skuldsaldo betyder väl just aktuell skuld hos kronofogden?
Betalningsföreläggande, vad menas med det?
Utslag vad menas med det?
Jag försökte ringa kfm och fråga om aktuella person och vad utslag var, men det kunde dom inte säga?
Lämnar kfm ut information om personen i framtiden får en så kallad skuldsanering? Dvs kan vem som ringa kfm och få den informationen?
Jag är inte proffs på kronofogden. Men kanske kan svara på några frågor.
skuldsaldo betyder att personen har skulder till kronofogden.
Betalningsföreläggande är när banken skickar ärendet till Kronofogden för att få hjälp att driva in skulden, detta gör att man får besked om att företaget gjort det och man ska bekräfta att man mottagit föreläggandet. Man är alltså informerad om att företaget ansökt att få hjälp via kfm.

Utslag menas att man inte vidtagit åtgärd och därmed fått en betalningsanmärkning.
Vem som helst kan ringa till kronofogden och få fram dess uppgifter.

Och hur länge kan ett betalningsföreläggande ligga hos KFM?
Så jag förstår rätt, belopp under betalningsföreläggande är INTE skulder hos Kronofogden?

Och hur länge kan ett betalningsföreläggande ligga hos KFM?
Så jag förstår rätt, belopp under betalningsföreläggande är INTE skulder hos Kronofogden?
Ett utslag om betalningsföreläggande innebär att skulden är fastställd.

Den som äger skulden (sökanden) kan använda utslaget för att begära verkställighet (indrivning) av skulden.

Skulder kan ligga för indrivning precis hur länge som helst.

Ett utslag om betalningsföreläggande innebär att skulden är fastställd.

Den som äger skulden (sökanden) kan använda utslaget för att begära verkställighet (indrivning) av skulden.

Skulder kan ligga för indrivning precis hur länge som helst.
Tack.
Men kan betalningsföreläggande ligga hur länge som helst innan dessa blir fastställda ?

Tack.
Men kan betalningsföreläggande ligga hur länge som helst innan dessa blir fastställda ?
De fastställs genom utslag.
Den som söker har all rätt i världen att ansöka om verkställighet om 20 år om preskribtionsavbrott har skett regelbundet.

Nu har KFM justerat upp sina uppskattade väntetider för skuldsanering igen.
7 månader till ev. inledande & 10 månader för slutgiltigt beslut.

Har en känsla av att det kan komma att halka efter ytterligare.

Visst är det nästa månad som är betalningsfri med skuldsanering?

Nån som har tillgång till denna artikel?

Äntligen så är man med i tidningen…

Ni har lite av en kändis här nu 😎

Var en rätt menlös artikel som vanligt när det gäller AB, står bara kön och ålder. Man vill ju ha namn :)

Ja jag har läst den

Äntligen så är man med i tidningen…

Ni har lite av en kändis här nu 😎
Du är en av de mest 10 skuldsatta i sverige?

Personligen gillar jag inte alls dessa artiklar. Var precis utanför topp 10 i enkommun och inte i topp 10 och på nyheterna som tur var. Hade vart väldigt irriterad om min skuldsättning kommit fram på det sättet.
Efter skuldsanering som vunnit laga kraft är tack och lov alla skulder borta från KFM

Senast ändrad:
Det är 10 i topp i alla län.

Nr 1 i tex Blekinge eller Gotland kommer inte ens in på tio i topp i skåne

Räcker med knappt 4.2 miljoner för att få vara med om man bor på rätt ställe, det är inte så farligt mot annat man ser.

Förstår att en del företagare kan ha helt enorma skulder, så även om ett par milllar för oss kreti och pleti är gigantiskt så är det småsummor i samanhanget.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp