Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

L

Bokförs en banköverföring eller Swish snabbast på mitt skuldsaldo från den minut jag betalar? Eller är de samma tid?
Swish bokförs direkt. Banköverföring först när det träffar kontot.

L

Bokförs en banköverföring eller Swish snabbast på mitt skuldsaldo från den minut jag betalar? Eller är de samma tid?

Gör du överföringen på morgonen blir det ingen skillnad mot swish

@Lasseman

Kronfogden hade en aktion idag på Bitcoin. 12.7 till antalet.

Värdet på dessa BTC är 11 miljoner kronor - dom gick "Under klubban" för 9.5 miljoner kronor.

Alltså gjorde sig köparen omgående en hacka på 1.5 miljoner.

Vet du varför Kronofogden själva inte säljer dessa BTC till marknadspris bara och därmed inte går miste om dessa intäkter?

@Lasseman

Värdet på dessa BTC är 11 miljoner kronor - dom gick "Under klubban" för 9.5 miljoner kronor.

Vet du varför Kronofogden själva inte säljer dessa BTC till marknadspris bara och därmed inte går miste om dessa intäkter?
Undrade detsamma faktiskt! Varför säljer man inte till marknaden istället?

@Lasseman

Saknas lagstöd för det

Kronofogden tog emot min ansökan om omprövning den 20 september. Står på hemsidan att dom handlägger ärenden som kom in 13 oktober. Inte hört ett ljud från om.
Hur lång tid brukar det ta innan dom hör av sig?

Vad händer om KFM kommer över en aktieportfölj då?

Den kan säljas, ska gå ett par veckor efter utmätningen. Det är rätt vanligt ändå. Dock ofta ganska små belopp man har i aktier.

Skillnaden är att kfm har stöd för det.
Crypto är en tillgång som vad jag vet inte är reglerad i ub.

Köparen av tillgången kan ju tappa stora belopp genom att kursen tvärrasat

Kan tjänstepension utmätas? Säg man har 8Mkr från olika arbetsgivare och går i pension om först 20år.

Otroligt sällsynt att det kan utmätas. Att utmäta utbetalningarna av det är inga problem

Kan man påverka så de utmäter det?
I viss mån. Tror den måste överlåtas först till dig. Sen är det en massa annat som ska gå vägen.
Ha som utgångsläge att det inte går att lösa så blir du inte besviken

I viss mån. Tror den måste överlåtas först till dig. Sen är det en massa annat som ska gå vägen.
Ha som utgångsläge att det inte går att lösa så blir du inte besviken
Undrar för en vän fi k del av sin tjänstepension överlåten till sig privat så att det täcker skuldsaldot. Frågan är då om hon kan be kfm utmäta det eller behöver man ansöka via skatteverket?

Undrar för en vän fi k del av sin tjänstepension överlåten till sig privat så att det täcker skuldsaldot. Frågan är då om hon kan be kfm utmäta det eller behöver man ansöka via skatteverket?
Du måste prata med pensionsbolaget. Det är dem som måste godkänna uttag innan det är dags. Därefter så gissar jag att du får betala in själva till KFM.

Du måste prata med pensionsbolaget. Det är dem som måste godkänna uttag innan det är dags. Därefter så gissar jag att du får betala in själva till KFM.
Ok men den är överskriven på henne privat nu, ska hon inte gå via Skatteverket då? Tolkar som de fattar beslutet.

Minns att jag kollade på detta förut: Det ska väll till 3 stycken godkännande som jag förstår det och det är fullt möjligt i vissa fall - men ganska krångligt/omständigt och man får räkna med att sälja ganska stort belopp utöver skuldernas belopp för att kunna betala skatten som tillkommer vid försäljning. Men det kan ändå förståss vara värt krånglet i vissa fall om man har goda chanser att bli beviljad och omedelbart skuldfri efter processen.

Ungefär såhär ser processen ut:
  1. Pensionsförsäkringen måste skrivas över från arbetsgivaren till personen privat. Alternativt (gissar jag) att om den säljs att företaget medverket på det och visat med underlag att man är redå att ta skattesmällen vid försäljning när dom mottar pengarna för att sen betala ut dom till personen.
  2. Man måste ha dialog med försäkringsbolaget och redovisa sitt case och få deras skriftliga godkännande/underlag att det går bra att sälja
  3. Man gör en ansökan hos Skatteverket av SKV 2250 "Ansökan – Dispens för utbetalning av pensionssparande i förtid". Där måste man bifoga underlag från försäkringsbolaget/banken att man fått godkänt att sälja tjänstepensionsförsäkringarna.
https://www.skatteverket.se/privat/...info/2250.4.70ac421612e2a997f85800055349.html

1764839676038.png

Det krävs ungefär när man gör ansökan: Att man har synneliga skäl, man har brytpunkter, att man är kvalificerad insolvent och att det är en permanent lösning på sina ekonomiska problem, möjligtvis också att man inte anses bli en fattigpensionär då kan dom neka och kanske rekommendera skuldsanering istället. Har man fått försäkringen överskriven på sig och fått godkännande av försäkringsbolaget så är kraven/bedömningen att få godkänt av Skatteverket ungefär samma/lika svåra som att få en skuldsanering.

Så har jag tolkat processen i varje fall. Jag skulle gissa att det enklaste sättet att få pensionsförsäkringen överskriven på sig från arbetsgivaren är med en extern rekommendation. Exempelvis via kommunens skuldrådgivning och pensionsrådgivare där dom skriver på att det är bästa lösningen. Sen beror det på arbetsgivare såklart, men jag misstänker att större arbetsgivare kommer vilja ha en extern bedömning och anse att det är utrett ordentligt, att det är bästa lösningen då dom har fackliga regler och avtal att följa/förhålla sig till etc. Skriva över pensionen brukar man inte göra i första taget på förfrågan från enskild person, reglerna är ganska strikta runt detta och arbetsgivaren vill förmodligen inte ta någon risk att bryta mot massa saker och få sanktioner/böter om man inte är helt säker på att man gör rätt, att det är motiverat och att man har ryggen fri.

Sen till skillnad från skuldsanering så skulle jag gissa att detta är extremt ovanligt att få om man är ex under 40 år. Anledningen är att man oftast inte har byggt tillräckligt med pengar i tjänstepensionen för att täcka alla skulder om man kvalificerad insolvent + skatten som tillkommer vid försäljning.

Senast ändrad:
Ok men den är överskriven på henne privat nu, ska hon inte gå via Skatteverket då? Tolkar som de fattar beslutet.
Tror inte skatteverket bryr sig om något annat än att skatten betalas in när det kommer till Tjp?

1 är gjort. Så tänkte mest om man går via skatteverket direkt för står ju att dom bestämmer och tar beslutet. Om man inte kan be kfm utmäta det. I det här fallet skulle hon bli skuldfri och ha långt över medel pensionen kvar.

1 är gjort. Så tänkte mest om man går via skatteverket direkt för står ju att dom bestämmer och tar beslutet. Om man inte kan be kfm utmäta det. I det här fallet skulle hon bli skuldfri och ha långt över medel pensionen kvar.
Skatteverket tar beslut kring IPS och liknande, inte tjp.

När jag fick inledande skuldsanering så ville de att mitt pensionssparande skulle ingå i min skuldsanering men detta godkändes ej. Jag fick ansöka hos skatteverket om detta.

Är det bara myndigheter som är klumpiga nog att dra igång övertid helgen innan jul för diverse sysslor?

Folk är kreativ för att få lån.

Inte tänkt på att lån kan sägas upp pga beviljade på felaktiga grunder men så är det kanske.

Folk är kreativ för att få lån.

Inte tänkt på att lån kan sägas upp pga beviljade på felaktiga grunder men så är det kanske.
Drabbade Danske Bank för några år sedan...

Är det bara myndigheter som är klumpiga nog att dra igång övertid helgen innan jul för diverse sysslor?
Nädå, ”vi” jobbade idag, och skall jobba över kommande måndag och tisdag, lediga imorgon söndag, men jobbar annandag jul och lördagen. Privat företag i ”fritidsbranch”…

Nädå, ”vi” jobbade idag, och skall jobba över kommande måndag och tisdag, lediga imorgon söndag, men jobbar annandag jul och lördagen. Privat företag i ”fritidsbranch”…
Jobba över på tisdag låter som något man borde göra. Slippa uppesittarkväll

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp