- Meddelanden
- 3 804
- Mottagna reaktioner
- 2 705
- Poäng
- 1 737
Vilka andra jobb borde begränsas geografiskt?Det borde ju inte vara tillåtet att vara polis i ett område där man växt upp. Hårresande att det är möjligt.
Vilka andra jobb borde begränsas geografiskt?Det borde ju inte vara tillåtet att vara polis i ett område där man växt upp. Hårresande att det är möjligt.
Åklagare har enligt mig långt mer makt än vad en enskild polisman har.Det går inte att jämföra polisyrket med vanliga jobb. Polisens makt över människors liv och frihet gör att personliga relationer kan skapa allvarliga intressekonflikter. De flesta andra jobb saknar den typen av risk och kräver därför inga geografiska begränsningar. Frugan som är lärare sitter ju knappast med en Glock 45 i sitt klassrum. Mig veterligen så är det ingen annan yrkeskår som har våldsmonopol men du får rätta mig om jag har fel.
Men naturligtvis kan det finnas intressekonflikter även i andra yrken. Jag anser till exempel att socialarbetare som vuxit upp i ett område inte kanske ska jobba i just det specifika området.
Jag misstänker att han inte bor kvar på Rosengård?Min gamla kollega och nära vän växte upp på Rosengård och nu är han polis på Rosengård. Såg han på TV så sent som igår i det där programmet Poliserna i Brottsvågen.
Det är ju helt sinnessjukt att det är möjligt och ens tillåtet.
Jag misstänker att han inte bor kvar på Rosengård?
Det handlar ju om att inte jobba där du BOR, inte bodde.
Han borde kanske begära förflyttning till annat område då. Om han nu är besvärad?Nä han är förvisso ett stenkast bort men vi skriver då och då på messenger och enligt honom så kommer han varje vecka i kontakt med någon som han har gått i skola med, umgåtts med eller spelat fotboll med. Rosengård är till ytan ett väldigt litet område vi pratar om kanske 1 kvadratkilometer...
Många som har växt upp i ett sådant område har ju en tendens att också fastna där livet ut med hög arbetslöshet och dylikt så det är inte så direkt att området har bytts ut nämnvärt.
Det borde ju inte vara tillåtet att vara polis i ett område där man växt upp. Hårresande att det är möjligt.
Jag tycker snarare att det är självklart och att det kan vara en fördel med lokalkännedom.
Skulle man inte få polisa i sin hemtrakt skulle omfattande delar av landsbygden aldrig se en polis.
Det är ju inte direkt kö för folk att flytta till Sorsele Bräcke Gagnef eller Tranemo, utan de som jobbar där är i flesta fall från orten/trakten.
Detta ställen har väl inga polisstationer överhuvudtaget än mindre poliser som är stationerade där dygnet runt utan poliserna i småorter utgår väl på larm och dylikt ifrån storstäderna?
Inte ens i en stad säg Falkenberg har du en polisstation som är öppen om dagarna utan stationen har öppet typ 1 dag i veckan och där då kollegor ifrån Halmstad och Varberg "täcker upp"