• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Denna natts mardröm

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
När jag ringde in om en delgivning så frågade jag om detta med skulder som nån annan tagit över. Hon sa de kontaktar alla jag har angivit och om de har gjort sig av vidare med skulden så informerar de KF om det och vem den nya ägaren av skulden är.

Hmm, nu blir ja allt litta konfunderad så här på morgonkvisten... Jag tror fortfarande likväl inte att Skusan kontaktar borgenärerna, utan Skusan annonserar i PoIt och genom att göra det, så skall borgenärerna istället inkomma med berörd info till KF.
Ja kan självklart ha fel, men tror att denna väg är det vanliga... Dock blir ja litta osäker till hur Skusan räknar på ens skulder gällande räntorna när dom börjar titta på ens ansökan, som i Ditt fall just nu...
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

skyatnight

Kunnig medlem
Poäng: 367
Blev medlem
8 Juni 2018
Meddelanden
298
Mottagna reaktioner
197
Poäng
367
Hmm, nu blir ja allt litta konfunderad så här på morgonkvisten... Jag tror fortfarande likväl inte att Skusan kontaktar borgenärerna, utan Skusan annonserar i PoIt och genom att göra det, så skall borgenärerna istället inkomma med berörd info till KF.
Ja kan självklart ha fel, men tror att denna väg är det vanliga... Dock blir ja litta osäker till hur Skusan räknar på ens skulder gällande räntorna när dom börjar titta på ens ansökan, som i Ditt fall just nu...

Det kanske är poit hon menade, vet inte. Frågan uppstod för att jag frågade om man skulle komplettera när skulder tagits över av andra, har många som ägs av inkasso nu.

Hur det räknas vet jag inte alls. Förstår att räntor spelar in, men från mitt perspektiv varje löning är det viktigare om jag kan betala allt denna månaden än räntor. Det kan jag ju inte. Men det är bara ta det lungt som du säger. De här dagarna runt lön är alltid tuffa och jag har ganska mycket oro och ångest då. Hjälper att ta del av det ni skriver. Folk som inte är i detta kan inte sätta sig in i det känns för det påverkar livet och vardagen i grunden.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Om jag inte minns fel så skickas förslag till de man angett i skusan, dvs den betalningsplan som räknats ut. Utöver det annonseras det även i poit om något missats.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Hmm, nu blir ja allt litta konfunderad så här på morgonkvisten... Jag tror fortfarande likväl inte att Skusan kontaktar borgenärerna, utan Skusan annonserar i PoIt och genom att göra det, så skall borgenärerna istället inkomma med berörd info till KF.
Ja kan självklart ha fel, men tror att denna väg är det vanliga... Dock blir ja litta osäker till hur Skusan räknar på ens skulder gällande räntorna när dom börjar titta på ens ansökan, som i Ditt fall just nu...

Skusan kan kontakta de man känner till, de som ligger för indrivning och de som angetts i ansökan, om inte dom anmäler skulden vid inledandet
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Om jag inte minns fel så skickas förslag till de man angett i skusan, dvs den betalningsplan som räknats ut. Utöver det annonseras det även i poit om något missats.

Förslaget till skuldsanering annonseras inte i poit vad jag vet, utan bara inledandet och beslutet.
Förslaget skickas till alla borgenärer som anmält sina fordringar till kfm.
Det kan även bli flera förslag om någon har synpunkter eller nya skulder dyker upp som anmäls
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Förslaget till skuldsanering annonseras inte i poit vad jag vet, utan bara inledandet och beslutet.
Förslaget skickas till alla borgenärer som anmält sina fordringar till kfm.
Det kan även bli flera förslag om någon har synpunkter eller nya skulder dyker upp som anmäls
Att det inte syns i poit vet jag. Formulerade mig fel.
Jag menade att förslagen skickas till de man angett i sin ansökan men att man annonserar också i poit med namn och personnummer så att ev de ser som man glömt uppge i sin skusan.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 130
Poäng
3 907
Om jag inte minns fel så skickas förslag till de man angett i skusan, dvs den betalningsplan som räknats ut. Utöver det annonseras det även i poit om något missats.

Jo, men det är ju steg 2 - efter det har annonserats i PoIt & efter alla borgenärer har inkommit med sina skuldsaldon
Skusan kan kontakta de man känner till, de som ligger för indrivning och de som angetts i ansökan, om inte dom anmäler skulden vid inledandet

Jo precis, men om jag är påläst rätt, så görs det först efter inledande och inte i det läge som TS befinner sig i just nu, dvs innan inledande...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp