Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Dialog och strävan efter att förstå UC betyg

Tänkte dela med mig om mina funderingar och dialog med UC, framförallt varför de väljer att bedöma oss som de gör:

Nedan mailfråga från mig:

Hej! Är väldigt förvånad över mitt betyg hos er. Historiskt 6-12 månader tillbaka har jag haft xx.x i betyg med ca 6-8 krediter och blanco lån hos 4-6 kreditgivare.

Min fråga är varför jag har fått ett högre (sämre) betyg nu när alla krediter och blancolån är betalda och endast bostadsrättslånet är kvar??

Svar från UC:
Hej,
När vi räknar in kreditengagemanget i vår riskbedömning kollar vi främst på utnyttjat kontra beviljat belopp. Om det beviljade beloppet minskar i förhållande till det utnyttjade beloppet så kan det ha en negativ effekt på din riskprognos. Det kan därför vara bra att ha ett kreditkort eller liknande till godo. Detta för att det då finns pengar som kan användas vid eventuellt obestånd. Observera att vi tar hänsyn till vad för typ av kredit det rör sig om och att detta även ställs mot resterande information i kreditupplysningen.

Ha en fortsatt fin dag!
Med vänlig hälsning,

Paul
Customer Operations

Min följdfråga:
Hej och tack för svar, förstår vad du menar men ändå inte. Skulle gärna få ett mer utvecklat svar baserat på min situation enligt nedan.
Det enda kreditengagemang jag har är bottenlån på min bostad. Reglerna reglerar att det inte får överstiga 85% av bostadens värde. Således har jag ju i princip 15% av 1,1 msek i utrymme?
Gör det enkelt för mig och ansöker om ett kreditkort med ett synligt kreditbelopp utan årskostnad för att blidka ert underliga bedömningssystem och lägger kortet i en byrålåda.

Med vänlig hälsning,

Fortsättning följer:

Det är väl inte så konstigt. Det som UC-risken försöker ange är hur sannolikt det är att du får en betalningsanmärkning under det kommande året, och det är väl inte så långsökt att anse att risken är mindre för en som har ett outnyttjat kreditkort än för en som inte har något alls?

Går bilen sönder när det är mycket månad kvar i slutet av löningen så kan man hala fram sitt kort och betala senare. Detta kan medföra att man temporärt får lite sämre UC, men den återställs när man har varit ordentlig och betalat av krediten.

Den som inte har något kreditkort kanske frestas till att ta SMS-lån eller nåt för att få fart på bilen. Eller så tar man sig inte till jobbet och får automatiskt sämre ekonomi för att man inte hade kredit så att man kunde lösa sitt problem.

bramse: förstår din retorik men håller inte med. Om jag är (ex) helt oskuldbelagd (ord?) och har en bra inkomst kan jag ju få ett bra lån närhelst behov uppstår.
Beställde ett extra Amex utöver mitt betalkort 5737/Guld med kredit. Ska bli intressant att se om/hur det påverkar mitt uc-betyg

bramse: förstår din retorik men håller inte med. Om jag är (ex) helt oskuldbelagd (ord?) och har en bra inkomst kan jag ju få ett bra lån närhelst behov uppstår.
Beställde ett extra Amex utöver mitt betalkort 5737/Guld med kredit. Ska bli intressant att se om/hur det påverkar mitt uc-betyg
UC kan inte veta med hyfsad säkerhet att du har en stabil regelbunden inkomst. Har du en outnyttjad kredit så klarar du dig iallafall ett tag om du skulle råka ut för något oförutsett. Sedan hur mycket det ska påverka betyget kan diskuteras.
Folk utan kredit räknas som udda beteende vilket ger en ökad risk.

Nä. Har du ett kreditkort så kan du ta en oväntad utgift när du vill, om det så är mitt i natten en lördag och du måste lösa problemet om två minuter. Lycka till med att få ett bra lån innan måndag förmiddag, pengarna i bästa fall utbetalade samma dag... Dessutom så kostar det ju pengar att låna, ett kreditkort är alltifrån gratis till ganska billigt att ha, och själva krediten kostar som regel inte ett öre om man betalar sin räkning i tid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp