• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Dinlosning (SCAM!)

Pressbyrån

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
16 Juli 2019
Meddelanden
367
Mottagna reaktioner
212
Poäng
407
"ansogning"... Vad är det som händer med världen. Ska man luras så bli en mästare på det innan du öppnar för "ansogningar"
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Helmer

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
21 Februari 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
212
Poäng
397
"ansogning"... Vad är det som händer med världen. Ska man luras så bli en mästare på det innan du öppnar för "ansogningar"
He he det vart tyst på "långivaren" efter mitt förslag angående de knappt 2-lapparna hen ville ha för administrationen att låna ut när jag skrev:

"Jag kan betala de 359 kr i månaden du först föreslog. Just nu har jag nytt jobb och därför saknar jag pengar men ni kan enkelt betala ut pengarna enligt de villkor som du nömnde i första mailet. 359 kr/månad med start juli.

Inget hindrar er från att dra de drygt 1700 kr från de 20000 som jag ansökt om. Rent praktiskt drar du av notariens kostnader från lånet och betalar ut drygt 18000 kr istället för 20000 kr. Enkelt eller hur?
Vänligen"

Inte hört ett pip efter det :)
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 277
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
He he det vart tyst på "långivaren" efter mitt förslag angående de knappt 2-lapparna hen ville ha för administrationen att låna ut när jag skrev:

"Jag kan betala de 359 kr i månaden du först föreslog. Just nu har jag nytt jobb och därför saknar jag pengar men ni kan enkelt betala ut pengarna enligt de villkor som du nömnde i första mailet. 359 kr/månad med start juli.

Inget hindrar er från att dra de drygt 1700 kr från de 20000 som jag ansökt om. Rent praktiskt drar du av notariens kostnader från lånet och betalar ut drygt 18000 kr istället för 20000 kr. Enkelt eller hur?
Vänligen"

Inte hört ett pip efter det :)

Du tror att du ägde scammern med ditt fyndiga svar?
 

Helmer

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
21 Februari 2018
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
212
Poäng
397
Du tror att du ägde scammern med ditt fyndiga svar?
Jag är nöjd med att ha bidragit till lånforum med att dinlosning.com är scam. Alla här kanske inte är så briljant begåvade som ni i tråden utan faktiskt slipper blir blåsta tack vare me research.
 

Göteborgarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
13 Maj 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Öh ja, jag har 0 saldo hos kfm men håller på att torska framtänderna. Kan man bli utsparkad från skusan om man tar lån? De som inte tar uc syns väl inte hos kfm?
Du har rätt till att få avsatt pengar för nödvändig tandvård, mao akut tandvärk och provisoriska lösningar, vilket inte sällan innebär att dra ut tanden. (Om man kan visa på kvitton, så ska de dra mindre pengar vid nästa tillfälle, förutsatt att de godkänner ingreppet och summan.)

Men hade jag varit du, så hade jag hört mig för i förväg till fogden angående det där.

Det gäller i vart fall under utmätning, så borde göra så även för skuldsanering, som är mkt mer frikostigt än utmätning.

Att ta lån under pågående skuldsanering och tro att det ska undkomma fogden, det var ändå något nytt för min del. (jäkligt dålig och utsiktslös idé med får jag säga....)
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Du har rätt till att få avsatt pengar för nödvändig tandvård, mao akut tandvärk och provisoriska lösningar, vilket inte sällan innebär att dra ut tanden. (Om man kan visa på kvitton, så ska de dra mindre pengar vid nästa tillfälle, förutsatt att de godkänner ingreppet och summan.)

Men hade jag varit du, så hade jag hört mig för i förväg till fogden angående det där.

Det gäller i vart fall under utmätning, så borde göra så även för skuldsanering, som är mkt mer frikostigt än utmätning.

Att ta lån under pågående skuldsanering och tro att det ska undkomma fogden, det var ändå något nytt för min del. (jäkligt dålig och utsiktslös idé med får jag säga....)
Detta gäller inte under skuldsanering. Då förväntas man klara sådant med buffertpeng o bet.fria månader.

KFM kommer inte ha nån åskit om ev nya lån under en sanering så länge man sköter sin betalplan. De kollar ingenting under pågående sanering så länge man sköter den som man ska.
 

Göteborgarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
13 Maj 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Detta gäller inte under skuldsanering. Då förväntas man klara sådant med buffertpeng o bet.fria månader.

KFM kommer inte ha nån åskit om ev nya lån under en sanering så länge man sköter sin betalplan. De kollar ingenting under pågående sanering så länge man sköter den som man ska.
Ja då var det klantigt formulerat av mig. (min brasklapp om att det gällde vid utmätning borde jag lagt in i början av min kommentar istället)
Tack för din rättning.

Men det andra du anför, ställer jag mig lite mer tveksam till.

Fogden skriver ju själva att man "du bör också undvika att dra på dig nya skulder" under skuldsanering.
Finns väl även en viss risk att fordringsägarna kan begära omprövning av skuldsaneringen, även i det fall att man sköter betalningsplanen?
Särskilt om de skulle få kännedom om ny skuldsättning under pågående skuldsanering? (nya skulder vill jag ju påstå är lika med "sämre ekonomi" i det här fallet)

Eller hur ska man tolka följande:

"Omprövning av din skuldsanering​

Mycket kan hända under skuldsaneringen. Din ekonomi kan bli bättre eller sämre. Då kan du eller de som ska ha betalt (dina borgenärer) ansöka om omprövning av din skuldsanering."

 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Ja då var det klantigt formulerat av mig. (min brasklapp om att det gällde vid utmätning borde jag lagt in i början av min kommentar istället)
Tack för din rättning.

Men det andra du anför, ställer jag mig lite mer tveksam till.

Fogden skriver ju själva att man "du bör också undvika att dra på dig nya skulder" under skuldsanering.
Finns väl även en viss risk att fordringsägarna kan begära omprövning av skuldsaneringen, även i det fall att man sköter betalningsplanen?
Särskilt om de skulle få kännedom om ny skuldsättning under pågående skuldsanering? (nya skulder vill jag ju påstå är lika med "sämre ekonomi" i det här fallet)

Eller hur ska man tolka följande:

"Omprövning av din skuldsanering​

Mycket kan hända under skuldsaneringen. Din ekonomi kan bli bättre eller sämre. Då kan du eller de som ska ha betalt (dina borgenärer) ansöka om omprövning av din skuldsanering."

"du bör också undvika att dra på dig nya skulder"
För att det kan bli svårt att betala både på saneringen och nytt lån. Det finns inget som hindrar att en löneutmätning drar igång under pågående sanering om man får nya skulder hos KFM. Men så länge man klarar av att betala båda så gör inte KFM något. De är ju bortkopplade s a s då saneringen vunnit laga kraft. Och så länge borgenärerna får sina pengar enl tidigare fastställd plan så finns ju inget för dom att invända mot.
Jag hade själv ett billån under pågående sanering (hade det redan innan ansökan). Jag fick ju såklart stå för det själv genom att ta av mitt förbehållsbelopp så mina borgenärer förlorade inget på det (det var ju jag som fick mindre att leva på) och hade heller ingen åsikt om detta.

Omprövning av din skuldsanering​

Man ska ompröva om man får väsentligt förbättrad ekonomi (handlar om flera tusen per månad stadigvarande i ökat betalutrymme). Här kan även borgenärerna begära omprövning om man själv underlåtit att göra det och de upptäcker detta. Vissa borgenärer brukar ta kreditupplysningar varje år under sanering just för att kolla detta.
Om man får försämrad ekonomi/minskat betalutrymme m 500 kr el mer per månad pga tex arbetslöshet, skiljsmässa, långtidssjukskrivning så kan man också begära omprövning. Och ingen borgenär lär begära omprövning för det då dom isf riskerar få mindre pengar. Har ju inget med nya lån att göra.
 

Göteborgarn

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
13 Maj 2023
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
"du bör också undvika att dra på dig nya skulder"
För att det kan bli svårt att betala både på saneringen och nytt lån. Det finns inget som hindrar att en löneutmätning drar igång under pågående sanering om man får nya skulder hos KFM. Men så länge man klarar av att betala båda så gör inte KFM något. De är ju bortkopplade s a s då saneringen vunnit laga kraft. Och så länge borgenärerna får sina pengar enl tidigare fastställd plan så finns ju inget för dom att invända mot.
Jag hade själv ett billån under pågående sanering (hade det redan innan ansökan). Jag fick ju såklart stå för det själv genom att ta av mitt förbehållsbelopp så mina borgenärer förlorade inget på det (det var ju jag som fick mindre att leva på) och hade heller ingen åsikt om detta.

Omprövning av din skuldsanering​

Man ska ompröva om man får väsentligt förbättrad ekonomi (handlar om flera tusen per månad stadigvarande i ökat betalutrymme). Här kan även borgenärerna begära omprövning om man själv underlåtit att göra det och de upptäcker detta. Vissa borgenärer brukar ta kreditupplysningar varje år under sanering just för att kolla detta.
Om man får försämrad ekonomi/minskat betalutrymme m 500 kr el mer per månad pga tex arbetslöshet, skiljsmässa, långtidssjukskrivning så kan man också begära omprövning. Och ingen borgenär lär begära omprövning för det då dom isf riskerar få mindre pengar. Har ju inget med nya lån att göra.
Hm... Så låt säga fordringsägare som fått stå tillbaks helt vid skuldsanering, har inte de ett intresse av att få hävt skuldsaneringen, i det fall att man kan påvisa att den skuldsatte fortsätter ta nya lån under pågående skuldsanering?
Men om jag tolkar dig rätt, så ska det ändå inte påverka KFM bedömning vid en eventuell omprövning?

Har även för mig att det finns något inskrivet i lagtext eller möjligen förarbeten, kring att det går emot skuldsaneringens syfte ifall man fortsätter skuldsätta sig under pågående skuldsanering. (tagit ur minnet, så kan vara fel det med)
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 640
Mottagna reaktioner
929
Poäng
787
Hm... Så låt säga fordringsägare som fått stå tillbaks helt vid skuldsanering, har inte de ett intresse av att få hävt skuldsaneringen, i det fall att man kan påvisa att den skuldsatte fortsätter ta nya lån under pågående skuldsanering?
Men om jag tolkar dig rätt, så ska det ändå inte påverka KFM bedömning vid en eventuell omprövning?

Har även för mig att det finns något inskrivet i lagtext eller möjligen förarbeten, kring att det går emot skuldsaneringens syfte ifall man fortsätter skuldsätta sig under pågående skuldsanering. (tagit ur minnet, så kan vara fel det med)
Nya lån och omprövning hänger ju inte ihop riktigt. En omprövning sker om ekonomin förändras på ett el annat sätt. Om en borgenär begär omprövningen så brukar det stå att de vill att saneringen antingen ska upphävas el förlängas. El om man struntar helt i att betala på saneringen så kan den också upphävas.
Men självklart ska man ju inte fortsätta skuldsätta sej, det är ju hela grejen med skuldsanering men så länge man betalar på allt som man ska och inte drar på sej nya fodringar hos KFM så man åker på utmätning så lär inget hända. Nu ska jag inte svära på vad som händer om det blir en omprövning pga ändrade ekonomiska förhållanden och man har tagit nya lån. Men, KFM kommer ju inte att ta "hänsyn" till ev nytt lån. Om ekonomin har förbättrats väsentligt så får man en ny summa att betala in o ev nya lån kommer inte att ingå utan man får helt enkelt ta ur sitt förbehåll för den kostnaden. Likaväl som KFM inte tar hänsyn till ev sanering om man åker på utmätning igen.
Sen är det ju mer el mindre omöjligt att ta nya lån med aktiv sanering. Den anmärkningen är den värsta man kan ha. Och det med all rätta!

"Det är viktigt att du betalar in varje belopp i tid varje månad. Om betalningarna inte sker enligt den plan för skuldsanering som du och fordringsägarna kommit överens om kan skuldsaneringen hävas. Det är också viktigt att du under skuldsaneringen inte drar på dig nya skulder. Dessa nya skulder ingår inte i den nuvarande skuldsaneringen, och om det tas ett beslut om löneutmätning för nya skulder kan du få det svårt att betala av de gamla."
Omprövning – om din ekonomi förändras Du kan ansöka om att vi ska ändra din skuldsanering om du får en sämre eller bättre ekonomi. Då prövar vi om du ska betala mindre, mer eller lika mycket. Vi kan normalt sett inte ändra din betalningsplan om det rör sig om en tillfällig eller liten förändring av din ekonomi.
Dina borgenärer kan också ansöka om att
• du ska betala mer eller få en förlängd betalningsplan, i upp till två år – om din ekonomi blivit bättre eller att
• vi ska avbryta (upphäva) din skuldsanering – om du till exempel inte betalar enligt din betalningsplan. I så fall har du kvar samma skulder som före skuldsaneringen – minus det du betalat, men plus ränta som löpt på under skuldsaneringen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp