- Meddelanden
- 239
- Mottagna reaktioner
- 55
- Poäng
- 147
har varit inne och petat lite för mycket skickade in min första deklaration 20 mars. Råkade gå in på skatteuträckning nu står det deklaration ändrad ej inskickad. Betyder la inte min första har gått åt skogen? har ju kvittot på den är inskickad.
- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
Kex jag blir lite osäker på om du kan få din skatteåterbäring nästa vecka för kravet på att man ska få det är att man inte ändrat något utan man ska bara godkänna och skicka in, så det är väl frågan om du bara har tittat igenom den eller om du ändrat något i det förtryckta då får du skatteåterbäringen till midsommar
- Meddelanden
- 579
- Mottagna reaktioner
- 206
- Poäng
- 407
Här kommer en pantad fråga...men jag måste ställa den ändå. Om jag har ett skuldsaldo på tex 5000 kr och ska få tillbaka tex 10000.... förstår att kfm tar det jag har i skuldsaldo direkt men kommer jag få resterande del utbetalt nästa vecka?
- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
".Här kommer en pantad fråga...men jag måste ställa den ändå. Om jag har ett skuldsaldo på tex 5000 kr och ska få tillbaka tex 10000.... förstår att kfm tar det jag har i skuldsaldo direkt men kommer jag få resterande del utbetalt nästa vecka?
Så här står det på KFM:s sida "Får du tillbaka mer pengar än vad du har i skuld hos oss kan Skatteverket betala ut resterande belopp till dig".
- Meddelanden
- 579
- Mottagna reaktioner
- 206
- Poäng
- 407
Tack för era svar. Och det är ingen risk att jag inte får dom utbetalda nästa vecka pga att endel ska gå till kfm?Ja resterande får du tillbaka
Först tar kfm sin del
Övetskjutande skatt går alltid till kfm först
- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
Tidigare om jag minns rätt har det väl berott på vilken bank man har.Jag ringde Skatteverket och kollade om de hade något slags system för utbetalning typ vilken dag man är född. Men han sa att det är slumpen om man får utbetalt 5,6 eller 7 april.
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
Min inkomst är 310.000kr 2016
Ränteutgifter på 128.183kr
Av dom ränteutgifterna så är 63.500kr ränteutgifter på lån som syns på Min UC.
Resterande ränteutgifter på cirka 64.700kr är för lån som INTE syns på min UC.
Om jag deklarerar att jag har 128.183kr i ränteutgifter så får jag tillbaks 8800kr.
Om jag tar bort ränteutgifterna för de lån som inte syns på Min UC(dvs lån där dom tagit creditsafe, bisnode osv) då får jag betala 8000kr till Skatteverket.
Jag har nämligen funderat på att försöka få bolån i höst.
Få tillbaks 8800kr är ju nice i det korta loppet för att betala av lite lån.
Betala 8000kr är ju drygt MEN vad gör det för mitt underskott och vad gör det för min UC om jag inte tar med ränteutgifterna som inte syns på min UC?
Är det inte smart att endast låta ränteutgifterna för mina lån som syns på min UC stå med som ränteutgift i min deklaration? Då minskar väl underskottet och bankerna vet inte att jag har lån utöver dom som syns på min UC eftersom jag inte tagit med ränteutgifterna för dom lånen som inte syns på min UC.
Hur borde jag göra?
Ränteutgifter på 128.183kr
Av dom ränteutgifterna så är 63.500kr ränteutgifter på lån som syns på Min UC.
Resterande ränteutgifter på cirka 64.700kr är för lån som INTE syns på min UC.
Om jag deklarerar att jag har 128.183kr i ränteutgifter så får jag tillbaks 8800kr.
Om jag tar bort ränteutgifterna för de lån som inte syns på Min UC(dvs lån där dom tagit creditsafe, bisnode osv) då får jag betala 8000kr till Skatteverket.
Jag har nämligen funderat på att försöka få bolån i höst.
Få tillbaks 8800kr är ju nice i det korta loppet för att betala av lite lån.
Betala 8000kr är ju drygt MEN vad gör det för mitt underskott och vad gör det för min UC om jag inte tar med ränteutgifterna som inte syns på min UC?
Är det inte smart att endast låta ränteutgifterna för mina lån som syns på min UC stå med som ränteutgift i min deklaration? Då minskar väl underskottet och bankerna vet inte att jag har lån utöver dom som syns på min UC eftersom jag inte tagit med ränteutgifterna för dom lånen som inte syns på min UC.
Hur borde jag göra?
- Meddelanden
- 1 201
- Mottagna reaktioner
- 116
- Poäng
- 347
Eller vänta nu, om jag tar bort ränteutgifterna gällande dom lånen som inte syns på UC så gör väl inte det så mycket skillnad?
För om jag ska låna hos en bank så ser dom mina lån hos UC samt mitt underskott.
120.000 eller 65.000 i underskott, det kan ju lika gärna vara underskott på 120.000 för lånen som syns på UC, lånen som inte syns på uc ser dom ju inte. Dvs banken som jag ansöker hos ser ju inte mina rönteutgifter, dom ser ju bara mina totala skulder och mitt underskott. Så då är det väl bara onödigt av mig att strunta i att ta upp ränteutgifterna för lånen som inte syns på uc eftersom att banker inte ser mina ränteutgifter, utan endast mina totala skulder och underskott?
För om jag ska låna hos en bank så ser dom mina lån hos UC samt mitt underskott.
120.000 eller 65.000 i underskott, det kan ju lika gärna vara underskott på 120.000 för lånen som syns på UC, lånen som inte syns på uc ser dom ju inte. Dvs banken som jag ansöker hos ser ju inte mina rönteutgifter, dom ser ju bara mina totala skulder och mitt underskott. Så då är det väl bara onödigt av mig att strunta i att ta upp ränteutgifterna för lånen som inte syns på uc eftersom att banker inte ser mina ränteutgifter, utan endast mina totala skulder och underskott?
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Hej, jag har gjort ändringar i deklarationen och deklarerat med mobilt id slutet på mars!
Jag undrar om någon vet när inkomsten för 2016 kommer att registreras hos Bisnode och Uc? Görs det generellt för alla någon gång i juni eller går det snabbare om man inte deklarerat i sista stunden???
Jag undrar om någon vet när inkomsten för 2016 kommer att registreras hos Bisnode och Uc? Görs det generellt för alla någon gång i juni eller går det snabbare om man inte deklarerat i sista stunden???
- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
De som får skatteåterbetalningen denna vecka som inte ändrat något i deklarationen får sitt slutskattebesked från och med den 5/4 onsdag denna vecka, då bör inkomsten uppdateras på Min UC, Bisnode och Creditsafe. Övriga som får skatteåterbetalningen i juni får då slutskattebesked och inkomsten uppdaterad i juni.Hej, jag har gjort ändringar i deklarationen och deklarerat med mobilt id slutet på mars!
- Meddelanden
- 178
- Mottagna reaktioner
- 109
- Poäng
- 297
Hej!
Mailade med uc idag. De svarade att lön 2016 uppdateras i juni även för oss som får slutskattebesked i april![]()
Stämmer detta så kan ju UC dra åt helvete! De uppdaterar ju mot alla andra jävla register jämt och ständigt! När då Skatteverket gör en sådan här stor ändring med deklarationen, så borde väl fascistbankerna som tillhör UC kunna uppdatera de nya inkomsterna när slutskattebeskedet kommer.
- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
Uruselt för alla som tänkt söka samlingslån i vår med den nya inkomsten ska ringa dem i morgon nu har de stängt för dagen bedrövligt räknade själv med en uppdatering nu, får se om Bisnode och Creditsafe uppdaterar.Hej!
Mailade med uc idag. De svarade att lön 2016 uppdateras i juni även för oss som får slutskattebesked i april![]()
- Meddelanden
- 31 751
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
https://www.uc.se/om-uc/vara-kallor/ Det framgår vilka månader det ändras, så det är nog bara att vänta till juni, kanske nästa år
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Samma för mej, ser ut som de är utbetalda till mitt bankkonto, men jag räknar med att de hamnar hos KFM.Hur vet man om kronofogden tar skattepengarna? Står att min återbäring är "utbetalning" nu 1 april, men inte till vart..
- Meddelanden
- 1 746
- Mottagna reaktioner
- 503
- Poäng
- 627
Jag ser mina skattepengar på mitt bankkonto nu. Med utbetalning 5/4 men vet att banken har släppt på dem tidigare förut och inte väntat till i natt
- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
Så här står det hos KFM om detta https://www.kronofogden.se/skatteaterbaring.html
- Meddelanden
- 1 120
- Mottagna reaktioner
- 595
- Poäng
- 597
Ja de blir väl så förmodligenSamma för mej, ser ut som de är utbetalda till mitt bankkonto, men jag räknar med att de hamnar hos KFM.
jag mailade och frågade om man fick behålla en den av det pga privata skäl. Men stort nej fick jag bara.- Blev medlem
- 28 oktober 2012
- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
Ja så har det varit, jag ska kolla mitt konto senare idag de brukar bli disponibla samma dag de syns på kontot.Jag ser mina skattepengar på mitt bankkonto nu. Med utbetalning 5/4 men vet att banken har släppt på dem tidigare förut och inte väntat till i natt

- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Nu fick jag mitt slutskattebesked i Kivra och på det står det klart och tydligt att skattepengarna gått, som jag förväntat mej, direkt till KFM.Ja de blir väl så förmodligenjag mailade och frågade om man fick behålla en den av det pga privata skäl. Men stort nej fick jag bara.
- Meddelanden
- 96
- Mottagna reaktioner
- 57
- Poäng
- 167
Var kan man se om pengarna betalas ut imorn
- Meddelanden
- 3 961
- Mottagna reaktioner
- 1 016
- Poäng
- 907
Jag har Nordea.Ni som fått pengarna, vad har ni för banker?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.