- Meddelanden
- 516
- Mottagna reaktioner
- 126
- Poäng
- 337
Du loggar in tjänsten om beslutade skatteuppgifter, finns under fliken e-tjänster.Vad ser man det någonstans?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Du loggar in tjänsten om beslutade skatteuppgifter, finns under fliken e-tjänster.Vad ser man det någonstans?
ok, tack! Såg nu att jag har även fått detta... Men beloppet som ska utbetalas står väl inte där? Bara att det är ett skattebesked?Du loggar in tjänsten om beslutade skatteuppgifter, finns under fliken e-tjänster.
Nej men du ser slutlig skatt och du vet ju hur mycket skatt du betalat in.ok, tack! Såg nu att jag har även fått detta... Men beloppet som ska utbetalas står väl inte där? Bara att det är ett skattebesked?
Om man inte inkommer med uppgifter förfaller de va ?
Har aldrig dragit av resor tidigare. Å har inte beskitat bilen. Men skrivit ner min uträkning nu å ska ringa dem, så får de väl rätta mig om ja tänkt felOm du inte styrker dom så får du inte avdraget. Dom kan också gå tillbaka glera års deklarationer och granska reseavdragen där
vi har haft kurser på andra orter så ja räknade resan hemifrån å dit när ja vart där... så får se va de säger... kan ja bli straffad om ja tänkt fel??Tror att det sker någon av dagarna mellan den 7-9 juni dvs. mellan onsdag -fredag.Vet någon när dom nya uppgifterna uppdateras på UC.? (Deklarationen).
Thanks för info.Tror att det sker någon av dagarna mellan den 7-9 juni dvs. mellan onsdag -fredag.
Har aldrig dragit av resor tidigare. Å har inte beskitat bilen. Men skrivit ner min uträkning nu å ska ringa dem, så får de väl rätta mig om ja tänkt felvi har haft kurser på andra orter så ja räknade resan hemifrån å dit när ja vart där... så får se va de säger... kan ja bli straffad om ja tänkt fel??
Att inte ha besiktat bilen är möjligen problem.
Och inte för att reta upp någon men visst kan du det. För skattebrott krävs bara försök för att det ska anses vara fullbordat.
Om du uppfyller kraven för bilavdrag https://www.skatteverket.se/privat/...chfranarbetet.4.3810a01c150939e893f25603.html ska det väl inte vara några problem, dessutom har de dessa beviskrav:Har aldrig dragit av resor tidigare. Å har inte beskitat bilen. Men skrivit ner min uträkning nu å ska ringa dem, så får de väl rätta mig om ja tänkt felvi har haft kurser på andra orter så ja räknade resan hemifrån å dit när ja vart där... så får se va de säger... kan ja bli straffad om ja tänkt fel??
Ja asså ja kan bevisa hur ja räknat och varför .... ja kan bevisa vad bilen gått på 2 år vilket ger utrymme för många privata mil också pluss att ja knappt körde under min lediga tid... kan leta rätt på bensinkostnader då allt ja tankar vart på kort... så bör va lugnt då?Om du uppfyller kraven för bilavdrag https://www.skatteverket.se/privat/...chfranarbetet.4.3810a01c150939e893f25603.html ska det väl inte vara några problem, dessutom har de dessa beviskrav:
"Alla som ska lämna deklaration är skyldiga att genom anteckningar, räkenskaper eller på annat lämpligt sätt se till att deklarationen kan upprättas och kontrolleras.
Det är du som deklarerar som har bevisbördan när det gäller yrkade avdrag i deklarationen. Det vill säga om du yrkar avdrag i deklarationen ska du kunna visa att du faktiskt haft motsvarande kostnad.
När det gäller just avdrag för bilkostnader ska du kunna visa att du haft en bil som har rullat så många mil som avdrag yrkas för. Det ska också finnas utrymme för privata mil. Du kan visa hur långt bilen körts under året genom att visa upp besiktningsprotokoll för bilen för de senaste åren där det framgår mätarställningen vid respektive besiktningstillfälle. Även uppgiven total årlig körsträcka i bilförsäkringen är av intresse.
Du får också vara beredd att visa dina bensinkostnader för den totala körsträckan under året. Det kan göras genom årsbesked från bensinbolaget där du har ditt bensinkort eller genom kontantkvitton.
Om du bytt bil under året eller kört med en bil som du lånat av släktingar eller vänner är det än viktigare att du kan visa hur många mil som du kört med varje bil du använt under inkomståret.
Det kan konstateras att domstolarna ställer relativt höga krav på deklaranterna när det gäller stora avdrag för resor mellan bostad och arbetsplats"
Du kan ju alltid söka jämkning. Beträffande återbäringen så ser det ut som den kommer att betalas ut till kontot, men min gick direkt till KFM, vilket jag räknat med. Jag fick ett brev någon vecka senare om att skatteåterbäringen betalts ut direkt till KFM.Lite irriterande att när skatteverket ska betala tillbaka under ett visst belopp så får man inte ut det förräns nästa år då man ska få mer tillbaka, men är man skyldig dom några få kronor så ska det in direkt annars blir böterna extrema. Nåväl, jag undrar om det finns någon liten chans att jag får min återbäring trots skuldsaldo på 7tkr. Kfm har inte startat utredning än och såg på mitt skattekonto imorse att det står utbetalning till konto 170603. Står ingenting om kfm någonstans. Tacksam för svar
Det är inget problem då enkelresa tar 1,5 timmar - 2 timmar kommunalt pga massa byten..: å 1,5 timme å vänta när ja slutar å på helgen har redan sista bussen gått när ja kommer ifrån.....Får du inte det betalt av jobbet?
Stora problemet brukar vara att visa att man sparar de två timmar som krävs
Det är inget problem då enkelresa tar 1,5 timmar - 2 timmar kommunalt pga massa byten..: å 1,5 timme å vänta när ja slutar å på helgen har redan sista bussen gått när ja kommer ifrån.....
men de värsta som kan hända om ja lägger fram allt såhär är väl stt de nekar ??
Tar 40 min med bil... bussarna åker småvägarna...Hur länge tar det att åka bil då? Om det tar 1.5 till två med kommunala medel kan du inte spara två timmar på bil? Du kan ju ha rätt till avdrag för de dagar du jobbat helg
Humm okej... nu blir ja fan rädd... tänk om de anser ja räknat fel vad gör ja då??? Fängelse?? Ja hade bara 2 veckor semester också så beror på det också! Vad ska ja göra nu om ja tänkt fel å räknat fel... gjorde bara som min kollega sa åt mig å ändrade i efterhand på resorna för så hade hen gjort å fått de godkänt alla år hen jobbatVårdslös skatteuppgift, då räcker det med att man inte haft riktig koll.
Böter eller fängelse ett år. I praktiken böter.
Ringa vårdslös skatteuppgift, där man särskilt ska se till beloppets storlek slipper man straff för
Tar 40 min med bil... bussarna åker småvägarna...
Humm okej... nu blir ja fan rädd... tänk om de anser ja räknat fel vad gör ja då??? Fängelse?? Ja hade bara 2 veckor semester också så beror på det också! Vad ska ja göra nu om ja tänkt fel å räknat fel... gjorde bara som min kollega sa åt mig å ändrade i efterhand på resorna för så hade hen gjort å fått de godkänt alla år hen jobbat
I Praktiken böter skrev jag ju..
Ingen aning. Jag är ju inte en domstol hittade ett rättsfall som har 10 år på nacken, nån som klantst till det med belopp på dryga halvmillen. Han fick 40 dagsböter, det minsta man kan få är 30 så det var ganska lindrigtFår lite panik asså... hur mkt böter ? Ska ja ringa å förklara för henne å fråga vad ja ska göra ?? Har jättepanik just nu
YesÄr det inte 1 timmes tidsvinst som krävs(enkel resväg?)
Okej... ja mitt handlar om avdrag för resor 45 320 kr... innan ja la till resorna på annan ort låg ja på 35520 kr ....Ingen aning. Jag är ju inte en domstol hittade ett rättsfall som har 10 år på nacken, nån som klantst till det med belopp på dryga halvmillen. Han fick 40 dagsböter, det minsta man kan få är 30 så det var ganska lindrigt
Såg inte att busseresetiden avsåg enkel resaÄr det inte 1 timmes tidsvinst som krävs(enkel resväg?)
Herregud! Får ringa imorgon förklara grunka tänkt osv. Å ta mitt straff om de anser att ja har fel... å aldrig mer göra om något liknande dumt som stt lyssna på en kollegaSåg inte att busseresetiden avsåg enkel resa
Dom kan vara sjukt noga.. läst en dom där dom engagerat sig och tagit in uppgifter på när någon viss järnvägsbom var nere eller ej.. det var avgörande för deklaranten att bommen skulle vara uppe för att karln skulle tjäna nog många minuter.. makalöst, måste ha retat någon på skatteverket
Ja de är ca 9,8 mil per tillfälle x 5 dagar per vecka x 50 veckor då ja enbart hade semester 2 förra året. Jobbar obekväm arbetstid så kan va vilken tid på dygnet somhelst samt helgerDet var bra mycket mer i avdrag än jag nånsin haft