Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Dom slår fast – förseningsavgift på lån förbjuds inte.

Walley (Collector) är hopplösa. De hänvisar till det kreditavtal som jag som kund skrev på och som ger de rätt att ta ut de avgifter som varit aktuella. Tveksamt dock om de lagt på några förseningsavgifter. Oklart där.

Har de inte lagt på några förseningsavgifter är det ju inte mycket att driva. Men har de gjort det, utöver påminnelseavgift 60 kr & dröjsmålsränta, så har de inte rätt till det trots avtal och annat. Lag går först!

Hade någon med framgång fått pengar tillbaka av Svea? Jag har säkert 7-8000 minst att kräva dem på

Har inte betalt en enda försenad faktura utan släppte allt samtidigt, men antar att alla dessa olika man har som ligger hos kf har en del att skriva av då? Ska man kontakta inkassobolagen och kreditgivarna?

Har inte betalt en enda försenad faktura utan släppte allt samtidigt, men antar att alla dessa olika man har som ligger hos kf har en del att skriva av då? Ska man kontakta inkassobolagen och kreditgivarna?
ja, Kontakta de. Minskar med en del beroende på hur många som har lagt till

Gothia och Alektum (båda har gått vidare till KFM för min del) är inte medgörliga då båda meddelar att mina ärenden hos dem är domfasta och därmed ej går att bestrida.

Gothia och Alektum (båda har gått vidare till KFM för min del) är inte medgörliga då båda meddelar att mina ärenden hos dem är domfasta och därmed ej går att bestrida.

Det skulle man vilja kolla med KO om, vad som gäller när en skuld är fastställd (och inkluderar avgifter som nu konstaterats olagliga).

Fick detta från marginalen som tar ut 175 kr i förseningsavgift .
———-
Förseningsavgiften tas ut för att täcka de kostnader Banken har med anledning av de åtgärder som Banken behöver vidta på grund av att betalning inte sker i rätt tid. Patent- och marknadsöverdomstolen har nyligen avgjort ett mål om förseningsavgifter, såsom du nämner, och vi banker bevakar processen. I avvaktande på prejudicerande slutligt beslut (lagakraft vunnen dom) gäller ingånget avtal i sin helhet, vilket förpliktigar dig till att erlägga betalning för förseningsavgiften.

———-
Förseningsavgiften tas ut för att täcka de kostnader Banken har med anledning av de åtgärder som Banken behöver vidta på grund av att betalning inte sker i rätt tid. Patent- och marknadsöverdomstolen har nyligen avgjort ett mål om förseningsavgifter, såsom du nämner, och vi banker bevakar processen. I avvaktande på prejudicerande slutligt beslut (lagakraft vunnen dom) gäller ingånget avtal i sin helhet, vilket förpliktigar dig till att erlägga betalning för förseningsavgiften.
Tack har också Marginalen

———-

Ja det känns nu som de flesta inväntar att domen ska vinna laga kraft. Bara att ha is i magen.
175 kr/försening kan bli mycket pengar totalt.

Det skulle man vilja kolla med KO om, vad som gäller när en skuld är fastställd (och inkluderar avgifter som nu konstaterats olagliga).
Men vad ska Ko göra åt det..?
Det vore rimligare att invända mot verkställighet eller något annat som faktiskt i alla fall teoretiskt skulle kunna ha betydelse.

Men vad ska Ko göra åt det..?
Det vore rimligare att invända mot verkställighet eller något annat som faktiskt i alla fall teoretiskt skulle kunna ha betydelse.

KO kan informera om den dom de nyligen kommunicerat om, och hur de ser på (och vägt in) det retroaktiva?

Eller ja, du som vet allt, du kan väl berätta vad domen innebär kring förseningsavgifter som betalats tidigare år? Om den ger stöd i att kontakta fordringsägarna och kräva återbetalning/justering av skulden? Om ja, så finns ett case att driva/invända etc.

KO kan informera om den dom de nyligen kommunicerat om, och hur de ser på (och vägt in) det retroaktiva?

Eller ja, du som vet allt, du kan väl berätta vad domen innebär kring förseningsavgifter som betalats tidigare år? Om den ger stöd i att kontakta fordringsägarna och kräva återbetalning/justering av skulden? Om ja, så finns ett case att driva/invända etc.
Vill man kräva tillbaka och inkassobolagen ställer sig på tvären så finns möjligheten att gå via kronofogden och betalningsförelägganden.
KO Kommer inte kunna utfärda något som tvingar fram återbetalningar

Vill man kräva tillbaka och inkassobolagen ställer sig på tvären så finns möjligheten att gå via kronofogden och betalningsförelägganden.
KO Kommer inte kunna utfärda något som tvingar fram återbetalningar

Det tror jag alla här fattar.
Men för att driva ett case, så blir caset starkare om det finns stöd/uttalande från KO som går i ens egna riktning. Att KO bedömer att det retroaktiva omfattas av domen.

Det tror jag alla här fattar.
Men för att driva ett case, så blir caset starkare om det finns stöd/uttalande från KO som går i ens egna riktning. Att KO bedömer att det retroaktiva omfattas av domen.
Kanske det men det påverkar inte alls vid ett betalningsföreläggande

Vet inte, det var någon som verkade tycka att ert underlag skulle göra saken bättre. Det behövs i alla fall inte vid betalningsföreläggande

Har en avbetalningskredit som inte är helt betald än. Ser att avtalet står det med om förseningsavgift. Undrar om det kommer någon uppdatering ändring av villkor eller så..

Jag kan inte hitta specificerat att dem lagt på skuldränta på mig. Har dem inte gjort det på alla? Vart ser du detta?

Skuldränta eller dröjsmålsränta är lagligt att lägga på enligt avtal, det är enbart förseningsavgifter eller dylikt (utöver påminnelseavgifter) som är olagliga.

Skuldränta eller dröjsmålsränta är lagligt att lägga på enligt avtal, det är enbart förseningsavgifter eller dylikt (utöver påminnelseavgifter) som är olagliga.
Jag skrev fel, jag menar förseningsavgift såklart. Haha

Såg just att en inkassoskuld hos Svea skrivits ner med över 7000 kr :)
Mailade dem och bad dem korrigera förseningsavgifter på samtliga mina ärenden där, plus ränta. Riktigt bra!

Tack @Kraputt för att du startade denna tråd!

Screenshot_20230421_115630_Gmail.webp

Märkligt svar, då det är inkassolagen som styr påminnelseavgifter, inkassoavgifter och avgift för avbetalningsplan. Alltså det är enbart de kostnaderna som får uppstå om man är sen med sin betalning, samt avtalad dröjsmålsränta.

Paragraf 18 i konsumentkreditlagen har väl inget med förseningar att göra, alltså extra avgifter om betalningen är sen? Så kan jag inte tolka texten… hur tolkar ni den?

Uppmärksammade precis om att Ecster har dragit förseningsavgifter på mig 11 gånger á 145 kr varje gång. Någon som har försökt kontakta Ecster kring detta?

qliro har lagt på förseningsavgift på mig typ varje månad, kan man få tillbaka dom pengarna eller hur funkar det? är 135 kr förseningsavgift varje gång

qliro har lagt på förseningsavgift på mig typ varje månad, kan man få tillbaka dom pengarna eller hur funkar det? är 135 kr förseningsavgift varje gång
Eventuellt om Svea förlorar i högsta domstol. Vilket alla här hoppas, oklart när utfallet kommer.

Betalade in ica lånet den 7/6 och den 7/6 har de skickat ut påminnelse och lagt på 100 kr i förseningsavgift.
Har bara 4 ggr kvar att betala sen är lånet fullt betalt, det var på 100 000 kr fr början, så lägger inte ner energi på att tjafsa.
Men är mest nyfiken på om fler har erfarenhet av att ica lägger på 100 kr i påminnelseavgift?

Värst på marknaden måste ändå vara brixo, merax, kontantfinans. 60 kr påminnelseavgift + 180 kr förseningsavgift. Har man alla 3 lånen och blir sen med betalningen så blir det jävligt dyrt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp