Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Easycredit om oseriösa aktörer.

Så här skriver Easycredit på sin egen hemsida:

Oseriösa aktörer inom sms-lånebranschen

Idag finns det ungefär 30 aktörer som erbjuder sms-lån i Sverige. Många av dessa aktörer använder sig av så kallade "skins", d.v.s. flera hemsidor med olika varumärken, fast det är samma kreditgivare. För låntagaren ser det ut som att det är olika kreditgivare men i själva verket lånar låntagaren från ett och samma företag.
Denna metod använder sig många företag av för att ge flera sms-lån till samma låntagare, men Easycredit har redan i ett väldigt tidigt skede tagit avstånd från det sättet att bedriva kreditgivning på, eftersom det enligt vår mening är fel att ge en låntagare fler än ett sms-lån i taget. Om konsumenten behöver mer än ett sådant lån är sms-lån inte rätt lösning på konsumentens problem.
Dessvärre finns det ett flertal aktörer som bedriver kreditgivning på ett mindre seriöst sätt än vad man skulle önska, vilket drabbar hela branschen och även påverkar de seriösa aktörerna.
Varningstecken är till exempel:

Hutlösa priser
Företag med hutlösa priser på sina smslån

Skins
Hemsidor som har "skins" eller är förmedlare av smslån och således inga riktiga kreditinstitut

Innebär detta att Easycredit tar avstånd från sig själva och varnar för sig själva sedan dom nu har startat även Credigo under samma företag?

"Easycredit har redan i ett väldigt tidigt skede tagit avstånd från det sättet att bedriva kreditgivning på"

Jo, pyttsan!

https://www.easycredit.se/kundtjanst/fakta-om-smslan/

Senast ändrad:
Hahaha!
Snacka om att skjuta sig själv i foten.
Jag har skickat mail till kundtjänst på både Easycredit och Credigo med frågan under vilka organisationsnummer de båda gör sina affärer med utlåning. Det ska bli mycket spännande att se svaren.

Då vet man att Easycredit håller koll och läser här.

Nu är texten borta på bara några timmar. Nu står bara:

Oseriösa aktörer inom sms-lånebranschen

Idag finns det ungefär 30 aktörer som erbjuder sms-lån i Sverige. Dessvärre finns det ett flertal aktörer som bedriver kreditgivning på ett mindre seriöst sätt än vad man skulle önska vilket drabbar hela branschen och även påverkar de seriösa aktörerna.
Hoppsan...

Då vet man att Easycredit håller koll och läser här.

Nu är texten borta på bara några timmar. Nu står bara:

Hoppsan...
Japp. Jag gick in på sidan, ringde upp, en kille svarade och jag beskrev vad jag ville. Han gick in på sidan och sa att han skulle kolla med en kollega, jag väntade och blev efter några minuter kopplad. Jag öppnade ett nytt fönster för att guida den nya killen, och när vi kom fram till sidan där detta står var det ändrat. Så min (och men egna personliga) uppfattning är att det ändrades under tiden jag väntade på att bli kopplad. Detta förnekar naturligtvis Easycredit, och säger att det var ändrat för länge sedan, och att jag förmodligen kommit in via "cachad" sida via google eller liknande.

Jag har min uppfattning av händelseförloppet klar för mig, och det står jag för. Eftersom jag aldrig tidigare varit inne på just den sidan som innehöll denna text så kan det vara påverkat av eventuell cachening för min del.

Nåja, de har ändrat nu i alla fall.

Japp. Jag gick in på sidan, ringde upp, en kille svarade och jag beskrev vad jag ville. Han gick in på sidan och sa att han skulle kolla med en kollega, jag väntade och blev efter några minuter kopplad. Jag öppnade ett nytt fönster för att guida den nya killen, och när vi kom fram till sidan där detta står var det ändrat. Så min (och men egna personliga) uppfattning är att det ändrades under tiden jag väntade på att bli kopplad. Detta förnekar naturligtvis Easycredit, och säger att det var ändrat för länge sedan, och att jag förmodligen kommit in via "cachad" sida via google eller liknande.

Jag har min uppfattning av händelseförloppet klar för mig, och det står jag för. Eftersom jag aldrig tidigare varit inne på just den sidan som innehöll denna text så kan det vara påverkat av eventuell cachening för min del.

Nåja, de har ändrat nu i alla fall.

Det är väl skönt ändå att vi har en sann seriös aktör i branschen? Så här agerar ju en seriös aktör xD

Skitsnack från deras sida såklart. Det var där imorse, det såg alla här. Och oavsett när det är ändrat, när försvann moralen? Det som var fel då är väl fel nu? Någonstans längs vägen har man tappat en viktig princip, det är väl det som är det patetiska.:D

Kan ju kolla hur det sett ut tidigare via google:

Det här är en ögonblicksbild av hur sidan såg ut den 19 jul 2013 01:06:46

http://webcache.googleusercontent.c...n/+&cd=1&hl=sv&ct=clnk&gl=se&client=firefox-a

Senast ändrad:
Kan ju också tillägga att den jag pratade med var mycket trevlig och svarade på lite andra frågor jag hade angående bl.a. tillvägagångssätt vid låneansökan där andra faktiskt i sina egna villkor talar om att de bryter mot KuL 11§.

Så i slutändan var det ett mycket trevligt samtal där jag fick information om EasyCredit och Northmill, men också om branschen i övrigt.

Kan ju också tillägga att den jag pratade med var mycket trevlig och svarade på lite andra frågor jag hade angående bl.a. tillvägagångssätt vid låneansökan där andra faktiskt i sina egna villkor talar om att de bryter mot KuL 11§.

Så i slutändan var det ett mycket trevligt samtal där jag fick information om EasyCredit och Northmill, men också om branschen i övrigt.

Kan du inte delge oss andra vad de sa skulle vara mycket intressant att veta.

Kan du inte delge oss andra vad de sa skulle vara mycket intressant att veta.
Med tanke på att det ett samtal som varade drygt en halvtimme så blir det en kort sammanfattning.
Jag skrev tidigare att det var bl.a. om KuL 11§ vilket var fel av mig. Det gäller konsumentkreditlagen 13§ som säger att en långivare är skyldig att ange orsak till en avslagen låneansökan. Det svar jag fick på min fråga om hur de gör ser jag som fullt acceptabelt. Jag påpekade för honom att jag är privatperson som "tagit" på mig att undersöka lite hur det fungerar hos de olika företagen i branschen och jag talade om för honom att jag redan anmält 4 olika kreditgivare till konsumentverket för brott mot just 13§ där de till och med redan i sina villkor talar om att de kanske kommer ange en orsak till avslagen ansökan, och att jag har fler företag på gång för anmälan för samma brott.

Jag fick bakgrund om att EasyCredit i stort sett varit med från början när det startade med SMS-lån, och att den texten som Kryss hänvisade till rör de bolag som tidigare haft nästan identiska sidor och man inte någonstans blivit informerad om att det rört sig om samma kreditgivare. Idag står det ju i villkoren om man tittar noga att både EasyCredit.se och Credigo.se har Northmill AB som kreditgivare. Som jag uppfattade det så hade en del bolag i branschens början inte ens upplyst om det, utan man kunde ta lån på olika sidor och såg först när man fick de riktiga avtalen att det rörde sig om samma kreditgivare.

Han påpekade också att man INTE kan ha lån hos EasyCredit och Credigo samtidigt just för att det är samma kreditgivare. Sedan kan man ju faktiskt fundera över varför i hela friden det ska behövas olika varumärken för samma kreditgivare. Jag har mina personliga uppfattningar om just den frågan som jag i dagsläget inte tänker dela med mig av på grund av lite olika anledningar. Jag antar dock att många kanske kan gissa sig till det och att många kommer fram till samma uppfattning som mig.

Men som sagt, mycket av tiden gick åt till att han ville påvisa att de är seriösa, och sköter sig efter de lagar och regler som idag råder. Jag uppfattade i alla fall samtalet som mycket positivt, även om jag personligen inte köper förklaringen till varför jag (och Kryss) kunde hitta den text som Kryss citerade.

Min personliga uppfattning om EasyCredit är i alla fall mer positiv efter samtalet än innan.

Han påpekade också att man INTE kan ha lån hos EasyCredit och Credigo samtidigt just för att det är samma kreditgivare. Sedan kan man ju faktiskt fundera över varför i hela friden det ska behövas olika varumärken för samma kreditgivare. Jag har mina personliga uppfattningar om just den frågan som jag i dagsläget inte tänker dela med mig av på grund av lite olika anledningar. Jag antar dock att många kanske kan gissa sig till det och att många kommer fram till samma uppfattning som mig.

Det är ju just det man absolut kan och många har, även jag. Det står även på bägge sidorna under frågor och svar att man kan det. Så det är struntprat att man inte skulle kunna ha det.

Givetvis är det för att locka fler kunder, det är dubbel reklam med flera sidor. Plus att man kan ge dubbla lån till redan skuldsatta människor som kommer få ännu svårare att betala tillbaka dessa lån när det blir två istället för ett. Då lånas det om och företaget tjänar stora pengar.

Jag fick bakgrund om att EasyCredit i stort sett varit med från början när det startade med SMS-lån, och att den texten som Kryss hänvisade till rör de bolag som tidigare haft nästan identiska sidor och man inte någonstans blivit informerad om att det rört sig om samma kreditgivare. Idag står det ju i villkoren om man tittar noga att både EasyCredit.se och Credigo.se har Northmill AB som kreditgivare. Som jag uppfattade det så hade en del bolag i branschens början inte ens upplyst om det, utan man kunde ta lån på olika sidor och såg först när man fick de riktiga avtalen att det rörde sig om samma kreditgivare.
Easycredit och Credigo är ju just identiska sidor, samma utseende, upplägg och priser. Och man får inte direkt vetskap om detta om man inte tar sig mer tid att ta reda på det. Ännu mindre får man veta att Easycredit uppenbarligen själva ansett att detta är ett felaktigt beteende som dom avrått ifrån, men som man nu börjat med själva. Man har tydligen tappat moralen någonstans på vägen som sagt. Den viktiga principen var inte så viktig när man själva skapade en till sida. Då var det viktigare att ändra texten.

Ingenting där stämmer ju.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp