• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Elförbrukning december

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 830
Mottagna reaktioner
1 838
Poäng
1 277
307:- för december, 32 kronor dyrare totalt och min dyraste elräkning någonsin.
Lägenheten 58 kWh, 385,65 öre/kWh och 83,38 elnät.
// Avstår gärna eventuell kompensation, anser att det borde finnas ett rättvisare sätt att fördela stödet.
Äger man en villa värd 5-10 miljoner har man råd med dyra elräkningar.
Kanske bättre att räkna på andra kriterier t.ex inkomst, ensamstående föräldrar, pensionär osv.
De som har extremt höga inkomster, och får därtill
jätte höga stödbelopp, där bör man ifrågasätta behovet.
Men vad jag förstår får man ju inte något om man har en kostnad under 75 ish öre/kWh? Så har man fast pris under det och har förbrukat mycket får man ju inget stöd, som sig bör.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Milou

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
31 Mars 2020
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
130
Poäng
327
Eldstödet som ska betalas ut via FK..kommer KFM ta dem om man har löneutmätning tror ni? Vore sjukt orättvist isåfall
Min decemberräkning blev på ca 5500 :oops: 2200 kWh förbrukat
Bor i lägenhet med kallhyra :/ och rörligt avtal då det fasta gick ut i oktober förra året o_O
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
441
Mottagna reaktioner
338
Poäng
477
Men vad jag förstår får man ju inte något om man har en kostnad under 75 ish öre/kWh? Så har man fast pris under det och har förbrukat mycket får man ju inget stöd, som sig bör.
Hela upplägget kring stödet verkar rörigt men det stämmer säkert.
Sedan kan man tänka sig att de med hög förbrukning betalar mera el skatt också...
Stödet till företag verkar inte vara genomtänkt vilket kan ha en enorm påverkan på konkurser/arbetslöshet.
Tyvärr så tror jag inte på en allmän utdelning, man behöver se helheten.
Och de med miljoninkomster behöver verkligen inget stöd till skillnad från många andra.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 289
Mottagna reaktioner
1 782
Poäng
1 247
Eldstödet som ska betalas ut via FK..kommer KFM ta dem om man har löneutmätning tror ni? Vore sjukt orättvist isåfall
Min decemberräkning blev på ca 5500 :oops: 2200 kWh förbrukat
Bor i lägenhet med kallhyra :/ och rörligt avtal då det fasta gick ut i oktober förra året o_O

Det rättvisa vore ju, att om man har fått behålla ett ökat belopp för ökade elkostnader, så ska de pengarna gå till KFM - annars inte.
Men tror faktiskt inte att man lyckas lösa det administrativt, de flesta får nog behålla pengarna.
 

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
441
Mottagna reaktioner
338
Poäng
477
Eldstödet som ska betalas ut via FK..kommer KFM ta dem om man har löneutmätning tror ni? Vore sjukt orättvist isåfall
Min decemberräkning blev på ca 5500 :oops: 2200 kWh förbrukat
Bor i lägenhet med kallhyra :/ och rörligt avtal då det fasta gick ut i oktober förra året o_O
Det var dyrt. Är det bara direktverkande uppvärmning?
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 431
Mottagna reaktioner
1 000
Poäng
897
Det rättvisa vore ju, att om man har fått behålla ett ökat belopp för ökade elkostnader, så ska de pengarna gå till KFM - annars inte.
Men tror faktiskt inte att man lyckas lösa det administrativt, de flesta får nog behålla pengarna.
Rättvisa är att långivarna klarar sig utan bidrag, dom har fått nog med senaste bidrag 14 åren.

Är de bidragen du betalar nu i en form av inflation också.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
996
Mottagna reaktioner
632
Poäng
617
Det sjuka är ju att företag nu ska få stöd. De har redan tagit hem pengarna på att höja priserna på sina varor. Kommer lokala Ica eller pizzerian sänka priserna igen?
Väldigt måna företag har också fastpris, de kanske får betalt för varje förbrukad kw nu.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 289
Mottagna reaktioner
1 782
Poäng
1 247
Kommer lokala Ica eller pizzerian sänka priserna igen?
Nej - möjligtvis rea ut all skit de inte lyckats få sålt med sina 30-procentiga höjningar.
Men den här nya prisnivån får vi vänja oss vid, lönerna kanske har hämtat ikapp om fem år om vi har tur.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp