Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Elstöd och KF

Tveksamt om en normal villa verkligen förbrukar 20 000 Kwh i södra sverige.
Jag bor i elområde 3, förbrukat ca: 15 000 Kwh under perioden de räknar på. Hade dock vattenburen elvärme från början men bytt till luft/vattenvärmepump och har nog en årsförbrukning på strax under 10 000 Kwh nu.
Då är det en hyfsat otät villa från tidigt 60-tal, lite modernare bör ju dra ännu mindre energi, eller om man kostat på lite fönsterbyten och andra energibesparande åtgärder.

Jag har villa i SE3, 145m2, luftvärmepump som huvudsaklig värmekälla, bytte elbolag nyligen och såg att min beräknade årsförbrukning låg på 9600kwh, också rätt otätt hus.

Ja för ersättningarna haglade under gamla regeringen :D Eller just det, var bara skjutningarna och sprängningarna som gjorde det D:
Ca 389 miljarder i stödåtgärder mellan 2020-2021 så visst haglade det pengar ;) Tycker du att det skjuts och sprängs mindre nu?

Ca 389 miljarder i stödåtgärder mellan 2020-2021 så visst haglade det pengar ;) Tycker du att det skjuts och sprängs mindre nu?
Vanliga skattebetalare fick det bättre under de två förra mandatperioderna?
(Vet att politik är off limits, men det var inte jag som började)

Inte så konstigt med dåtidens räntor och inflation, som att jämföra äpplen med päron!
Det är vad jag menar, knappast som att regeringen strösslade med lättnader för de som bär upp ett system där allt färre som jobbar ska finansiera de som inte gör det.

Dummaste jag hört detta året, folk får noll stöd i detta känns de som och lever man med utmätning och har fått tagit utav matpengar o div annat för att klara elen när den är extrem så försvinner denna hjälp för att reda ut sin redan omöjliga situation. Men det kunde man ju räkna ut att all hjälp för att klara de skenande kostnaderna ska tas. Det är ju inget extra man får o gotta sig med precis det är ju en kostnad man haft och fortfarande har som ändå inte hade räckt. Fattar inte hur man kan göra så här

Otydlig med oxå vilka de mäter ut… ”vi kan komma att mäta ut…”
Tycker att de är ju ändå något alla ska få, elstöd, oavsett om man har utmätning, sanering eller försörjningsstöd

Ja det är ju ett stöd alla får för att klara kostnaderna, men tydligen inte vissa. Men ja det är inte förvånande. Bara att hoppas på att man får det utbetalt så man hinner ta ut pengarna innan dem tar dem

Otydlig med oxå vilka de mäter ut… ”vi kan komma att mäta ut…”
Tycker att de är ju ändå något alla ska få, elstöd, oavsett om man har utmätning, sanering eller försörjningsstöd
Det är inte automatiserat, så alla får stödet utbetalat. Finns pengarna däremot på ditt konto vid stickprov så kan de utmätas.

Man har ju redan fått behålla pengar för el för uppvärmning vilket är den stora kostnaden för de flesta, får man behålla stödet så får man väl vara tacksam, då har man fått behålla pengar för samma sak 2 gånger.
Satt med en lista häromdagen med det där och gjorde utmätningar med försäkringskassan som mottagare.

Ko
Ja, alltså, har du pengarna på ditt konto när KF kollar det så kan de ju utmätas.
Det förstår jag. Den egentliga frågeställningen handlar om, om elstödet kommer att utmätas direkt ifrån KF. Men enligt dig så kommer alltså alla få elstödet utbetalt?

Ko

Det förstår jag. Den egentliga frågeställningen handlar om, om elstödet kommer att utmätas direkt ifrån KF. Men enligt dig så kommer alltså alla få elstödet utbetalt?
Jag läser bara på KF:s hemsida. "Elstödet fungerar inte som exempelvis överskjutande skatt där skulder hos oss regleras genom maskinell utmätning eller avräkning."

Jag frågade kronofogden om jag skulle få behålla eller betala tillbaka elstödet och fick till svar att elstödet ska gå till mina elkostnader.
jag har inledande skuldsanering

Förra året så sköts det ihjäl 14 stycken om man räknar januari+februari.

Hittills i år då? 4 stycken med en vecka kvar utav februari.

Så ja det tycker jag nog :)

Förra året så sköts det ihjäl 14 stycken om man räknar januari+februari.

Hittills i år då? 4 stycken med en vecka kvar utav februari.

Så ja det tycker jag nog :)
Kanske skjuts det lika mycket, men de pricksäkra snubbarna har också blivit skjutna så nu är det bara amatörer kvar. :)

Kanske skjuts det lika mycket, men de pricksäkra snubbarna har också blivit skjutna så nu är det bara amatörer kvar. :)
Någon som sköts i Trelleborg avled idag, plötsligt ökar siffran med 20 %.
Det är statistiskt små siffror, och en våldsam vecka är vi ikapp igen.
Att regeringsskifte med strängare kriminalpolitik skulle påverka på denna korta tid, nej, inget genomslag ännu.
Hoppas givetvis på en positiv utveckling, men kommer nog ta ett tag.

Någon som sköts i Trelleborg avled idag, plötsligt ökar siffran med 20 %.
Det är statistiskt små siffror, och en våldsam vecka är vi ikapp igen.
Att regeringsskifte med strängare kriminalpolitik skulle påverka på denna korta tid, nej, inget genomslag ännu.
Hoppas givetvis på en positiv utveckling, men kommer nog ta ett tag.
15000 är med i kriminella nätverk i Sverige.
jag pratade med en av dom under helgen, riktigt trevlig och sympatisk, han var ute på permission och skulle nu släppas ut från ett fängelsestraff för olaga vapeninnehav, han gick nu runt med skyddsväst då han lever under got, jag frågade om han skulle sluta med kriminaliteten nu när han kommer ut, men det skulle han inte, han berättade att har flera vänner som har blivit ihjälskjutna på senare tid, han berättade om när insatsstyrkan stormade en lägenhet som han befann sig i, riktigt interessant.
Märklig känsla att få sympatier för en sådan person.

men åter till ämnet, har någon fått besked från Försäkringskassan om några elstödspengar än?

Räknar inte med att få nåt denna veckan, Swedbank tjänar nån miljon per dygn de håller inne på betalningarna.
Men om man anser att man ej fått rätt summa, var vänder man sig då?

Mitt elnätsföretag är ett litet bolag med knappt 2000 abonnenter som jag inte litar på riktigt.
Det förra elstödet slarvade dom bort två gånger för mig så jag har fått kontakta dom flera gånger om det.
Jag tror de fortfarande sköter all administration med papper och penna tyvärr.

Räknar inte med att få nåt denna veckan, Swedbank tjänar nån miljon per dygn de håller inne på betalningarna.
Men om man anser att man ej fått rätt summa, var vänder man sig då?

Mitt elnätsföretag är ett litet bolag med knappt 2000 abonnenter som jag inte litar på riktigt.
Det förra elstödet slarvade dom bort två gånger för mig så jag har fått kontakta dom flera gånger om det.
Jag tror de fortfarande sköter all administration med papper och penna tyvärr.
Vilket var det förra elstödet?

Vad pratar du om egentligen? Något nationellt elstöd har inte beslutats om eller betalats ut fören nu.
jag och 2 miljoner andra fick pengar i alla fall

Vad pratar du om egentligen? Något nationellt elstöd har inte beslutats om eller betalats ut fören nu.
Det är inte nationellt nu heller då det bara är elområde 3 och 4.

Det som betalades ut för förra vintern sköttes av elnätsbolagen. En förbrukning över 700Kwh/mån gav ersättning. För att få ut max ersättning som var 2000 Kr skulle man förbruka över 2000 Kwh/mån.
Från början gällde det Dec-feb men det utökades sedan till att gälla även för mars men då var max stöd 1000 Kr.

Vem fan skulle ge bulletin ett öre för en fejk news-artikel?
Så här skriver KFM på sin hemsida, så vad menar du är fejk news?
Har Bulletin hackat KFM's hemsida för att skriva det där också?

Hur påverkar elstödet min löneutmätning?​

Elstödet påverkar inte beslut om löneutmätning. Men ditt elstöd är en tillgång som vi kan utmäta – det gör vi dock inte genom din löneutmätning. Det är hushåll (privatpersoner) i mellersta och södra Sverige som får ta del av det statliga elstödet. Försäkringskassan börjar betala ut stödet från den 20 februari.

Det är inte nationellt nu heller då det bara är elområde 3 och 4.

Det som betalades ut för förra vintern sköttes av elnätsbolagen. En förbrukning över 700Kwh/mån gav ersättning. För att få ut max ersättning som var 2000 Kr skulle man förbruka över 2000 Kwh/mån.
Från början gällde det Dec-feb men det utökades sedan till att gälla även för mars men då var max stöd 1000 Kr.

Korrekt. Elstöd 2 omfattar dock hela Sverige.

Så här skriver KFM på sin hemsida, så vad menar du är fejk news?
Har Bulletin hackat KFM's hemsida för att skriva det där också?

Hur påverkar elstödet min löneutmätning?​

Elstödet påverkar inte beslut om löneutmätning. Men ditt elstöd är en tillgång som vi kan utmäta – det gör vi dock inte genom din löneutmätning. Det är hushåll (privatpersoner) i mellersta och södra Sverige som får ta del av det statliga elstödet. Försäkringskassan börjar betala ut stödet från den 20 februari.
Därför att stödet inte är automatiserat, som det står på KFM:s hemsida. Det kommer därmed inte att utmätas automatiskt och redan flera miljoner har fått det - varav tiotusentals med skuldsaldo.

Därför att stödet inte är automatiserat, som det står på KFM:s hemsida. Det kommer därmed inte att utmätas automatiskt och redan flera miljoner har fått det - varav tiotusentals med skuldsaldo.
Hur vet du att tiotusentals med skuldsaldo hos Kronofogden har fått elstöd utbetalt?

Jag fick brev i kivra igår att kfm ska göra tillgångsundersökning på mig konstigt detta sammanfaller med utb av elstödet dem tar säkert vad dem vill och om dem vill o har möjlighet

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp