Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

En fråga, löneutmätning... Hinner jag få min lön?

Viktig medlem
Poäng: 137
Meddelanden
91
Mottagna reaktioner
37
Poäng
137
Den 3e okt fick jag beslut om löneutmätning.. och den 17e varje månad brukar jag få lönespecc från arbetsgivaren.. har hört att det är lite handläggningstid från beslutet är taget tills att arbetsgivaren får reda på det.. stämmer det? Finns det nån hopp om att jag kommer få min lön denna månad tror ni?

Den 3e okt fick jag beslut om löneutmätning.. och den 17e varje månad brukar jag få lönespecc från arbetsgivaren.. har hört att det är lite handläggningstid från beslutet är taget tills att arbetsgivaren får reda på det.. stämmer det? Finns det nån hopp om att jag kommer få min lön denna månad tror ni?
Kommer med största sannolikhet bli utmätt

Kämpa på! Med rätt planering och inställning så löser du det! Har själv haft löneutmätning och det är tufft men planera rätt och blicka framåt! Nu har du lite tid fram tills lönen och du lär ha fått beslut på hur mycket dom kommer utmäta så börja planera nu.

Varje krona räknas tyvärr, se till att hålla dig hälsosam så du inte missar dagar på jobbet osv

Jag skulle inte göra annat än att räkna med utmätning av lön i detta fallet. Om beslutet togs den 3:e så är handläggningen klar, då skall bara informationen/beslutet nå arbetsgivaren.

Nej det är ingen tid alls, det postas som regel dagen efter till arbetsgivaren. I vissa fall går det till motsvarande kivra, då kommer det fram efter mindre än en minut

Nej det är ingen tid alls, det postas som regel dagen efter till arbetsgivaren. I vissa fall går det till motsvarande kivra, då kommer det fram efter mindre än en minut
Min skuld att betala har förfallit 4,5 veckor sedan. Har inte fått något att redovisa inkomster än. Brukar de ta så lång tid?

Tacksam för svaret.

Min skuld att betala har förfallit 4,5 veckor sedan. Har inte fått något att redovisa inkomster än. Brukar de ta så lång tid?

Tacksam för svaret.
Det beror på belastningen på sektionen som har hand om dig. Beror även på om du varit aktuell tidigare eller ej.
Du kan ringa in om du vill få igång det.

Tack för ditt svar. Jag har haft skuld tidigare som jag har betalat innan förfallodatum. Så det är inget att oroa sig utan vänta in blankett?

Det beror på belastningen på sektionen som har hand om dig. Beror även på om du varit aktuell tidigare eller ej.
Du kan ringa in om du vill få igång det.
Jag ringde x flera för att få igång min utmätning men fick bara till svar att vänta tills jag fick papper om att redovisa inkomster. Det tog sex månader innan papperna kom.

Jag ringde x flera för att få igång min utmätning men fick bara till svar att vänta tills jag fick papper om att redovisa inkomster. Det tog sex månader innan papperna kom.
Ok..

Det verkar att det olika från fall till fall. Visa får inom några dagar..

Hej!

Ni som har fått redovisa inkomster.
När man redovisar hyran, skriver man då sin egen del av hyran eller den totala hyran?

Ska redovisa allt senast 24/10. Hoppas att jag får min fulla lön den 25/10.
Vad jag har läst mig till här i forumet så startar oftast utmätningen redan dagen efter man lämnat in redovisningen.

Hej!

När man redovisar hyran, skriver man då sin egen del av hyran eller den totala hyran?

Vad jag har läst mig till här i forumet så startar oftast utmätningen redan dagen efter man lämnat in redovisningen.
Du lär få din lön som planerat den 25/10, dessa löner är klara 1-2 veckor innan du får den.

Lämnar du in uppgifterna den 24/10 så ska dem sen arbeta och gå igenom dem. Sen skickas beslut ut till dig och din arbetsgivare.

Hej!

Jamen arbetsgivaren får ju inte in beslutet i lönesystemet samma sekund som beslutet tas. Det skickas som regel med post

Och lönekörningen görs ju minst några dagar innan man får lönen.

Det beror lite på skulle jag säga.
Småföretag kan göra sitt klart dagen innan lön eller till och med på löningsdagen

Fick idag beslut om löneutmätning och hur mycket jag får behålla.
Hade på mig till den 24/10 att lämna uppgifter.
Hur kommer det sig att dom beslutar innan min svarstid?
Något jag bör korrigera eller räknas allt korrekt vanligtvis?

Stämmer kalkylen?

Så när som…hyran är 200:- mer än vad de angett. De har också skrivit att jag skattar enligt tabell 34 men skattar enligt 33.

Är det vanligt att de kör igång innan tiden gått ut för mig att svara?

Antar att jag inte får behålla min fulla lön…
Min arbetsplats har fått en godkänd rekonstruktion för ett par dagar sedan och utbetalningen görs i dagarna nu av Länsstyrelsen och inte av företaget. Antar att de hinner korrigera.
Om de nu får beslutet också.

Senast ändrad:
Då har någon genat

Länsstyrelsen har egen rutin kring det där, då skulle jag faktiskt tro att man kommer göra avdrag i oktober

Är det ok att dom gör så? Så typiskt att dom gör det 2 dagar innan lön
Har du skickat in redovisning av inkomst när de bett om det ?
Gör man inte det så räknar de på ett schablonbelopp gällande hyra osv.

Har du skickat in redovisning av inkomst när de bett om det ?
Gör man inte det så räknar de på ett schablonbelopp gällande hyra osv.
Hade på mig till den 24/10 att skicka in så hade tänkt att göra detta imorgon men fick beslutet denna morgon om löneutmätning och vad de kommer dra för belopp.
Förstår om dom räknar på schablonbelopp om jag inte redovisar men min tid hade inte gått ut :(

Hade på mig till den 24/10 att skicka in så hade tänkt att göra detta imorgon men fick beslutet denna morgon om löneutmätning och vad de kommer dra för belopp.
Förstår om dom räknar på schablonbelopp om jag inte redovisar men min tid hade inte gått ut :(
Tråkigt och konstigt att det blev så.

Uppdatering: de hann självklart påbörja min utmätning på lönen som kom igår :(
Men nu är det bara att blicka framåt!
På det beloppet jag har än så länge hos dom så har jag en prognos på att bli skuldfri till augusti 2034. Mer kommer dock att komma in till kronis.

På det beloppet jag har än så länge hos dom så har jag en prognos på att bli skuldfri till augusti 2034. Mer kommer dock att komma in till kronis.
Från länsstyrelsen då?

Ja, det är ju inget annat att göra men såklart tråkigt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp