• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

En kort sammanfattning om min tid på Låneforum.se samt min bakgrund.

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 Januari 2022
Meddelanden
441
Mottagna reaktioner
338
Poäng
477
Inledningsvis, en fantastiskt bra forum för alla frågor kring lån!
* Många kunniga medlemmar
* Oavsett fråga så får man bra vägledning från medlemmar i liknande situationer
* Medlemmar som faktiskt arbetar inom specifika område (Lasseman) exempelvis.
* Inga (oftast inte) nedlåtande kommentarer kring nuvarande ekonomisk läge.

Jag har aldrig spelat, knarkat eller gjort dåliga affärer.
Alltid haft förtroende uppdrag och skött allt omkring mig.

Sedan så kommer det här med skilsmässa....
Det kan ställa till det.

Onekligen ödesdigra konsekvenser, oftast instabila känslor och tankeförmåga!!
Konsekvenserna varierande från person till person, för min del blev jag deprimerad
och struntade i princip allt (inklusive räkningarna)

Räkningarna växte på hög och man var liksom helt bortom blekaste tanke på att överhuvudtaget betala....

Ägde på den tiden flera fordon och ja, ni vet hur det kan urartar om man inte betalar.
Kortsagt vet alla att det snabbt det går utför hos trafikskadenämden.

Det gick sedan många år och jag hade skulder över två miljoner.
Sömnlösa nätter, skam, värdelöshetskänsla pågick länge.
För att inte nämna nya relationer då det inte fanns nån framtid för att man inte ville säga sanningen..

Till slut finns det en liten överlevnadsförmåga, man vaknar på nåt sätt och tar tag i sitt liv och allt omkring.

Skuldsanering blev min räddning.

En möjlig sanning?
Jag blev i varje fall ännu snålare efter skuldsaneringen.


Jag tittar på lyxfällan, läser om allt elände här i forumet, inte för njutningens skull utan att påminna mig själv om hur
dåligt det kan gå.
För min skull.

Låna inte!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
339
Mottagna reaktioner
150
Poäng
347
Intressant & tack för att du delar!

Sitter också som du gjorde i skiten, men har "bara" 1/5 av dina skulder.
Men det påverkar mig & mitt psyke så enormt mycket, och ibland kan jag inte sova.
Lånar inte mer & om jag gör det så är det bara för att få ner räntan.

Just nu snittar jag 12 000 i månaden på lån & får ut runt 29 000 (ca 38 000 i mån brutto), hyra 5000 + bredband mobil, osv ca 1000
Totalt så har jag ca 10-13 000 kvar varje månad.

Men som tur är så är mina dyraste krediter sådana som betalas & amorteras rätt snabbt.

Räknar med 1 år av lidande, sedan kommer jag ha runt 18 000 kvar efter räkningar & det är ju faktiskt bra.
Har gjort så mycket jag kan för att få ner månadskostnaderna, tex förhandlat bredband och mobil osv.

Då kan jag spara, samt betala av snabbt på de större lånen.

i mitt fall som det ser ut nu, så tror jag att jag kan lösa det utan skuldsanering, tror inte äns jag skulle bli beviljad eftersom det förmodligen skulle gå fortare att jag löser det själv & samtidigt slipper leva på existensminimum i 5 år.
 
Senast ändrad:

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 676
Mottagna reaktioner
1 691
Poäng
1 177
Intressant & tack för att du delar!

Sitter också som du gjorde i skiten, men har "bara" 1/5 av dina skulder.
Men det påverkar mig & mitt psyke så enormt mycket, och ibland kan jag inte sova.
Lånar inte mer & om jag gör det så är det bara för att få ner räntan.

Just nu snittar jag 12 000 i månaden på lån & får ut runt 29 000 (ca 38 000 i mån brutto), hyra 5000 + bredband mobil, osv ca 1000
Totalt så har jag ca 10-13 000 kvar varje månad.

Men som tur är så är mina dyraste krediter sådana som betalas & amorteras rätt snabbt.

Räknar med 1 år av lidande, sedan kommer jag ha runt 18 000 kvar efter räkningar & det är ju faktiskt bra.
Har gjort så mycket jag kan för att få ner månadskostnaderna, tex förhandlat bredband och mobil osv.

Då kan jag spara, samt betala av snabbt på de större lånen.

i mitt fall som det ser ut nu, så tror jag att jag kan lösa det utan skuldsanering, tror inte äns jag skulle bli beviljad eftersom det förmodligen skulle gå fortare att jag löser det själv & samtidigt slipper leva på existensminimum i 5 år.
Du vill hellre sitta som förare vad gäller din ekonomi, än att sitta på passagerarsidan och inte få be om en bensträckare.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Jag tror att den viktigaste lärdomen jag har fått med mig från mitt elände, som är av samma typ som ditt, är detta: genvägar är skenvägar. Det är väl det som starkast har präglat mig, och som gör att jag tror att jag inte kommer att trilla dit igen i framtiden.
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
948
Mottagna reaktioner
750
Poäng
657
Inledningsvis, en fantastiskt bra forum för alla frågor kring lån!
* Många kunniga medlemmar
* Oavsett fråga så får man bra vägledning från medlemmar i liknande situationer
* Medlemmar som faktiskt arbetar inom specifika område (Lasseman) exempelvis.
* Inga (oftast inte) nedlåtande kommentarer kring nuvarande ekonomisk läge.

Jag har aldrig spelat, knarkat eller gjort dåliga affärer.
Alltid haft förtroende uppdrag och skött allt omkring mig.

Sedan så kommer det här med skilsmässa....
Det kan ställa till det.

Onekligen ödesdigra konsekvenser, oftast instabila känslor och tankeförmåga!!
Konsekvenserna varierande från person till person, för min del blev jag deprimerad
och struntade i princip allt (inklusive räkningarna)

Räkningarna växte på hög och man var liksom helt bortom blekaste tanke på att överhuvudtaget betala....

Ägde på den tiden flera fordon och ja, ni vet hur det kan urartar om man inte betalar.
Kortsagt vet alla att det snabbt det går utför hos trafikskadenämden.

Det gick sedan många år och jag hade skulder över två miljoner.
Sömnlösa nätter, skam, värdelöshetskänsla pågick länge.
För att inte nämna nya relationer då det inte fanns nån framtid för att man inte ville säga sanningen..

Till slut finns det en liten överlevnadsförmåga, man vaknar på nåt sätt och tar tag i sitt liv och allt omkring.

Skuldsanering blev min räddning.

En möjlig sanning?
Jag blev i varje fall ännu snålare efter skuldsaneringen.


Jag tittar på lyxfällan, läser om allt elände här i forumet, inte för njutningens skull utan att påminna mig själv om hur
dåligt det kan gå.
För min skull.

Låna inte!
Grattis och skönt att det gått bra för dig tillslut. Sitter här med skulder som jag bara vill bli av med.
Jag har skrivit ett inlägg om det är någon ide att söka ett samlingslån för det skulle hjälpa mig mycket.
Jag mår inte alls bra och det är inte spel som förde mig dit utan hamnat i deprission och annat tråkigt jag inte orkar skriva just nu. Allt känns så hopplöst.
Vet inte ens om jag skulle få skuldsanering.
 

Laaban

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
15 Oktober 2019
Meddelanden
391
Mottagna reaktioner
144
Poäng
327
Mig har det här forumet räddat pga att man kan skriva av sig, ställa frågor och här är man inte ”ensam” , inte många dömer en eftersom att de själva kan relatera till ens egna bekymmer. Man är inte ensam med ekonomiska bekymmer med psykisk ohälsa som följd… Det är oxå väldigt roligt att läsa alla solskenshistorier där det har gått bra och människor kommer vidare! Det ger en bra peppning och då kommer kämparglöden tillbaka! Ett forum som är guld värt !

vill också tillägga att jag har tagit mig ur skulderna från kfm men det är en bit kvar tills det ordnat upp sig helt
Anledningen var en massa smålån som jag såg som snabbt o enkelt, men som nån annan har skrivit att det snarare sätter en i skiten med höga räntor och svårt att betala tillbaka
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
591
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Man är ganska ensam i detta, det är sant. Forumet ger möjlighet att släppa fasaden lite, även om man sitter och skriver bakom en pseudonym. Men i slutändan handlar det ju inte om vad läsaren av de här inläggen tycker och tänker, utan att man får haspla ur sig det som man har gått och burit på så länge utan att ha haft någon att prata om det med.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp