• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

En mans tankar

MaH

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Mars 2020
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Det här är ingen frågeställning eller så, jag vet inte vad det är. Det är bara text.
Har inte mått så dåligt som jag gör idag, men på något vis fungerar iallafall kroppen.
Går på någon slags autopilot.

Det enda som är positivt med att depressionen lägger sig som en stenbumling över axlarna är att
det på något sätt öppnas en kanal, från hjärnan till tangentbordet eller pennan, och man
för en gångs skull faktiskt får ur sig något vettigt och relativt ofiltrerat.

Våren har precis kommit. Har svårt att känna någon glädje överhuvudtaget, inte alls faktiskt.
Hade jag kunnat det kanske jag hade känt glädje eller upprymdhet eller någon slags hoppfullhet.
Det finns mycket att känna sig glad för - tror jag. Fågelkvitter, grönska, blå himmel, badstränder,
talldoft, blommor på en äng. Allt det där är bara ord just nu. Rent logiskt vet jag att det är saker
som är positiva, som vanligtvis gör en glad och ger någon slags njutning. Men nu är det bara ord.

Nu är det snart Juni. I Augusti var det tänkt att livet skulle vända. Då skulle min sista betalningsanmärkning
försvinna, och min deklarerade inkomst skulle vara 375.000 istället för 105.000 som idag.
Jag skulle ta ett samlingslån och göra mig av med mina högräntelån på ca 100.000kr och börja se framåt mot
att kunna ta ett bolån så småningom, börja ett nytt liv. Skilsmässan går igenom i Augusti också, börja ha dottern
varannan vecka och kunna leva utan bråk och ångest och utan att bo trångt med någon som man inte fungerar
ihop med.

Men nu har det hänt igen. Speltorsk, handlat skit utan anledning, tagit ett för stort lån till för hög ränta.
Lånet var tänkt att vara ett samlingslån, egentligen skulle jag ta det i Augusti, men av någon anledning
blev jag beviljad ett lån innan dess, varför i helvete sökte jag ens.
150.000 för att täcka andra lån och köpa en bil, var ursäkten jag gav till mig själv .
En bil blev köpt, för 20.000. Resten gick åt, till vad vet jag inte längre. Eller det vet jag visst.
handlat på nätet, och spel. fucking spel. Jag registrerade mig på spelstopp förra året.
Det gick inte välja tills vidare, så jag spärrade mig i sex månader. efter fyra löste jag hur man kunde spela
på sidor som inte har svensk spel-licens, och komma runt "problemet"

Hyran är inte betalt sedan tre månader tillbaka. Förmodligen ligger en vräkning runt hörnet, har ingen aning eftersom
dom flesta brev är olästa, och dom som är det minns jag inte vad det stod i. Uppskattningsvis är jag sen med
betalningar på ungefär 60.000kr. På kontot finns ca 20kr. Funderade ett tag på att sälja bilen, och betala tillbaka det
jag kan. Åtminstone betala skulderna till elbolaget innan elen stängs av. Om inte vräkningen kommer först då.
Ett lån sägs upp i Juni, det är på 25.000kr tror jag, jag såg det i ämnesraden i ett mail från BigBank.
I övrigt läser jag inte mail, svarar inte i telefon och läser inte brev. Postlådan har jag inte tittat i på en vecka
tror jag. Kanske är det två veckor, dagarna flyter in i varandra.

Var jag ska ta vägen vet jag inte. och min dotter, och min "fru".. Hon har förresten ingen inkomst, och heller inget
annat boende. Självmordstankarna ligger och knackar i tinningarna. Det gör dom ganska ofta iochförsig, men
den här gången dunkar det, och jag har slut på anledningar att motarbeta dom med. senast det hände var det tankarna
på min dotter som stoppade mig. Just nu är dom tankarna det enda som hindrar mig att göra något åt dom.
Men planeringen är i full gång i bakhuvudet. Gasa ihjäl mig i bilen? Hänga mig? Vad ska jag skriva i mitt brev
vem ska jag be om ursäkt till, var ska jag göra det, vem kommer hitta min kropp..

Jag fick hjälp av min mor förra gången det här hände. Det var förresten bara några månader sedan. 50.000kr hostade hon upp, och
faran var över den gången. Jag lovade henne, mig själv, min dotter och resten av världen att det inte skulle
hända igen. Självklart hände det igen. Jag undrar vad som är fel i min hjärna, för något måste ju vara fel.
Normala människor har väl spärrar, något relä som slår ifrån när det går för långt, eller till och med
när man börjar ana att det är på väg att gå för långt.

Inte bara när det kommer till sådana här saker, även annat i livet. Jag klarar inte av att göra saker som inte intresserar mig.
Och det som intresserar mig för tillfället ändras hela tiden. Det blir en ond cirkel med tusen halvfärdiga projekt.
Jag har iallafall ett jobb. Det klarar jag av som det verkar, kanske för att det är samma arbetsuppgifter varje arbetsnatt,
kanske för att det är nattjobb. Jag kanske fungerar bättre på natten?
Jag får ut ungefär 19.000kr per månad, hyran är på 8.000 och lånen kostar mig 6.200kr. min fru skickar jag
4000kr varje månad för maten, sedan är det tomt. Så där finns inte mycket som kommer att göra saken bättre när
utmätningen snart kommer och knackar på dörren. Kanske hittar jag ett billigt boende, om någon nu hyr ut till
en idiot med tusen betalningsnmärkningar, en färsk vräkning och utan ekonomisk buffert.

Kanske blir jag av med vårdnaden om mitt barn, hamnar på gatan, knarkar sönder min hjärna, glömmer bort
vem jag är och vilka som älskar mig. Om någon gör det. blir till ett minne. Kanske bättre för alla om jag
gasar mig ändå.. Bättre att min dotter får växa upp utan mig än att hon får höra att hennes far bor på gatan
någonstans och är en nedknarkad idiot som inte har några mänskliga egenskaper utöver armar och ben.

Sitter just nu hos min syster med min dotter. Hon leker på golvet. Jag är ofta här när jag inte jobbar, för att
slippa vara hemma och bråka. Dessutom tycker hon om att vara med sina kusiner när dom inte är i skolan.
Jag hoppas att hon får fortsätta träffa dom när jag är borta, jag hoppas att hon får ett lyckligt liv.
Jag hoppas att mina oförmågor och min sinnesstämning inte går i arv.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
915
Poäng
817
Tråkigt att höra! Först och främst så fixa boende det är ju det viktigaste, kolla ifall du kanske kan bo hos din syster eller föräldrar?

Sen kanske du ska släppa alla dina skulder till kronofogden och leva med utmättning ifall du mår så dåligt, då slipper du väldigt mkt ångest för stunden och sen fokusera på att må bättre innan du tar tag i att försöka lösa skuld frågan så får det vara som det är med kronofogden för tillfället.

Vi är många som har varit där du är och det är ett helvete men gäller att inte ge upp särskillt när man har barn för jag lovar dig hon har det inte bättre utan dig!!
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Känner igen det där "ta ett samlingslån för att betala av andra lån". Har gjort det en eller två gånger och vad har hänt? När nästan hundratusen kronor sitter på ens konto och man går igenom budget tusen gånger och tänker "det finns utrymme för att bränna dessa pengar på skit istället för att betala av lån som pengarna var tänkt till" så bränner man pengarna på skit istället för att göra som man sa till sig själv - betala av lån. Budgeten går ändå ihop om jag bränner detta lån på ren konsumtion. Månaderna går och ångesten gräver sig allt djupare in i skallen om vad man egentligen har gjort IGEN - bränt pengar på ren skit.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 909
Poäng
1 247
Det finns visst hopp!
Ge inte upp. Betala bara det som måste för att kunna bo kvar. Sedan blir det löneutmätning.
sök hjälp för spelandet och boka tid med skuldrådgivare. Det är kanske är rätt att söka skuldsanering.

sälj allt du kan för att lösa de värsta räkningarna.
Ta in inneboende. Det finns mer att göra och även om det ser bäck svart ut just nu, så kan du fortfarande komma ur det. Det bara tar lite längre tid.
Din dotter förtjänar sin far. Ta hjälp, det förtjänar du!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 560
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Det här är ingen frågeställning eller så, jag vet inte vad det är. Det är bara text.
Har inte mått så dåligt som jag gör idag, men på något vis fungerar iallafall kroppen.
Går på någon slags autopilot.

Det enda som är positivt med att depressionen lägger sig som en stenbumling över axlarna är att
det på något sätt öppnas en kanal, från hjärnan till tangentbordet eller pennan, och man
för en gångs skull faktiskt får ur sig något vettigt och relativt ofiltrerat.

Våren har precis kommit. Har svårt att känna någon glädje överhuvudtaget, inte alls faktiskt.
Hade jag kunnat det kanske jag hade känt glädje eller upprymdhet eller någon slags hoppfullhet.
Det finns mycket att känna sig glad för - tror jag. Fågelkvitter, grönska, blå himmel, badstränder,
talldoft, blommor på en äng. Allt det där är bara ord just nu. Rent logiskt vet jag att det är saker
som är positiva, som vanligtvis gör en glad och ger någon slags njutning. Men nu är det bara ord.

Nu är det snart Juni. I Augusti var det tänkt att livet skulle vända. Då skulle min sista betalningsanmärkning
försvinna, och min deklarerade inkomst skulle vara 375.000 istället för 105.000 som idag.
Jag skulle ta ett samlingslån och göra mig av med mina högräntelån på ca 100.000kr och börja se framåt mot
att kunna ta ett bolån så småningom, börja ett nytt liv. Skilsmässan går igenom i Augusti också, börja ha dottern
varannan vecka och kunna leva utan bråk och ångest och utan att bo trångt med någon som man inte fungerar
ihop med.

Men nu har det hänt igen. Speltorsk, handlat skit utan anledning, tagit ett för stort lån till för hög ränta.
Lånet var tänkt att vara ett samlingslån, egentligen skulle jag ta det i Augusti, men av någon anledning
blev jag beviljad ett lån innan dess, varför i helvete sökte jag ens.
150.000 för att täcka andra lån och köpa en bil, var ursäkten jag gav till mig själv .
En bil blev köpt, för 20.000. Resten gick åt, till vad vet jag inte längre. Eller det vet jag visst.
handlat på nätet, och spel. fucking spel. Jag registrerade mig på spelstopp förra året.
Det gick inte välja tills vidare, så jag spärrade mig i sex månader. efter fyra löste jag hur man kunde spela
på sidor som inte har svensk spel-licens, och komma runt "problemet"

Hyran är inte betalt sedan tre månader tillbaka. Förmodligen ligger en vräkning runt hörnet, har ingen aning eftersom
dom flesta brev är olästa, och dom som är det minns jag inte vad det stod i. Uppskattningsvis är jag sen med
betalningar på ungefär 60.000kr. På kontot finns ca 20kr. Funderade ett tag på att sälja bilen, och betala tillbaka det
jag kan. Åtminstone betala skulderna till elbolaget innan elen stängs av. Om inte vräkningen kommer först då.
Ett lån sägs upp i Juni, det är på 25.000kr tror jag, jag såg det i ämnesraden i ett mail från BigBank.
I övrigt läser jag inte mail, svarar inte i telefon och läser inte brev. Postlådan har jag inte tittat i på en vecka
tror jag. Kanske är det två veckor, dagarna flyter in i varandra.

Var jag ska ta vägen vet jag inte. och min dotter, och min "fru".. Hon har förresten ingen inkomst, och heller inget
annat boende. Självmordstankarna ligger och knackar i tinningarna. Det gör dom ganska ofta iochförsig, men
den här gången dunkar det, och jag har slut på anledningar att motarbeta dom med. senast det hände var det tankarna
på min dotter som stoppade mig. Just nu är dom tankarna det enda som hindrar mig att göra något åt dom.
Men planeringen är i full gång i bakhuvudet. Gasa ihjäl mig i bilen? Hänga mig? Vad ska jag skriva i mitt brev
vem ska jag be om ursäkt till, var ska jag göra det, vem kommer hitta min kropp..

Jag fick hjälp av min mor förra gången det här hände. Det var förresten bara några månader sedan. 50.000kr hostade hon upp, och
faran var över den gången. Jag lovade henne, mig själv, min dotter och resten av världen att det inte skulle
hända igen. Självklart hände det igen. Jag undrar vad som är fel i min hjärna, för något måste ju vara fel.
Normala människor har väl spärrar, något relä som slår ifrån när det går för långt, eller till och med
när man börjar ana att det är på väg att gå för långt.

Inte bara när det kommer till sådana här saker, även annat i livet. Jag klarar inte av att göra saker som inte intresserar mig.
Och det som intresserar mig för tillfället ändras hela tiden. Det blir en ond cirkel med tusen halvfärdiga projekt.
Jag har iallafall ett jobb. Det klarar jag av som det verkar, kanske för att det är samma arbetsuppgifter varje arbetsnatt,
kanske för att det är nattjobb. Jag kanske fungerar bättre på natten?
Jag får ut ungefär 19.000kr per månad, hyran är på 8.000 och lånen kostar mig 6.200kr. min fru skickar jag
4000kr varje månad för maten, sedan är det tomt. Så där finns inte mycket som kommer att göra saken bättre när
utmätningen snart kommer och knackar på dörren. Kanske hittar jag ett billigt boende, om någon nu hyr ut till
en idiot med tusen betalningsnmärkningar, en färsk vräkning och utan ekonomisk buffert.

Kanske blir jag av med vårdnaden om mitt barn, hamnar på gatan, knarkar sönder min hjärna, glömmer bort
vem jag är och vilka som älskar mig. Om någon gör det. blir till ett minne. Kanske bättre för alla om jag
gasar mig ändå.. Bättre att min dotter får växa upp utan mig än att hon får höra att hennes far bor på gatan
någonstans och är en nedknarkad idiot som inte har några mänskliga egenskaper utöver armar och ben.

Sitter just nu hos min syster med min dotter. Hon leker på golvet. Jag är ofta här när jag inte jobbar, för att
slippa vara hemma och bråka. Dessutom tycker hon om att vara med sina kusiner när dom inte är i skolan.
Jag hoppas att hon får fortsätta träffa dom när jag är borta, jag hoppas att hon får ett lyckligt liv.
Jag hoppas att mina oförmågor och min sinnesstämning inte går i arv.
Åhhhh, jag förstår att du mår dåligt. Det enda jag kan säga är att inget verkligen inget är viktigare än att välja livet och din dotter.
Jag har träffat många människor som gått bort i unga år och jag lovar att de hade valt livet mer än något annat.
Så snälla försök att välja livet trots mörk situation. ♥️
 

JohanL92

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
14 Februari 2019
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Det här var tungt att läsa.

Din dotter behöver dig i livet, nu och för alltid.
Mörka tankar kommer alltid att komma i ens liv, då gäller det att titta på det man har i livet som får en att vilja kämpa vidare.
Man kan vara dum i huvudet, man kan begå misstag, men det gäller att förlåta sig själv, gå vidare och försöka lösa situationen som man satt sig i.

Du tar dig igenom det här.
 

trohSgiB

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
15 December 2020
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Du verkar ha ett stort och fint hjärta. En oändlig kärlek för din dotter. Det räcker för att du ska stanna här. Lämna inte livet bakom dig. Du klarar det här <3
 

Bosse Bagaren

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
29 Oktober 2015
Meddelanden
96
Mottagna reaktioner
55
Poäng
167
Blir genuint ledsen när jag läser detta, då jag själv gått igenom detta många gånger, känslan av att vara värdelös är fan i mig svår att slå. Men jag är fortfarande här, har gåt igenom en skuldsanering, gått på behandling mm., händer att jag fortfarande spelar idag men inte i samma omfattning, det jag försöker säga är att du MÅSTE HÅLLA UT, det kommer komma en tid då du ser saker och ting klarare.
 

Aldo

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
27 April 2021
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Det är ALDRIG lösningen. Ditt barn ska inte behöva gå igenom skiljsmässa och det du nämner på kort tid. Ett sånt beslut kommer påverka anhöriga runt omkring enormt negativt för resten av deras liv.
Alla mår dåligt ibland. Men livet är upp och ner. Sök hjälp. 1177 eller psykakuten om det är bråttom. Finns farmaka för att slippa känna ångest och mot akuta ångestattacker. Det finns också bra stödgrupper för spelberoende med många andra som tagit sig ur liknande situationer.
Kämpa på!
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Fina vän och människa, har inte mycket mer att tillägga än det våra fina vänner redan har nämnt tidigare. Men även om det känns hopplöst KOMMER du att komma på fötter. Förstår att du inte kan låna mer av din mor just nu men har hon ett rum du kan bo i tills du kommer på fötter? Du kanske inte får träffa din dotter så mycket som du önskar till en början men din mamma lär ju bli glad att få träffa sitt barnbarn, och din dotter får träffa dig samtidigt.
Om mamman har lika stökigt är det nu du behöver steppa upp som pappa, annars finns risken att hon tas ifrån er.
Sitter inte här med ett pekfinger men du behöver självklart ta tag i ditt beroende också, detta vet du redan...

Hur jävla osannolikt det än må låta nu så kommer du se tillbaka på detta om något år och slå dig själv för pannan och säga "hur fan kunde jag vilja ge upp?" Kära du, du har en armé av fina människor här som hjälper dig om vi kan, tveka inte, men ge för HELVETE aldrig upp, din dotter behöver dig och kommer hata dig resten av sitt liv om du försvinner utan anledning. Lämnar du henne nu när hon behöver dig som mest kommer hennes förutsättningar för sunda framtida förhållanden vara lika med noll....

Hur kan vi hjälpa dig????
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp