• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Era input på vår förmåga att köpa hus efter avslutad SS?

Nils_B_79

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
11 Januari 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
80
Poäng
237
Jag är i samma tankar.
Sparar på avanza genom aktier o fonder för att förhoppningsvis få lite större avkastning.
Jo, tanken har slagit mig också. Man får sikta på långsamma, trygga fonder. Eller köpa bitcoin. ;)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 870
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Jag har brutit alla mönster som går. Tre år skuldfri, kommer aldrig låna till något annat än bil och hus. Tanken med kontantinsatslån var ju för att slippa vänta i 10 år innan vi kan köpa hus. Nordea har ju dylika lån, även Swedbank (om än med 6 månaders löptid). Men kloka tankar ni kommer med. Och @Lasseman - du kan vara lugn. Här kommer inte fixas kreditkort eller konsumtionslånas. :)
De krediter du nämner är snarare bryggnadskrediter, eller brygglån. Man bryggar mellan 2 boenden. Syftet är att om du har kontantinsatsen, men den sitter fast i huset man säljer, så tar man ett tillfälligt lång för just det, det löses när man säljer det gamla boendet. Syftet är inte att komma runt kravet på handpenning. Att ta konsumtionskrediter för att komma upp till handpenningen innebär ganska mycket extra risk.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 912
Mottagna reaktioner
1 897
Poäng
1 277
Jag har sett några andra som frågat samma sak, så jag gör det också.

Är just nu under skuldsanering, 2 år kvar på betalningsplanen och 3 år på saneringen. Sambon är fläckfri och obelånad med en månadsinkomst på 27.000kr. Vi har inget sparat kapital mer än några tusen i buffert just nu.
Planen är att under de resterande 3 åren lägga undan en liten summa till kontantinsats, för att sedan låna till det som saknas via Moank eller liknande. Vår tanke är såhär:

1. Spara 3.000kr under 3 år med en ränta på 1.9%, vilket ger ungefär 120.000kr.
2. Låna till resterande (vi siktar på att köpa för runt 2.500000kr, vilket skulle göra att vi behöver ha ungefär 375.000kr), dvs ungefär 250.000kr

Jag har en inkomst före skatt på 40.000kr, sambon 27.000kr som sagt. De enda skulderna vi kommer att ha efter skuldsaneringen är CSN, vilket är ungefär 2.000kr per månad.

Låter detta som en rimlig plan? Jag är 44 år, hon 35. Tacksam för svar!
Moank syns ju på UC numera, så det är väl inte att rekommendera om syftet är att låna till kontantinsatsen utan att bolånebanken ska kunna se det.
 

Nils_B_79

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
11 Januari 2022
Meddelanden
144
Mottagna reaktioner
80
Poäng
237
Moank syns ju på UC numera, så det är väl inte att rekommendera om syftet är att låna till kontantinsatsen utan att bolånebanken ska kunna se det.
Om det behövs så är det väl bättre att prata med sin bank om det är aktuellt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp