• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Ersättning Karensdag, regeringens nya regel

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Att slippa karensavdraget, innebär att man får sjuklön från dag 1 och inte från dag 2. Nivån för sjuklön är inte alls i närheten med vad du har i lön, en kunskap som jag hoppas du besitter. Att man sedan valde ett fast belopp för dag 1, istället för ett procentuellt, har förklarats med den synnerligen korta tid som fanns för att lösa detta systemmässigt.
Ja det motsvarar en lön på ca 15000kr enligt Lasseman uträkning och jag tjänar det tredubbla :facejoy: men man får vara glad för det lilla;)
Jag besitter den kunskapen är en del av de jag sysslar med budget :facejoy:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Ja det motsvarar en lön på ca 15000kr enligt Lasseman uträkning och jag tjänar det tredubbla :facejoy: men man får vara glad för det lilla;)
Jag besitter den kunskapen är en del av de jag sysslar med budget :facejoy:

Det stämmer. Vi är besvikna på nivån. Den höjs snart en hundralapp, men det är fortsatt så att sjuklönen aldrig kommer vara densamma eller högre än din lön.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Det stämmer. Vi är besvikna på nivån. Den höjs snart en hundralapp, men det är fortsatt så att sjuklönen aldrig kommer vara densamma eller högre än din lön.
Nej men nu gällde det slopad karensdag och många trodde nog att det var det som gällde ialla fall 80 procent av lönen.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 516
Mottagna reaktioner
6 117
Poäng
4 147
Jo, alla slipper karensavdraget nu, för första sjukdagen.

Blanda inte ihop det avdrag som arbetsgivaren gör med sjuklönen. Karensavdraget är ett avdrag på sjuklönen som görs i samband med sjukfrånvaro. Just nu får man sjuklön även dag 1 med 700 kr (804 kr), normalt är dag 1 noll kr.
Ja, men det är ändå inte detsamma som att slippa karensavdrag. Däremot en del av karensavdraget, för mig 1/3.
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Ja, men det är ändå inte detsamma som att slippa karensavdrag. Däremot en del av karensavdraget, för mig 1/3.

I o m att man av systempraktiska skäl valde ett fast belopp slår det såklart olika för oss alla.
Återigen tror jag ingen förväntade sig en sjuklön på 100 % dag 1?
 

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
I o m att man av systempraktiska skäl valde ett fast belopp slår det såklart olika för oss alla.
Återigen tror jag ingen förväntade sig en sjuklön på 100 % dag 1?

Det var nog ingen som förväntade sig en sjuklön på 100% dag ett. Det jag personligen förväntade mig av politikernas uttalande var sjuklönen som utgår från dag två. Då hade det inte varit någon karensdag. Jag förstår att de valde lösningen som de gjorde med schablonbeloppet, men det blev som sagt inte en slopad karensdag vilket de faktiskt uppgav att det skulle bli!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 516
Mottagna reaktioner
6 117
Poäng
4 147
I o m att man av systempraktiska skäl valde ett fast belopp slår det såklart olika för oss alla.
Återigen tror jag ingen förväntade sig en sjuklön på 100 % dag 1?
Slopad karensdag är slopad karensdag. Annars heter de ersättning till viss del.
Det är inte summan som stör utan att de utlovade slopad karensdag men i själva verket gav ett bidrag på en del av dagen.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Slopad karensdag är slopad karensdag. Annars heter de ersättning till viss del.
Det är inte summan som stör utan att de utlovade slopad karensdag men i själva verket gav ett bidrag på en del av dagen.
Håller med dig förstår inte vad det är lippe Inte förstår:eek:
Eller jag tror personen förstår egentligen han är politiker Sosse:facejoy:
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Håller med dig förstår inte vad det är lippe Inte förstår:eek:
Eller jag tror personen förstår egentligen han är politiker Sosse:facejoy:

Diskussionen har avsett om någon ljugit eller ej. När sa regeringen att de skulle ge full sjuklön dag 1?
Återigen, att vara missnöjd med vad beloppet faktiskt blev är en sak, men att ljuga är en helt annan...

Och ja, om jag ska lyfta in något i debatten så är staten du, jag och alla andra. Det är vi som betalar för alla bidrag och paket som nu levereras. De hundratals miljarder som nu pumpas ut från staten, i många fall helt motiverade, ska vi som personer framöver på ett eller annat sätt återbetala.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp