Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ett helvete på G efter 12 års spelberoende

Om du vill rädda förhållandet, vilket jag förstår att du vill. Är det nog läge att visa att du kan ta ansvar. Det gör man INTE genom att strunta i att betala och låta det gå till kronofogden.

Det viktigaste av allt just nu är att du lovar dig själv att INTE spela. Din flickvän kan/bör inte hjälpa dig om du inte är redo att gå vidare och leva ett liv utan spelande.

När du så småningom berättar kommer det vara väldigt skönt att säga att du inte spelat en enda gång sedan 12 mars, 14 juni, 22 maj eller när det nu var.

Det du kan göra redan nu är att ringa till de olika låneföretagen. Säg att du har hamnat i ekonomiska problem och att du precis fått barn. Säg att du vill betala tillbaka och att du jobbar så mycket övertid du bara kan, men att det är tufft när du också har ditt första barn där hemma och vill avlasta så mycket som möjlighet. Fråga om det finns någon chans överhuvudtaget om de kan gå med på att sänka din ränta.
Ja det här var bara lite förslag. Använd dina egna ord.

Varje grej du lyckas med kommer sänka dina månadskostnader och det kommer visa att du kan ta ansvar.
Att du kan ta ansvar och gå att lita på är det som kommer avgöra om din flickvän sparkar ut dig eller inte. Jag håller tummarna för dig!

Han behöver inte bevisa att han kan ta ansvar för någon annan än sig själv. Tycker att ditt inlägg var otroligt respektlös.

Att han ska försöka betala tillbaka sina skulder är en självklarhet. Han försöker inte kringgå det. Han har inte sagt något annat.

I en smutsig och empatilös branch tycker jag att han ska försöka göra allt för att betala så lite som möjligt. Systemet tar inte hänsyn till honom, det ser vi inte minst på räntorna som tillåts.

Det finns väl två sorters beslut om löneutmätning från KFM. Antingen så får man alltid behålla "bara" förbehållsbeloppet och allt som utöver det man får i lön löneutmäts eller så får man ett förbehållsbelopp och en fast summa som ska betalas till KFM. I det senare fallet får man behålla allt man tjänar extra. Jag har löneutmätning med fast summa, vilket fungerar jättebra och precis som Mjau 74 så upplever jag min dialog med KFM som jättebra.

Fi
Det finns väl två sorters beslut om löneutmätning från KFM. Antingen så får man alltid behålla "bara" förbehållsbeloppet och allt som utöver det man får i lön löneutmäts eller så får man ett förbehållsbelopp och en fast summa som ska betalas till KFM. I det senare fallet får man behålla allt man tjänar extra. Jag har löneutmätning med fast summa, vilket fungerar jättebra och precis som Mjau 74 så upplever jag min dialog med KFM som jättebra.
Vore bra om man kunde få denna med fast summa. Vad avgör om man får det? Min varierar inte så hemskt mycket men förra årets inkomst var betydligt mer då jag jobbade mycket mer övertid jämfört med nu

Fi

Vore bra om man kunde få denna med fast summa. Vad avgör om man får det? Min varierar inte så hemskt mycket men förra årets inkomst var betydligt mer då jag jobbade mycket mer övertid jämfört med nu

Det finns ingenting som avgör det. ALLA får det!

Proceduren är densamma för alla.

Det finns ingenting som avgör det. ALLA får det!

Proceduren är densamma för alla.
Alla får det ? Har hört och läst att om ens lön varierar väldigt mycket som tex kanske säljares så kan man få en utmätning som inte är fast ? Rätta mig gärna om jag har fel

Alla får det ? Har hört och läst att om ens lön varierar väldigt mycket som tex kanske säljares så kan man få en utmätning som inte är fast ? Rätta mig gärna om jag har fel

Är du en säljare?

Jag har aldrig varit med om att man inte skulle få behålla summan över fastbeloppet. Existerar den, så är den sällsyn.

Så länge din lön inte varierar extremt, från år till år, behöver du inte oroa dig.

Är du en säljare?

Jag har aldrig varit med om att man inte skulle få behålla summan över fastbeloppet. Existerar den, så är den sällsyn.

Så länge din lön inte varierar extremt, från år till år, behöver du inte oroa dig.
Nej är inte säljare men reagerade på att du skrev citerar "alla får det" det är det jag menade att om den har varierat mycket att man kan råka åt för det

Nej är inte säljare men reagerade på att du skrev citerar "alla får det" det är det jag menade att om den har varierat mycket att man kan råka åt för det

Jag borde inte skrivit "alla". Vissa påstår att det finns två typer av löneutmätningar, då får vi tro på det. Jag har dock aldrig sett eller hört någon få den andra "versionen".

Ok samma här har inte hört att någon haft det så, vara hört att det kan vara så. Då är det bara och försöka se framåt

Det stämmer att det är så, jag kollade med vårt lönekontor och de bekräftar att de som har exempelvis provisionslön inte får fast utmätning. Sedan sa lönehandläggaren, som jobbat med detta i 30 år, att det var vanligare förr med icke fast utmätning även på dem som hade fast månadslön.

Jag förstår att du vill väl Trias och jag är tacksam för all input. Har ju själv tänkt tanken med KF osv men känner att min hälsa nog kommer ta mer stryk av att vara jagad av inkasso först, sen inte kunna ha kontroll över situationen själv, kunna ta hand om förhållandet samtidigt (tror det blir svårt att hålla ett förhållande levande när man aldrig kan göra något och inte vet hur länge det pågår med löneutmätning). Måste ju vara bättre att ha två samlingslån om ett år (dvs om min flickvän ska blandas in i min misär). Då tickar visserligen räntorna på, men man har ett grundbelopp med amortering +ränta varje månad som man vet att man klarar av, då kan jag först spara ihop en liten buffert sen börja amortera extra varje månad som satan.

På så vis kan man välja mer hur man ska göra varje månad utan att bli kontrollerad i all evighet av KF, jagad av dvs inkasso etc.

Men känner mig i o f s värd något hårt straff efter vad jag har ställt till med för mig själv och min lilla familj..
Min tanke och erfarenhet larmar över att du hoppas på att din flickvän ska ta ett blanco lån för att rädda situationen. Men om blanco lån inte räddat dig tidigare tror jag inte det gör det nu heller. Om hon nu mot förmodan vill hjälpa dig och har möjlighet till det, varför inte ansöka om ett vanligt lån hos en shysst bank där det faktiskt kommer minska? Tänk efter och kontakta kanske en skuldradgivare om råd, hjälp från någon utomstående med kunskap och erfarenhet. Tror inte du egentligen vill utsätta din flickvän att hamna där vi andra är. Hoppas du finner en lösning.

Min tanke och erfarenhet larmar över att du hoppas på att din flickvän ska ta ett blanco lån för att rädda situationen. Men om blanco lån inte räddat dig tidigare tror jag inte det gör det nu heller. Om hon nu mot förmodan vill hjälpa dig och har möjlighet till det, varför inte ansöka om ett vanligt lån hos en shysst bank där det faktiskt kommer minska? Tänk efter och kontakta kanske en skuldradgivare om råd, hjälp från någon utomstående med kunskap och erfarenhet. Tror inte du egentligen vill utsätta din flickvän att hamna där vi andra är. Hoppas du finner en lösning.

Hej bekymrad och tack för kloka ord! Håller med dig egentligen. Vill absolut inte dra in henne i någon skuldsituation. Vet inte hur det kommer bli ö H t. Tänker bara att om vi ska se någon skuldfri framtid ihop innan 15-20 år så är det bättre att jag betalar hennes lån och kan amortera mer. Som det är idag går ju det mesta tull räntor på blanco första åren. Har ju också hållit på med det här u största hemlighet. Ingen har vetat och har då när jag fått beviljade blanco och betalat tillbaka sms-lån, tagit nya och spelat bort allt för att försöka "lösa" situationen innan någon märker. Om hon vet om allt, tar över min ekonomi så tänker jag att jag inte behöver dölja något längre. Men självklart gäller det ju för mig att hålla mig borta helt från sms-lån och spel (vilket jag blockat nästan allt, dock tar det sån j*vla tid med runt 250 spelsidor som jag är reggad på:( )
Men vi får se hur allt blir. Börjar bli slut av allt grubblande. Bra idé med vank istället. Ska man då vara ärlig med att hon vill ta lånet för att baka ihop mina lån efter ett spelberoende? Bokar man ett möte? Beviljar dom 300 000 utan säkerhet på vanliga banker? Hon är nu mammaledig och får ut mycket mindre än i vanliga fall ? Kan man då förklara i så fall att jag ska betala detta?

Hej bekymrad och tack för kloka ord! Håller med dig egentligen. Vill absolut inte dra in henne i någon skuldsituation. Vet inte hur det kommer bli ö H t. Tänker bara att om vi ska se någon skuldfri framtid ihop innan 15-20 år så är det bättre att jag betalar hennes lån och kan amortera mer. Som det är idag går ju det mesta tull räntor på blanco första åren. Har ju också hållit på med det här u största hemlighet. Ingen har vetat och har då när jag fått beviljade blanco och betalat tillbaka sms-lån, tagit nya och spelat bort allt för att försöka "lösa" situationen innan någon märker. Om hon vet om allt, tar över min ekonomi så tänker jag att jag inte behöver dölja något längre. Men självklart gäller det ju för mig att hålla mig borta helt från sms-lån och spel (vilket jag blockat nästan allt, dock tar det sån j*vla tid med runt 250 spelsidor som jag är reggad på:( )
Men vi får se hur allt blir. Börjar bli slut av allt grubblande. Bra idé med vank istället. Ska man då vara ärlig med att hon vill ta lånet för att baka ihop mina lån efter ett spelberoende? Bokar man ett möte? Beviljar dom 300 000 utan säkerhet på vanliga banker? Hon är nu mammaledig och får ut mycket mindre än i vanliga fall ? Kan man då förklara i så fall att jag ska betala detta?
När min man tog ett lån för att försöka lösa mina skulder hos kronofogden ringde han sin bank och sa precis som det var, att jag lurat honom men att vi nu ska försöka lösa allt. Han fick dock "bara" låna 200 000 då vi inte äger någon hus och så vidare. Ett lån utan säkerhet med 4‰ ränta.

Ok, nu går det inte längre. Har suttit i flera dagar och grubblat kring hur jag ska lösa allt.
Nu börjar inkasso och kronofogden närma sig på riktigt. Har förlängt lån men i slutet av den här månaden går det inte längre då jag bestämt mig för att inte ta ett enda sms-lån till. Har lagt fokus på att maila spelbolagen om block då jag aldrig har tagit ett sms-lån för annat än spel, men ska nu påbörja block på sms-lån också för att känna mig helt fri.

Är uppe i ca 670 000:- i skulder med alla räntor, alla krediter, alla sms-lån, alla blanco. Jag vet att många här föreslår att man ska släppa allt till inkasso sen fogden. Om jag inte får hjälp med samlingslån är det så det kommer bli...Men känner att ovissheten över att inte ha koll på om alla kreditbolag lämnar in till fogden, eller om man lyckas få skuldsanering inom en hyfsad kort framtid (leva på löneutmätning i 10 år) är värre än känslan av att ha ett enormt skuldberg men att veta att jag tex 1 gång/år får skatteåterbäring som jag kan göra vad jag vill med, kunna jobba extra och slippa kontakta fogden om det blir för stor skillnad i inkomst, slippa utsätta min sambo för alla trakasserier av inkasso etc.

Jag kommer behöva berätta för min sambo nu i nästa vecka eftersom jag inte har betalat min del av hyran till henne ännu. Orkar inte leta fler lån nu och leva det här livet. Hon kommer troligtvis bli väldigt ledsen och känna sig lurad. Vet verkligen inte hur det här kommer gå. Var så nära att berätta allt igår men det sitter så djupt inne. Jag själv har ju bearbetat det här en lång tid och mår ändå dåligt över vad jag har gjort och kan många gånger inte fatta hur det kunde gå så snabbt, men hon har troligtvis ingen aning (har dolt allt väldigt bra med humör, lån för att täcka de andra lånutgifterna etc.). Hur gör man egentligen? Känns helt overkligt att gå igenom detta. Tänker att om jag berättar kommer allt fram och jag kommer kunna påbörja mitt nya liv. Samtidigt så kommer jag känna mig så värdelös och misslyckad då jag genom livet har lagt mycket energi på att framstå som någon som är ekonomiskt smart och har tagit tag i de problem som jag har haft. Egentligen är det precis tvärt om.

Vi har fått en underbar dotter som nu är 7 veckor gammal. Livet hade lekt om jag inte hade varit spelberoende. Nu låtsas jag att livet leker men det riktiga livet känns som i spillror. Dr Jekyll och mr Hyde. Hon kommer verkligen inte fatta någonting när jag avslöjar detta. Kommer nog känna sig ordentligt lurad och tänka tillbaka på alla stunder vi har haft och se det med andra ögon.

Själv försöker jag tänka att jag inte är någon ond människa som mördat eller liknande, utan att det handlar om att jag har spelat bort en massa av påhittet pengar och nu behöver börja ta tag i det. Men de tankarna är ju mycket för att jag ska klara av vardagen.
Känner mig både helt förtvivlad och känslokall inför allt på en och samma gång.

Hur går det för er andra med spelproblem bakomliggande? Är det någon som har en bra historia om hur ni tog er ur spelandet och hur ni fick en rimlig avbetalning på ev. skyhöga lån? Behöver lite pepp nu för att tänka att det är möjligt att klara det här...

Hur går det för er andra med spelproblem bakomliggande? Är det någon som har en bra historia om hur ni tog er ur spelandet och hur ni fick en rimlig avbetalning på ev. skyhöga lån? Behöver lite pepp nu för att tänka att det är möjligt att klara det här...

Jag brottas med mig själv hela tiden gällande detta, haft återfall tidigare. Huruvida du kommer hamna hos konofogden vet jag inte men kan garantera dig att det är betydligt bättre att du rensar ditt samvete och berättar det för din sambo/föräldrar eller vilka det nu kan tänkas vara än att de själva upptäcker det. De kommer såklart bli väldigt ledsna, kanske till och med flyförbannade men om de verkligen älskar dig kommer de förlåta dig och stanna kvar och försöka hjälpa. Det är bra att du spärrar dig, både från lånebolag och spelsidor och visar att du faktiskt vill sluta spela.

Har nu äntligen bekänt allt för min sambo. Det satt långt inne. Skrev ett mail till henne från jobbet i söndags och bad henne läsa igenom i lugn och ro tills jag kom hem och vi kunde prata om allt..fruktansvärd cykelresa hem kan jag säga. Nu efter två dagars gråtande, ilska, diskussioner, uppgivenhet etc. börjar allt landa lite. Vilket kaos jag har skapat med mitt spelberoende. Närmare 3/4 miljon i skulder på ingenting. Jag valde att inte ljuga om summorna eftersom jag dels ville vara helt ärlig och dels kände att allt ljugande är det som har gjort att jag har kunnat fortsätta spela. Min älskade flickvän är i alla fall förstående inför spelberoendet (hon jobbar delvis med beroendefrågor) men så klart uppgiven över att hon nu har hamnat i en situation där hon lever med en som har ett stort problem med spelande. Vi kommer kämpa på tillsammans vilket bara i sig har fått mig att känna en energi som var länge sen jag kände. Vad det gäller skulderna så kommer hon hjälpa mig med dom mest akuta som jag nyligen drog på mig då jag inte kunde betala skulder och hyra. Resten har hon sagt att hon inte vill blanda sig i vilket jag förstår fullt ut.

Kommer betala runt 17 800:- månad (alla blancoskulder, kreditkort, kontokrediter). Har min del av hyran på 4000:-. Får ut ungefär 22 000:- en vanlig månad men försöker sen ett tag tillbaka jobba så mycket extra som det går med en liten nyfödd hemma. Funderar vidare om jag kan kämpa på med detta till April 2018 när dels skatteåterbäringen trillar in och när jag sen i juni-juli 2018 får bort alla mina UC så att jag kan samla några av blancolånen för en mindre månadskostnad. Det är det eller att släppa allt till inkasso + Kronofogden, men då sitter jag kanske fast i löneutmätning en lång tid om jag inte får skuldsanering. Vi får se hur det blir.

Min flickvän hade också som krav att jag skulle berätta detta för dom närmaste så en till jobbig bit återstår vilket är att berätta för mina föräldrar som vid flertalet tillfällen förut har "räddat" mig ekonomiskt och som jag har lovat att aldrig mer spela för. Det känns otroligt jobbigt att behöva såra dom ytterligare en gång men börjar ändå inse att jag nog måste göra det för att på riktigt kunna ta tag i detta.
Har också klippt alla mina kreditkort och avslutat dom, sen tidigare spärrat mig från alla spelsidor jag känner till + spärrat mig från Trustly, olika spelfakturaalternativ, bytt mobilabonnemang till ett nästan helt utan internet (ska nog byta mobil till en gammal hederlig a´la Nokia 5110-variant :-) ), börjat spärra mig från alla sms-lånesidor, bokat in telefonsamtal till beroendecentrum med förhoppning om att få börja gå i KBT-gruppterapi. Min flickvän ska också ta över min ekonomi till att börja med så jag inte har någon möjlighet att komma åt något konto. Vi kommer också fundera på att avsluta internet hemma. Hårt men känns i dagsläget som att det är all in hardcore som gäller för att komma bort från beteendet och missbruket helt.

Känner mig väldigt underlig idag. En del av mig är otroligt stolt och lättad över att jag har bekänt allt och att min flickvän och jag faktiskt kan prata om det här och att jag kan berätta hela min historia om hur det har varit (och att hon har fått förståelse för alla märkliga grejer jag gjort och sagt vid tillfällen då det har handlat om pengar som vi ska lägga ut). Den andra delen av mig känner en enorm skam över att jag har låtit det gå så långt. Jag hade kunnat be om hjälp tidigare när det var mindre skulder så hade jag kunnat ta tag i det innan ekonomin var totalt körd i botten. Men det är ju en del av beroendeproblematiken att man ljuger så länge det går för att tron på att man ska kunna rädda allt med nästa spel är större en tron på att utvägen är att erkänna sig besegrad och be om hjälp. Så jag får försöka släppa dom tankarna och fokusera på att framtiden ändå kan se ljus ut bara genom att jag har tagit det här beslutet och håller det. Gör jag inte det vet jag att det är adjöss till förhållande och i förlängningen livet. En ganska bra motivation till att sluta med spel för gott.
Kommer uppdatera vidare hur det går med allt.

Nu är i alla fall första riktiga steget taget mot ett spelfritt och skuldfritt liv!

Har nu äntligen bekänt allt för min sambo. Det satt långt inne. Skrev ett mail till henne från jobbet i söndags och bad henne läsa igenom i lugn och ro tills jag kom hem och vi kunde prata om allt..fruktansvärd cykelresa hem kan jag säga. Nu efter två dagars gråtande, ilska, diskussioner, uppgivenhet etc. börjar allt landa lite. Vilket kaos jag har skapat med mitt spelberoende. Närmare 3/4 miljon i skulder på ingenting. Jag valde att inte ljuga om summorna eftersom jag dels ville vara helt ärlig och dels kände att allt ljugande är det som har gjort att jag har kunnat fortsätta spela. Min älskade flickvän är i alla fall förstående inför spelberoendet (hon jobbar delvis med beroendefrågor) men så klart uppgiven över att hon nu har hamnat i en situation där hon lever med en som har ett stort problem med spelande. Vi kommer kämpa på tillsammans vilket bara i sig har fått mig att känna en energi som var länge sen jag kände. Vad det gäller skulderna så kommer hon hjälpa mig med dom mest akuta som jag nyligen drog på mig då jag inte kunde betala skulder och hyra. Resten har hon sagt att hon inte vill blanda sig i vilket jag förstår fullt ut.

Kommer betala runt 17 800:- månad (alla blancoskulder, kreditkort, kontokrediter). Har min del av hyran på 4000:-. Får ut ungefär 22 000:- en vanlig månad men försöker sen ett tag tillbaka jobba så mycket extra som det går med en liten nyfödd hemma. Funderar vidare om jag kan kämpa på med detta till April 2018 när dels skatteåterbäringen trillar in och när jag sen i juni-juli 2018 får bort alla mina UC så att jag kan samla några av blancolånen för en mindre månadskostnad. Det är det eller att släppa allt till inkasso + Kronofogden, men då sitter jag kanske fast i löneutmätning en lång tid om jag inte får skuldsanering. Vi får se hur det blir.

Min flickvän hade också som krav att jag skulle berätta detta för dom närmaste så en till jobbig bit återstår vilket är att berätta för mina föräldrar som vid flertalet tillfällen förut har "räddat" mig ekonomiskt och som jag har lovat att aldrig mer spela för. Det känns otroligt jobbigt att behöva såra dom ytterligare en gång men börjar ändå inse att jag nog måste göra det för att på riktigt kunna ta tag i detta.
Har också klippt alla mina kreditkort och avslutat dom, sen tidigare spärrat mig från alla spelsidor jag känner till + spärrat mig från Trustly, olika spelfakturaalternativ, bytt mobilabonnemang till ett nästan helt utan internet (ska nog byta mobil till en gammal hederlig a´la Nokia 5110-variant :) ), börjat spärra mig från alla sms-lånesidor, bokat in telefonsamtal till beroendecentrum med förhoppning om att få börja gå i KBT-gruppterapi. Min flickvän ska också ta över min ekonomi till att börja med så jag inte har någon möjlighet att komma åt något konto. Vi kommer också fundera på att avsluta internet hemma. Hårt men känns i dagsläget som att det är all in hardcore som gäller för att komma bort från beteendet och missbruket helt.

Känner mig väldigt underlig idag. En del av mig är otroligt stolt och lättad över att jag har bekänt allt och att min flickvän och jag faktiskt kan prata om det här och att jag kan berätta hela min historia om hur det har varit (och att hon har fått förståelse för alla märkliga grejer jag gjort och sagt vid tillfällen då det har handlat om pengar som vi ska lägga ut). Den andra delen av mig känner en enorm skam över att jag har låtit det gå så långt. Jag hade kunnat be om hjälp tidigare när det var mindre skulder så hade jag kunnat ta tag i det innan ekonomin var totalt körd i botten. Men det är ju en del av beroendeproblematiken att man ljuger så länge det går för att tron på att man ska kunna rädda allt med nästa spel är större en tron på att utvägen är att erkänna sig besegrad och be om hjälp. Så jag får försöka släppa dom tankarna och fokusera på att framtiden ändå kan se ljus ut bara genom att jag har tagit det här beslutet och håller det. Gör jag inte det vet jag att det är adjöss till förhållande och i förlängningen livet. En ganska bra motivation till att sluta med spel för gott.
Kommer uppdatera vidare hur det går med allt.

Nu är i alla fall första riktiga steget taget mot ett spelfritt och skuldfritt liv!
Kan helt känna igen mig i dina känslor. För min del har det snart gått ett år sen jag släppte bomben här hemma. Precis som hos er mycket tårar och skam men min man har varit starkare än mig i det här så tillsammans kan vi gå vidare. Idag kan vi tom skoja om eländet. Jag har inget spelberoende bakom bara överlevnad och en ond spiral som växte pga av inget jobb och separation som började 02. Har under året fått till en skuldsanering som startat men försökte först betala med avbetalningar, men över 30000 i månaden är orimligt. Var rädda om varandra och ta vara på den här möjligheten, försök förlåta dig själv även om det är svårt. Pengar är ändå bara pengar och din sambo är klok som inte vill blanda sig i. Mitt motto har alltid varit att hålla min man ren från skulder, det underlättar den resa som står framför er. Bra kämpat! . Och igen, försök var snäll mot dig själv

en lite varning till dig.
jag antar att du har varit väldigt medgörlig och anpassningsbar för din flickvän under missbruket, för att hon inte skulle få reda på det.
Jag var sån själv iaf, 1år sedan jag berättade om mitt 10åriga missbruk. Hon var först precis som din, skulle hjläpa till och stötta. Men efter nån månad så tyckte hon jag var förändrad ( inte så mycket toffel länge ) pga av att jag nu inte behövde känna ånger och skam mot henne. så glöm inte bort din tjej nu!
Jag blev lämnad efter 10 månader. för hon kunde inte lita på mig länge, hon visste att jag lurar henne hur lätt jag vill. Så slappna inte av.

Kan helt känna igen mig i dina känslor. För min del har det snart gått ett år sen jag släppte bomben här hemma. Precis som hos er mycket tårar och skam men min man har varit starkare än mig i det här så tillsammans kan vi gå vidare. Idag kan vi tom skoja om eländet. Jag har inget spelberoende bakom bara överlevnad och en ond spiral som växte pga av inget jobb och separation som började 02. Har under året fått till en skuldsanering som startat men försökte först betala med avbetalningar, men över 30000 i månaden är orimligt. Var rädda om varandra och ta vara på den här möjligheten, försök förlåta dig själv även om det är svårt. Pengar är ändå bara pengar och din sambo är klok som inte vill blanda sig i. Mitt motto har alltid varit att hålla min man ren från skulder, det underlättar den resa som står framför er. Bra kämpat! . Och igen, försök var snäll mot dig själv

Stort tack för fina orden @Bekymrad !
Ja, det är verkligen en berg-och-dalbana av känslor. Ena sekunden lättat, stolt och med enorm energi. Nästa sekund bedrövad, skamsen, arg på sig själv. Tänker också som du med att det bara är pengar. Har dock tänkt så mycket under alla år som aktiv spelmissbrukare, vilket har gjort att jag har klarat mig psykiskt men också att jag har tillåtit mig själv att fortsätta med spelandet. Så nu försöker jag istället tänka; det som är gjort är gjort, det är bara pengar MEN dom pengarna kommer jag i framtiden vilja lägga på att jag, min sambo och dotter ska få uppleva roliga saker istället för att lägga dom i fickorna på spelbolag eller på räntor till sms-lån :-)
Låter som din man är en klok person som behåller dig! Man är inte en dålig person bara för att ekonomin är dålig. Tror säkert att du har många fina sidor som har gjort att din man är just din man. En av dom fina sidorna har du visat upp för mig i alla fall när du tog dig tid att skriva fina och peppande ord! Önskar dig all lycka till också! Ska skriva vidare här och uppdatera om läget.

MVH/Laika

Du har tagit ett stort och svårt steg, Laika. Modigt och starkt gjort. Kämpa på med dina lån, men jobba inte ihjäl dig. Din hälsa, du och din familj är viktigast! För många blir det en lättnad och stöd att släppa allt till Kfm. Jag önskar dig al lycka.

en lite varning till dig.
jag antar att du har varit väldigt medgörlig och anpassningsbar för din flickvän under missbruket, för att hon inte skulle få reda på det.
Jag var sån själv iaf, 1år sedan jag berättade om mitt 10åriga missbruk. Hon var först precis som din, skulle hjläpa till och stötta. Men efter nån månad så tyckte hon jag var förändrad ( inte så mycket toffel länge ) pga av att jag nu inte behövde känna ånger och skam mot henne. så glöm inte bort din tjej nu!
Jag blev lämnad efter 10 månader. för hon kunde inte lita på mig länge, hon visste att jag lurar henne hur lätt jag vill. Så slappna inte av.

Förstår vad du menar @GROGG12 . Lätt att man slappnar av när skam och ångest släpper. Och att motivationen är på topp nu när förändringen är på G. Jag kan ju inte lova något just nu hur jag kommer känna om x antal månader..men jag är väldigt lyckligt lottad som delar livet med en tjej som jag älskar, har humor, är förstående och som stöttar mig. Dessutom har vi ju nu en liten dotter tillsammans som är världens finaste (enligt min egen opartiska åsikt ;-) ) Men visst är det ett jobb för mig som återstår i att visa att hon kan känna sig trygg med mig igen och att jag inte kommer undanhålla något.

Du har tagit ett stort och svårt steg, Laika. Modigt och starkt gjort. Kämpa på med dina lån, men jobba inte ihjäl dig. Din hälsa, du och din familj är viktigast! För många blir det en lättnad och stöd att släppa allt till Kfm. Jag önskar dig al lycka.

Tack så mycket @Lotten för dina stöttande ord! Jag har turen att jobba på ett jobb som jag gillar och som inte dränerar mig på energi så hoppas och tror att jag pallar att jobba lite mer än 100%. Nu när jag har släppt mitt andra 100% jobb i att dölja mitt spelberoende och få lånekarusellen att snurra på.

En liten uppdatering om läget:
Berättade för min sambo om mitt långvariga spelmissbruk 6/8. Har varit mycket upp och ned i känslor sen dess. Mycket fixande med ekonomin, en del extrajobbande, börjat gå på spelberoendemöten, fått remiss till psykolog/kbt, varit i kontakt med beroendecenter, berättat om mitt stora återfall för mina föräldrar ( som blev väldigt besvikna men som nu insett vidden av mitt missbruk och stöttar mig så mycket som det går) etc.

I allt detta så är det otroligt skönt att ha varit spelfri sen den 3/8. Har inte gått in på en spelsida sen den dagen när jag förlorade sista gången. Har varit svårt att erkänna att det är kört med att vinna tillbaka pengar. Men en lättnad i att erkänna mitt missbruk och att börja på mitt nya spelfria liv.

Kommer förmodligen få en ny tjänst på jobbet vilket ger lite högre lön vilket såklart hjälper lite. Dock mer ansvar vilket jag hoppas orka med.

Forfarande en hopplös skuldsituation men lyckades förlänga lånetiden på ett av mina lån där jag betalar mest vilket sänker min månadskostnad med ca 2000:-. Så fortsätter med trixandet men nu utan sms-lån etc vilket är otroligt härligt!

Hur går det för er andra med spelfrihet, skulder , situation etc? Hoppas så att det går mot ljusare tider för er alla!

Vill ni får ni gärna läsa min blogg som jag startat för att skriva ner mitt arbete för att hålla mig spelfri och jobba ner skulder.

http://nouw.com/speletärslut

Mvh/Laika

Fortsätter skriva inlägg i min blogg där jag reflekterar över tankar, känslor och syn på olika dilemman vad det gäller spelmissbruk och att förbli spelfri. Kolla gärna in om ni känner för det! Senaste inlägget handlar om tillit och angående ekonomiskt stöd eller inte som anhörig.

Allt gott!/Laika

Senast redigerad av en moderator:
Fortsätter skriva inlägg i min blogg där jag reflekterar över tankar, känslor och syn på olika dilemman vad det gäller spelmissbruk och att förbli spelfri. Kolla gärna in om ni känner för det! Senaste inlägget handlar om tillit och angående ekonomiskt stöd eller inte som anhörig.

Allt gott!/Laika
Tack för att du delar med dig. Det är ett viktigt ämne du tar upp. Tilliten tar lång tid att bygga upp igen.
Det är tungt när man känner att oavsett hur mycket ekonomisk skada man orsakat så kan sveket ha gett en ännu större skada i relationen till ens nära och kära.

Men jag vill uppmuntra alla där ute att kämpa på. Med tiden kommer ens nära märka att man blivit en att lita på. Om man blivit det alltså.
Steg 1 är att bestämma sig för att sluta spela helt och att kämpa för att bli en som ens närmaste kan lita på.

Känner så väl igen mig i din situation.
Hade turen att ha en sambo som valde stanna och stötta mig när jag valde att berätta för 2år sedan.
Valde att bara berätta för henne pga skammen. Är säker jag hade fått stöd och "förståelse" från familj och vänner också men vill helst undvika den skammen.
Är idag 100% spelfri i 2 månader. Har tyvärr blivit återfall varje månad innan dess men då med mindre summor. Men nu känns det äntligen som jag har nåt mitt stopp stopp.
Idag har man skuldsanering och inväntar sitt första barn vilken dag som helst.
Även om ekonomin tryter så går de att unna sig små saker.

Kämpa på alla, och låt oss hoppas att regeringen gör ngt åt alla spelbolag och låneföretag som utnyttjar människor med missbruk och problem.

Halloj! Försöker hålla igång min blogg om spelmissbruk/spelfrihet. Kolla några poster högre upp så kan ni klicka er in på länken :-) Senaste avsnittet skrivet nyss.

Ha det fint och skriv gärna hur det går för er, både med spelfrihet, berättande för anhöriga, skuldläget, ev återfall etc etc så kan vi peppa varandra!

Halloj! Försöker hålla igång min blogg om spelmissbruk/spelfrihet. Kolla några poster högre upp så kan ni klicka er in på länken :) Senaste avsnittet skrivet nyss.

Ha det fint och skriv gärna hur det går för er, både med spelfrihet, berättande för anhöriga, skuldläget, ev återfall etc etc så kan vi peppa varandra!

Läste din blogg. Du är urstark som person och även som pappa. Detta kommer göra dig till en ännu starkare människa och jag tror inga motgångar slår din situation som du är i just nu.

Jag tycker min ekonomi har varit hemskt men det börjar bli stor skillnad på mina lån/utgifter mot i somras. Jag fattar inte hur du orkar med tanke på att du knappt går + varje månad. Men kämpa på och ge inte upp!

Jag har skrivit här förut, något som jag håller på med. På alla mina lån så erbjuder dom betalningsfria månader eller amoteringsfria månader då och då. Använd dom och betala in summan på lägsta lånen! Alltså snöbollsmetoden!

Tänkte köra en liten update i den här gamla tråden.

Slutade spela 5 Aug 2017 (snart 2 år sen) och har inte loggat in på en spelsida sen dess. Hade missbrukat spel sen 2005 men hade eskalerat ordentligt sista året framförallt då jag började låna stora summor för att ha råd med mitt missbruk och att hålla det hemligt för alla nära mig. Blev värre och värre. När jag tillslut bestämde mig för att aldrig mer spela (som jag hade tänkt att jag skulle gjort långt innan otroligt många gånger) hade jag en månadskostnad för lånen på runt 28 000:- (sms-lån,blanco, CSN). Fick då ut runt 23 000:- efter skatt så fanns inte en chans att rädda det. Hade dessutom uselt Score på UC, Bisnode och creditsafe så gick inte att låna ett öre till. Jag och min flickvän hade precis fått en dotter och hon började planera flytt till större lägenhet medan jag försökte avstyra planerna utan att kunna ge någon direkt anledning. Hon tyckte det var konstigt att jag så gärna ville bo på 48 kvadrat. Jobbade dessutom massa extra på helgerna vilket blev ännu konstigare när vi precis hade fått barn. Så tillslut fanns det ingen utväg längre. Jag satt under ett helgpass och skrev ihop ett mail till henne där jag berättade allt om mitt spelmissbruk,alla skulder,alla lögner etc som jag skickade i slutet av arbetspasset. Sen smsade jag henne att jag hade skickat mail med väldigt jobbiga erkännanden i. Efter det cyklade jag hem på min slitna cykel (enda färdmedlet jag hade råd med). Den cykelturen var fruktansvärd,massa tankar om att hon skulle lämna mig,att jag sporadiskt skulle få träffa vår dotter m.m.
Hon blev väldigt ledsen så klart och det blev några väldigt ansträngda månader efter det. Men hon stannade kvar och valde att lita på mig vilket jag är evigt tacksam för. Jag fick till en början hjälp av henne att lösa dom värsta sms-lånen och av mina föräldrar att samla några lån till ett 200 000:- samlongslån som jag idag betalar till dom (annars hade jag varit hos KF idag)

Idag är vår dotter 2 år och helt underbar. Ekonomin är inte fantastisk men absolut stabil. Jag reggade mig direkt på spelpaus när det kom bara för att vara på säkra sidan.

Känner inget spelsug idag. Var så otroligt trött på spelande när jag slutade och finns så många fördelar med att inte spela. Har försökt hitta olika korta och långa motivationsdelar att tänka på för att aldrig spela mer. Den största är så klart att jag vill finnas där för min dotter och flickvän. Men också för att jag vill kunna leva ett "normalt" liv och kunna njuta av allt som det har att bjuda.
Ibland blir jag väldigt rastlös, men försöker göra annat som att träna och kolla på film.
Ibland tar sig beroendet andra utsvävningar som att proppa i mig glass, ta några öl för mycket,spela tv-spel för många timmar etc. Men inget har blivit något som har förstört mitt liv på samma sätt som spelmissbruket.

Trodde aldrig att jag skulle kunna ta mig ur spelmissbruket, men det gick (är så klart ett livslångt jobbade med det här,men har gått än så länge)
Går då och då på spelmöte för att påminna mig själv och försöker tänka på mina val i livet mer. Har också gått hos en psykolog efter mitt missbruksavslut som var väldigt bra.
Summa summarum: jag trovs med mitt liv och har inte ångrat en sekund att jag valde att sluta spela och fortsätter välja den vägen.

Läget med ekonomin:

Lön: har ökat lönen till 34 800:-/månad
Totala skulder: 407 000:-
Lån:
ICA 124 000:- (ränta 5,30 %)
SEB 280 000:- (ränta 4,60%)
Credway 3000:-
UC-score: 0,5
FF: 3 ST (försvinner 30/7,10/9 och 1/2)

Trevlig midsommar önskas till er alla!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp