- Meddelanden
- 1
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Med 100 000 kr i kontantinsats kan du inte köpa någon lägenhet i Stockholm, tyvärr. Du måste ju oavsett betala 15 % av köpeskillingen kontant, du kanske kan hitta en etta i typ Upplands Väsby för t.ex. 1 400 000, då ska du lägga 210 000kr kontant.Kollade på SBAB:s hemsida och den där uträkningen man kan göra för att få en uppskattning på hur mycket man kan låna (med privatlån inkluderat). Jag tänkte ansöka om bolån till en lägenhet om några månader, och då kommer jag att kunna lägga 100 000 kr som kontantinsats. Min lön innan skatt är 23 700 och jag har varit fast anställd i över ett år. Ändå räcker det inte. Enligt sidan kan jag högst få 1400000 i lån. Nästan inga lägenheter (ettor) säljs för det priset. Jag justerade siffrorna lite och fick fram att jag skulle behöva lägga en halv miljon i kontantinsats för att få ett lån på 1 800 000. Dessutom märkte jag att ju mer jag lade i kontantinsats, desto mindre andel fick jag i bolån, lägger jag 500 000 utgjorde bolånet bara 72% av hela summan jag kan köpa för. Jag har inga barn. Brukar uppskattningen på den sidan stämma för SBAB? Eller kan man få mer i lån ifall man gör en ansökan? Jag har 0 förfrågningar på UC, och vill inte offra en om jag inte tror att svaret blir bra.
Det är ju prat om ett nytt startlån till förstaköpare som skulle innebära att man kan låna till 95 % av bostadens värde (dock max 250 000). Kanske kan vara något att vänta på? Alternativt hårdspara för att ha en större kontantinsats.