• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Få bort klarna

  • Nystartslån
  • Lån utan UC
A

Andra sidan

Gäst
Poäng: 0
Har du kollat på rätt siffra? Kan vara att du med köpet öppnat en kreditl på säg 20000 som du tagit ut, dvs fått en skuld.

När du betalar ner så minskar du din skuld och således minskar din ränta varje månad och amortering ökar, men din tillgängliga kredit kan fortfarande vara 20000.

(med det faktum taget i beaktande att jag inte har koll på hur just klarna lägger upp och beskriver sina olika krediter/lån/delbetalningar)
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Hej! Jag har ångest över att Jag har ett medlemslån på Nordea på 179.000 kr med 4,95% ränta och klarna på ca 13.000 kr med 19.9% ränta...
Nordealånet betalar jag 2150 kr i månaden för baserat på 12 år. 130 betalningar ska jag göra.

Och klarna betalar jag 900 kr för varje månad drygt och känner att jag aldrig blue av med... Har ångest och vill inte betala över 3k varje månad för dessa lån...
Totalt har jag en skuld på 193.000 kr allt som allt...
Förra året pluggade jag och hade en inkomst på 62k va enligt skatteverket så att ta ett lån för att betala av klarna för bättre ränta är väl onödigt då jag inte vill ha förfrågningar på ucn...
Har en lön nu sen 4 månader tillbaka på ca 23k efter skatt och får fast om 2 månader. Jobbar på lager och har efter den 7 oktober bara 3 uc ff.
Har en ucscore på 4,9% just nu, mindre bra. Men den kommer att ändras till bra efter månadsskiftet då jag har tagit bort en kredit på 7.000 kr och 5 uc ff med dessa i oktober går bort.

Frågan är - hur blir jag skuldfri snabbast och få bort klarna som har 19.9% ränta
Nordea verkar erbjuda betalningsfria månader om man ber snällt. UC lär ju inte röra sig men du blöder mindre om du istället amorterar bort Klarna och sedan när den är nollad betalar på Nordea igen. Rent personligen tycker jag inte du har hög ränta på det lånet så amortera i den takt som lånet togs och sätt överskott på ett ISK konto istället. Då har du en bra buffert för oförutsedda utgifter, plus att det med rätt så stor sannolikhet växer snabbare än 5%. När du behöver ett riktigt bra UC, om något år ellet två så är det bara att sälja allt och göra en extra stor amortering.
 

Himme11

Kunnig medlem
Poäng: 111
Blev medlem
8 September 2021
Meddelanden
135
Mottagna reaktioner
30
Poäng
111
Har du kollat på rätt siffra? Kan vara att du med köpet öppnat en kreditl på säg 20000 som du tagit ut, dvs fått en skuld.

När du betalar ner så minskar du din skuld och således minskar din ränta varje månad och amortering ökar, men din tillgängliga kredit kan fortfarande vara 20000.

(med det faktum taget i beaktande att jag inte har koll på hur just klarna lägger upp och beskriver sina olika krediter/lån/delbetalningar)
Detta är inte klarna. Utan moneygo. Och jag har personligen mailat dom om att ta bort min kredit då jag har redan betalat allt så jag har inte tillgång till någon ny kredit hos dom....
 
A

Andra sidan

Gäst
Poäng: 0
Detta är inte klarna. Utan moneygo. Och jag har personligen mailat dom om att ta bort min kredit då jag har redan betalat allt så jag har inte tillgång till någon ny kredit hos dom....

Ok, missförstod. Då skulle jag bara kontakta dom igen och upprepa att du vill avsluta krediten om så ej är gjort. Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity.

Gällande ursprungsfrågan. Ditt klarnalån är dyrt, men så litet i sammanhanget att det i det stora hela inte stjälper dig. Det är snart avbetalt, och det är bara att lägga in de extra kronor du kan för att snabba upp processen och minska kostnaden.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Fast min kredit som jag betalade in förra månaden står ju fortfarande kvar....? Ingenting har hänt
Kreddy tar tid att uppdatera. Det kan ta någon månad eller två i extrema fall.
Förutsatt kreditgivaren skickat uppdatering till UC.
 

Krelf

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
8 Oktober 2020
Meddelanden
2 205
Mottagna reaktioner
915
Poäng
817
Detta är inte klarna. Utan moneygo. Och jag har personligen mailat dom om att ta bort min kredit då jag har redan betalat allt så jag har inte tillgång till någon ny kredit hos dom....
Kan vara så lätt att dem har missat i sin rapportering då är det bara att vänta tills nästa månad med
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp