- Meddelanden
- 31 747
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Validera?Hej, alla. Jag undrar om hur kan man validera en skuld efter man har fått ett inkasskrav (brev)? Kanske det finns någon blankett man kan skicka till bolaget? Ärende är bråttom.
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Validate på engelska. Bekräfta. Jag behöver mer information om ärendet, eftersom ett nytt företag förösker att driva min gammal skuld. Finns det ett blankett eller en form som man kan skicka till inkassobolaget för de att intyga uppgifter. Jag menar någott linknande till amerikanska Debt Validation Letter.Validera?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 747
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Ok, hade inte mycket med tråden att göra alltså.Validate på engelska. Bekräfta. Jag behöver mer information om ärendet, eftersom ett nytt företag förösker att driva min gammal skuld. Finns det ett blankett eller en form som man kan skicka till inkassobolaget för de att intyga uppgifter. Jag menar någott linknande till amerikanska Debt Validation Letter.
Inga apdana blanketter finns vad jag vet, ring inkassobolaget
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Tack för ett svar, Lasse. Jag behöver en bekräftelse på det att ett nytt inkassobolag har rätt att driva in skulden på uppdrag av en annan inkassobolag. Jag vill gärna undvika återbetalning av samma skuld två gånger. Ärendet är fotfarande kvar på hemsidan av det första inkassobolaget och jag har ingen möjliget att logga in på hemsidan av Profina som skickade ett brev med ett krav till mig. Hur gör jag då?Ok, hade inte mycket med tråden att göra alltså.
Inga apdana blanketter finns vad jag vet, ring inkassobolaget
- Meddelanden
- 80
- Mottagna reaktioner
- 69
- Poäng
- 187
Är det inte överlåtelsebrev (denuntiationsbrev) du efterlyser? Ett sådant måste ha skickats innan skulden överlåts. Inkassobolagen brukar slarva med den biten men trolla fram dem i efterhand. Är det en gammal skuld, med ett tidigare utslag hos KFM?Tack för ett svar, Lasse. Jag behöver en bekräftelse på det att ett nytt inkassobolag har rätt att driva in skulden på uppdrag av en annan inkassobolag. Jag vill gärna undvika återbetalning av samma skuld två gånger. Ärendet är fotfarande kvar på hemsidan av det första inkassobolaget och jag har ingen möjliget att logga in på hemsidan av Profina som skickade ett brev med ett krav till mig. Hur gör jag då?
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Jag har inte fått ett överlåtelsebrev heller. Ja, skulden gäller en banklån från 2014/15. Det gick vidare till KFM och sedan köptes av en inkassobolag med en stor ränta på. Jag har ingen förmåga att återbetala hela summan med en ränta som gör den 3x gånger större. Jag vill gärna bekräfta om att skulden är samma och inte an annan bolag som vill passa på att driva in skulden.Är det inte överlåtelsebrev (denuntiationsbrev) du efterlyser? Ett sådant måste ha skickats innan skulden överlåts. Inkassobolagen brukar slarva med den biten men trolla fram dem i efterhand. Är det en gammal skuld, med ett tidigare utslag hos KFM?
- Meddelanden
- 80
- Mottagna reaktioner
- 69
- Poäng
- 187
Där har du svaret. Preskriptionstiden på ett banklån är tio år. Har inte sekretessen brutits sedan 2014/2015 är det vad som ska göras nu. Oerhört svårt att komma undan.Jag har inte fått ett överlåtelsebrev heller. Ja, skulden gäller en banklån från 2014/15. Det gick vidare till KFM och sedan köptes av en inkassobolag med en stor ränta på.
Överlåtelsebrev lär trollas fram, det kan du nog räkna med.
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Det gick så här med denna skuld.:Där har du svaret. Preskriptionstiden på ett banklån är tio år. Har inte sekretessen brutits sedan 2014/2015 är det vad som ska göras nu. Oerhört svårt att komma undan.
2014 Fick ett lån från bank
2015 Fick ett lån från bank
2015/16 Påminnelser. / KFM / Avskriven från bankkotot.
2016/2020 Hanteras av inkassobolag 1.
2021 På begäran av Skatteverket, skrev av sig från min svenska adressen och anmälde en ny adress i utlandet.
2022 Förslag om ackord från mig. Summan fortfarade var för hög för mig att återbetala.
2024 Förslag om ackord från Inkassobolaget 1. Brevet skickat till min Kivra brevlådan. Summan fortfarade var för hög för mig att återbetala.
2024 Ett brev från Inkassobolag 2 med ett krav att betala summan inom 48 timmar eller kontakta de.
Hur gör jag då? Jag har en dag kvar att bestrida kravet pga att jag fick ingen information om överlåttelsen tidigare och ärendet syns fortfarande på mitt konto hos Inkassobolga 1.
De skickade ett brev via brevmanen som ringde domofonen och min familjemeddlem öppnade dörr för de.
Hur vet jag att Inkassobolag vill driva in samma skuld? Kan de intyga det?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Hur rekomenderar ni att kommunicera med Inkassobolaget 2 som skickade ett krav i juni 2024?Där har du svaret. Preskriptionstiden på ett banklån är tio år. Har inte sekretessen brutits sedan 2014/2015 är det vad som ska göras nu. Oerhört svårt att komma undan.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Du kan ju fråga om vilken exekutionstitel de baserar skulden på, torde vara samma om allt är korrekt.Det gick så här med denna skuld.:
2014 Fick ett lån från bank
2015 Fick ett lån från bank
2015/16 Påminnelser. / KFM / Avskriven från bankkotot.
2016/2020 Hanteras av inkassobolag 1.
2021 På begäran av Skatteverket, skrev av sig från min svenska adressen och anmälde en ny adress i utlandet.
2022 Förslag om ackord från mig. Summan fortfarade var för hög för mig att återbetala.
2024 Förslag om ackord från Inkassobolaget 1. Brevet skickat till min Kivra brevlådan. Summan fortfarade var för hög för mig att återbetala.
2024 Ett brev från Inkassobolag 2 med ett krav att betala summan inom 48 timmar eller kontakta de.
Hur gör jag då? Jag har en dag kvar att bestrida kravet pga att jag fick ingen information om överlåttelsen tidigare och ärendet syns fortfarande på mitt konto hos Inkassobolga 1.
De skickade ett brev via brevmanen som ringde domofonen och min familjemeddlem öppnade dörr för de.
Hur vet jag att Inkassobolag vill driva in samma skuld? Kan de intyga det?
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Men vad är det som är fel? Att du inte fått information att inkassobolag 2 tagit över skulden? Är summan samma hos bolag 1 och 2? Kontakta bolag 1 och begär att dom ska ta bort skulden eftersom den ligger hos bolag 2 nu...borde finnas brev om överlåtelsen. Skulden ökar ju med dröjsmålsränta så länge du inte betalar...
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Jag har inte fått ett brev om överlåtelsen. Det står på engelska i brevet att "The creditor Inkassobolag 1 has give us instructions to collect this claim..".Men vad är det som är fel? Att du inte fått information att inkassobolag 2 tagit över skulden? Är summan samma hos bolag 1 och 2? Kontakta bolag 1 och begär att dom ska ta bort skulden eftersom den ligger hos bolag 2 nu...borde finnas brev om överlåtelsen. Skulden ökar ju med dröjsmålsränta så länge du inte betalar...
- Meddelanden
- 31 747
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Bestrida kan man alltid.Kan jag bestrida krav från Inkassobolag 2 i nuvarande läget?
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Vilken lösning kan ni föreslå?Bestrida kan man alltid.
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Vet inte riktigt vad problemet är? Vill du vara säker ring upp inkasso 1 och fråga om det är inkasso 2 som driver in det, när dem säger ja så betalaVilken lösning kan ni föreslå?
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Jag kan fråga, men kan inte betala. Jag är arbetssökande just nu.Vet inte riktigt vad problemet är? Vill du vara säker ring upp inkasso 1 och fråga om det är inkasso 2 som driver in det, när dem säger ja så betala
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Då är det inte mycket att göra, fråga om du kan få en avbetalning plan istället då och hoppas den ger dig en du kan klaraJag kan fråga, men kan inte betala. Jag är arbetssökande just nu.

- Meddelanden
- 80
- Mottagna reaktioner
- 69
- Poäng
- 187
Ring och fråga vad som gäller, vem som äger skulden etc. Du lär ha svårt att komma undan oavsett. Det har ju tagits åtskilliga preskriptionsbrytande kontakter.Då är det inte mycket att göra, fråga om du kan få en avbetalning plan istället då och hoppas den ger dig en du kan klara![]()
Inser de att du inte kan betala kanske de låter ärendet vila tills vidare. Ingen vinner någon på att skicka det till Kfm om du inte arbetar och har någon relevant inkomst.
Som svar på en fråga i tråden om bestridande: du kan som sagt alltid bestrida. Men det bara skjuter upp saken några månader. Om inkassobolaget (om det nu är 1 eller 2) driver det till tvistemål kommer du ändå att bli skyldig att betala. Och då läggs rättegångskostnaderna på. En frivillig överenskommelse är det bästa.
Banklån är ett jäkla skit att bli av med med hänvisning till preskription.
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Bra svar men till fel personRing och fråga vad som gäller, vem som äger skulden etc. Du lär ha svårt att komma undan oavsett. Det har ju tagits åtskilliga preskriptionsbrytande kontakter.
Inser de att du inte kan betala kanske de låter ärendet vila tills vidare. Ingen vinner någon på att skicka det till Kfm om du inte arbetar och har någon relevant inkomst.
Som svar på en fråga i tråden om bestridande: du kan som sagt alltid bestrida. Men det bara skjuter upp saken några månader. Om inkassobolaget (om det nu är 1 eller 2) driver det till tvistemål kommer du ändå att bli skyldig att betala. Och då läggs rättegångskostnaderna på. En frivillig överenskommelse är det bästa.
Banklån är ett jäkla skit att bli av med med hänvisning till preskription.

- Meddelanden
- 80
- Mottagna reaktioner
- 69
- Poäng
- 187
Sorry. Såg det nu. Hoppas TS läser alla svar.Bra svar men till fel person![]()
- Meddelanden
- 80
- Mottagna reaktioner
- 69
- Poäng
- 187
Du får nog utveckla lite. Men kortfattat är det så här: Finns det ett löpande skuldebrev är preskriptionstiden tio år. Handlar det däremot om t.ex ett övertrasserat konto är preskriptionstiden tre år.Kan ni vänligen förklara om kontofordran är samma sak som ett banklån?
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Enligt uppgifter som banken har, ett lån utbetalades i 2014. I inkassobrevet står det XXX Bank Kreditfordran. Jag undrar om det finns en skillnand?Du får nog utveckla lite. Men kortfattat är det så här: Finns det ett löpande skuldebrev är preskriptionstiden tio år. Handlar det däremot om t.ex ett övertrasserat konto är preskriptionstiden tre år.
Jag gick inte igenom detaler tidigare, tyvärr. Lånet av banken tagen i sommaren 2014 gick till inkasso och i 2015 eller så hamnade ärenden hos Kronofogden. Lite senare skulden köptes av Inkassobolag 1 och äredenden gäller kontofordran i deras uppgifter. I sommaren 2024 inkassobolaget 2 kontaktade mig gällande samma ärendet och den gäller kontofordran.
Nu jag går igen detaljer gällande detta situation och under om ett banklån är en synonym till kontofordran?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Uppdatering. Jag kontaktade berörda banken med samma frågan efter de dellade uppgifter om utbetalade lån till mig.
De svarade så här:
"Vilken information hänvisar du till gällande kontofodran?
Lånet är en kredit.".
Banken: Lån på 15 000 utbetalat i juni 2014.
Inkasso: Tidigast uppgift de noterade i senaste krav: Bank XXX Kontofordran. Januari 2015 21 tusen SEK.
Slutliga belopp: 70+ tusen med enormt ränta och kostnader på (efter KFM och Inkassobolag 1).
Hur vet jag då att Inkassobolaget vill driva in samma lån? Vad frågar jag de för att få lite mer information?
De svarade så här:
Lånet är en kredit.".
Inkasso: Tidigast uppgift de noterade i senaste krav: Bank XXX Kontofordran. Januari 2015 21 tusen SEK.
Slutliga belopp: 70+ tusen med enormt ränta och kostnader på (efter KFM och Inkassobolag 1).
Hur vet jag då att Inkassobolaget vill driva in samma lån? Vad frågar jag de för att få lite mer information?
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Vilket lån tror du det är dem vill driva in då?Uppdatering. Jag kontaktade berörda banken med samma frågan efter de dellade uppgifter om utbetalade lån till mig.
De svarade så här:
Lånet är en kredit.".
Hur vet jag då att Inkassobolaget vill driva in samma lån? Vad frågar jagde för att få lite mer information?
Vad tror du dem vill driva in för ngt annars?
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Jag tänket att det kan vara ett fel också. Kanske vid någon moment i processen lånet blev kontofordran med ett högre ursprungliga belopp.Vilket lån tror du det är dem vill driva in då?
Vad tror du dem vill driva in för ngt annars?
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Ingen här kommer kunna hjälpa dig med det, du måste ringa dem och ställa alla frågor du har till demJag tänket att det kan vara ett fel också. Kanske vid någon moment i processen lånet blev kontofordran med ett högre ursprungliga belopp.
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Detta jag förstår. Jag är tanksam för ert support och samtidigt vill lära sig från mer erfarna deltagare i forumet.Ingen här kommer kunna hjälpa dig med det, du måste ringa dem och ställa alla frågor du har till dem
- Meddelanden
- 80
- Mottagna reaktioner
- 69
- Poäng
- 187
Du säger att det gått till Kfm. Gå den vägen. Det finns ju ett ärendenummer och tillhörande dokumentation som är helt avgörande.Jag tänket att det kan vara ett fel också. Kanske vid någon moment i processen lånet blev kontofordran med ett högre ursprungliga belopp.
Men med hänvisning till den info du lämnat i tråden rör det sig om ett lån och ett lån har tio års preskriptionstid så du lär få svårt att komma undan.
Det du kan göra för att fördröja är att hävda att du inte fått överlåtelsebrevet. Å andra sidan är det inte säkert att inkassobolag 2 köpt skulden, de kanske bara driver in den. Då behövs ingen överlåtelse.
- Meddelanden
- 77
- Mottagna reaktioner
- 7
- Poäng
- 42
Jag ser inga detaljer om detta ärendet på KFMs hemsidan. Det är inte listad under Avslutade ärenden rubriken. Hmm..Du säger att det gått till Kfm. Gå den vägen. Det finns ju ett ärendenummer och tillhörande dokumentation som är helt avgörande.
Men med hänvisning till den info du lämnat i tråden rör det sig om ett lån och ett lån har tio års preskriptionstid så du lär få svårt att komma undan.
Det du kan göra för att fördröja är att hävda att du inte fått överlåtelsebrevet. Å andra sidan är det inte säkert att inkassobolag 2 köpt skulden, de kanske bara driver in den. Då behövs ingen överlåtelse.
Det är inte så att jag vill inte betala skulder när jag har bättre ekonomi, men vill gärna inte återbetala samma skulder två gånger till olika inkassobolag.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 80
- Mottagna reaktioner
- 69
- Poäng
- 187
Nu tror jag bara : jag tror inte du kan se alla gamla ärenden hos Kfm. Finns det ett snart tio år gammalt utslag är det sannolikt inte med under aktuella ärenden och säkerligen inte under avslutade ärenden heller. Men det betyder inte med automatik att de inte finns.Jag ser inga detaljer om detta ärendet på KFMs hemsidan. Det är inte listad under Avslutade ärenden rubriken. Hmm..
Det är inte så att jag vill inte betala skulder när jag har bättre ekonomi, men vill gärna inte återbetala samma skulder två gånger till olika inkassobolag.
Det var du själv som skrev att det gått till Kfm. Finns det ett gammalt utslag, som är mindre än tio år gammalt, kommer du inte undan hur mycket du än försöker. Såvida du inte hittar någon brist i kedjan på väg till nuvarande inkassobolag. Eller möjligen om den ursprungliga fordringsägaren säger att skulden inte finns. Fast det lär nog inte ske om skulden är såld.
Som jag skrivit tidigare: det är ett elände att bli av med skulder som har tioårig preskriptionstid.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.