• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Få tillbaka pengar från skatten?

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Hej! Jag undrar om någon är kunning här som har varit i samma sits som mig just nu.
jag ska deklarera årsinkomst nu snart och kommer bli skyldig att betala nästa 9800kr. Min årsinkomst blir 622k och totalt skatt boir nästan 145k.
jag har förra året förlorat ca 215k i aktier och jag lästa någonstans att man kan kvittera mot sin vinst men jag har inte någon vinst utan bara förlorat de 215k.
står också att man kan göra skattereduktion med ca 70% på skatten man har betalt tilt staten av sin inkomst. stämmer det?
så i detta fallet måste det innebära att jag får tillbaka 70% av skatten som jag har betald då? Min skatt som är betald just nu är 145k, så jag kommer få tillbaka 70% av det då?
jag behöver pengar och behöver hjälp med deklarationen så om någon som kan kan snälla hjälpa mig med att förklara hur detta egentligen spelar ut.
mykcet tacksam för det. :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 282
Mottagna reaktioner
882
Poäng
717
Nja, inte riktigt.

Förlust från resultat av aktieförsäljning räknas som ett Underskott. Även räntor ligger under samma kategori.

Låt oss säga att du har 215K i förluster från aktier.

Du får göra 30% avdrag upp till 100K. Det som är utöver 100K kommer att falla ner till 21% avdrag. Alltså bör du kunna göra avdrag för 54.150kr.

Däremot kommer detta inte ske på automatik och du måste fylla i en K4-Blankett med inköpspris och försäljningspris bl.annat (Kan göras online via "Inkomstdeklaration 1" på dina sidor inne på SKV).

Efter detta kommer det att kvitteras med din faktiska inkomstskatt-skuld/överskott och därmed ge utbetalning till dig.

Någon får rätta om jag har skrivit något fel.
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Tack så mycket för svaret!
Så chansen enligt din kalkyl är att jag kanske får ut ca 54k efter att jag har deklarerat underskottet av kapital.
Saken är också att jag har redan ett underskott av kapital då jag har betalat ca 102k i ränta till olika privatlån företag.
så totaltsatt blir det nästan 102k i räntor + 215k förlust i aktier = 317k i underskott då?
Sedan vet jag inte hur man ska sätta in dessa transaktioner i K4.
Då det är hundratals köp och sälj transaktioner för 2021.
eller ska man hellre bara ta bild på hela års rapport för 2021 så visar på avanza att hur mycket man har förlorat under 2021 och hur mycket för varje aktie.
 
Senast ändrad:

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 282
Mottagna reaktioner
882
Poäng
717
Tack så mycket för svaret!
Så chansen enligt din kalkyl är att jag kanske får ut ca 54k efter att jag har deklarerat underskottet av kapital.
Saken är också att jag har redan ett underskott av kapital då jag har betalat ca 102k i ränta till olika privatlån företag.
så totaltsatt blir det nästan 102k i räntor + 215k förlust i aktier = 317k i underskott då?
Sedan vet jag inte hur man ska sätta in dessa transaktioner i K4.
Då det är hundratals köp och sälj transaktioner för 2021.
eller ska man hellre bara ta bild på hela års rapport för 2021 så visar på avanza att hur mycket man har förlorat under 2021 och hur mycket för varje aktie.
Avanza brukar kunna sätta ett pris för att fixa en rapport åt dig vilket nog är värt det i ditt fall.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
99 spänn tar avanza för det hela.

Det förutsätter ju att du inte handlat i ett ISK konto för övrigt
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
99 spänn tar avanza för det hela.

Det förutsätter ju att du inte handlat i ett ISK konto för övrigt
Läste om det nyss. Men det är ju Isk konto på avanza, jävligt dumt att man inte får göra avdrag för förluster.
så alltså jag får inte göra något avdrag alls på de pengar jag har förlorat och ändå ska betala till staten extra det som jag är skyldig att betala enligt dem.
215k förlust + 145k skatt + 102k i ränta + 10k till.
vilket år ☠️
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Läste om det nyss. Men det är ju Isk konto på avanza, jävligt dumt att man inte får göra avdrag för förluster.
så alltså jag får inte göra något avdrag alls på de pengar jag har förlorat och ändå ska betala till staten extra det som jag är skyldig att betala enligt dem.
215k förlust + 145k skatt + 102k i ränta + 10k till.
vilket år ☠️

Då slipper du fundera över deklarationen i alla fall, bara att betala in restskatten.
 

Hw77

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Oktober 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
121
Poäng
287
Läste om det nyss. Men det är ju Isk konto på avanza, jävligt dumt att man inte får göra avdrag för förluster.
så alltså jag får inte göra något avdrag alls på de pengar jag har förlorat och ändå ska betala till staten extra det som jag är skyldig att betala enligt dem.
215k förlust + 145k skatt + 102k i ränta + 10k till.
vilket år ☠️
Det är inte så dumt, om du inte skattar på vinster få du ju inte heller dra av för förluster.
Du måste ju inte välja ISK
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 828
Mottagna reaktioner
13 072
Poäng
10 087
Isk är bra om man tänkt göra bra affärer.
Vanlig depå är bra om man gör dåliga affärer
 

Nomad

Aktiv medlem
Poäng: 12
Blev medlem
11 April 2022
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
4
Poäng
12
Ja och då ökar inte underskottet heller som i tur kommer att göra det svårt att få lån sen :)
Vet någon om hur stor är chansen att få ett samlingslån eller privatlån om har redan skulder lite över en miljon?
årsinkomst blir 622k som sagt.
Håller på att vänta bort alla ff för att komma ner i betyget.
Då slipper du fundera över deklarationen i alla fall, bara att betala in restskatten.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp