Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Får inte ta del av lunchförmån på jobbet

Hej
Fick precis besked från min HR avdelning att jag inte längre får ta del av våran lunchförmån pga att jag har utmätning på lönen. Systemet har blivit automatiserat för detta säger dom och då kan jag inte ta del av förmånen? Förut skedde det manuellt tydligen. Får dom göra så, att utesluta mig sådär bara för att jag har utmätning på lön? Kan det handla om diskriminering? Tack

Kolla med facket.
Dem är experter på detta.

Tyvärr är jag inte medlem där sen en tid tillbaka.. egentligen bryr jag mig inte så mkt om detta men intressant att ta reda på om de får göra såhär. Svaret från min HR avdelning var iallafall detta:

"Förmånsportalen begränsar förmåner som regleras på lön för de som har längre tids frånvaro eller utmätning på lön. Detta för att vi inte ska riskera att hamna med en löneskuld i de fall vi inte kan göra löneavdrag. Detta är anledningen till att du för närvarande inte kan beställa lunchförmånen i Benify."

De kanske är rätt.. jag vet inte.

Tyvärr är jag inte medlem där sen en tid tillbaka.. egentligen bryr jag mig inte så mkt om detta men intressant att ta reda på om de får göra såhär. Svaret från min HR avdelning var iallafall detta:

"Förmånsportalen begränsar förmåner som regleras på lön för de som har längre tids frånvaro eller utmätning på lön. Detta för att vi inte ska riskera att hamna med en löneskuld i de fall vi inte kan göra löneavdrag. Detta är anledningen till att du för närvarande inte kan beställa lunchförmånen i Benify."

De kanske är rätt.. jag vet inte.

Om inte förmånen finns i ditt anställninsavtal så kan det nog vara ok att ta bort den.
Ursäkten känns dock märklig då det enda som sker vid utmätning när man har förmån är att din utmätningsbara inkomst blir mindre.
Dem gör ju fortfarande avdraget direkt på din lön.

Jag var med om en liknande situation när jag var föräldraledig( dock ingen utmätning)
Dem blockade förmånsportalen(Benify) så jag inte kunde köpa ex gymkort via mitt friskvårdsbidrag. Detta då systemstöd inte fanns för säkerställa att man inte köpte dyrare än det friskvårdsbidrag man hade. ( dvs hamna i löneskuld, som även ditt företag hänvisar till)
Så man hade behövt göra utlägg och skicka in kvitto.

Jag tryckte på att det var missgynnande (diskriminerande) att erbjuda somliga anställda en förmån men inte alla. De försökte hitta ursäkter och skyllde på att det var för komplext i lönehanteringen osv. Att det inte var diskriminering alls. Jag använde dock motiveringen att Benify är företagets officiella förmånsportal för administrering och erbjudande av förmåner. Att inte erbjuda en viss grupp är därmed automatiskt att missgynna eller att diskriminera.
Bara för det blir krångligare för företaget innebär inte att det gör det rätt.

Företaget backade iallafall tillslut och erkände jag hade rätt i sak, och öppnade upp förmånerna för mig.

Tycker inte du ska ge dig. Så vida det inte är så att det utmäter hela din lön torde det således alltid finnas tillgängligt belopp att göra löneavdrag för, och borde ju då inte kunna användas som anledning.

Hej
Fick precis besked från min HR avdelning att jag inte längre får ta del av våran lunchförmån pga att jag har utmätning på lönen. Systemet har blivit automatiserat för detta säger dom och då kan jag inte ta del av förmånen? Förut skedde det manuellt tydligen. Får dom göra så, att utesluta mig sådär bara för att jag har utmätning på lön? Kan det handla om diskriminering? Tack
Har du Rikskortet och laddar via Benify eller?

Jag har Epassi lunchkort via Benify och utmätning sedan snart 2 år. Men inga konstigheter att nyttja varken friskvårdsbidrag eller annat.

Det kan ju inte vara den anställdes problem hur automatiskt saker är.
Jag är inte mycket för fackpampar men det här låter i mina öron som något facket kan ha åsikter om

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp