- Meddelanden
- 47
- Mottagna reaktioner
- 49
- Poäng
- 136
Ja, enligt gdpr så har man rätt att ta del av allt som är skrivet om en. Även mailkonversationer kollegor emellan på myndigheten.Ja som rubriken säger undrar jag om man har rätt att ta del av de uppgifter kfm har skrivit om en själv?
Tex vid samtal..
- Meddelanden
- 346
- Mottagna reaktioner
- 315
- Poäng
- 467
Vissa saker man skriver är väl arbetsmaterial och lämnas inte ut.Ja, enligt gdpr så har man rätt att ta del av allt som är skrivet om en. Även mailkonversationer kollegor emellan på myndigheten.
Mail är en offentlig handling som man kan begära ut.
- Meddelanden
- 47
- Mottagna reaktioner
- 49
- Poäng
- 136
Allt som kan knytas till en specifik person inom myndigheter klassas som offentlig handling.Vissa saker man skriver är väl arbetsmaterial och lämnas inte ut.
- Meddelanden
- 167
- Mottagna reaktioner
- 87
- Poäng
- 237
Vissa saker man skriver är väl arbetsmaterial och lämnas inte ut.
Ja just det, det hade jag ju koll på när jag tänkte efter..
Däremot kan ju frågan vara hur mycket kfm använder sig av begreppet arbetsmaterial eller om alla händelser journalförs? @Lasseman
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 346
- Mottagna reaktioner
- 315
- Poäng
- 467
Allt som kan knytas till en specifik person inom myndigheter klassas som offentlig handling.
Tänkte lite fel kring arbetsmaterial. Det använder man ju sen maler man det.Ja just det, det hade jag ju koll på när jag tänkte efter..
Däremot kan ju frågan vara hur mycket kfm använder sig av begreppet arbetsmaterial eller om alla händelser journalförs? @Lasseman
Vet inte hur det är på KFM. Jag kommer från en annan myndighet.
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 736
- Poäng
- 1 207
Oavsett myndighet så får ni lämna ut material om individen materialet handlar om begär det. Även om ni kallar det arbetsmaterial.Tänkte lite fel kring arbetsmaterial. Det använder man ju sen maler man det.
Vet inte hur det är på KFM. Jag kommer från en annan myndighet.
- Meddelanden
- 167
- Mottagna reaktioner
- 87
- Poäng
- 237
Jag tror det är ungefär såhär; Så länge det är arbetsmaterial räknas det inte som en allmän handling. Som till exempel ett dokument som inte är låst utan där redigering kan göras eller som någon ska granska och komma med synpunkter på räknas som arbetsmaterial. Det kan inte lämnas ut eftersom det kan komma att ändras.Oavsett myndighet så får ni lämna ut material om individen materialet handlar om begär det. Även om ni kallar det arbetsmaterial.
Jag vill minnas att det är ungefär så.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Exakt allt noteras nog inteJa just det, det hade jag ju koll på när jag tänkte efter..
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 736
- Poäng
- 1 207
Typ, men det är också lite beroende på vad det gäller.Jag tror det är ungefär såhär; Så länge det är arbetsmaterial räknas det inte som en allmän handling. Som till exempel ett dokument som inte är låst utan där redigering kan göras eller som någon ska granska och komma med synpunkter på räknas som arbetsmaterial. Det kan inte lämnas ut eftersom det kan komma att ändras.
Dokument om personer bör nog alltid lämnas ut om personen i fråga begär det.
Men det är nog enbart i detta fallet. Jag jobbar själv med IT inom det offentliga och när vi jobbar i projekt så lämnas arbetsmaterial inte ut, men då gäller det inte enskilda individer.
Enskilda individer har nog alltid rätt till material som gäller dem.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Arbetsmaterial behöver inte lämnas ut.
Sen ska ju saker sekretessprövas.
Min erfarenhet är att det inte brukar begäras så mycket och det mesta kan lämnas ut. Har kämpat med tippex en gång vad jag kan minnas.
Finns ju noteringar om samtal som säkert det kan bli diskussioner om, typ samtal på en halvtimma om någonting, och sen när man ska reflektera och skriva ner så inser man att man egentligen inte har en aning om varför människan ringde alls.
"Kalle ringer in på slingan, har bland annat generella frågor om utmätning och preskriptionstid"
I bästa fall.
Min erfarenhet är att det inte brukar begäras så mycket och det mesta kan lämnas ut. Har kämpat med tippex en gång vad jag kan minnas.
Finns ju noteringar om samtal som säkert det kan bli diskussioner om, typ samtal på en halvtimma om någonting, och sen när man ska reflektera och skriva ner så inser man att man egentligen inte har en aning om varför människan ringde alls.
"Kalle ringer in på slingan, har bland annat generella frågor om utmätning och preskriptionstid"
I bästa fall.
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 736
- Poäng
- 1 207
Det blir ju dock svårt att hävda sekretess när Kalle vill ha uppgifter som gäller Kalle.Arbetsmaterial behöver inte lämnas ut.
I bästa fall.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Det blir ju dock svårt att hävda sekretess när Kalle vill ha uppgifter som gäller Kalle.
Nja, inte nödvändigtvis. Det var något sånt jag målade med tippex.
- Meddelanden
- 371
- Mottagna reaktioner
- 267
- Poäng
- 437
Sekretess kan vara komplext och det finns en del undantag även när det rör sekretess i förhållande till enskild.
Främst är det ju för att skydda individen själv,
men jag har svårt att tro att det finns särskilt många fall av det hos just KFM.
men jag har svårt att tro att det finns särskilt många fall av det hos just KFM.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Jag kan nog räkna upp en delSekretess kan vara komplext och det finns en del undantag även när det rör sekretess i förhållande till enskild.
- Meddelanden
- 1 311
- Mottagna reaktioner
- 601
- Poäng
- 637
Skriver ni inte "GL" eller "ombud"?Arbetsmaterial behöver inte lämnas ut.
I bästa fall.

- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Skriver ni inte "GL" eller "ombud"?![]()
Gäldenären skriver man då och då, de som varit med länge skriver gärna gäld.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
När jag ringde 10 dagar i rad och frågade om någon överklagat min skuldsanering, loggades alla dessa 10 samtal?
Dom på KFM måste ju tro att jag är helt efterbliven då.
- Meddelanden
- 1 311
- Mottagna reaktioner
- 601
- Poäng
- 637
Dom bör ha noterat lite ja..När jag ringde 10 dagar i rad och frågade om någon överklagat min skuldsanering, loggades alla dessa 10 samtal?
Men beror på hur noggranna dom är.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
När jag ringde 10 dagar i rad och frågade om någon överklagat min skuldsanering, loggades alla dessa 10 samtal?
Jag är osäker, jag vet inte om ärendet stängs i och med beslut eller först vid laga kraft. Tror beslut. Då finns inget ärende att notera i.
- Meddelanden
- 78
- Mottagna reaktioner
- 36
- Poäng
- 136
Ja som rubriken säger undrar jag om man har rätt att ta del av de uppgifter kfm har skrivit om en själv?
Tex vid samtal..
Enligt 10 § förvaltningslagen (10 § FL) har part rätt att ta del av alla uppgifter som tillförts ärendet. Finns några få undantag. För ytterligare information, se t.ex. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.1/324650.html . Bestämmelsen mer långtgående än 2 kap. tryckfrihetsförordningen (allmän handling, offentlighetsprincipen).
Myndighet är skyldig att snarast dokumentera alla uppgifter som den har fått på annat sätt än genom en handling, om uppgifterna kan ha betydelse för ett beslut i ett ärende (27 § FL). Detta gäller oavsett om uppgifterna kan vara av betydelse för ett beslut under handläggningen eller för ett beslut som avgör ärendet (prop. 2016/17:180 s. 176). För ytterligare information, se t.ex. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.1/324649.html .
- Meddelanden
- 78
- Mottagna reaktioner
- 36
- Poäng
- 136
Ja, enligt gdpr så har man rätt att ta del av allt som är skrivet om en. Även mailkonversationer kollegor emellan på myndigheten.
https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/ta-del-av-dina-personuppgifter/ :
Rätten att gratis få en kopia på dina personuppgifter innebär inte att du alltid har rätt att få ut själva handlingen där dina personuppgifter förekommer. Det kan vara tillräckligt att du får en begriplig sammanställning av de personuppgifter som förekommer i handlingen eller i övrigt är under behandling så att du kan kontrollera uppgifternas riktighet och laglighet.
...
Du har inte heller alltid rätt att få en kopia på själva handlingen där dina personuppgifter förekommer. Rätten till tillgång ska alltså inte blandas ihop eller likställas med rätten att ta del av allmänna handlingar från en myndighet.
- Meddelanden
- 78
- Mottagna reaktioner
- 36
- Poäng
- 136
Vissa saker man skriver är väl arbetsmaterial och lämnas inte ut.
Jag tror det är ungefär såhär; Så länge det är arbetsmaterial räknas det inte som en allmän handling. Som till exempel ett dokument som inte är låst utan där redigering kan göras eller som någon ska granska och komma med synpunkter på räknas som arbetsmaterial. Det kan inte lämnas ut eftersom det kan komma att ändras.
En handling är allmän sådan om den förvaras hos en myndighet + att den inkommit dit eller upprättats där.
Gällande förvarad:
Gällande inkommit:
Gällande upprättad:
Begreppen allmän handling och offentlig sådan ska inte förväxlas. Uppgifter i allmänna handlingar kan helt eller delvis omfattas av någon eller några sekretessbestämmelse/r. En handling som delvis omfattas av sekretess ska i övriga delar på begäran utlämnas genom att de sekretessbelagda uppgifternas maskas.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.