- Meddelanden
- 32
- Mottagna reaktioner
- 38
- Poäng
- 127
Det ska inte vara några problemMin pappa vet inte om min situation, jag har inledande skuldsanering..
Om han vill skicka en semesterpeng via swish på några tusen kring 3000-6000 kr är det något man får/törs ta emot?
- Meddelanden
- 346
- Mottagna reaktioner
- 315
- Poäng
- 467
Ja du kan ta emot pengar då inga konto kollas/utmäts under inledande/skuldsanering.Tack för svar! Nån annan som kan bekräfta hans svar?
- Meddelanden
- 26
- Mottagna reaktioner
- 17
- Poäng
- 47
Det går bra. Jag får swish varje månad av min dotter för hennes boendekostnader varje månad och min särbo sätter över pengar till mig varje månad.Tack för svar! Nån annan som kan bekräfta hans svar?
- Meddelanden
- 67
- Mottagna reaktioner
- 24
- Poäng
- 102
Hur pass väl stämmer detta? Kan jag ta emot 5 swishar á 5000kr/st samma månad utan att det skapar problem under mitt inledande?Ja du kan ta emot pengar då inga konto kollas/utmäts under inledande/skuldsanering.
- Meddelanden
- 346
- Mottagna reaktioner
- 315
- Poäng
- 467
Som sagt. Det kollas inga konton så länge du har inledande/skuldsanering.Hur pass väl stämmer detta? Kan jag ta emot 5 swishar á 5000kr/st samma månad utan att det skapar problem under mitt inledande?
så utifrån det så kan du ta emot hur många Swishar du vill.
Vad sen banken säger är en annan sak

Kollar de konton vid ansökan innan ev samtal och inledande.Ja du kan ta emot pengar då inga konto kollas/utmäts under inledande/skuldsanering.
Smålån / hjälp Lån är också med på swish el konton
Vad gäller
- Meddelanden
- 346
- Mottagna reaktioner
- 315
- Poäng
- 467
Ja har du löneutmätning så kan det ju hända.Kollar de konton vid ansökan innan ev samtal och inledande.
Smålån / hjälp Lån är också med på swish el konton
Vad gäller
Tror inte konto kollas innan samtal/inledande. Vad skulle dom göra med den infon?
Jag svarade bara på vad som gäller vid inledande/skuldsanering.
- Meddelanden
- 209
- Mottagna reaktioner
- 95
- Poäng
- 257
I vissa fall kan väl sådant kollas om borgenärerna vill/begär omprövning? Vad är annars anledningen att man ska begära omprövning vid bonus/rejält ökad inkomst osv om det ändå inte finns någon risk att det kommer fram?Som sagt. Det kollas inga konton så länge du har inledande/skuldsanering.
så utifrån det så kan du ta emot hur många Swishar du vill.
Vad sen banken säger är en annan sak![]()
V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Nej. Det kollas inte vid omprövning. Borgenärer tar kreditupplysning. Där syns utdelningar och ökad inkomst däremot syns inte gåvor i form av kontanter.I vissa fall kan väl sådant kollas om borgenärerna vill/begär omprövning? Vad är annars anledningen att man ska begära omprövning vid bonus/rejält ökad inkomst osv om det ändå inte finns någon risk att det kommer fram?
- Meddelanden
- 209
- Mottagna reaktioner
- 95
- Poäng
- 257
Vid behov av försörjningsstöd/soc-bidrag räknas swish som inkomst, men det kanske är annorlunda i det här fallet då?Nej. Det kollas inte vid omprövning. Borgenärer tar kreditupplysning. Där syns utdelningar och ökad inkomst däremot syns inte gåvor i form av kontanter.
Ja iofs mottagna swish syns väl inte på uc/deklaration.
- Meddelanden
- 346
- Mottagna reaktioner
- 315
- Poäng
- 467
Nej konto kollas inte när man har skuldsanering. Det vore olagligt.I vissa fall kan väl sådant kollas om borgenärerna vill/begär omprövning? Vad är annars anledningen att man ska begära omprövning vid bonus/rejält ökad inkomst osv om det ändå inte finns någon risk att det kommer fram?
Ökade inkomster är väl ändå en helt annan sak. Borgenärer ser ju det via deklarationen t. ex. Så klart det kommer fram förr eller senare.
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
Nej... Nej det är inte alls samma sak.Vid behov av försörjningsstöd/soc-bidrag räknas swish som inkomst, men det kanske är annorlunda i det här fallet då?
Ja iofs mottagna swish syns väl inte på uc/deklaration.
Vet inte varför man skulle tro att försörjningsstöd är detsamma som skuldsanering.....
- Meddelanden
- 209
- Mottagna reaktioner
- 95
- Poäng
- 257
Jag är förstås fullt medveten om att det inte är samma sak., tycker däremot inte det vore helt orimligt att det skulle kunna vara likadant (att mottagna swish räknas som inkomst) vid skusan just för att man inte ska ex. gömma pengar för att undvika att ompröva (betala mycket mindre än man kan/ska/borde).Nej... Nej det är inte alls samma sak.
Vet inte varför man skulle tro att försörjningsstöd är detsamma som skuldsanering.....
Tack!Nej konto kollas inte när man har skuldsanering. Det vore olagligt.
Ökade inkomster är väl ändå en helt annan sak. Borgenärer ser ju det via deklarationen t. ex. Så klart det kommer fram förr eller senare.
V.I.P & LF entusiast
Årets medlem
En av våra mest kunniga
- Meddelanden
- 3 470
- Mottagna reaktioner
- 1 735
- Poäng
- 1 207
inkomst är sådan som deklareras. Du deklarerar inte Swish om du inte sålt något.Jag är förstås fullt medveten om att det inte är samma sak., tycker däremot inte det vore helt orimligt att det skulle kunna vara likadant (att mottagna swish räknas som inkomst) vid skusan just för att man inte ska ex. gömma pengar för att undvika att ompröva (betala mycket mindre än man kan/ska/borde).
Tack!
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Försörjningsstöd = existensminimum.Jag är förstås fullt medveten om att det inte är samma sak., tycker däremot inte det vore helt orimligt att det skulle kunna vara likadant (att mottagna swish räknas som inkomst) vid skusan just för att man inte ska ex. gömma pengar för att undvika att ompröva (betala mycket mindre än man kan/ska/borde).
Tack!
Gåvor och andra insättningar räknas bort, allt annat anser jag vara grovt provocerande.
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 565
- Poäng
- 2 947
Absolut inga problem att ta emot 3000-6000kr av sin far på Swish under skuldsanering. Om det händer varje månad är det annan diskussion, men 1-2 gånger per år är definitivt inget som ska omprövas från dig och inget som kommer omprövas från borgenär
- Meddelanden
- 346
- Mottagna reaktioner
- 315
- Poäng
- 467
Nu förstår jag inte vad du menar? Man kan väl ta emot Swish varje månad om man vill.Absolut inga problem att ta emot 3000-6000kr av sin far på Swish under skuldsanering. Om det händer varje månad är det annan diskussion, men 1-2 gånger per år är definitivt inget som ska omprövas från dig och inget som kommer omprövas från borgenär
- Meddelanden
- 4 567
- Mottagna reaktioner
- 4 565
- Poäng
- 2 947
Ja, det är absolut inga problem att ta emot 3000-6000kr av sin far på Swish under skuldsanering en gång inför semestern. Vilket var frågan!Nu förstår jag inte vad du menar? Man kan väl ta emot Swish varje månad om man vill.
Tar man emot det varje månad sa jag bara diskussionen kan vara annorlunda (eftersom det finns ett argument för att betalningsutrymmet ökat 3000-6000kr varje månad och inte bara en eller ett fåtal gånger).
Borgenärerna bryr sig inte om hur pengarna kommer in (jobb, akassa, försäkring, pension, swish av föräldrar, kontanter eller annat) dom vill bara ha betalt och bryr sig därav om betalningsutrymmet man har.
Men sen är det såklart väldigt svårt för borgenärerna att ha insyn i om någon får swish (som inte är mans egna bank där man har swish) eller kontanter varje månad (ännu svårare att veta).
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.