• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Får vi ett lånelöfte?

S

Skraplott

Gäst
Poäng: 0
Hej!

Jag och sambon planerar att köpa ett radhus alt en mindre villa under våren nästa år. Våra förutsättningar kunde vara bättre och det är mina skulder som är oket just nu. Vad tror ni om våra möjligheter till att få ett lånelöfte och hur mycket? Har provat några bankers lånekalkyler och fått väldigt olika slutresultat. Allt ifrån att det finns utrymme att låna 2,4 miljoner till 750K. Vi kommer kunna stoppa in ca 500K i bostaden. Här är våra förutsättningar:

Jag
- 390K inkomst per år. Fast jobb sedan 2007
- Ca 800K skulder varav 18K är ett avslutat kreditkort och resten blancolån fördelat på 5 olika långivare.
- 2,6 % hos UC. 9 ff varav den 5 försvinner t.om April och resten fr Augusti-Oktober.
- Inga anmärkningar eller skuldsaldo

Sambon:
- 395 inkomst per år. Fast jobb sedan tre år tillbaka.
- Inga skulder.
- 1,2 % hos UC. Inga ff.
- Inga anmärkningar eller skuldsaldo.

Vad tror ni?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Ser inte så tokigt ut men blanco över 500k är säkert en varningsklocka för en del. Jag har precis flyttat 100k blanco till Wästgöta som enligt utsago inte skall finnas med i UC. Om det går vägen så borde mitt UC score skjuta i höjden i November. Kanske en ide? Om både du och sambo kan låna 100-200k var av WästGöta med bisnode så skulle ni ju kunna sänka blanco rejält alternativt komma med mer kontantinsats. Bara en ide och jag vet inte om det fungerar helt ut förrän 12 Nov då UC uppdateras, men det är ett alternativ om inte banken vill. Lyckas du får ut att ni kan låna via SBABs lånesnurra så skulle jag säga att ni kommer att klara det bra utan tricks.
 
S

Skraplott

Gäst
Poäng: 0
Tack för ditt input!

Wästgöta kan vara ett alternativ. SBAB lånar inte ut om det finns andra skulder över 500K så dessa är inget alternativ.
 

PatrikItaly

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Oktober 2020
Meddelanden
172
Mottagna reaktioner
130
Poäng
317
Tack för ditt input!

Wästgöta kan ju vara ett alternativ. SBAB lånar inte ut om det finns andra skulder över 500K så dessa är inget alternativ.
Det är nog fler än SBAB som backar vid 500+ i blanco. Därav iden med Wästgöta. Men i och med att din sambo inte har något lån så kanske det går vägen i alla fall. Jag tycker att sifforna ser bra ut. Var försiktiga med att samla på förfrågningar i samma vecka. Jag gjorde misstaget att först fråga Handelsbanken som backade och sedan 2 andra ff via Lendo och tredje aktör som sköt mitt UC mot skyarna. Prata kanske med en person på banken innan kreditupplysning så att de är med på banorna innan upplysning tas, vilket ju bara är en bekräftelse på att de siffror ni presenterat är verkligheten. Lycka till!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp