• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Får vi låna, bolån ca 3,5 miljoner?

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Vet inte om jag håller med om att man skall försörja sin bättre hälft. Barnen, absolut, men jag tror i alla fall de gånger jag sökt krediter så har bankerna sett det som delad ekonomi, där jag halverat bokostnad etc, och sen hur sambo/fru/partner får ihop till sin halva struntar de i. Om ny bostad skall stå på båda så är det nog en annan femma. Men jag ser inget problem om man sätter huset på den ena om man är gift då tillgångar delas lika vid skiljsmässa så i slutet spelar det ingen roll. Visst kan man inte söka ROTavdrag om man inte står skriven som ägare, likaså kan man inte dra av 50k av eventuell hyresintäckt om man hyr ut rum eller huset under delar av året.

Jag utgår från att ni har Minuc tjänsten och kan se kreditvärdigheten. Som många intygar på forumet så kan man få bättre betyg beroende på typ av kredit man har, och de ser positivt på att man har tex ett kreditkort på 50k som är outnyttjat då man har en potentiell buffert vid svackor i ekonomin.
En annan möjlighet är ju även att ta Wästgöta-svängen som jag själv gjorde med framgång, men det hjälper nog mest när man måste släcka dåliga krediter. Wästgöta tar bara bisnode och skuld hos dem syns inte på UC-förfrågan. Alltså kan man låna upp till 300k som man kan använda till att släcka andra krediter, betala kontantinsats, få upp Minuc score etc så att man får igenom sina planer på annat håll. Storbankerna tar ju bara UC och ser inte Wästgöta, Klarna etc. Man bör ju inte ta mer lån än man klarar av !
Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar om hur bankerna räknar i sin kvar-att-leva-på kalkyl. Är du gift och köper bostaden och tar lånet själv så räknar de på att du försörjer din maka/make. Står själv i startgroparna inför ett sådant bostadsköp så fort anmärkningen från skuldsaneringen är borta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Aldrigstanna

Viktig medlem
Poäng: 61
Blev medlem
1 Augusti 2021
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
17
Poäng
61
Är ni 100% på att sbab inte ser bisnode dvs ett westgöta lån? Var för ni över pengarna, vill de inte kontrollera alla ens konton?
 

Roger123

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
31 Maj 2021
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
Jag och min man har planerat att köpa en nyproduktion bostadsrätt i Malmö.
Vad tror ni om våra chanser på att få ett bolån på ca 3,5 miljon?

Förutsättningar: boendes i en bostadsrätt (värderingen är ca 800.000kr och har kvar bolån 300.000 kr). 2 små barn.

Person 1. Fast anställd i Danmark sedan flera år, månadsinkomst ca 72000 sek. Ett Amex kredit kort 35000 (utnyttjat, ca 15.000/mån) . Inga andra lån eller skulder

Person 2. Student med CSN lån.

Har 600000 sparat. 3 år sedan hade vi pratat med SEB och de sa att vi kunde låna bara 600.000kr. Då var min mans inkomst 60.000kr/mån, hade 250.000kr sparat, jag hade inget lån eller inkomst och vi hade bara ett barn.
Ska svara med dom erfarenheter jag har eftersom jag jobbat i Danmark?
Visserligen så bor jag i hyresrätt, men eftersom du arbetar och skattar i Danmark så har du på ett sätt "utvandrat" från Sverige. Jag vet personer som har haft svårt att få ett vanligt hyreskontrakt pga av dessa regler.
Det blir en konstig sits, du kan inte söka bostadslån i Danmarl för du bor i Sverige och eftersom du jobbar och har inkomsten från Danmark så kan det bli problem här också?
Jag vill inte säga att det är omöjligt, men det kan ställa till problem för dig..
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Har liknande erfarenhet av SEB för 5-6 år sedan. Varit kund sedan typ 40 år, jobbade utomlands med rejält klirr i kassan och nästan en mille i kontanter och noll lån.
Blev också erbjuden en struntsumma precis som ni. De tittade bara på UC och inte inkomst.
Bytte till Handelsbanken och fick direkt de 3 milj som behövdes, till bra ränta och utan strul.

Kanske din mans inkomst inte syns på UC på samma sätt då han får betalt i/från Danmark?

Har sedemera lämnat HB för Landshypotek då jag fick bättre villkor. Då jag ser att ni bor i samma landskap kan jag rekommendera att ni bokar in ett personligt möte med Marie Glindholm på HB i Lund som hjälpte oss på den tiden.
Bara väldigt surt att man inte kan byta HB kontor. Har försökt flera ggr. Suck
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Däremot så kan det väl hända att banken vill veta och forskar i hur man fått fram handpenningen?
 

Roger123

Viktig medlem
Poäng: 207
Blev medlem
31 Maj 2021
Meddelanden
89
Mottagna reaktioner
75
Poäng
207
När det gäller låneförmedlare som Lendo, Zmarta osv. Kan man säga att den ena förmedlare är bättre än nån annan? Klart att gemensamt för alla förmedlare har samma grundkrav men kan man säga att någon beviljar lån "lättare" än nån annan? Teoretisk, om jag skulle vilja ta privatlån på 310000, vem skulle man då söka hos, är det skit samma? Ringde och pratade med Zmarta, om huvudlåntagare har fast jobb, bra lön som uppfyller kravet för lånesumman, inga ff, inga crediter och bara nån tusenlapp i CSN-lån och person 2 har a-kassa och mycket bra scorring och inga ff. Jag frågade om det är fördel/nackdel att Pers 2 står med som medsökande står med även om Pers 2 har a-kassa, Zmarta sa att det är fördel även om man har a-kassa, vad säger ni?
Enligt Collectors "prova på" söka få låna 500000 och på IKANO 350000, varför är det så stor skillnad?
 

stikkan

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 April 2021
Meddelanden
212
Mottagna reaktioner
159
Poäng
337
När det gäller låneförmedlare som Lendo, Zmarta osv. Kan man säga att den ena förmedlare är bättre än nån annan? Klart att gemensamt för alla förmedlare har samma grundkrav men kan man säga att någon beviljar lån "lättare" än nån annan? Teoretisk, om jag skulle vilja ta privatlån på 310000, vem skulle man då söka hos, är det skit samma? Ringde och pratade med Zmarta, om huvudlåntagare har fast jobb, bra lön som uppfyller kravet för lånesumman, inga ff, inga crediter och bara nån tusenlapp i CSN-lån och person 2 har a-kassa och mycket bra scorring och inga ff. Jag frågade om det är fördel/nackdel att Pers 2 står med som medsökande står med även om Pers 2 har a-kassa, Zmarta sa att det är fördel även om man har a-kassa, vad säger ni?
Enligt Collectors "prova på" söka få låna 500000 och på IKANO 350000, varför är det så stor skillnad?
Ikano lånar ut max 350k.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp