• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Fått en felaktig utbetalning till mitt konto

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 159
Mottagna reaktioner
12 749
Poäng
9 787
Utav ren nyfikenhet - att pengarna ska tillbaka till ursprungspersonen råder det ingen tvekan om. Men låt säga dessa pengarna landat på hans personkonto.

...och låt säga att Mitchell hade spenderat 1.000.000 utav dessa, hur lång tid hade han fått på sig innan pengarna måste tillbaka?

Hade han kunnat betala bort massa lån t.e.x. och sedan betalat tillbaka 1.000.000 med någon enstaka procent ränta och hävda ovetskap?
Har han bränt pengarna så har han, principen är dock att betalningen ska gå åter, och ganska omgående.

Det blir kronofogdens och domstols huvudvärk om han ligger kvar på pengarna, eller har satt sprätt på dessa.

Riksgäldskontoret gjorde någon tavla för 15 år sedan där massa privatsparare fick flerdubbla utbetalningar, dom skickade ut inbetalningskort med 14 eller 30 dagar har jag för mig. En bekanta föräldrar, som tydligen hade gott ställt hade fått "några miljoner för mycker"
Dom lät det stå på nåt sparkonto som gav lite ränta och betalade tillbaka på sista dagen
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 236
Mottagna reaktioner
13 371
Poäng
8 917
Har han bränt pengarna så har han, principen är dock att betalningen ska gå åter, och ganska omgående.

Det blir kronofogdens och domstols huvudvärk om han ligger kvar på pengarna, eller har satt sprätt på dessa.

Jo det förstår jag men i teorin kan ju den processen som vi vet här förhalas ganska länge, upp till 3-4 månader iallafall.

Det jag fiskar efter är om det är brottsligt?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 159
Mottagna reaktioner
12 749
Poäng
9 787
Jo det förstår jag men i teorin kan ju den processen som vi vet här förhalas ganska länge, upp till 3-4 månader iallafall.

Det jag fiskar efter är om det är brottsligt?

Det törs jag inte svara. Läs brottsbalken såhär på en lördagskväll, 9 eller 11 kap bör det vara u.
 

Mitchell

Aktiv medlem
Poäng: 152
Blev medlem
27 Juli 2021
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
52
Poäng
152
Jag har läst att om det är pengar som jag rimligen kan anse att man har rätt till och spenderat i god tro så är man inte återbetalningsskyldig om jag har förbrukat pengarna innan jag blir notifierad att det är pengar som ska åter.

Dock högst orimligt att jag som knappt äger en pinal väntar mig att 4,1 miljoner ska trilla in på kontot bara sådär. Men mindre avvikelser har personer inte behövt betala tillbaka då man ansett att personen har spenderat pengarna i god tro och inte reagerat på att det är pengar de inte ska ha. Min syster sa skämtsamt att äntligen har pengarna från de Nigerianska prinsarna man får mejl om titt som tätt kommit. Tyvärr landade inte pengarna på något konto med ränta för det ska man få behålla som jag förstår förfarandet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 159
Mottagna reaktioner
12 749
Poäng
9 787
Jag har läst att om det är pengar som jag rimligen kan anse att man har rätt till och spenderat i god tro så är man inte återbetalningsskyldig om jag har förbrukat pengarna innan jag blir notifierad att det är pengar som ska åter.

Dock högst orimligt att jag som knappt äger en pinal väntar mig att 4,1 miljoner ska trilla in på kontot bara sådär. Men mindre avvikelser har personer inte behövt betala tillbaka då man ansett att personen har spenderat pengarna i god tro och inte reagerat på att det är pengar de inte ska ha. Min syster sa skämtsamt att äntligen har pengarna från de Nigerianska prinsarna man får mejl om titt som tätt kommit. Tyvärr landade inte pengarna på något konto med ränta för det ska man få behålla som jag förstår förfarandet.

Du är på rätt spår, principen heter condictio indebeti
 

Egget

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
19 Maj 2022
Meddelanden
127
Mottagna reaktioner
48
Poäng
157
Hej kära forum,

Kollade mina konton imorse och såg att jag igår fått en inbetalning till mitt ISK-konto på 4,1 miljoner. Detta är såklart ingenting som jag ska ha, så kommer ringa banken på måndag så att de kan kontakta den som skickat summan fel. Min fråga är om jag kommer drabbas av några kostnader iochmed att pengarna blev insatta direkt till ISKn?
Köp nån risky aktie för hela skiten, hoppas på +20% på en dag > casha ut och kontakta banken sen
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp