Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fått ett brev om Inledande

Kunnig medlem
Poäng: 62
Meddelanden
103
Mottagna reaktioner
13
Poäng
62
Jag fick i Måndags ett brev om inledande. Vad innebär nu detta i praktiken från en som inte är så kunnig på detta?

Du har ansökt om skuldsanering utan att veta vad det innebär?

När jag fick det brevet så medföljde väldigt tydlig information om vad som sker och förväntas av mig. Fick du inte det?

Är du en som ska ha betalt genom skuldsanering? I så fall dags att anmäla fordran.

Jo men om man nu har så kallat inledande hur stor är då chansen att man får skuldsanering och kan det dröja ett år till iaf innan det går igenom eller hur brukar det vara?

Minns jag rätt är det 2/3 av avslagen som kommer utan inledande.

Det kan ta bra med tid särskilt om delgivningen drar ut på tiden.

Tackför alla vänliga svar. Dom gjorde mig mycket klokare 👍
När jag fick det brevet så medföljde väldigt tydlig information om vad som sker och förväntas av mig. Fick du inte det?
Jo men där står 6-7 veckor innan beslut kan tas men tar det ytterligare tid efter det innan det isf körs igång på riktigt eöööwr är det som 7-7 veckorna innan det börjas räknas som skuldsanering om du förstår vad jag menar?

Vad jag förstår det så tar det 6-7 veckor att fatta ett beslut om skuldsanering, för mig tog det ca 9 veckor att få förslaget på skuldsanering. Det var då den sk betalplanen.

Den skickas ut till alla borgenärer så de får chans att opponera sig samt se vad de kommer få betalt om det beslutas att jag får skuldsanering. Därefter skulle det ta typ 5-6 veckor att få svar från borgenärerna.
Om ingen har något att tillägga och det beslutas att ansökan godkänns så tar det ytterligare 3 veckor och några dagar tills beslutet vunnit laga kraft.

Jag kunde förvänta mig att min handläggare skulle kunna fatta ett beslut i mitten på oktober (så jag räknar med slutet av oktober). Har jag tur så blir jag beviljad och saneringen vinner laga kraft någon gång i november. Däremot så räknas min tid redan från inledande vilket betyder att jag redan då klarat av 5-6 månader av saneringen.

Hänger du med?

Mycket tydligt 👍👍👍 Tusen tack för svar det uppskattas 👍

Så här såg det ut för mig. Det kan ta tid. Så ha is i magen.

2025-06-12 Ansökan.
2026-03-10 SMS.
2026-03-17 Samtal.
2026-03-17 Inledande.
2026-03-19 POIT Inledande.
2026-05-08 Förslag betalplan.
2026-06-18 Samtal ang nya skulder. ( borgenär som anmält skuld sent )
2026-09-02 Beslut Skuldsanering.
2026-09-04 POIT Beslut.

Inledande 24/4
Beslut om betalplan typ 1/6
Beslutad 1/9

Väntar på den skall laga kraft tar 3 veckor

Så här såg det ut för mig. Det kan ta tid. Så ha is i magen.

2025-06-12 Ansökan.
2026-03-10 SMS.
2026-03-17 Samtal.
2026-03-17 Inledande.
2026-03-19 POIT Inledande.
2026-05-08 Förslag betalplan.
2026-06-18 Samtal ang nya skulder. ( borgenär som anmält skuld sent )
2026-09-02 Beslut Skuldsanering.
2026-09-04 POIT Beslut.
Fyfan typ 6 månader. Usch vilken jobbig väntan 😱. Men dessa 6 månader dras av på betalplanen right ?

Man betalar enligt betalplan och ja de gäller från inledande.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp