Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Fått förslag på skuldsanering

Aktiv medlem
Poäng: 157
Meddelanden
49
Mottagna reaktioner
52
Poäng
157
Hej

Bara läst i forumet innan och är tacksam för allt stöd jag känt i att läsa om andra i liknande situation och fått många svar på mina frågor.

Jag fick inledande i april, och förslag på skuldsanering nu för 2 veckor sen (i augusti), än så länge har processen varit smärtfri och smidig, mest väntan som är jobbig.
Nu inväntar jag då det läskiga momentet om någon kommer motsätta sig min skuldsanering.

Nån som vet vad för saker de brukar motsätta sig för, för nya lån har jag förstått, kan de även ha åsikter i vad man använt krediter till?

Nu nojar man sig ju för allt möjligt och vill bara kunna andas ut.
Nån mer som är i samma läge och vill följas åt?

Grattis kan inte svara på vad dom skulle överklaga på! Men har några frågor till dig. Fick du mycket frågor från din handläggare efter att du fick inledande beslut om skuldsanering? Har inledande nu men har inte hört nånting än man kanske får frågor när det gått minst 1 månad kanske.

Tack:)

Jag fick ingen fråga alls efter inledande, va helt tyst bortsett från att jag fick en räkning som jag mailade och frågade min handläggare om, och den sa han skulle ingå i min sanering. Så bortsett från det hade vi ingen kontakt.
Jag skickade dock med ett väldigt välskrivet brev med min ansökan, så han hade knappt inga frågor vid samtalet innan inledande heller. Det kan jag tipsa om att göra om man har lättare att skriva ner sin situation än att ta det på telefon. Passade mig bättre iaf.

Grattis och lycka till!

Ja, såvida man har vart ärlig i ansökan så kan det vara nya lån som borgenär motsätter sig för.

Men är väldigt vanligt att det går hela vägen om man får inledande.

Har du ringt och godkänt betalplanen så delgives den till borgenärerna, yttrar dom sig inte går det till beslut, är beslutet att du får skuldsanering så ska det vinner det lagakraft 3 veckor efter om ingen överklagat.
Det kan dock ta rätt lång tid mellan att betalplanen/förslaget delgivits borgenärerna. Ofta på grund av att man har 1-2 borgenärer som inte svarar på delgivning så man måste vänta ut påminnelserna innan beslut fattas.

Tack :) ja jag har definitivt varit helt ärlig, bara hjärnspökena som sätter igång nu, och tror att nån ska vilja sätta käppar i hjulet. Men det ska nog gå bra.

Jag godkände förslaget samma dag så nu snart 2 veckor sen, men är som du säger inställd på att detta steg kan ta många veckor och försöker att släppa det i väntan på.

Tack :) ja jag har definitivt varit helt ärlig, bara hjärnspökena som sätter igång nu, och tror att nån ska vilja sätta käppar i hjulet. Men det ska nog gå bra.

Jag godkände förslaget samma dag så nu snart 2 veckor sen, men är som du säger inställd på att detta steg kan ta många veckor och försöker att släppa det i väntan på.
Är i samma fas jag med , godkänt betalplan den 18e , så för en vecka sen precis , så nu är de å vänta bara. :) hoppas de går bra för dig :)

Är i samma fas jag med , godkänt betalplan den 18e , så för en vecka sen precis , så nu är de å vänta bara. :) hoppas de går bra för dig :)
Vad härligt, följs gärna åt nu när vi väntar. Har du nåt särskilt du tror kan göra att nån motsätter sig? Jag har inget men hjärna skapar ju massa hypotetiska anledningar mest för att inte bli så dunderbesviken om det skulle strula till sig nu gissar jag.

Vad härligt, följs gärna åt nu när vi väntar. Har du nåt särskilt du tror kan göra att nån motsätter sig? Jag har inget men hjärna skapar ju massa hypotetiska anledningar mest för att inte bli så dunderbesviken om det skulle strula till sig nu gissar jag.
Sitter i samma båt, väntar också, det är en borgenär (Multitude Bank p.l.c) som krånglar hela tiden, har gjort så sedan jag fick inledande, svarar inte, svarar först efter påminnelse och i sista sekunden, skickar skulden fram och tillbaka mellan olika inkassobolag, gick så långt att min handläggare på KFM tröttnade och skickade ett mejl, vet dock inte vad som stod i det mejlet!?

Sitter i samma båt, väntar också, det är en borgenär (Multitude Bank p.l.c) som krånglar hela tiden, har gjort så sedan jag fick inledande, svarar inte, svarar först efter påminnelse och i sista sekunden, skickar skulden fram och tillbaka mellan olika inkassobolag, gick så långt att min handläggare på KFM tröttnade och skickade ett mejl, vet dock inte vad som stod i det mejlet!?
Åå vad störigt, sånt gör ju processen extra jobbig såklart. Hur längesen är det nu du godkände förslaget?
har din handläggare meddelat dig om strulet när det uppkommit eller har du själv få be om info?

Multitude Bank är Ferratum och deras kontor är i Malta eller något liknande. Kommer förmodligen inte svara på några delgivningar, utan man måste vänta ut alla påminnelser. Så var det för mig, fast då gällde det Avida och Intrum

Åå vad störigt, sånt gör ju processen extra jobbig såklart. Hur längesen är det nu du godkände förslaget?
har din handläggare meddelat dig om strulet när det uppkommit eller har du själv få be om info?
Jag kontaktade min handläggare per telefon och bad henne se över varför en borgenär ska kunna försena och förhala processen då alla andra inte har några invändningar, då hon haft löpande mejl kontakt med mig under hela processen och uppdaterat mig om läget har jag haft bra koll, hon skrev vid vår senaste kontakt att hon skulle kontakta bolaget och inkassobolaget som tagit över fodran.

Det har gått snart 2 veckor sedan jag godkände förslaget...

Jag fick förslag som jag godkände för tre veckor sedan, så jag sitter i samma båt som ni, väntar och försöker att inte oroa mig allt för mycket över att någon ska sätta käppar i hjulet.

För mig tog det 76 eller 77 dagar från betalplan till beslut, en annan jag hade kontakt med fick också vänta ganska exakt samma tid. Det var pga att 2 borgenärer inte svarade på delgivning och en för den andra. Så alla delgivningspåminnelser måste väntas ut innan beslut fattas. Så om ni har någon borgenär som inte svarar på delgivning (vilket är vanligt). Räkna på mellan 2 till 3 månader till beslut från att ni ringt och godkänt betalplan.

@backtobasics @galopperamera @MaestroMan87

Jag godkände min betalplan för 9v sedan. Har inte hört ett ord sen dess. Så nog kan det ta tid alltid.

Jag kontaktade min handläggare per telefon och bad henne se över varför en borgenär ska kunna försena och förhala processen då alla andra inte har några invändningar, då hon haft löpande mejl kontakt med mig under hela processen och uppdaterat mig om läget har jag haft bra koll, hon skrev vid vår senaste kontakt att hon skulle kontakta bolaget och inkassobolaget som tagit över fodran.

Det har gått snart 2 veckor sedan jag godkände förslaget...
Okej, bra att handläggaren håller dig uppdaterad iaf, måste vara jobbigare när det drar ut på tiden utan att veta varför.

För mig tog det 76 eller 77 dagar från betalplan till beslut, en annan jag hade kontakt med fick också vänta ganska exakt samma tid. Det var pga att 2 borgenärer inte svarade på delgivning och en för den andra. Så alla delgivningspåminnelser måste väntas ut innan beslut fattas. Så om ni har någon borgenär som inte svarar på delgivning (vilket är vanligt). Räkna på mellan 2 till 3 månader till beslut från att ni ringt och godkänt betalplan.

@backtobasics @galopperamera @MaestroMan87
Oj, ja det är lika bra att va inställd på 2-3 månader, och blir det snabbare blir det bara skönt. Sålänge man har inledande är det ju egentligen ingen brådska.

Jag godkände min betalplan för 9v sedan. Har inte hört ett ord sen dess. Så nog kan det ta tid alltid.
9 veckor är länge utan ett ord, jag har inte stört min handläggare med nåt under processen, men tror jag drar iväg ett mail efter 2 månader om jag inte hört nåt alls.

9 veckor är länge utan ett ord, jag har inte stört min handläggare med nåt under processen, men tror jag drar iväg ett mail efter 2 månader om jag inte hört nåt alls.
Väldigt länge utan någon som helst återkoppling, verkligen! Jag vill inte störa dem lixom. Haha

Vad härligt, följs gärna åt nu när vi väntar. Har du nåt särskilt du tror kan göra att nån motsätter sig? Jag har inget men hjärna skapar ju massa hypotetiska anledningar mest för att inte bli så dunderbesviken om det skulle strula till sig nu tänker
Tänker ej så mkt om dagarna på de utan de har sin gilla gång å ba vänta å se helt enkelt:) rätt som de så dyker brevet ner i Kivra :)

De är väl om lånen skulle va för nya eller så men återstår å se :)

Tänker ej så mkt om dagarna på de utan de har sin gilla gång å ba vänta å se helt enkelt:) rätt som de så dyker brevet ner i Kivra :)

De är väl om lånen skulle va för nya eller så men återstår å se :)
Helt rätt, jag försöker tänka borta det men loggar ju in galet många ggr på Kivra varje dag så nog tänker jag på det varesig jag vill eller inte

Helt rätt, jag försöker tänka borta det men loggar ju in galet många ggr på Kivra varje dag så nog tänker jag på det varesig jag vill eller inte
Får ju notiser via Kivra när nåt nytt är inkommet så en vacker fin dag kommer de dyka in när man minst anar det :) nu är det 1 vecka å 2 Dagar sen ja godkände min betalplan :) så som @LånaUtanPapper säger , det är nog minst 2-3 månaders väntetid , så ta en dag I taget helt enkelt :) hoppas de går vägen för dig :) ❤️

Får ju notiser via Kivra när nåt nytt är inkommet så en vacker fin dag kommer de dyka in när man minst anar det :) nu är det 1 vecka å 2 Dagar sen ja godkände min betalplan :) så som @LånaUtanPapper säger , det är nog minst 2-3 månaders väntetid , så ta en dag I taget helt enkelt :) hoppas de går vägen för dig :) ❤️
Smart, jag stängde av notiserna när det blev Jobbigt i samband med att jag släppte alla skulder och alla inkasso började skicka via Kivra, men nu borde jag kanske sätta på notiser igen så jag slipper logga in i tid och otid

håller tummarna för oss som väntar nu ett bra besked och en skuldsanering som är igång innan jul får bli målet.

Alla mina fordringsägare verkar ha svarat på delgivning, så förhoppningsvis är det max tre veckor kvar nu till alla svarstider gått ut. I så fall kommer det ha tagit ungefär 6 veckor från att jag tackade ja till förslaget till svarstiden är över. Jag antar att ett beslut går ganska fort efter det, om det inte inkommit invändningar, men jag vågar absolut inte ta ut något i förskott.

Alla mina fordringsägare verkar ha svarat på delgivning, så förhoppningsvis är det max tre veckor kvar nu till alla svarstider gått ut. I så fall kommer det ha tagit ungefär 6 veckor från att jag tackade ja till förslaget till svarstiden är över. Jag antar att ett beslut går ganska fort efter det, om det inte inkommit invändningar, men jag vågar absolut inte ta ut något i förskott.
Vad bra, och skönt att veta att iaf alla svarat på delgivningen, hur fick du veta det?

Väldigt länge utan någon som helst återkoppling, verkligen! Jag vill inte störa dem lixom. Haha
Precis och man vet ju vad det är som gör att det dröjer med beslutet . Att någon av borgenärerna inte öppnat delgivningen .

Smart, jag stängde av notiserna när det blev Jobbigt i samband med att jag släppte alla skulder och alla inkasso började skicka via Kivra, men nu borde jag kanske sätta på notiser igen så jag slipper logga in i tid och otid

håller tummarna för oss som väntar nu ett bra besked och en skuldsanering som är igång innan jul får bli målet.
De hoppas jag med att de blir klart innan jul :) tiden får utvisa helt enkelt , ba leva på som vanligt under tiden :)

Har ni som väntar/väntat på beslut efter förslag om skuldsanering fått nån uppdatering under tiden? Som tex att alla är delgivna, eller har svarat eller har motsatt sig osv? Eller har ni aktivt själva fått fråga om man vill veta vad som händer?
Hade varit skönt med nån liten ”här är vi nu i processen” uppdatering

Har ni som väntar/väntat på beslut efter förslag om skuldsanering fått nån uppdatering under tiden? Som tex att alla är delgivna, eller har svarat eller har motsatt sig osv? Eller har ni aktivt själva fått fråga om man vill veta vad som händer?
Jag har inte fått någon uppdatering annat än när jag har frågat.

Vill minnas att jag inte fick någon som helst info under processen om jag inte hörde av mig och frågade specifikt.

Vill minnas att jag inte fick någon som helst info under processen om jag inte hörde av mig och frågade specifikt.
Det kanske är så för de flesta då, bara vänta lite till och om några veckor höra av mig om inget hänt:)

Jag har inte hört ett ord heller sen jag fick förslag på betalplan. Är inne på 11 veckan nu.

Jag har inte hört ett ord heller sen jag fick förslag på betalplan. Är inne på 11 veckan nu.
Jag väntade ganska exakt 11 veckor mellan godkänt förslag och beslut och då väntades all delgivningstid ut för 2 borgenärer som aldrig svarade. Det var 76 eller 77 dagar beroende på hur man räknar. Så jag gissar att beslut kommer för dig i veckan eller nästa vecka.

Jag fick inga uppdateringar och efterfrågade inte det heller. Bara när det var klart så bad jag om bekräftelse om/att det vunnit laga kraft och det fick jag.

Jag väntade ganska exakt 11 veckor mellan godkänt förslag och beslut och då väntades all delgivningstid ut för 2 borgenärer som aldrig svarade. Det var 76 eller 77 dagar beroende på hur man räknar. Så jag gissar att beslut kommer för dig i veckan eller nästa vecka.
Hoppas! Vore skönt att få höra något.
Surt om man får avslag efter att ha väntat så otroligt lång tid. Det är ju snudd på psykiskmisshandel.

Hoppas! Vore skönt att få höra något.
Surt om man får avslag efter att ha väntat så otroligt lång tid. Det är ju snudd på psykiskmisshandel.
Hoppas verkligen du får beslut snart, måste va jobbigt att vänta så länge.

Nu har jag passerat gränsen på 3 veckor sen jag godkände, införstådd att det lär ta många fler veckor men ändå skönt att iaf va förbi dessa, nu kan det ju ändå komma närsom.

Hoppas verkligen du får beslut snart, måste va jobbigt att vänta så länge.

Nu har jag passerat gränsen på 3 veckor sen jag godkände, införstådd att det lär ta många fler veckor men ändå skönt att iaf va förbi dessa, nu kan det ju ändå komma närsom.
Nu är jag inte något proffs. Men du har godkänt förslaget till betalplan eller? Då snackar vi inte några veckor. Dem där 3v är vad jag förstått tiden alla har på sig att överklaga beslutet när KF väl har beslutat om skusan.
Eller menade du att du har fått ett beslut av dem nu?

Nu är jag inte något proffs. Men du har godkänt förslaget till betalplan eller? Då snackar vi inte några veckor. Dem där 3v är vad jag förstått tiden alla har på sig att överklaga beslutet när KF väl har beslutat om skusan.
Eller menade du att du har fått ett beslut av dem nu?

Borgenärerna har 3 v på sig att lämna in synpunkter på förslaget, efter att de har delgivits förslaget. Hur lång tid det tar för dem att bekräfta delgivningen kan ju variera, en del svarar inte alls på delgivning och då måste man vänta ut flera påminnelser. Det kan ta ett par månader.

Men om alla borgenärer svarar på delgivningen så kan Kronofogden fatta beslut inom tre veckor efter det om ingen borgenär motsätter sig.

När Kronofogden har fattat beslutet så har borgenärerna (och den som sökt skuldsanering) ytterligare tre veckor på sig att överklaga innan beslutet vinner laga kraft.

Borgenärerna har 3 v på sig att lämna in synpunkter på förslaget, efter att de har delgivits förslaget. Hur lång tid det tar för dem att bekräfta delgivningen kan ju variera, en del svarar inte alls på delgivning och då måste man vänta ut flera påminnelser. Det kan ta ett par månader.

Men om alla borgenärer svarar på delgivningen så kan Kronofogden fatta beslut inom tre veckor efter det om ingen borgenär motsätter sig.

När Kronofogden har fattat beslutet så har borgenärerna (och den som sökt skuldsanering) ytterligare tre veckor på sig att överklaga innan beslutet vinner laga kraft.
Verkar kunna ta väldigt lång tid ja. Kliver in på 12:e veckan nu.
Ja, men precis. Men man kan ju inte ”pusta” ut 3v efter att man godkänt förslaget. Det var så jag menade. Man kan pusta ut 3v efter att man fått ett beslut om skuldsanering.

Jag kan ju inte pusta ett skit trots all denna tid. vet ju inte hur många som svarat och inte svarat osv.

Verkar kunna ta väldigt lång tid ja. Kliver in på 12:e veckan nu.
Ja, men precis. Men man kan ju inte ”pusta” ut 3v efter att man godkänt förslaget. Det var så jag menade. Man kan pusta ut 3v efter att man fått ett beslut om skuldsanering.

Jag kan ju inte pusta ett skit trots 12v.. vet ju inte hur många som svarat och inte svarat osv.
Jag tycker den ovan svarade dig så bra så jag har inget att tillföra. Menade absolut inte att jag pustar ut, men som snabbast kan man få ett beslut efter 3 veckor, som jag fattade det, och nu är iaf den gränsen över. Sen fattar jag absolut att det lär ta många veckor till nu, om jag inte har tur och just alla mina borgenärer skriver under delgivningen direkt och inte motsätter sig. Men det återstår att se nu hur lång tid det tar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp