Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

För många kreditupplysningar

Hej på er!

Jag är väldigt förvirrad nu. Har letat efter en bostadslån, har kollat först med Ordna Bolån och med Lendo också, eftersom jag har inte alls bra koll om låner (jag hyrar). Så, båda gjorde kreditupplysningar - ordna till och med två - och det var ok för mig, varför inte? Jag kollade vad de hade för att bjuda och tackade nej.

Så nu har jag hittat banken jag vill tä lånen från, allt visar grönt med hur mycket jag tjänar och hur lite jag har tidigare lån, men sen: "din lånansäkning är förkastad pga öppna kreditupplysningar under året". Jag kollade med UC och de kan inte ta dem bort, eftersom de var gjort med mitt samtycke (ingen identitetsstöld, menar jag).

Så vad händer nu? Är det verkligen så att jag kan inte få en bostadslån under 2022 eftersom jag har öppna kreditupplysningar? Det finns 6 öppna nu, en från 2021 (Avanza) och 5 från januari 2022 (Ordna+Lendo) när jag ville bara reda ut vilka möjligheter jag hade angående bostadslånen? Jag är jätteförvirrad.

Det är inte hela världen.

Det är inte hela världen.
Ja, det spelar ingen roll att ha kreditupplysningar när de försvinner efter ett år, men i dagsläget verkar de vara skillnaden mellan godkänt och förkastad lånansökning. Jag vill inte låta dramatiskt, men i min situation är det "hela världen" nu.

Jag menar att 3 eller 5 förfrågningar inte är hela världen.

Det ska otroligt mycket till att det just är det som sätter käppar i hjulet för dig.

Försök dock att hålla dig under 10 stycken totalt, speciellt i närtid.

Jag menar att 3 eller 5 förfrågningar inte är hela världen.

Det ska otroligt mycket till att det just är det som sätter käppar i hjulet för dig.

Försök dock att hålla dig under 10 stycken totalt, speciellt i närtid.
Tackar Terry, jag uppskattar svaret. Jag kollar igen med banken om det verkligen är någonting vi kan inte lösa.

Också svårt att se att några ff skulle vara orsak till nekande, i så fall måste det finnas andra parametrar som talar mot dig.
Det är möjligt att du fått lite högre risknivå just nu pga 2 ff på kort tid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp