Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förbehåll 2023

Nä inte Skuldsaneringen bara de med utmätning får nya förbehållsbelopp.

Vi med inledande skuldsanering då? Det ä nämligen några som väntat ovanligt länge på betalplan osv och jag / dom diskuterat att det dröjer just pga förbehållsbeloppen ska ändras nu runt kommande veckor

Jag har lämnat in en omprövning och min handläggare sa att de väntar in de nya beloppen innan beslut tas nu.

Beloppen kommer skilja sig väsentligt mot tidigare år.

Tror inte man höjer så mycket men vore ju trevligt, måste jag gissa så 8,7% dvs man följer prisbasbelopp.

Med barn blir ju ändå skillnaden 1000-1500 kr vilket får ses som ganska vettigt i rådande tider.

Med barn blir ju ändå skillnaden 1000-1500 kr vilket får ses som ganska vettigt i rådande tider.
Ja, det är skillnad, men man är tvungen. Trots detta så kommer ens köpkraft ha minskat jämfört med fg år.

Är en av dom som anser KPI mäts felaktigt och anser inflationen är mycket högre än de 10% man säger den är.

Om man mäter KPI enligt tidigare modeller så har vi inflation på ca 16-18%.

Senast ändrad:
Har du insyn i det hela? Berätta mer!
Gjort beräkningar historiskt bara för att titta, och kronofogden själva beräknar normalbeloppen och bestäms genom KPI brytpunkten hur det beräknas verkar vara oktober år/år eller något sånt när jag tittat på tidigare på gamla beslut jag hittade.

Prisbasbelopp beräknas på samma princip dock från juni år/år därför ett rimligt antagande.

Eftersom det är från oktober/oktober utan räkna mer så kan normalbeloppen bli högre än 8,7%.

Beräkningen är ett jämförelsetal + KPI. Så att det blir en större ökning är utan tvekan.

Skulle nog kunna räkna ut exakt vad det blir idag men orkar inte titta mer, har tittat nog djupt för att veta det jag behöver.

Senast ändrad:
Boom :D

Ibland ska man kanske inte komma med dräpare Lasseman för dom kan bita en i röven :D

En dos ödmjukhet kan emellanåt vara bra ;)

Tog fram de exakta siffrorna för 2023 förbehållsbeloppen kommer se ut enligt bild nedanför,
1669303290997.png

Bilagor

• 1669303076031.webp
    1669303076031.webp
    21.8 KB · Visningar: 30
Senast ändrad:
Boom :D

Ibland ska man kanske inte komma med dräpare Lasseman för dom kan bita en i röven :D

En dos ödmjukhet kan emellanåt vara bra ;)
Va?
Jag menade det jag skrev, att jag ville det skulle berättas mer om hen nu hade insyn.

Har ingen insyn alls.
Finns tillgängligt vad dom utgår ifrån.

Oktober jämförelsetal från 1993 mot oktober detta år.

Vilket ger siffrorna ovanför.
Bra jobbat, inte ofta det kommer någon sorts analys till saker man tycks vara väldigt säker över.

Jag har också omprövat.
Kollar du väntetider så ändras det varje vecka så jag tror inte att de inväntar något
Min handläggare har uttryckligen sagt dom avvaktar, att dom sedan påbörjar arbeta i ett nytt ärende är väl bra, grovjobbet kan dom ju göra mata in rätt siffror i senare tillfälle är snabbt gjort.
Nu har jag ju redan räknat ut vad beloppen blir för 2023, så vet redan nu vad det blir.
Kommer ha muntligt samtal idag från min komplettering, hon ringde mig i bilen på vägen till jobbet så bad om att ringa upp under dagen när det är mer passande.

Jag vet inte men har kollat väntetid regelbundet och det har ändrats med flera veckor och nu har de börjat med omprövning inskickat 16 september.
Jag antar att de gör klart allt utom just förbehållet och sen lägger ärendena på hög medan de påbörjar nästa ärende tills förbehållen är klara. Annars skulle de hamna väldigt mkt efter.

Jag antar att de gör klart allt utom just förbehållet och sen lägger ärendena på hög medan de påbörjar nästa ärende tills förbehållen är klara. Annars skulle de hamna väldigt mkt efter.
Så kan det vara.

Min handläggare har uttryckligen sagt dom avvaktar, att dom sedan påbörjar arbeta i ett nytt ärende är väl bra, grovjobbet kan dom ju göra mata in rätt siffror i senare tillfälle är snabbt gjort.
Nu har jag ju redan räknat ut vad beloppen blir för 2023, så vet redan nu vad det blir.
Kommer ha muntligt samtal idag från min komplettering, hon ringde mig i bilen på vägen till jobbet så bad om att ringa upp under dagen när det är mer passande.

Får hoppas det inte biter dom i röven sen då att som väntar.
Skulle inte bli jätteförvånad om JO smackar på kritik för det.

Får hoppas det inte biter dom i röven sen då att som väntar.
Skulle inte bli jätteförvånad om JO smackar på kritik för det.
Tror jag inte, vore menlöst. Är rent krasst extrajobb om dom inte avvaktar siffror som är gamla. Hade man gjort beslut på gamla siffror nu så hade du haft omprövning i vändande post.

Frågade om backlog och den är där, är väl därför man ser också folk på forumet inte riktigt få beslut.

Men hen menade på måndag så vet dom förbehållsbeloppet, bör inte avvika från det jag skrev om man inte valt en annan månad pga detta år. Men tror jag inte, tror däremot man kommer räkna om 2ggr per år framåt 2023-24

Tror jag inte, vore menlöst. Är rent krasst extrajobb om dom inte avvaktar siffror som är gamla. Hade man gjort beslut på gamla siffror nu så hade du haft omprövning i vändande post.

Frågade om backlog och den är där, är väl därför man ser också folk på forumet inte riktigt få beslut.

Men hen menade på måndag så vet dom förbehållsbeloppet, bör inte avvika från det jag skrev om man inte valt en annan månad pga detta år. Men tror jag inte, tror däremot man kommer räkna om 2ggr per år framåt 2023-24

JO ger kritik när han inte tycker att saker gjorts som det ska göras, även om det varit i gott syfte.
Kfm har tex fått kritik för att försökt hjälpa till i för stor utsträckning, så det blev någon sorts sekretessövertramp. Syftet var dock gott.
Förvaltningslagen har bland annat detta i sig "Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts."

Att vänta in siffror som inte direkt behövs för att upprätthålla rättssäkerhet är typiskt sånt JO kan haka upp sig på att man inte gjort handläggning så snabbt som det gick.
.

JO ger kritik när han inte tycker att saker gjorts som det ska göras, även om det varit i gott syfte.
Kfm har tex fått kritik för att försökt hjälpa till i för stor utsträckning, så det blev någon sorts sekretessövertramp. Syftet var dock gott.
Förvaltningslagen har bland annat detta i sig "Ett ärende ska handläggas så enkelt, snabbt och kostnadseffektivt som möjligt utan att rättssäkerheten eftersätts."

Att vänta in siffror som inte direkt behövs för att upprätthålla rättssäkerhet är typiskt sånt JO kan haka upp sig på att man inte gjort handläggning så snabbt som det gick.
.
Jag förstår, men skulle nog yrka ändå på särskilda omständigheter. Den myndigheten skulle inte klara av arbetet som följer, inte om med rättssäkerhet enligt mig.

Bara sunt förnuft.

Frågade hen bara väldigt ytligt, datan är tillgänglig så ville bara veta deras egna syn på det

Hade jag varit chef i den myndigheten hade jag tagit samma beslut, på något sätt behöver du hålla ihop samhället.

Den skuldkvot vi har är extrem, och är ett problem som kommer kännas år framöver.

Jag tror Sverige kommer lösa det, men kommer krävas generös politik och om det inte sker nu så kommer högern åka nästa val.

Två första åren kommer vara kritiska om dom får en till mandat period till

Senast ändrad:
Jag förstår, men skulle nog yrka ändå på särskilda omständigheter. Den myndigheten skulle inte klara av arbetet som följer, inte om med rättssäkerhet enligt mig.

Bara sunt förnuft.

Frågade hen bara väldigt ytligt, datan är tillgänglig så ville bara veta deras egna syn på det
Yrka? Det bedrivs inga rättegångar hos JO.
Sunt förnuft burkar inte heller vara någon stor grej heller. Det kollas om lagarna följts.

Yrka? Det bedrivs inga rättegångar hos JO.
Sunt förnuft burkar inte heller vara någon stor grej heller. Det kollas om lagarna följts.
Ingen av dom som sitter där vet vad inflation är, det kommer krävas snabbare beslut än vad demokrati tillåter.

Förtroende för staten kommer annars falla snabbt, och vi kommer se mer saker som sker i andra länder.

Vår statsbudget är ok

Ingen av dom som sitter där vet vad inflation är, det kommer krävas snabbare beslut än vad demokrati tillåter.

Förtroende för staten kommer annars falla snabbt, och vi kommer se mer saker som sker i andra länder.

Vår statsbudget är ok

Var det där ens svar på något jag skrev eller har du klickat fel?

Inte ett svar, ser steg efter det.

Vad JO säger spelar ingen roll.
Efter dessa år så har deras ord 0 betydelse, blir en headline i media.
Ok, då förstår jag vad du menade. Så fungerar det inte riktigt.

Nu är vi inte långt bort innan beloppen för 2023 justeras.
Bör offentliggöras inom 2-3 veckor.

Vad tror ni?

• 5 158 kronor för en ensamstående vuxen
  • 8 520 kronor för makar eller jämställda
  • 2 756 kronor för barn 0–6 år
  • 3 308 kronor för barn 7–10 år
  • 3 860 kronor för barn 11–14 år
  • 4 411 kronor för barn 15 år eller äldre.

Dessa beloppen gäller nu. Hade blivit aningen förvånad om inte t.e.x. för makar eller jämställda går upp till ca 9.000 nu med inflationen och dom skyhöga matkostnaderna i beaktning eller vad tror ni?

• 5 717 kronor för en ensamstående vuxen
  • 9 445 kronor för makar eller jämställda
  • 3 055 kronor för barn 0–6 år
  • 3 667 kronor för barn 7–10 år
  • 4 279 kronor för barn 11–14 år
  • 4 889 kronor för barn 15 år eller äldre.

Som jag misstänkte och även någon annan har skrivit - blev rejäl justering uppåt. Cirka 11-12% va?

Ändå stor skillnad mot innan! Många bäcka små i dessa tider, jag borde få betalplanen på skuldsaneringen om några veckor spännande och se om de räknar på de nya

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp