Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förbehåll 2023

Den frågan är inte relevant då du nyss verkade ha betalplan
Ja. Jag har betalplan. Men förkortad. Alltså är år5 på saneringen utan betalning. Så vad har man för skyldighet att rapportera då? Förutom arv, större engångssummor, lotto etc. Behöver man rapportera förbättrad lön tex ?

Ja. Jag har betalplan. Men förkortad. Alltså är år5 på saneringen utan betalning. Så vad har man för skyldighet att rapportera då? Förutom arv, större engångssummor, lotto etc. Behöver man rapportera förbättrad lön tex ?
Det här går bara runt runt, var det inte det här du frågade om inledningsvis för ett tag sedan?

Bifogar beslut från mars 2022 och de senaste som kom nu i februari 2023. Betalningsutrymme har minskat ser jag.

Betalningsutrymme mars 2022: 10192
Förbehållsbelopp mars 2022: 10994

Betalningsutrymme februari 2023: 9334
Förbehållsbelopp februari 2023: 10886

Resekostnaden har jag fyllt i själv 6639 kr pga den ökade milersättningen.

Men jag grinar inte, jag är glad att vi inte behöver betala mer för det innebär att vi sitter kvar med mycket mer varje månad nu när min fru tjänar mer. Till exempel nu i mars får hon ut 16 500 kr efter skatt så när allt betalt i mars plus skattepengar som hon får i april så sitter vi kvar med cirka 23 000 kr. I april har vi kvar en 15 000 - 16 000 kr när allt är betalt.

Jag tänker inte skicka in någon fler omprövning utan nu får borgenärerna göra det istället eftersom jag inte vet hur mycket min fru ska gå upp i lön förrän vi ska få betala mer på min sanering.
Om borgenärerna skickar in så riskerar du två års förlängning av din skuldsanering.

Ok tack.
Men de är då så att man blir alltså ”straffad” om man ser till att fixa en högre lön. Då kan de bli så att man över en längre tid få leva på existensminimum. Det känns ju helt vrickat. Borgenärerna får ju mer pengar än vad första betalplanen räknat med. Men då ska man krydda de ytterligare eller vadå? @Lasseman finns det ett korrekt svar här ?
tack
"Straffad', i en skuldsanering så blir du skuldfri efter fem år el ev kortare tid och borgenärerna får oftast en bråkdel av vad man är skyldig så det är för mig en självklarhet att betala mer om betalningsutrymmet ökar.

Jag önskar svar på följande.
Kan min betalplan förlängas pågrund av att jag ökat mina inkomster? Alltså: jag ökar min lön med 100-200k per år. Gör en omprövning. Detta går igenom. Jag betalar då alltså av mera varje månad än tidigare plan. Men kan det även bli en omprövning från de jag är skyldig pengar, att de vill att jag ska betala 5 år istället för 4 med ovanstående info som grund i sitt agerande ?
Nej, begär du en omprövning så kan det inte förlängas utan bara ökat betalningsutrymme per månad.

"Straffad', i en skuldsanering så blir du skuldfri efter fem år el ev kortare tid och borgenärerna får oftast en bråkdel av vad man är skyldig så det är för mig en självklarhet att betala mer om betalningsutrymmet ökar.
Hur blir man skuldfri kortare än 5 år när en privatsanering är minst 5 år?

Det är självklart för mig också, men längre tid var frågan. Alltså de är ju hela syftet med sanering. Att man ska korta ned betalningstiden och kunna få tillbaka sitt liv inom hyfsat rimlig tid.

Det här går bara runt runt, var det inte det här du frågade om inledningsvis för ett tag sedan?
Haha struligt.
Förtydligande:
-Sanering 5 år, betalningsplan 4 år-
Fråga 1.
Pågående år 3, kan de förlänga min betalplan (från 4år till 5år) om jag själv gjort omprövning med högre lön. (Här svarade du NEJ, men att om borgenärerna gör omprövning så kan de bli förlängt)
Fråga 2.
Pågående år 5, får högre lön 10 månader innan saneringen är avslutad….måste man göra en omprövning trots att man inte betalar, eftersom betalplanen bara var i 4 år.

Hur blir man skuldfri kortare än 5 år när en privatsanering är minst 5 år?

Det är självklart för mig också, men längre tid var frågan. Alltså de är ju hela syftet med sanering. Att man ska korta ned betalningstiden och kunna få tillbaka sitt liv inom hyfsat rimlig tid.
Betalplanen kan vara kortare än fem år.

Om borgenärerna skickar in så riskerar du två års förlängning av din skuldsanering.

Så när jag ska skicka in nästa omprövning nu när frugan har gått från 7 500 efter skatt till 10 000-15 000 på ett halvår eftersom jag fick avslag på att hon får 10 000 efter skatt nu? Ska jag vänta till hösten och sända nästa omprövning?

Betalplanen kan vara kortare än fem år.

Då kan man se sig som ”skuldfri”.

Hade jag gjort om jag hade behövt betala 10.192 kr i tre år istället för fem år.

Fy fan vilken underbar känsla när jag tänker efter. Leva på existensminimum i tre år och sedan är det över:faceheart:

Då kan man se sig som ”skuldfri”.

Hade jag gjort om jag hade behövt betala 10.192 kr i tre år istället för fem år.

Fy fan vilken underbar känsla när jag tänker efter. Leva på existensminimum i tre år och sedan är det över:faceheart:
Precis, du är skuldfri dock med en anmärkning men den kan man skita i.

Har noterat en ökning senaste månaderna i folk med skuldsanering som också får löneutmätning

Man kan alltså ha både och? Tufft. Och tuffare lär det väl bli i år iom alla ökade räntekostnader och elskulder etc.
Ja om du drar på dej nya skulder som du inte klarar av att betala under tiden du har sanering så hamnar dom nya skulderna hos KFM och då blir det i slutändan löneutmätning.

Ja det är nog flera som kommer bli av med skuldsaneringarna
Är inte alls insatt i detta med skuldsanering så du får ursäkta min okunskap. Upphävs en skuldsanering om det tillkommer nya skulder efter att den är beviljad/pågår? Hur räknas det man betalat via saneringen?

Är inte alls insatt i detta med skuldsanering så du får ursäkta min okunskap. Upphävs en skuldsanering om det tillkommer nya skulder efter att den är beviljad/pågår? Hur räknas det man betalat via saneringen?
Om nya skulder kommer till kronofogden så kan det bli löneutmätning. För de flesta är det svårt med en löneutmätning på 10000 att också betala 10000 på skuldsaneringen. Betalar man inte skuldsaneringen så kan den upphävas.

Det som betalats en skuldsanering som upphävts ska såklart avräknas skulderna.
Man ska dock veta att hävandet ger fart på räntan. Vid inledande fryses alla räntor. Hävs skuldsaneringen så tas frysningen bort och räntorna för hela perioden räknas i kapp. Kan bli många hundra tusen för vissa

Om nya skulder kommer till kronofogden så kan det bli löneutmätning. För de flesta är det svårt med en löneutmätning på 10000 att också betala 10000 på skuldsaneringen. Betalar man inte skuldsaneringen så kan den upphävas.

Det som betalats en skuldsanering som upphävts ska såklart avräknas skulderna.
Man ska dock veta att hävandet ger fart på räntan. Vid inledande fryses alla räntor. Hävs skuldsaneringen så tas frysningen bort och räntorna för hela perioden räknas i kapp. Kan bli många hundra tusen för vissa
Hoppla. Fint med fryst ränta men surt om saneringen upphävs och räntorna räknas i kapp.

Halloj,

Frågar igen.
Under vilka omständigheter behöver man göra omprövning när man har tid kvar på saneringen, men betalningen är klar enligt beslut. Alltså säg: betalplan 3år, sanering 5år. Vad är man skyldig att informera under tex sista året när de gäller omprövning och rapportering.?
tack på förhand

Ja om du drar på dej nya skulder som du inte klarar av att betala under tiden du har sanering så hamnar dom nya skulderna hos KFM och då blir det i slutändan löneutmätning.

Då hamnar man i personlig konkurs och på gatan om man både har skuldsanering och löneutmätning.

Ingen kan väl vara så obetänksam att man drar på sig nya skulder om man väl fått möjligheten till skuldsanering .

Ingen kan väl vara så obetänksam att man drar på sig nya skulder om man väl fått möjligheten till skuldsanering .

Vet inte ens hur det är möjligt att dra på sig nya skulder när man har sanering. Måste isf handla om att kanske ta en hyrbil och inte betala fakturan, parkeringsböter och inte betala. Nått i den stilen gissar jag på eftersom lån kan man inte ta.

Vet inte ens hur det är möjligt att dra på sig nya skulder när man har sanering. Måste isf handla om att kanske ta en hyrbil och inte betala fakturan, parkeringsböter och inte betala. Nått i den stilen gissar jag på eftersom lån kan man inte ta.
Eller så har man fått ett par jättehöga elräkningar som man inte kan betala?

Halloj,

Frågar igen.
Under vilka omständigheter behöver man göra omprövning när man har tid kvar på saneringen, men betalningen är klar enligt beslut. Alltså säg: betalplan 3år, sanering 5år. Vad är man skyldig att informera under tex sista året när de gäller omprövning och rapportering.?

Kan handla om svårigheter som händer på vägen, sjukskrivning el höga elräkningar tex.

Vissa verkar inte riktigt veta att när man får en faktura så måste den betalas.
Hyresskulder, kvarskatt, böter, elfakturor, underhållsstöd och trafikförsäkringsföreningen är några exempel på sånt som jag vanligen ser på just dessa.
I nästan alla fall av de man får tag i och verkligen försöker få att reda ut situationen lite fort, tex genom att få dom att försäkra bilen så kommer någon variant på historia över att det är någon annans fel.
Alternativt att man inte fått fakturan eller ens "skuld att betala"
"du vet ju hur det är med postnord" "mm, men jag ser att det skickas till kivra/myndighetspost för dig.."
"det har inte kommit något där.." "ok, men jag ser att det kommit fram.."

På den linjen fortsätter det.

Hyresskulder, kvarskatt, böter, elfakturor, underhållsstöd och trafikförsäkringsföreningen är några exempel på sånt som jag vanligen ser på just dessa.
I nästan alla fall av de man får tag i och verkligen försöker få att reda ut situationen lite fort, tex genom att få dom att försäkra bilen så kommer någon variant på historia över att det är någon annans fel.
"du vet ju hur det är med postnord" "mm, men jag ser att det skickas till kivra/myndighetspost för dig.."

För de med skuldsanering ?

För de med skuldsanering ?
Blir lessen när jag läser hur man inte sköter sin sanering o så funderar jag på om de skulle haft sanering fr början. Känns som att det kanske funnits/finns andra som behövt o tagit till vara möjligheten men som får avslag. Men jag vet inte..bara lite tankar så här på måndan.
Lasseman sa:

Jag tänker att detta är människor som lever i samhällets utkanter m många sociala problem. Just detta m hyresskulder o skulder till trafikförsäkringen får mej tänka att det är personer m ex alkoholproblem. I mitt yrkesliv har mött dessa o ofta är det just såna saker som man inte prioriterar att betala sin hyra o ser till att iaf ha en trafikförsäk på sin bil.
Nu kanske jag låter fördomsfull o det ber jag om ursäkt för. Vill inte såra någon.

Apropå att inte få post..Läste en kommentar som en kronofogde hade fått att hunden ätit upp brevet :) Kan iofs hända. Tror någon av våra hundar oxå strimlat posten vid nått tillf :D

Blir lessen när jag läser hur man inte sköter sin sanering o så funderar jag på om de skulle haft sanering fr början. Känns som att det kanske funnits/finns andra som behövt o tagit till vara möjligheten men som får avslag. Men jag vet inte..bara lite tankar så här på måndan.

Jag tänker att detta är människor som lever i samhällets utkanter m många sociala problem. Just detta m hyresskulder o skulder till trafikförsäkringen får mej tänka att det är personer m ex alkoholproblem. I mitt yrkesliv har mött dessa o ofta är det just såna saker som man inte prioriterar att betala sin hyra o ser till att iaf ha en trafikförsäk på sin bil.
Nu kanske jag låter fördomsfull o det ber jag om ursäkt för. Vill inte såra någon.

Apropå att inte få post..Läste en kommentar som en kronofogde hade fått att hunden ätit upp brevet :) Kan iofs hända. Tror någon av våra hundar oxå strimlat posten vid nått tillf :D

Det är alla möjliga som misslyckas och har ofattbara problem med posten..
Avhysning nyligen "näe, inte fått något om att ni ska komma idag, ni får återkomma, om några månader kanske så jag får tid på mig"
"Nja, alltså, du har ju missat betalat hyran sedan juli, det kan du väl ändå inte missat? "
"Får inga räkningar. Ingen post från er heller. Aldrig sett"
"Jag förstår. Nu vet jag dock att delgivaren Bengt-Britt delgivning dig föreläggandet och jag har själv varit här och lämnat brevet om verkställighet.. jag ser ju brevet där på golvet under bordet.."
"Nä.. det där postnord.. har inte fått något. Ni får komma sen"
"Nej det blir nog nu det här"
"Men det är ju inte mitt fel"

Ungefär så.

Det är alla möjliga som misslyckas och har ofattbara problem med posten..
Avhysning nyligen "näe, inte fått något om att ni ska komma idag, ni får återkomma, om några månader kanske så jag får tid på mig"
"Nja, alltså, du har ju missat betalat hyran sedan juli, det kan du väl ändå inte missat? "
"Får inga räkningar. Ingen post från er heller. Aldrig sett"
"Jag förstår. Nu vet jag dock att delgivaren Bengt-Britt delgivning dig föreläggandet och jag har själv varit här och lämnat brevet om verkställighet.. jag ser ju brevet där på golvet under bordet.."
"Nä.. det där postnord.. har inte fått något. Ni får komma sen"
"Nej det blir nog nu det här"
"Men det är ju inte mitt fel"

Ungefär så.
Bäst är om allt kommer via Kivra. Min man fick en påminnelse från Transportstyrelsen om intyg från läkare, vi har aldrig fått det första brevet... man kan undra varför Transportstyrelsen inte skickar via Kivra, när det inte gäller förnyelse av körkort. Det är det första brev (vad vi vet) som posten slarvat bort på länge.

Bäst är om allt kommer via Kivra. Min man fick en påminnelse från Transportstyrelsen om intyg från läkare, vi har aldrig fått det första brevet... man kan undra varför Transportstyrelsen inte skickar via Kivra, när det inte gäller förnyelse av körkort. Det är det första brev (vad vi vet) som posten slarvat bort på länge.
Om man tycker att man inte får på kivra heller så spelar det nog ingen roll..

Jag tror inte du ska döma alla, i vårt fall så hade det spelat roll.
Dömer inga. Är bara konstigt att samma som aldrig får viktig post inte heller får på kivra

Inte ens vid en regelrätt delgivning har de tagit del av underrättelsen...
Gäller särskilt vid avhysning, när man stått och förklarat att den 9e kl 9.15, få kommer vi, byter lås, du ska vara ute.
Den 9e kl 915 väcker antingen väcker man dom, dom vill då gärna ha "en stund på sig att packa" man frågar om tid för det. "En vecka-tio dagar"

Väldigt låg förståelse när man säger du får tio minuter, då har redan fått över en vecka sedan vi pratade sist om det här..

Alternativt kommer dom hem 9.17 och har varit och handlat frukost med mera, undrar varför vi gått in med huvudnyckel och sen följer resonemang ovan.

Gäller särskilt vid avhysning, när man stått och förklarat att den 9e kl 9.15, få kommer vi, byter lås, du ska vara ute.
Den 9e kl 915 väcker antingen väcker man dom, dom vill då gärna ha "en stund på sig att packa" man frågar om tid för det. "En vecka-tio dagar"

Väldigt låg förståelse när man säger du får tio minuter, då har redan fått över en vecka sedan vi pratade sist om det här..

Alternativt kommer dom hem 9.17 och har varit och handlat frukost med mera, undrar varför vi gått in med huvudnyckel och sen följer resonemang ovan.
Måste vara ett tufft arbete psykiskt jag hade nog inte klarat av att sköta mitt arbete all eloge till er som utför detta arbete dagligen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp