Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Förbehållsbelopp på ca 7000 kr

Ny medlem
Poäng: 2
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Jag behöver hjälp att förstå det rätt...
Jag har skulder men inte min sambo.
När jag räknar på kronofogdens hemsida så står det att jag får ett förbehållsbelopp på
ca 7000 kr men är det innan eller efter hyran är betald?
Jag har såklart fyllt i våra inkomster m.m och hela beloppet på hyran inte bara den delen jag brukar betala.
Skulle vara tacksam om någon kunde förklarar detta, har försökt att leta i flera trådar/ämnen men inte hittat vad jag söker.

Jag behöver hjälp att förstå det rätt...
Jag har skulder men inte min sambo.
När jag räknar på kronofogdens hemsida så står det att jag får ett förbehållsbelopp på
ca 7000 kr men är det innan eller efter hyran är betald?
Jag har såklart fyllt i våra inkomster m.m och hela beloppet på hyran inte bara den delen jag brukar betala.
Skulle vara tacksam om någon kunde förklarar detta, har försökt att leta i flera trådar/ämnen men inte hittat vad jag söker.
Du ska betala hyra, räkningar mat m.m med det beloppet.

Tack för svar!
Men känns konstigt att bara leva på ca 7-8000kr och att det ska räcka hela månaden.
Vad är då Normalbelopp?

Tack för svar!
Men känns konstigt att bara leva på ca 7-8000kr och att det ska räcka hela månaden.
Vad är då Normalbelopp?

8133 för 2 vuxna. Du står för din andel utifrån hur stor andel av hushållets inkomst du har.

8133 för 2 vuxna. Du står för din andel utifrån hur stor andel av hushållets inkomst du har.
Okej.
Så även om det bara är jag som har skuldsanering/löneutmätning och inte min sambo så räknar man med att vi ska leva på 8133kr tillsammans?
Trots att min sambo har hela sin lön.
Eller ska 8133 kr räcka till hyra, mat, tele, el räkning för min del?
Vi tjänar nästan lika mycket i lön, skiljer sig ca 3-5000kr

Okej.
Så även om det bara är jag som har skuldsanering/löneutmätning och inte min sambo så räknar man med att vi ska leva på 8133kr tillsammans?
Trots att min sambo har hela sin lön.
Eller ska 8133 kr räcka till hyra, mat, tele, el räkning för min del?
Vi tjänar nästan lika mycket i lön, skiljer sig ca 3-5000kr

8133 är utan hyra.

Om bägge har löneutmätning får ni 8133 tillsammans. Har bara ena utmätning påverkar det inte beräkningen.

Okej, så egentligen kommer jag att få då 8133 kr per månad oavsett om jag förstår dig rätt?
Ja du kommer ha 8133 kr...sen har ni hela din sambos lön med om hon jobbar ...då du ska betala hyran och andra räkningar med dom 8133 kr eller om ni dela utgifterna :)

Okej, så egentligen kommer jag att få då 8133 kr per månad oavsett om jag förstår dig rätt?

Du kommer få din andel av 8133 plus din andel av hyran oavsett om den andra har löneutmätning

Ja du kommer ha 8133 kr...sen har ni hela din sambos lön med om hon jobbar ...då du ska betala hyran och andra räkningar med dom 8133 kr eller om ni dela utgifterna :)

8133 får hen bara om sambon saknar inkomst

8133 får hen bara om sambon saknar inkomst
Sant ! ..tycker ändå deras uträkningar är lite konstiga..som i mitt fall får jag behålla 11200 kr minus hyran 7600 ... Då blir det 3600 kr kvar ..plus sambons lön på 14 000 kr...det är ju rätt mycket pengar kvar ...för har man gemensam ekonomi så är ju 17 000 kr helt ok att leva på efter det är betalt ! Det är om jag för Max beslut ...annars blir det ännu mer över

Sant ! ..tycker ändå deras uträkningar är lite konstiga..som i mitt fall får jag behålla 11200 kr minus hyran 7600 ... Då blir det 3600 kr kvar ..plus sambons lön på 14 000 kr...det är ju rätt mycket pengar kvar ...för har man gemensam ekonomi så är ju 17 000 kr helt ok att leva på efter det är betalt ! Det är om jag för Max beslut ...annars blir det ännu mer över
Det är väl ganska självklart att hela partnerns lön blir kvar? Den kan de ju inte utmäta för dina skulder.

Det är väl ganska självklart att hela partnerns lön blir kvar? Den kan de ju inte utmäta för dina skulder.
Nej det är sant ...men väldigt stor skillnad om man är 2 och har gemensam ekonomi och skulder tillsammans ....än att vara själv med en lön och ha 4500 att leva på

Nej det är sant ...men väldigt stor skillnad om man är 2 och har gemensam ekonomi och skulder tillsammans ....än att vara själv med en lön och ha 4500 att leva på
Då ska du pröva att vara två vuxna och ett barn och bara ha en inkomst med utmätning eller skuldsanering.

Då ska du pröva att vara två vuxna och ett barn och bara ha en inkomst med utmätning eller skuldsanering.[/QUOTE ja det måste vara jättetufft faktiskt ...men samtidigt så får du behålla mer då..jag skulle få förbehållsbelopp på 17 000 kr då istället för 11 200 ...och beloppet till kronofogden minskar istället ...men visst hellre att sambon har lön absolut

Det jobbiga är om man inte varit öppen för sin sambo och får utmätning. Det blir svårare att förklara varför man inte har pengar till halva hyran osv om partnern tjänar mer än man själv gör.

Gick igenom mina egna siffror idag inför nästa år. Kommer ju öka boendekostnaderna och inkomsten, men minska resekostnaderna. Blir inte någon ökning av betalningsförmågan. Då är det väl onödigt att begära omprövning tycker jag. Får väl se om borgenärerna är på hugget ändå när inkomsten ökar. Sparar omprövning tills maken får någon inkomst.

Då ska du pröva att vara två vuxna och ett barn och bara ha en inkomst med utmätning eller skuldsanering.
Jo måste vara sjukt jobbigt ..men samtidigt så får du behålla mycket mer istället..hade vi bara hatt min inkomst så hade jag fått behålla 17000 istället för 11 000 som nu

Det jobbiga är om man inte varit öppen för sin sambo och får utmätning. Det blir svårare att förklara varför man inte har pengar till halva hyran osv om partnern tjänar mer än man själv gör.
Ja precis , det måste man vara ! Min sambo har alltid vetat om mina skulder eftersom vi har gemensam ekonomi och lånat upp när vi behövt ...nu har hon äntligen fått jobb och heltid därför hon tyckte jag skulle släppa skulderna och betala av dom med utmätning och jag ångrar absolut inte jag släppt dessa ca 300k

Jag har ett förbehållsbelopp på drygt 18000 och då är vi två vuxna och ett barn. Dra bort hyra och kostnader och vi har ett normalbelopp plus buffert på 11400 kr kvar. Fattar inte att du kan få så mycket? Har ni jättehög hyra?

Jag har ett förbehållsbelopp på drygt 18000 och då är vi två vuxna och ett barn. Dra bort hyra och kostnader och vi har ett normalbelopp plus buffert på 11400 kr kvar. Fattar inte att du kan få så mycket? Har ni jättehög hyra?
Vår hyra ligger på 7603 kr idag ..... 2 vuxna och 1 barn på 4 år

Vi hade ju hatt lika mycket man man ju säga ... Vi hade hatt ungefär 9500 kr kvar om min sambo var arbetslös ...men det är hon ju inte . Så du har ju mer till och med ;)

Nu när vi båda har jobb så blir mitt belopp på 11 200 kr.. sen minus hyra och el ...så blir ju inte så mycket kvar ...men vi får ju leva på sambons lön och det räcker ju såklart också

Vad ligger er hyra på ?

Jag hade 8100 med ett barn

12500 till KFM

Och 8100 till mig

Sambo hyra 8000 så 4000 var då på hyran
Tror det gör räknas ut att typ som jämför inkomsterna ..jag har tex dubbel inkomst jämfört med sambon därför beräknas jag också betala mer hyra och får därför behålla mer för hyran

Och det stämmer ju .. du fick behålla 8100 kr ...minus hyra 4000...då får behålla 4000...det får ag med göra ... 11 200 kr får jag, och hyran kostar 7600....så blir samma :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp